اخبار داغ

گزارشی از نحوه گزینش روحانیون مدارس؛

جذب سلیقه‌ای یا گزینش اصولی؟!/ مدارس قزوین با چالش کمبود امام جماعت روبروست

جذب سلیقه‌ای یا گزینش اصولی؟!/ مدارس قزوین با چالش کمبود امام جماعت روبروست
مدیرکل سازمان تبلیغات قزوین می‌گوید: ما تلاش داریم که به همه مدارس روحانی بفرستیم، اما به دلیل کمبود روحانی و مبلغ امکان این کار نیست، لذا مدارس پرجمعیت و شرایط فرهنگی حاکم در منطقه از جمله موارد اولویت بندی مدارس جهت اعزام روحانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ طی روزهای اخیر همزمان با آغاز مدارس خبری در فضای مجازی پخش شد از منع حضور تعدادی از روحانیون مدارس در فضای تبلیغی آموزش و پرورش؛ این روحانیون مدارس سال گذشته به عنوان ائمه جماعت در مدارس قزوین حضور داشتند و کار تبلیغی انجام می‌دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

برخی از این روحانیون با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در گزینش روحانیون مدارس، از اتفاق روی داده گلایه مند بودند. برای بررسی این موضوع از طریق مسئولان آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات و یکی از مبلغان فعال سطح شهر قزوین این انتقاد مورد بررسی قرار گرفت.

,

حجت الاسلام علی آشوری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: همه ساله اول مهرماه طبق توافق معاونت پرورشی آموزش و پرورش با ستاد اقامه نماز و مجموعه حوزه، روحانیون و مبلغین جهت اقامه نماز به مدارس اعزام می‌شوند.

,

آموزش و پرورش با برخورد سلیقه ای مانع جذب روحانیت نشود

, آموزش و پرورش با برخورد سلیقه ای مانع جذب روحانیت نشود,

وی افزود: آموزش و پرورش همواره تعداد روحانیون مورد نیاز را اعلام کرده، حوزه و مجموعه اقامه نماز نیز روحانیون و مبلغین را معرفی می‌کردند و سیستم آموزش و پرورش ورودی به فضای گزینش نداشت؛ زیرا افراد معرفی شده از سوی حوزه به سازمان تبلیغات به معنای تایید گزینه‌هاست.

,

آشوری بیان کرد: امسال یکی از روحانیون که از نیروهای فعال فرهنگی شهر است، به دلایل مختلف از طرف آموزش و پرورش برای حضور در مدارس منع شده که ظاهرا این کار کاملا سلیقه ای و مربوط به فعالیت‌های اجتماعی سیاسی و فرهنگی اوست، در حالیکه اگر روحانی منعی برای کار تبلیغی داشته باشد اساسا به مراکز آموزشی معرفی نمی‌شود.

,

وی ادامه داد: وقتی طلاب معرفی نامه دریافت می‌کنند یعنی از طرف مراجع نظارتی حوزه مورد تایید هستند و آموزش و پرورش نمی‌تواند خود به صورت سلیقه‌ای تصمیم به ایجاد مانع برای طلاب کند.

,

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: این اقدام آموزش و پرورش به نوعی به معنای آن است که طلبه‌ها فقط باید برگزارکننده نماز جماعت در مدارس بوده و اجازه فعالیت در سایر امور تربیتی و اجتماعی را ندارند؛ در حالیکه امام جماعت در واقع امام محله و محل رجوع همه مردم برای بیان مسائل و مشکلاتشان بوده و باید توانایی ورود به مسائل مرتبط با مامومین را داشته باشد.

,

آشوری در پایان گفت: امامان جماعت مدارس عمدتا طلبه‌های جوان و خوش فکر و افرادی دارای انگیزه و دغدغه‌مند برای فعالیت فرهنگی هستند و آموزش و پرورش نباید میدان جذب را از این افراد به واسطه برخوردهای سلیقه‌ای بگیرد.

,

برگزاری نماز جماعت در یک هزارو273 واحد آموزشی 

, برگزاری نماز جماعت در یک هزارو273 واحد آموزشی ,

حجت الاسلام علی انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به فعالیت آموزش و پرورش در زمینه اقامه نماز جماعات در مدارس استان اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته در طرح آموزش عملی نماز 122 هزار و 587 دانش‌آموز سطح استان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

,

وی افزود: در طرح تقلید و مرجع‌شناسی نیز تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش 18 هزار و 348 نفر بود.

,

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به ساماندهی ائمه جماعت روحانی، فرهنگی جهت برگزاری نمازجماعت در مدارس گفت: سال گذشته در مدارس استان 235 امام جماعت روحانی و یک هزار و 38امام جماعت فرهنگی با آموزش و پرورش همکاری داشتند.

,

وی اضافه کرد: در مجموع سال تحصیلی گذشته در یک هزار و 273 واحد آموزشی استان نماز جماعت برگزار شد.

,

انصاری با اشاره به سایر اقدامات انجام شده عنوان کرد: در طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل و نماز جمعه تعداد مدارس مجری طرح یک هزار و 198 مدرسه بود که با شرکت 136 هزار و 248 دانش‌آموز و فرهنگی در مجموع 2 هزار و 438 برنامه در این مدارس اجرا شد.

,

وی با اشاره به کسب رتبه شایسته تقدیر ویژه آموزش و پرورش در بین دستگاه‌های استان گفت: سال تحصیلی گذشته ۲۰سرباز طلبه برای اقامه نماز جماعت در مدارس جذب شدند و امسال نیز ۱۳سرباز طلبه دیگر در سال تحصیلی جدید با آموزش و پرورش همکاری خواهند داشت.

,

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین در مورد عدم به کارگیری برخی روحانیون به عنوان امام جماعت در مدارس گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد، چراکه ما با کمبود روحانی امام جماعت در مدارس مواجه هستیم، لذا از فعالیت آنها استقبال می‌کنیم.

,

وی افزود: تنها در یک مورد روحانی خود، به صورت مستقیم به مدرسه مراجعه کرده بود در حالیکه هیچ مدرسه‌ای مجاز نیست بدون هماهنگی امکان فعالیت دهد؛ برای این منظور روحانیون باید ابتدا به منطقه مراجعه کرده، تا از آنجا به مدارس مورد نظر معرفی شوند.

,

انصاری عنوان کرد: گزینش روحانیون برعهده حوزه علمیه بوده و سازمان تبلیغات در صورتی که معرفی نامه دهد ما نیز از آنها در مدارس بهره‌مند می‌شویم؛ زیرا بسیاری از مدارس فاقد روحانی امام جماعت است.

,

با توجه به کمبود روحانی امکان اعزام روحانی به همه مدارس وجود ندارد

, با توجه به کمبود روحانی امکان اعزام روحانی به همه مدارس وجود ندارد,

حجت الاسلام علی نعمت اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: اعزام روحانیون به مدارس توسط شبکه تبلیغ مدارس با همکاری آموزش و پرورش انجام می‎شود که به روحانیون حکم داده و آنها به مدارس اعزام می‌شوند.

,

وی افزود: روحانیون در مدارس نماز جماعت اقامه کرده و در کنار آن با همکاری مدیریت مدرسه کارهای فرهنگی نیز انجام می‌دهند.

,

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: حوزه علمیه مبلغین را تربیت کرده و به ما معرفی می‌کند، اما صفر تا صد اعزام را سازمان تبلیغات انجام می‌دهد که این کار با هماهنگی آموزش و پرورش و اولویت بندی مدارس انجام می‌شود؛ زیرا با توجه به کمبود روحانی امکان اعزام روحانی به همه مدارس وجود ندارد.

,

وی عنوان کرد: ما تلاش داریم که به همه مدارس روحانی بفرستیم، اما به دلیل کمبود روحانی و مبلغ امکان این کار نیست، لذا مدارس پرجمعیت و شرایط فرهنگی حاکم در منطقه از جمله موارد اولویت بندی مدارس جهت اعزام روحانی است.

,

نعمت اللهی بیان کرد: روحانیونی که در سازمان تبلیغات پرونده تبلیغی داشته و در سامانه ثبت نام شدند؛ همچنین دارای کد بوده و شرایط تبلیغ دارند و از نظر ما گزینش شده‌ هستند، برای اقامه نماز جماعت اعزام می‌کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه