اخبار داغ

سایه سیاه گرانی بر سر چادر مشکی

بی‌نصیب ماندن چادر از ارز دولتی/ دستگاه‌ها از تولیدکنندگان محصولات حجاب حمایت کنند

بی‌نصیب ماندن چادر از ارز دولتی/ دستگاه‌ها از تولیدکنندگان محصولات حجاب حمایت کنند
نوسانات قیمت ارز بر اصلی‌ترین محصول عفاف و حجاب که پارچه چادر مشکی است هم تاثیر گذاشته و این سئوال را مطرح می کند که چرا مسئولان برای ارزان کردن و در دسترس گذاشتن این حجاب برتر برای تمام اقشار جامعه اهتمامی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، در سال جاری در میان آشفته بازار قیمت ها، گرانی ها  بر چادر مشکی نیز سایه انداخته و عدم اختصاص ارز برای واردات پارچه چادری به کشور فاجعه ای بزرگ است که باعث بالا رفتن قیمت این کالا شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ب,  عصراترک,

ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده چادر مشکی در جهان است و سالانه حدود 80 میلیون مترمربع چادر مصرف می‌کند، از عجایب است که در لیست محصولات وارداتی کالاهایی غیرضروری مثل کلاه‌گیس، چرخ پلاستیکی فرغون،‌ مربا، غذای سگ و گربه به چشم می خورد، ولی چادر مشکی که جزو کالاهای فرهنگی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

,

شاید بتوان با نخریدن یا کم خریدن برخی اقلام زندگی گذراند، ولی حذف برخی کالاها، حیات فرهنگی جامعه را به خطر می‌اندازد که از جمله این کالاها «چادر بانوان» است.

, .,

 

,

اختصاص ارز دولتی قیمت ها را کاهش می دهد

, اختصاص ارز دولتی قیمت ها را کاهش می دهد, اختصاص ارز دولتی قیمت ها را کاهش می دهد,

مرتضی رسول نیا، صاحب فروشگاه تولیدی و عرضه اقلام فرهنگی و حجاب که 45 سال از فعالیتش در این زمینه می گذرد، می گوید: پیش از افزایش قیمت دلار مشتری با رضایتمندی بیشتری و قیمت مناسب تری کالای مورد نیازش را خریداری می کرد.

, .,

وی با بیان اینکه در کارگاه تولیدی به میزان نیاز فروشگاه دوخت انجام می شود، ادامه می دهد:  اگر برای واردات پارچه چادری در جهت حمایت از تولیدات و تولید کننده داخلی ارز دولتی تعلق می گرفت قیمت برای مصرف کننده هم متعادل تر می شد.

, .,

رسول نیا می افزاید: در عرصه تولیدات به سه رکن اصلی جنس، دوخت و قیمت توجه دارم و با ارائه محصول با کیفیت و قیمت مناسب توانسته ام توجه مشتری را جلب کنم.

, .,

این تولید کننده اقلام فرهنگی می گوید: افزایش قیمت چادر همچون سایر اقلام در سال 97 به میزان چهار برابر گران تر شد و چادری که با قیمت 90 هزار تومان به فروش می رسید تا 250 هزار تومان نیز رسید ولی بعد از ثبات قیمت دلار این قیمت نیز افت کرد و اکنون به 160 هزارتومان رسیده است.

, .,

رسول نیا اضافه می کند: افزایش قیمت ها مصرف کننده ها و تولید کننده ها را تحت تاثیر قرار داد.

, .,

این فروشنده بجنوردی خاطرنشان می کند: مبارزه با گران فروشی در پلمپ و جریمه نیست، بلکه باید در بین فروشگاه ها رقابت ایجاد شود، که باعث شود فروشگاه ها قیمت ها را به سمت تعادل و کیفیت را بالا ببرند.

, .,

 

,

افزایش قیمت هیچ تاثیری در حجاب اشخاص ندارد

, افزایش قیمت هیچ تاثیری در حجاب اشخاص ندارد, افزایش قیمت هیچ تاثیری در حجاب اشخاص ندارد,

وی در رابطه با موضوع حجاب در جامعه امروز می گوید: در هیچ زمینه ای نمی شود با اجبار به نتیجه مثبت و قابل قبولی رسید، بلکه برای هر کاری باید زیرساخت هایش آماده باشد، این زیرساخت ها باید از محیط های آموزشی هم چون مدارس و محیطهایی عمومی همچون ادارات گسترش پیدا کنند.

, .,

رسول نیا یادآور می شود: رعایت شئونات اسلامی می تواند نوعی تبلیغ حجاب باشد واجبار در استفاده از حجاب نه تنها جنبه مثبتی نخواهد داشت بلکه گاها عواقب نامطلوبی به همراه دارد.

, .,

وی ادامه می دهد: به عنوان یک تولید کننده و فروشنده اقلام فرهنگی در حوزه حجاب باید آگاهانه در برخورد با مشتری عمل کنم که بتوانم مفید واقع شوم .

,  .,

رسول نیا اضافه می کند: افزایش قیمت ها قطعا در میزان خرید بی تاثیر نبوده ،  اما اگر زیرساخت های جامعه فراهم و باورها تقویت شده باشد ، قیمت چادر هر میزان هم بالا رود در تغییر اعتقادات نمی تواند تاثیر داشته باشد و می توان گفت افزایش قیمت هیچ تاثیری در حجاب اشخاص ندارد.

, .,

 

,

گرانی قیمت چادر نمی تواند پوشش شخص را تغییر دهد

, گرانی قیمت چادر نمی تواند پوشش شخص را تغییر دهد, گرانی قیمت چادر نمی تواند پوشش شخص را تغییر دهد,

مریم نوروزی، تولید کننده و فروشنده ای دیگر با 10 سال سابقه فعالیت در این حوزه در بجنورد می گوید: تا قبل از بالارفتن ارزش دلار، قیمت چادر مناسب بود و خریدهایمان را از کل فروشی های دیگر تهیه می کردیم و به صورت اقساطی همکاری ها انجام می شد.

, .,

وی اضافه می کند: بعد از افزایش قیمت، اجناسی  که از قبل خریداری شده و در قبال آن چک دریافت کرده بودند نیز تحویل داده نشد و به صورت کاملا نقد کالاها را به فروش می رسانند که ما را به سمت تولید داخل استانی سوق داد.

, .,

نوروزی ادامه می دهد: فروش چادر نیز از گرانی ها بی نصیب نبوده و قطعا بالارفتن قیمتها در میزان خرید مشتری نیز موثر بوده است.

, .,

وی خاطر نشان می کند: در سال 96 در آستانه بازگشایی مدارس میزان 20 میلیون تومان خرید انجام می شد در حالی که اکنون خودمان تولید کننده هستیم و اینگونه می توان با قیمت مناسب اقلام را در اختیار مشتری قرار داد.

, .,

این تولیدکننده چادر می گوید: چند سال از فعالیتم در این فروشگاه می گذرد و معتقدم که گرانی قیمت چادر نمی تواند روی خرید مشتری تاثیر بگذارد که به سمت پوششی غیر از آن بروند، آن کسی که اعتقاد داشته باشد تحت هر شرایطی شده آن را تهیه می کند.

, .,

 

,

عدم حمایت دستگاه‌ها از تولیدکنندگان فرهنگی

, عدم حمایت دستگاه‌ها از تولیدکنندگان فرهنگی, عدم حمایت دستگاه‌ها از تولیدکنندگان فرهنگی,

وی در انتها از سنگ اندازی دستگاه های نظارتی در استان گلایه کرده و می گوید: در فروشگاه من  تمامی کالاها دارای برچسب قیمت اند و تنها به خاطر نداشتن قیمت چند مانکن جلوی در مغازه پیامک " پرونده شما به علت عدم درج قیمت به تعزیرات ارسال شد" را دریافت کردم .در حالی که باید از یک تولیدکننده فرهنگی حمایت شود سد راه هم ایجاد می کنند و همیشه در حد شعار همه چیز وجود دارد و هیچ کمکی دیده نمی شود.

,  ., .,

به گفته فعالان بازار پارچه، قیمت چادر مشکی در یک سال اخیر چهار برابر شده و چادری که قبلا با قیمت 70،80 هزار تومان به مشتری می‌رسید امروز بیش از 250 هزار تومان قیمت دارد.

,

 500 هزار تومان حد وسط قیمت این روزهای چادر در بازار است و قیمت آن تا یک میلیون و 300 هزار تومان هم می‌رسد، یعنی چادری که پارسال با قیمت 300هزار تومان می‌شد در بازار تهیه کرد، به قیمت یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته می‌شود.

, .,

نوسانات قیمت ارز بر اصلی‌ترین محصول عفاف و حجاب که پارچه چادر مشکی است هم تاثیر گذاشته و سؤال اینجاست که چرا مسئولان برای ارزان کردن و در دسترس گذاشتن این حجاب برتر برای تمام اقشار جامعه اهتمامی ندارند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه