اخبار داغ

50 ماه تعطیلی بازارچه یزدان در دولت روحانی/ استاندار بدقولی کرد

50 ماه تعطیلی بازارچه یزدان در دولت روحانی/ استاندار بدقولی کرد
شهریور98 سالروز وعده استاندار برای بازگشایی بازارچه یزدان است اما متاسفانه معتمدیان به این وعده وفا نکرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خاورستان، خراسان جنوبی با وسعتی معادل 150 هزار و 800 کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود ۴۶۰ کیلومترمرز مشترک با افغانستان دارد و از دیرباز در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت قرار داشته است و به همین دلیل اهمیت خاص و ویژه ای دارد و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  خاورستان، ,  , خاورستان، , خاورستان، , خراسان جنوبی با وسعتی معادل 150 هزار و 800 کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود ۴۶۰ کیلومترمرز مشترک با افغانستان دارد و از دیرباز در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت قرار داشته است و به همین دلیل اهمیت خاص و ویژه ای دارد و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کنند.,

 

,

وجود مرز مشترک با افغانستان به عنوان یک مزیت برای خراسان جنوبی است به طوری که بهره گیری از مرز می تواند فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای این استان داشته باشد.

,

 

,

اما متاسفانه از میان چهار بازارچه خراسان‌جنوبی «دوکوهانه نهبندان، میل 73 درمیان، یزدان زیرکوه و میل 78 سربیشه (ماهیرود)» که در مجاورت با کشور افغانستان هستند  تنها بازارچه ماهیرود سربیشه فعال است و مبادلات تجاری از سه بازارچه دیگر استان انجام نمی‌شود که 28 اردیبهشت ماه سال جاری مسئولان از فعالیت دوباره این بازارچه در چهار ماه آینده خبردادند اما متاسفانه در حالی مهلت چهارماهه تمام می شود که خبری از بازگشایی این بازارچه‌ها نیست.

,

 

,

 از بهمن ماه سال 1393 و با گذشت بیش از یک سال از دولت روحانی متاسفانه سه مرز خراسان‌جنوبی تعطیل شد و اکنون رونق ندارد.

,

 

,

بیش از 50 ماه از تعطیلی بازارچه‌های استان گذشت و هنوز این بازارچه ها بازگشایی نشد با این‌که بازارچه‌ها به عنوان نقاط استراتژیک به عنوان اولویت های اشتغال و ایجاد جمعیت پایدار در مرزها محسوب می‌شود و قابلیت مهمی برای توسعه استان مرزی خراسان جنوبی دارند اما متاسفانه یک سه چهارم ظرفیت‌های مرز خراسان‌جنوبی تعطیل هستند.

,

 

,

بازارچه یزدان که 26 سال قدمت دارد چند سالی بنا به تصمیم یک طرفه دولت افغانستان تعطیل شد اما از طرف دولت ایران باز بوده است و یکی از علت های تعطیل شدن این بازارچه از طرف افغانستان نداشتن نیروی گمرکی برای مستقر شدن در بازارچه است که سبب تعطیل شدن و از کار افتادن این بازارچه مهم شد.

,

 

,

ورود محمدصادق معتمدیان به خراسان جنوبی به‌عنوان استاندار همراه با وعده بازگشایی این بازارچه‌ها بود.

,

 

,

هم چنین با آغاز سال جدید مسئولان خراسان جنوبی خبرهای خوبی را به مردم خراسان جنوبی دادند و آن بازگشایی مجدد بازارچه مرزی یزدان واقع در زیرکوه طی شهریور 98 است که سبب خوشحالی مرزنشینان و مردم خراسان جنوبی شد.

,

 

,

25 آذر 97: «محمدصادق معتمدیان» استاندارخراسان جنوبی در بازدید از بازارچه مرزی یزدان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به رایزنی ها و پیگیری هایی که با مسئولین ذی ربط در کشور افغانستان صورت خواهد گرفت، به امید خدا به زودی شاهد بازگشایی گمرک رسمی یزدان خواهیم بود.

, 25 آذر 97:,

 

,

۸ بهمن 97: استاندار خراسان جنوبی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: به دنبال این هستیم که با فعال کردن بازارچه‌های مرزی ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم و همچنین تثبیت بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، یزدان و میل ۷۳ از اولویت‌های استانداری است.

, ۸ بهمن 97:, .,

 

,

11 خرداد 98: معتمدیان در شورای اداری با بیان این‌که چهار بازارچه مرزی در استان وجود داشته که سه بازارچه از سال ۹۳ سه از طرف افغانستان بسته شده بود، گفت: با استفاده از رایزنی‌ها تا دو یا سه ماه آینده مرزی یزدان باز می‌شود.

, 11 خرداد 98:, .,

 

,

وی با بیان اینکه مرز یزدان بعد از بازگشایی به عنوان مرز رسمی در مبادلات تجاری مورد استفاده مرزنشینان قرار می‌گیرد، گفت: ایجاد درب واحد در مرز ماهیرود انجام شده است.

, .,

 

,

28 اردییبهشت 98: محمدحسین عربشاهی فرماندار شهرستان زیرکوه با اشاره به اینکه بازارچه یزدان زیرکوه در شهریور ماه امسال کار خود را آغاز خواهد کرد، افزود: راه اندازی بازارچه ها می تواند به بحث توسعه صادرات و واردات و راه های شهرستان کمک بیشتری کند و بحث گردشگری برای توسعه بیش از گذشته زیرکوه را در دست داریم و در این راستا پروژه های بوم گردی بسیاری اجرا خواهیم کرد.

, 28 اردییبهشت 98: ,


25 خرداد 98: خاشی،رئیس گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان این‌که افغانستانی‌ها بیشتر از بازارچه به دنبال گمرک رسمی هستند، یادآورشد: طبق مصوبه هیئت دولت افغانستان در اسفند ۹۶ سازوکاری برای ایجاد گمرک رسمی برای مرز یزدان تا شهریور ۹۸ و گلورده و دوکوهانه تا ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

,
, 25 خرداد 98:, .,

 

,

25 خرداد 98: خامه زر، عضو هیات رئیس با اشاره به اینکه در مرز یزدان امکاناتی در اختیار افغانستانی‌ها قرار دادیم، افزود: بااین‌حال تمایل چندانی ندارند و اصولاً با لفظ بازارچه مخالف هستند.

, 25 خرداد 98:, .,


وی با بیان اینکه وعده افغانستانی‌ها برای ایجاد گمرک رسمی در یزدان در سال ۹۸ و گلورده تا ۱۴۰۰ است، یادآور شد: ما در مرز گلورده، یزدان و دوکوهانه امکاناتی که کار یک مرز رسمی انجام می‌دهد داریم اما ترانزیت تنها در مرز ماهیرود صورت می‌گیرد.

,
, .,

 

,

9 شهریور 98: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بازگشایی بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه را از اولویت های این وزارتخانه عنوان کرد.

, 9 شهریور 98:, .,

 

,

هرچند همگان سخن از تلاش برای رفع موانع برای بازگشایی بازارچه‌ها و همان سه معبر رسمی تعطیل‌شده بین ایران و افغانستان در خراسان جنوبی می‌زنند و وعده بازگشایی بازارچه یزدان را در شهریور ماه 98 داده اند اما متاسفانه علی رغم وعده های مختلف بازارچه یزدان بازگشایی نشده است.

,

 

,

 بااین‌وجود مشخص نیست که طرف افغانستانی چقدر در میدان عمل نسبت به وعده‌های داده‌شده مبتنی بر بازگشایی هر سه بازارچه تعطیل‌شده پایبند است.

, .,


به نظر می‌رسد در گذشته به‌اندازه کافی رایزنی و گفت‌وگوها برای بحث بازارچه‌ها بین ایران و افغانستان صورت گرفته و اکنون زمان اقدام و عمل است به طوری که از زمان بسته شدن این بازارچه ها استانداران مختلفی سعی بر بازگشایی این بازارچه ها کرده اند اما هنوز شاهد بازگشایی بازارچه ها نیستیم به طوری که پرویزی استاندار اسبق خراسان جنوبی در 20 بهمن 95 گفت: چنانچه اعلام آمادگی از طرف دولت افغانستان انجام شود حداکثر ظرف دو هفته می توانیم تمام مقدمات را آماده کنیم و نیروهای خود را مستقر کنیم و صادرات و واردات انجام شود.

,
, .,

 

,

تاکنون وعده‌های گوناگونی برای بازگشایی بازارچه ها خصوصا یزدان داده شده است اما هنوز مردم شاهد بازگشایی این بازارچه نیستند.

,

 

,

 انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه