اخبار داغ

کارتن خوابی زخمی بر چهره شهر سنندج / نبود گرمخانه برای نگهداری معتادان متجاهر در فصول سرد

کارتن خوابی زخمی بر چهره شهر سنندج / نبود گرمخانه برای نگهداری معتادان متجاهر در فصول سرد
استان کردستان بر اساس اعلام بسیاری از مسئولان از استان‌های سفید در حوزه اعتیاد است، این در حالی است که آمار پیش‌بینی وجود 21 هزار معتاد در استان به صورت رسمی و آمارهای بالاتری از سوی برخی از مسئولان ارائه می‌شود که سفید بودن آن را نفی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  استان کردستان بر اساس اعلام بسیاری از مسئولان از استان‌های سفید در حوزه اعتیاد است، این در حالی است که آمار پیش‌بینی وجود 21 هزار معتاد در استان به صورت رسمی و آمارهای بالاتری از سوی برخی از مسئولان ارائه می‌شود که سفید بودن آن را نفی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

اصولا تعابیری که آدم‌ها از واژگان دارند با هم متفاوت است، برای بسیاری پاییز فصل عاشقی و فصل رنگ‌هاست، اما برای آدم‌هایی که زیر پوست این شهر هستند و کمتر مورد توجه، پاییز چهره‌ای دیگر دارد، شاید فصلی سوزناک برایشان باشد حتی شاید گذر زمان و فصل‌ها آن‌گونه که برای دیگران اهمیت دارد برای آنان مهم نباشد، شاید اصولا گذر این زمان را از یاد برده باشند.

,

در حوالی یکی از مناطق حاشیه شهر پشت دیوارهای حاشیه خیابان و در منطقه‌ای که زمین‌های خالی بسیارند عده‌ای کنار دیوار نشسته و مشغول دود کردن عمر خود هستند.

,

سرشین یکی از این افراد است، 40 سال بیشتر ندارد اما چهره‌اش چیز دیگری می‌گوید، دندان‌هایی به‌کلی خراب و چهره‌ای خسته، مأیوس و بی‌توجه به اتفاقات پیرامون.

,

از زندگی پر از رنجش می‌گوید از اینکه چگونه به‌خاطر متادون و شیشه مادرش را در شهری دیگر گذاشته و به‌ سنندج آمده است، وقتی نام مادرش را به‌زبان می‌آورد صدایش می‌لرزد، از دلتنگیش به او می‌گوید و از اینکه همین مواد چگونه او را از مادرش فرسنگ‌ها دور کرده است.

,

به‌گفته خودش بهترین خانه و زندگی را داشت و پسری 17 ساله، که مواد همه این‌ها را از او گرفت و سدی شد میان او و تمام داشته‌هایش.

,

تسخیر حاشیه شهر سنندج در معتادین کارتن خواب

, تسخیر حاشیه شهر سنندج در معتادین کارتن خواب,

تردد کارتن‌خواب‌ها، فراوانی آسیب‌های اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر در میدان های شهر و حاشیه های شهر سنندج موضوع تازه‌ای نیست، این مشکلات بارها باعث شکایت و نارضایتی مردم از این معتادین مطرح شده است و بعد از آن اقدام نیروی انتظامی را در پی داشته است، اما چیزی نگذشته که دوباره اوضاع به شکل قبل برمی‌گردد و به قول معروف همان آش و همان کاسه!

,

آنها همه جا دیده می شوند، قبلا کوچه های گذری، محله ها و بعضا در خیابان های اصلی پاتوق آنها بود، اما حالا در این شب و روزهای های سرد پاییز ، آنها در حاشیه خیابان ها و لابه لای نرده ها هم جا خوش کرده اند.

,

 معتادانی که غوطه ور شدن شان در منجلاب نشئه و خماری باعث شده تا خانواده ها، آنها را در خیابان ها رها کنند.

,

هرچند حس ‌ترحم خیلی از بیننده‌ها را جلب می‌کند اما نگاه غضب‌آلود مردم را هم به همراه دارد چراکه وجود معتادان و کارتن‌خواب‌ها را معضلی برای فرزندان و خانواده شان می‌دانند. روز و شب ندارد. همیشه هستند اما شب تعدادشان بیشتر می‌شود.

,

در ایام پاییز و زمستان که روزها کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر هستند از ساعت 19 شاهد جولان گسترده معتادان و ولگردان شبانه در سطح میدان انقلاب و مسیر خیابان طالقانی تا چهار‌راه طالقانی بودیم که این مهم از آغاز فصل بهار و طولانی‌شدن ساعات روز به ساعت 9 شب منتقل شده و تا پاسی از شب شاهد جولان این افراد هستیم.

,

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۲، ۸ درصد جمعیت استان به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند.

,

طی چند سال اخیر و با رهاسازی مقوله مبارزه با معتادان متجاهر در سطح استان، تعداد این افراد در سطح شهر سنندج روز به روز فزونی یافته و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که برخی از این افراد بدون هیچ ترسی در ملاء عام مشغول به تزریق مواد هستند.

,

بسیاری از این افراد بی‌خانمان بوده و به دلیل اینکه مکانی مشخص برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در سنندج وجود ندارد، در سطح معابر، کوچه‌های خلوت و پارک‌های سطح شهر پراکنده گشته و زندگی می‌کنند.

,

امری که «محمد ابراهیم زارعی» فرماندار شهرستان سنندج نیز بر آن صحه گذاشته و اعلام می‌کند: در بسیاری از مواقع معتادین در سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، اما متأسفانه جای مشخصی برای اسکان آنان وجود نداشته و این افراد بعد از مدتی دوباره به سطح اجتماع باز می‌گردند.

,

حضور معتادان متجاهر در سطح شهر سنندج تزریق سم به کالبد جامعه است

, حضور معتادان متجاهر در سطح شهر سنندج تزریق سم به کالبد جامعه است,

هر چند مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان افقی روشن را برای دفاتر تسهیلگری متصور است اما آنچه که به عینه در طول شبانه‌روز به‌خوبی می‌توان دریافت، حضور آزادانه و راحت معتادین متجاهر در سطح شهر است .

,

نبود گرمخانه برای نگهداری معتادان متجاهر در فصول سرد

, نبود گرمخانه برای نگهداری معتادان متجاهر در فصول سرد,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: تاکنون ۲۵۰ معتاد متجاهر در نقاط و شهرهای مختلف این استان شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۸۰ نفر در مراکز ترک اعتیاد ساماندهی شده‌ و نگهداری می شوند.

,

رحمان حریری اظهار داشت: این ۱۸۰ معتاد متجاهر، جمع آوری و در ۱۷ مرکز کمپ ترک اعتیاد شهرهای مختلف ساماندهی شده و تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

,

وی به ایجاد سرپناه شبانه جدید در محله شیخان سنندج برای نگهداری معتادان متجاهر با کمک شهرداری خبر داد و اضافه کرد: این مرکز از هفته پیش کار خود را آغاز کرده و ظرفیت پذیرش ۵۰ نفر در شب را دارد.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان یادآور شد: بزرگترین مشکل و ضعف در این زمینه، نبود گرمخانه برای نگهداری معتادان متجاهر در فصول سرد سال است که امیدواریم با کمک شهرداری و تامین اعتبار بتوان اقدام به ایجاد این مرکز در سنندج کرد.

,

حریری با اشاره به اینکه بیشترین میزان مصرف و کشف مواد مخدر در کردستان مربوط به تریاک است، افزود: شیشه، هروئین، گُل و قرص ترامادول به ترتیب در جایگاه های بعدی بیشترین مصرف مواد مخدر در استان هستند.

,

وی بر فرهنگ سازی برای مقابله با گسترش اعتیاد در جامعه تاکید کرد و گفت: ارگان‌های مرتبط باید در این زمینه جدیت لازم را داشته باشند ضمن اینکه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی خطرات استفاده از مواد مخدر و روان گردان، از همان دوران کودکی و در مهد کودک و پیش دبستانی‌ها بسیار ضروری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه