اخبار داغ

گزارشی درباره بدترین بازی سیاسی شورای شهر تهران؛

زیست شبانه در خدمت نابودی دین، خانواده و جامعه

زیست شبانه در خدمت نابودی دین، خانواده و جامعه
در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که شورای شهر تهران کلیات لایحه الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای زیست شبانه را تصویب کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که شورای شهر تهران کلیات لایحه الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای زیست شبانه را تصویب کرد. مصوبه برای تأیید به هیأت تطبیق فرمانداری تهران ارسال شد و چندی پیش عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، از تصویب و اجرای طرح زیست شبانه خبر داد. البته ابتدا قرار بود که این طرح به عنوان طرح آزمایشی دست کم در سه منطقه از تهران اجرا شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

اما مساله زیست شبانه به قدری از جهات منفی متعدد و قابل تأملی برخوردار بود که همواره مسئولان اجرایی و امنیتی شهر تهران در اجرا و پیگیری این طرح تردید جدی داشتند. ایراداتی از قبیل تغییر سبک زندگی از تعلیمات دین به مرسومات مدرن و سکولار، انحصار استفاده از این طرح توسط قشر جوان جامعه، محدود شدن زیست شبانه به محیط های بسته، فقدان توازن در ارائه خدمات امنیتی پلیس و خدمات پشتیبانی، لطمه به اصالت جامعه از سوی فرهنگ های منفی شبانه توریست‌‌ها و …

,

در همان روزهای ابتدایی اجرای طرح نیز جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد که این طرح صرفاً محدود به ماه رمضان بوده تا مردم مؤمن روزه‌دار که در طول روز کمتر فرصت بیرون آمدن از خانه‌هایشان را داشته‌اند و شب‌ها به مجالس مذهبی رفته و به راز و نیاز می‌پرداختند، مهیا شوند. سردار ایوب سلمیانی در همین زمینه تاکید کرده بود که نیروی انتظامی زیست شبانه را قبول ندارد و زیر بار آن نخواهیم رفت.

,

به گفته این مقام انتظامی در ایران، در نیمه‌های شب، اراذل و اوباش، سارقان و مجرمان تلاش می‌کنند با استفاده از زمانی که کمترین نظارت در آن وجود دارد و حتی دوربین‌های مداربسته کمتری در شهر فعالند، اقدامات مجرمانه انجام دهند.

,

اما تأمین امنیت و نامفهوم بودن این طرح تنها یکی از دلایل نیروی انتظامی برای مبارزه با زیست شبانه است. در حالی که یکی دیگر از دلایل مخالفت با زیست شبانه تبدیل شدن تهران به شهری شبه مدرن و در عین حال بیگانه با سبک زندگی اسلامی است. جریان لیبرالی که اکنون به وضح ردپای آنها را در شورای شهر تهران مشاهده می‌کنیم، قصد دارد با فشار اجتماعی پلیس را وادار به عقب‌نشینی و بسترسازی برای اجرای طرح زیست شبانه کند.

,

مساله اینجاست که موضوعی که این روزها به نام زیست شبانه کلیدواژه برخی افراد در نهادهای تصمیم‌گیر شهر تهران شده است، مربوط به چند سال قبل است که مدیریت شهری در راستای افزایش زیست شبانه تلاش داشت زیرساخت‌ها، امکانات و مبلمان شهری را به نحوی ارتقا دهد که در مواقع لزوم شهروندان و خانواده‌ها فضاهایی را برای زیست شبانه بدون احساس ناامنی و کمبود امکانات داشته باشند. شهرداری تهران با توجه به اتفاقاتی مانند جام‌ جهانی فوتبال یا والیبال، شب‌بیداری‌های نوروزی و ایام ماه رمضان یا حتی اتفاقاتی پیش بینی نشده مثل زلزله در تهران تلاش کرد در قالب طرحی زیرساخت‌های لازم برای زیست شبانه در تهران را مهیا کند.

,

متاسفانه اکنون طرحی که قرار بود به ایجاد حیات شبانه در جهت حل پدیده دست‌فروشی، رفع سد معبر و انتقال آن به شب شود، به گونه‌ای که علاوه بر حل چالش‌های زیبایی شناختی شهر تهران جلوی اشتغال افراد را نیز نگیرد و امکانی باشد برای ارتقاء نشاط اجتماعی و فضایی تفریحی برای خانواده‌ها، حالا با تفاسیر دیگری مواجه شده است. تفاسیری که به اسم آزادی افراد در انتخاب کار و نحوه زندگی، خواهان محو تمام نشانه‌های سبک زندگی دینی و سنتی مردم تهران است.

,

 

,

زیست شبانه و سیاست غلط مدیران شهری

, زیست شبانه و سیاست غلط مدیران شهری, زیست شبانه و سیاست غلط مدیران شهری,

تفسیرهای لیبرال از طرح زیست شبانه نه به سراغ احیای مفهوم قرآنی آرامش در شب رفته نه حضور در جمع گرم خانواده در شب برایش اهمیتی دارد و نه کمکی به تمامی اعضای خانواده از پدر و مادرهای شاغل تا جوانان و کودکان در حال تحصیل در دانشگاه و مدرسه برای اختصاص ساعات ثلث پایانی شب برای تلاوت قرآن و تهجد می‌کند.

,

این طرح صرفاً باعث عادی شدن مشکل بی‌خوابی و بی‌حوصلگی‌های شبانه برخی جوانان، اتلاف بیشتر ساعات شبانه‌روز در گعده‌گاه‌هایی مثل قهوه‌خانه‌ها و تشدید روحیه فردگرایی و دوری از جمع گرم خانواده خواهد شد.

,

اما صرف‌نظر از اشکالات دینی از جمله بی‌اهمیت انگاشتن خانواده و به بطالت گذراندن ساعات مخصوص عبادت پروردگار در شبانه‌روز و همچنین ایرادهایی که پلیس به نامفهوم بودن این طرح و مشخص نبودن ابعاد امنیتی آن گرفته است و سوای بازی‌های سیاسی که برای تأیید این طرح در شهرداری و شورای شهر و برخی نهادهای دولتی شروع شده است، زیست شبانه در تهران و کلان‌شهرهای دیگر ایران، موضوعی است که از دید جامعه‌شناسی هم باید آن را جدی گرفت.

,

متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلط مدیران شهرداری تهران در سال‌های گذشته و همچنین تصمیمات غلط نهادهای دولتی، اکنون جوانان تهران جغرافیای خلوت شب‌های تهران را به روزهای پرترافیک و شلوغ و پر سر و صدای آن ترجیح می‌دهند و تشنه یافتن فضایی برای زندگی در شب‌های تهران هستند. فضایی که برای اغلب جوانان علاقمند به زیست شبانه در خانه‌ها و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها تامین می‌شود و درباره وجود فضای ضددینی و غیر اخلاقی در این فضاها هیچ تضمین مشخصی وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه