اخبار داغ

دل به دریا زدن، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه ماه صفر+تصویر

دل به دریا زدن، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه ماه صفر+تصویر
رفتن به دریا، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه ماه صفر بوده که دریادلان هرمزگانی این سنت آبا و اجدادی خود را با چنگ و دندان حفظ کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هر نقطه از کشور ایران اسلامی برای مناسبت های مختلف تاریخ شمسی و قمری دارای آداب و رسوم خاصی هستند که این سنت ها بر گرفته از فرهنگ پیشینه و آب و هوا و.... است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

استان هرمزگان که در جنوبی ترین نقطه کشور قرار دارد همانند سایر نقاط کشور دارای آداب و رسوم و پیشینه پر محتوایی است که سنت های آن بر گرفته از شرایط اقلیمی موجود در استان و همجواری با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان است.

,

آداب و رسوم مردم هرمزگان، به علت همجوار بودن با دریا سنت های آنان با دیگر نقاط کشور شباهت‌های کمتری دارد و شاید به این خاطر باشد که کمی عجیب و غریب جلوه می‌دهد؛ از مراسم مهم این منطقه می‌توان به مراسم رفتن به دریا در آخرین چهار شنبه سال و آخرین چهارشنبه ماه صفر، زار، قبله دعا، قربانی برای بارش باران، زنبیل گردانی، دعا در امامزاده سیدمظفر و مولودی‌خوانی اشاره کرد.

,

, ,

دریا یکی از مهمترین تفرجگاه های مردم هرمزگان به شمار می رود که در مناسبت های مختلف برای گذراندن اوقاتی سرشار از شادی دل به دریا می زنند و ساحل گردی همراه با خانواده را در برنامه های خود دارند.

,

هرچند که ساحل خلیج فارس و دریای عمان در طول ایام سال میزبان سیل عظیمی از شهروندان، گردشگران و مسافران است اما دو روز در طول ایام سال مردم به صورت ویژه به دریا می روند یکی چهارشنبه آخرسال و دیگری آخرین چهارشنبه ماه صفر است.

,

محرم و صفر به جهت مصائب فراوانی که در این ماه ها به اهل بیت وارد شده برای شیعیان ماه های حزن و اندوه بوده و هر گونه شادی را از خود دور می سازند و برای زدودن این اندوه ها آخرین چهارشنبه ماه صفر دل به دریا می زنند تا حزن ها را از خود دور سازند.

,

 

,

پیرغلامان و کهنسالان هرمزگانی بر این باورند که در آخرین چهارشنبه ماه صفر اگر به صورت دسته جمعی دل به دریا بزنند تمام غم و مریضی های یک ساله از تن انسان بیرون می رود به طوری که تا یک سال بیمه حوادث می شوند.

,

دریادلان هرمزگانی در این روز همراه با هر موج دریا سوره های انشراح، نصر، تین و توحید می خوانند و در دریا می مانند تا هفت مرتبه موج از آنها عبور کند.

,

در هرمزگان که 40 درصد آنها اهل سنت و 60 درصد شیعه ساکن هستند به نشانه اتحاد و همبستگی دستان یکدیگر را می گیرند و دل به دریا می زنند و با فرستادن صلوات سه بار سر خود را درون آب کرده و بیرون می آورند و از خداوند منان طلب نیکی و خوبی می کنند.

,

ساحل نشینان هرمزگانی که بر این عقیده اند آب شور دریا نحسی ماه صفر را از بین می برد از پیر گرفته تا جوان و کودکان در این آیین سنتی شرکت کرده و کسانی که به هر دلیلی نتوانسته اند در این مراسم شرکت کنند برای آنها از آب دریا می برند تا تن خود را با آب دریا پاک سازند.

,

, ,

آیین چهارشنبه آخر صفر با خواندن قرآن، دعا و اشعار همراه بوده و مردمان خونگرم بندری خوراکی شیرینی مانند قند و خرما را به درون دریا می اندازند و با لهجه بندری می گویند “شیرینی ما بی تو، شفای تو بی ما” یعنی این شیرینی هدیه ما به شوری دریا و شفا و سلامتی هدیه خداوند برای ما باشد.

, “شیرینی ما بی تو، شفای تو بی ما” یعنی این شیرینی هدیه ما به شوری دریا و شفا و سلامتی هدیه خداوند برای ما باشد.,

پایان بخش این آیین «هو شیرینی» است به طوری که بعد از آب تنی با دریا به خانه های خود باز می گردند و با آب شرب شهری حمام می کنند که به اصطلاح به آن هو شیرینی می گویند.

,

گفتنی است آیین رفتن دریا در عصر چهار شنبه برگزار می شود هر چند که مرور زمان باعث از بین رفتن سنت های گذشتگان شده اما مردمان این دیار با چنگ و دندان سنت آبا و اجدادی خود را حفظ کرده اند و دل به دریا می زنند و در این بین همت والای مسئولان را می طلبد که با حمایت و به ثبت رساندن این مراسمات رسم گذشتگان را زنده نگه دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه