اخبار داغ

گزارش دانا از رد پای سلایق شخصی در رده بندی فیلم های سینمایی؛

سینمای خانوادگی؛ شاید وقتی دیگر

سینمای خانوادگی؛ شاید وقتی دیگر
امیرحسین جوانشیر منتقد سینما گفت: رده بندی سنی فیلم ها در ظاهر یک اقدام خیرخواهانه و اصلاحی است، این ظاهر طرحی است که در وزارت ارشاد مطرح شده است؛ اما این طرح باطنی دارد که اهداف اصلی و هدف نهایی پشت این طرح، در اصل ادامه همان جنگ نرم دشمن و استحاله فرهنگی است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال 98 سینمای ایران تقریبا فیلمی برای کودکان و نوجوانان نداشته است یا حداقل می توان گفت که یک خانواده کامل نمی توانستند و نمی توانند برنامه ریزی کنند که یک روز با هم به سینما بروند و این گونه به یک تفریح سالم بپردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این اتفاق به دنبال اعمال رده بندی سنی فیلم ها در سینما رخ داده است، به گونه ای که اکثر قریب به اتفاق فیلم هایی که روی پرده رفتند، با درجه بندی سنی برای مخاطبان به نمایش گذاشته شدند و طیف های مختلف مخاطبان سینما را از همدیگر جدا کردند و همچنین باعث شده است که سینمای خانوادگی دیگر یا وجود نداشته باشد و یا خیلی کمرنگ شود؛ برای این که بدانیم علت این سیاست جدید سینما چیست با یک منتقد سینما گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

,

امیرحسین جوانشیر منتقد سینما در خصوص اعمال رده بندی سنی فیلم ها در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: رده بندی سنی فیلم ها در ظاهر یک اقدام خیرخواهانه و اصلاحی است، این ظاهر طرحی است که در وزارت ارشاد مطرح شده است؛ اما این طرح باطنی دارد که اهداف اصلی و هدف نهایی پشت این طرح، در اصل ادامه همان جنگ نرم دشمن و استحاله فرهنگی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: هیچ تغییری در هیچ کشوری به وجود نمی آید مگر آن که زمینه آن تغییر را فراهم سازند و زمینه فرهنگی آن قبل از هرچیزی باید به وجود بیاید؛ در آثار فرهنگی و هنری این اتفاق را پیش می آورند.

,

این منتقد جوان اظهار کرد: در مورد رده بندی سنی فیلم ها هم همین قضیه وجود دارد، می خواهند آثاری را به نمایش در بیاورند که تا قبل از این قوانین دست و پای مجریان را می بست و نمی توانستند این ها را به نمایش بگذارند؛ می خواهند به این بهانه فضایی را به وجود بیاورند که در فیلم ها حرفا هایی را که تا به حال زده نمی شد، بزنند وکه این فرآیند، فرآیند خوبی نیست.

,

جوانشیر در ادامه عنوان کرد: تا جایی که خبر دارم قوه قضاییه هم به این قصه ورود کرده و از طریق دیوان عدالت اداری جلوی این طرح گرفته شده است که جای تشکر هم دارد و همه باید از دستگاه قضایی حمایت کنیم، چون اقدامی به موقع و بسیار هوشمندانه کرده است و کاملا هم درست است؛ وزارت ارشاد، دولت و سازمان سینمایی کار را به جایی رسانده اند که دستگاه قضا مجبور شد به این قصه ورود کند.

,

وی اذعان کرد: رده بندی سنی فیلم ها در کل یک مقوله ای است که از آمریکا و هالیوود شروع شده است؛ خیلی از فیلم های آمریکایی را اگر ببنید متوجه می شوید که رده بندی سنی دارند. در کشور اسلامی فیلم ها اصلا نباید مشکلی داشته باشند که نیازی به رده بندی داشته باشد، رده بندی سنی نشانه این است که آن محصول فرهنگی مشکلاتی دارد که یک گروه سنی نباید ببینند.

,

امیرحسین جوانشیر در پایان گفت: اگر هم قرار باشد رده بندی سنی برای فیلم ها اعمال شود باید کسانی این کار را انجام دهند که صلاحیت تشخیص این کار را داشته باشند، در آن شورایی که برای رده بندی سنی فیلم ها تشکیل می شود باید نمایندگانی از مراجع تقلید هم حضور داشته باشند یا این که یک مجتهد در این شورا باشد؛ آقایانی که در وزارت ارشاد هستند در این سطح نیستند که رده بندی سنی فیلم ها را انجام دهند، این ها تنها سلیقه شخصی خودشان را اعمال می کنند، اغلب اعضای شورای فیلم و پروانه و بالاخص مدیران وزارت ارشاد در پایین ترین سطوح سواد و دانش هستند، این ها که نمی توانند برای یک کشور تصمیم گیری کنند کمااینکه تصمیم هایی که تا به حال گرفته اند هم درست نبوده اند، به فیلم هایی که مجوز اکران می گیرند نگاه کنید متوجه می شوید که این افراد صلاحیت تشخیص و نظر ندارند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه