اخبار داغ

۱۰ توصیه به دهمین استاندار قزوین

۱۰ توصیه به دهمین استاندار قزوین
شایسته است استاندار جدید قزوین، نسبت به بررسی علل رکود، موانع اشتغال، کمک به تسریع، تکمیل و راه اندازی واحد‌های تولیدی، بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی با دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان و کمک به صادرات کالا اهتمام ویژه ای داشته باشند تا شاهد بازگشایی مجدد ده‌ها واحد کوچک و بزرگ اقتصادی و صنعتی در قزوین و بازگشتن صدها و بلکه هزاران کارگر به عرصه تولید باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی، عبدالمحمد زاهدی با تقدیم استعفانامه خود، دولت را برآن داشت تا پیش از موعد بازنشستگی وی، بدنبال استانداری جدید برای شهرمینودری باشند. لذا با پیشنهاد وزیرکشور و حکم رییس جمهور، هدایت‌الله جمالی‌ پور فرماندار سابق شهرری و مشاور سابق امور اقتصادی استاندار تهران بعنوان دهمین استاندار کهن شهرقزوین منصوب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

هرچند میانگین حضور استانداران در قزوین تنها دو سال و نیم است و این زمان برای اجرای سیاست‌های اجرایی یک مدیر در سطح استانی مدت زمان کمی به حساب می‌آید؛ اما عدم پافشاری وزیرکشور بر استفاده از نیروهای بازنشسته و پابه سن گذاشته را به فال نیک می‌گیریم و ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای استاندار جدید قزوین، اولویت‌های اصلی و چالش‌های قابل توجه استان پراُفت و خیز قزوین را مرور می‌کنیم، باشد که استاندار جدید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های استان درصدد رفع موانع موجود و بالندگی بیش از پیش قزوین ایفای نقش کنند.

,

1- توسعه پایدار استان بر اساس تولید و برپایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

, 1- توسعه پایدار استان بر اساس تولید و برپایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی,

توجه استراتژیک رهبرانقلاب بر محوریت تولید ملی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور در تمامی بیانات ایشان مشهود است، به ویژه که سال جاری نیز با توجه به این دغدغه‌ی استراتژیک (سال رونق تولید) نام‌گذاری شده است.

,

توجه به رشد سرمایه‌گذاری داخلی، فراهم کردن زمینه برای حضور مؤثر بخش خصوصی قدرتمند و توانمند، توجه به مرغوبیت و کیفیت تولید داخلی، توجه به مصرف کالاهای داخلی که مشابه خارجی دارند، لزوم نوآوری، ابتکار و روزآمدی در تولیدات کشور، اتمام طرح‌های نیمه‌ تمام، اجرای کامل سیاست‌های حمایتی از تولید، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای رشد بخش تعاون تنها بخشی از مطالبات کلان رهبری در حوزه‌ی تولید است که در ادبیات اقتصاد مقاومتی نقش بسته است و می‌طلبد که استاندار جدید هم به این مهم توجه جدی و همه جانبه داشته باشند.

,

2- نجات صنعت قزوین و حل مشکل اشتغال جوانان

, 2- نجات صنعت قزوین و حل مشکل اشتغال جوانان,

استان قزوین با داشتن ظرفیت‌های صنعتی و معدنی فراوان و وجود سه هزار و هفتصد واحد صنعتی مستقر در استان، یکی از قطب‌های مهم اقتصادی در کشور محسوب می‌شود. بعنوان مثال استان قزوین در بخش صادرات، هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش صادرات داشته است، بطوریکه در سال گذشته از سوی ۲۰۰ واحد صنعتی در قزوین به ۵۸ کشور جهان صادرات کالا داشته اند.

,

با این حال تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی قزوین بدلیل مشکلات ارزی و مالی با چالش تعدیل نیروی کار بعنوان تنها راه کار کاهش هزینه‌های جاری مواجه هستند که صدمات جدی و گاها غیرقابل جبرانی به خانواده‌های قزوین وارد آورده است.

,

شایسته است استاندار جدید قزوین، نسبت به بررسی علل رکود، موانع اشتغال، کمک به تسریع، تکمیل و راه اندازی واحد‌های تولیدی، بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی با دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان و کمک به صادرات کالا اهتمام ویژه ای داشته باشند تا شاهد بازگشایی مجدد ده‌ها واحد کوچک و بزرگ اقتصادی و صنعتی در قزوین و بازگشتن صدها و بلکه هزاران کارگر به عرصه تولید باشیم.

,

3- لزوم استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در کانون های تصمیم ساز استان

, 3- لزوم استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در کانون های تصمیم ساز استان,

در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری تأکید بسیار زیادی بر مسئله جوانان و محوریت آنها داشته اند، لذا اکنون همه جا تبلیغ بر روی استفاده از جوانان است و تجربه هم نشان داده در هر جا که به این قشر از جامعه اهمیت قائل شده و اعتماد شده عملکرد نسبتاً خوبی داشته اند.

,

از طرفی قزوین، جوانانی متعهد و بانشاط و باهوش و مستعد کم ندارد و اکنون توقعات از مجموعه مدیران ادارات استان و در رأس آنها استاندار قزوین بعنوان مقام بالادستی و الگویی برای سایر سازمان‌ها و نهادها بالا رفته و انتظار آن می رود تا با بکارگیری جوانان و بانوان در کانون‌های تصمیم ساز استان روح امید و لطافت جوانی را در کالبد استان بدمید.

,

4- پیشینه درخشان تاریخی و مذهبی دارالمومنین قزوین

, 4- پیشینه درخشان تاریخی و مذهبی دارالمومنین قزوین,

رهبر معظم انقلاب در سفری که در سال 82 به قزوین داشتند، برخی از برخی بزرگان و علمای صاحب نام قزوین نام برده و در ادامه فرمودند «اگر بخواهیم اسامی بزرگان علمی قزوین را نام ببریم، نیازمند چند ساعت زمان هستیم».

,

این تعبیر نشان می‌دهد کهن شهر قزوین، علیرغم سابقه درخشان در زمینه بناها و ابنیه تاریخی، در حوزه علمی و فقهی و تربیت شاگردان دینی و مردمانی مذهبی و دین دار، دارای شهرتی جهانی است. انتصاب عنوان «دارالمومنین» به قزوین هم از این رو است.

,

در کنار اینها، نام 3000 شهید گلگون کفن بر تارک این خطه نخبه پرور و شهید پرور می درخشد، اما متاسفانه تا به امروز به این ظرفیت های بزرگ فرهنگی آنچنان که شایسته آن است پرداخته نشده است و انتظار می‌رود در دوران جدید مدیریت کلان استان شاهد تغییر باشیم.

,

5- احیای کشاورزی دشت قزوین بعنوان قطب کشاورزی کشور

, 5- احیای کشاورزی دشت قزوین بعنوان قطب کشاورزی کشور,

استان قزوین جزو 10استان برتر در سطح کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی است. به‌طوری‌که سالانه بالغ بر 4میلیون تُن محصولات زراعی و باغی و دامی در این استان تولید می‌شود و در حال حاضر 80هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی استان فعالیت دارند.

,

یکی از مهمترین مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین نیز احیای کشاورزی دشت حاصلخیز قزوین بعنوان قطب کشاورزی کشور بوده است که متاسفانه امروز بدلیل اهمال کاری‌ها و نگاه‌های سلیقه ای و فاقد کارشناسی برخی مدیران نالایق، فاصله ای بسیار تا تبدیل شدن به قطب کشاورزی داریم.

,

کشاورزان و باغداران قزوینی امروز با مشکلات بزرگ و کوچک زیادی دست و پنجه نرم می کنند و خواستار رسیدگی جدی به مطالبات بر حق خود هستند و می‌طلبد استاندار جدید با نگاهی متفاوت به موضوع کشاورزی و احیای باغات سنتی قزوین و نجات مزارع و مراتع استان بنگرند که البته سخنان اخیر استاندار مبنی بر حمایت از بخش کشاورزی در راستای تسریع در توسعه استان، موجب دلگرمی فعالان بخش کشاورزی شده است.

, کشاورزان و باغداران قزوینی امروز با مشکلات بزرگ و کوچک زیادی دست و پنجه نرم می کنند و خواستار رسیدگی جدی به مطالبات بر حق خود هستند و می‌طلبد استاندار جدید با نگاهی متفاوت به موضوع کشاورزی و احیای باغات سنتی قزوین و نجات مزارع و مراتع استان بنگرند که البته سخنان اخیر استاندار مبنی بر حمایت از بخش کشاورزی در راستای تسریع در توسعه استان، موجب دلگرمی فعالان بخش کشاورزی شده است.,

6- آب و محیط زیست قزوین بحرانی است

, 6- آب و محیط زیست قزوین بحرانی است,

محیط زیست یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه است. با این حال دشت قزوین امروزه با تهدیدات جدی روبه‌رو است و اگر به روش کنونی در رابطه با محیط زیست استان قزوین رفتار شود این دشت در آینده نه چندان دور به کویر قزوین تبدیل خواهد شد!

,

معظل تامین آب شُرب شیرین و آب‌های زیرزمینی در استان قزوین همواره باید یکی از دغدغه های اصلی مسئولان قزوین باشد تا از بروز مشکلات قابل پیش بینی بعدی، از جمله جیره بندی آب که تا یک قدمی آن پیش رفته ایم، جلوگیری بعمل آید.

,

تقویت فضای سبز، جلوگیری از سیاست تخریب درختان و از بین بردن باغات سنتی قزوین، پیگیری پرونده های قضایی مربوط به زمین خواری و تغییر کاربری غیرقانونی زمین های زراعی و کشاورزی قزوین به مسکونی و ویلا سازی نیز از جمله مهمترین دغدغه های زیست محیطی قزوین است.

,

7- ورزش، حلقه مفقوده ی توسعه قزوین!

, 7- ورزش، حلقه مفقوده ی توسعه قزوین!,

بدون شک ورزش موتور پیش ران جوانان و انگیزه ای برای امیدوار ماندن نسلی است که در تکاپوی دیده شدن و تخلیه انرژی مثبت خود است. اما این تعابیر تاحدی برای قزوین بیگانه اند! عدم وجود تیم های حرفه ای لیگ برتری در رشته های مختلف توپی و انفرادی و جمعی و مهاجرت روزافزون ورزشکاران و مدال آوران قزوینی به استان های همجوار برای بازی در تیم های حرفه ای و لیگ برتری قصه پرغصه این روزهای ورزش قزوین است.

,

شاید علت بروز این نارسایی‌ها هم بکارگیری افراد ناآشنا در حوزه ورزش درکنارعدم توجه مدیران ارشد استان به احیای ورزش قزوین بوده است که انتظار می‌رود در دوران مدیریت استاندار جدید به موضوع ورزش استان، از جمله: توسعه ورزش همگانی، افزایش سازمان‌های مردم‌نهاد ورزشی، توجه به ورزش در شهرستان‌ها و همچنین آغاز به کار مجدد پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در سطح استان، توجه ویژه ای داشته باشند.

,

8- مردمان قزوین از سیاست زدگی و نگاه های جناحی و انتخاباتی خسته اند

, 8- مردمان قزوین از سیاست زدگی و نگاه های جناحی و انتخاباتی خسته اند,

بی شک، یکی از مهمترین چالش‌های این روزهای قزوین، سیاست زدگی و جولان برخی کاسبان سیاسی در قزوین و فشار این جریان بر کانون‌های تصمیم ساز و مدیران ارشد استان در جهت تامین منافع شخصی و حزبی و جریانی ایشان است.

,

همانگونه که دولت محترم انتظار دارد مورد حمایت آحاد جامعه با هرنوع نگاه و اعتقاد و سلیقه سیاسی باشد، این انتظار مردم از دولت و به طبع آن، از مدیریت ارشد استان هم به حق است که انتصابات، ترجیهات، اولویت بندی‌ها، اختصاص ردیف بودجه های مالی و موضع گیری‌های خود را بر اساس منافع ملی و مردمی و با در نظر گرفتن خیر و صلاح استان بنا نهند و با هرگونه زیاده خواهی در استان مقابله کنند.

,

خان زاده‌ها و هیچ کاره‌های سیاسی در قزوین همواره در صدد قدرت طلبی و تغییر توازن قدرت و سنگین کردن کفه ترازوی حزب و جریان مطبوع که البته مطرود خود بوده اند و بلاشک در این برهه حساس هم دست از شیطنت و زیاده خواهی برنخواهند داشت، لذا موکداً به استاندار محترم قزوین توصیه می‌شود در بازی این جریان وارد نشود که مردم ولایتمدار قزوین بیش از این تاب و تحمل باج خواهی این اقلیت را ندارند.

,

9- حل مشکلات حوزه درمان در استان ضروری است

, 9- حل مشکلات حوزه درمان در استان ضروری است,

استان قزوین ۱۴مرکز درمانی دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی فعال دارد. از این بین یک بیمارستان تامین اجتماعی در تاکستان، یک بیمارستان تامین اجتماعی در بویین‌زهرا و یک بیمارستان خصوصی در آبیک است و بقیه در مرکز استان قرار دارند. هم اکنون شهرستان‌های البرز و آوج نیز بیمارستان فعال ندارند!

,

سرانه تخت بیمارستانی در کشور هم ۶/۱ و در شرایط استاندارد ۶/۲ به ازای هر هزار نفر جمعیت است که سرانه تخت بیمارستانی در قزوین یک سوم حد استاندارد است!

,

مشکل کمبود بیمارستان بیشتر در شهرستان‌های استان وجود دارد و همین موجب افزایش بار درمانی بیمارستان‌های شهر قزوین و افت کیفیت خدمات به دلیل پذیرش بالای بیماران و در پی آن نارضایتی بیماران، رسیدگی نامطلوب، درمان ناقص، افزایش فشار دارویی به بیمارستان‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌های درمانی شده است.

,

در کنار این مشکلات و نارسایی‌ها، تعطیلی برخی از بیمارستانها و درمانگاه‌های استان بدلیل بدهی های معوق، کمبود پرستار و کادر درمان، کهنه بودن و فرسوده شدن بیمارستانهای اصلی شهر قزوین که قدمت برخی از ساختمان‌های آنها بالغ بر 60 سال می‌رسد و لزوم تجهیز بیمارستان‌های اصلی استان به آخرین فن آوری‌ها و سیستم‌های پیشرفته پزشکی برای جلوگیری از مهاجرت بیماران به تهران، از جمله مهمترین دغدغه های فعالین و مسئولان حوزه بهداشت و درمان قزوین است که انتظار می‌رود در دستور کار استاندار محترم قزوین قرار بگیرد.

,

10- ظرفیت دانشگاه‌های قزوین و هزاران دانشجوی آن مغفول مانده است

, 10- ظرفیت دانشگاه‌های قزوین و هزاران دانشجوی آن مغفول مانده است,

تحصیل بیش از 110.000 دانشجوی بومی و غیربومی در دانشگاه‌های استان قزوین اعم از دولتی و غیر دولتی، آزاد و پیام نور و همچنین وجود 250.000 دانش آموز در استان از جمله مهمترین ظرفیت‌های بالقوه و گاهاً مغفول استان قزوین است که نمی بایست به سادگی از کنار آن عبور کرد.

,

به نظر نگارنده، آنچه که امروز بیش از هر چیز به قشر دانشجو آسیب وارد می‌کند، نداشتن دغدغه دانستن و آرمان برای آینده است، تا جایی که «پیوند دانشگاه و صنعت» در حد یک شعار باقی مانده است و جوان دانشجوی آرمان گرای طالب علم و حقیقت، راهی به مبادی پیشرفت و بروز خلاقیت های خود ندارد.

,

بنظر می‌رسد دانشگاه، استاد، تحصیل به علم و آرمانخواهی دانشجویی در برخی دانشگاه‌های استان تقدس خود را از دست داده و به جای آن نگاه ابزاری و مادی گرایانه به دانشگاه‌ها ایجاد شده است، لذا پیش بینی آینده قزوین با این حجم از ظرفیت‌هایی که بلاتکلیفند در هاله‌ای از ابهام است.

,

اما به طور قطع، دانشگاه و دانشجو، همان قدر که می‌تواند ضامن رشد و توسعه قزوین باشد در صورتی که در مسیر صحیح خود قرار نگیرد، آسیب‌های فراوانی از جنس فرهنگ، دانش و سیاست را می‌تواند به همراه داشته باشد که در وضعیت کنونی نگران کننده است.

,

لذا انتظار می‌رود استاندار جدید قزوین، ضمن کوشش و توصیه در راستای تسهیل نشاط بخشی به فضای علمی فرهنگی دانشگاه‌ها، از ظرفیت‌ها، ایده‌ها و مطالبات به حق دانشجویی استان استقبال کند و با حمایت از تشکل‌های فعال دانشجویی، حیات معنوی و فکری و فرهنگی را به فضای رخوت زده دانشگاه های استان قزوین بازگردانند.

,

اینک با انتصاب استاندار جدید و شاید تغییر و تحول در سطح مدیران میانی فصل جدیدی از مدیریت استان را تجربه خواهیم کرد. امیدواریم بصیرت، مردم داری و روحیه خدمت گزاری، چراغ راه استاندار جدید قزوین باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه