اخبار داغ

سنندج شهر خلاق موسیقی

سرزمین هزار آوا، ناشناخته اما با غنای فرهنگ و هنر!

سرزمین هزار آوا، ناشناخته اما با غنای فرهنگ و هنر!
صدا و لحن مردم کرد، سرشار از نواهای خوش کوهستانی است، آوازهای مردمی که از دل سختی کوه، عشق و مهربانی را بیرون کشیده‌اند و حالا سنندج به نمایندگی این مردم هزارآوا، شهر خلاق موسیقی نام گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خلاقیت و ایده‌پردازی مهم‌ترین، عناصر رقابت در عصر جهانی شدن هستند. به همین دلیل در مدیریت شهری مساله‌ای به نام شهرهای خلاق مطرح شده‌است، خلاقیت‌هایی که به شکل ویژه‌ای روی ویِژگی‌های فرهگی شهرها تمرکز دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شهر خلاق، سرشار از فعالیت‌های نوآورانه است و محیط شهری می تواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیت‌های شهروندان را فراهم کند.

,

شهرهای خلاق یونسکو متعهد شده اند که فرهنگ را در مرکز استراتژی های توسعه خود قرار دهند و بهترین اقدامات خود را به اشتراک بگذارند.

,

آدری آزولی ، مدیر کل یونسکو می گوید: "در سراسر جهان ، این شهرها ، هر کدام به روش خود  فرهنگ را ستون استراتژی خود و نه نتیجه آن، قرار می دهند.این به نفع نوآوری سیاسی و اجتماعی است و از اهمیت ویژه ای برای نسل های جوان برخوردار است."

,

در تاریخ 31 اکتبر ، یونسکو و مقامات 24 شهر در سراسر جهان روز جهانی شهرها را در سراسر جهان در روز جهانی شهرها جشن می گیرند و شبکه های مختلف شهری را سازمان می دهند که نه تنها بر فرهنگ بلکه بر دستیابی به دفاع از حقوق شهروندی جهانی، دفاع از حقوق، اقتصاد و اشتغال، همچنین پیشگیری از تغییرات جوی و ... انعطاف پذیری نیز تمرکز می کنند.

,

این جشن، به مناسبت "گفت و گوهای شهری" ، شهرهایی استثنایی را نشان می دهد که برای شکل دادن به آینده، به نوآوری و هوش جمعی متکی هستند.

,

این جشن در چارچوب مشارکت بین یونسکو و رصدخانه Netexplo ، همچنین ده شهر را که از نوآوری های فناوری هنری در خدمت شهروندان استفاده می کنند ، به رسمیت می شناسد تا شهرها را در سرتاسر جهان به صورت پایدار تغییر ده.. با تکیه بر شبکه جهانی 20 دانشگاه، از ده شهر بخاطر استفاده ابتکاری خود از فناوری دیجیتال در توسعه اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی خود تجلیل می شود.

,

 

,

, ,

حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرها است تا از تجربه های جهانی استفاده کنند و داشته های خود را به جهان بهتر معرفی کنند.

,

وی افزود: یکی از وظایف مهم کمیسیون ملی یونسکو در همه کشورها استفاده از همه ظرفیت های موجود در سازمان جهانی به نفع کشور خود و پیگیری منافع ملی است. یکی از پروژه هایی که چند سالی است که در یونسکو مورد استقبال قرار گرفته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده است.

,

وی ادامه داد: کشورهایی که موفق می شوند پرونده های کاملی را در این رابطه ارائه کنند و زیرساخت های خود را به حدی ارتقا دهند که به عنوان شهر خلاق جهانی شناخته شوند، اندک بوده است؛ این شهرها می توانند داشته های خود را بهتر معرفی کنند که با این اتفاق می توان شاهد ارتقای رفت و آمدها و رونق گردشگری و استفاده از تجربیات جهانی و انتقال تجربیات خود به دیگر کشورها باشیم.

,

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد هستیم که بسیاری از شهرهای ما حرف های ناگفته بسیاری دارند و در بسیاری عرصه ها قابلیت جهانی شدن دارند از این رو در سال گذشته تلاش بسیار خوبی در کمیسیون ملی انجام شد و در اتفاقی خوب و ارزشمند، ۴ شهر ایران به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستند.

,

ایوبی افزود: در ۷ عرصه شهرهای خلاق تعریف شده و ما تاکنون دو شهر خلاق داشته ایم، شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر اصفهان شهر خلاق صنایع دستی.

,

وی تصریح کرد: هر دو سال یکبار ۴ پرونده از طرف کشورها در یونسکو قابل طرح است و این پرونده ها با ویرایش نهایی کمیسیون  وبا همکاری دستگاه های مختلف به واحد مربوطه در یونسکو ارسال می شود. در مهلت مقرر این پرونده ها از سوی کارشناسان ما ارزیابی و نقایص آنها برطرف شد که در ۳۰ اکتبر نتیجه کار کمیته های کارشناسی اعلام شد و دو شهر سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق پیوستند.

,

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: ۶۶شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهرهای خلاق پیوستند. شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

,

ایوبی گفت: هر دو شهر شایسته و برازنده این نام هستند و خوشحالیم شهرهایی مورد توجه قرار گرفتند که کمتر دیده شده اند و سیاست ما توجه بیشتر به این مناطق است.

,

وی گفت: خوشحالیم شهر سنندج که سرآمد موسیقی است شهر خلاق موسیقی شد و نغمه ها و آواهای کردهای عزیز ما با محوریت سنندج از این پس بهتر شنیده می شود.

,

, ,

صدا و لحن مردم کرد، سرشار از نواهای خوش کوهستانی است، آوازهای مردمی که از دل سختی کوه، عشق و مهربانی را بیرون کشیده‌اند و حالا سنندج به نمایندگی این مردم هزارآوا، شهر خلاق موسیقی نام گرفته است.

,

نی، سرنا، نایه، دهل، دف، تنبک، تنبور، کمانچه، دیوان، شمشال، برخی سازهای موسیقی کردی هستند که به تناوب و بر اساس موقعیت، کنار یکدیگر و یا جدا از هم استفاده می‌شوند، سنندج به تنهایی، شهر تولد بسیاری از نوازندگان نام آشنا بوده و آوازخوانان بسیاری را در دامان مهربان خود پروردهاست. دستگاه های موسیقی که در کردستان رواج دارند مثل ماهور، شور، نوا، همایون، سه‌گاه، چهارگاه و راست پنج‌گاه و گوشه‌های بسیاری که با این آواز به اوج خود رسیده‌اند، در کوه‌های سنندج طنین‌اندازند.

,

سنندج امسال به عنوان شهر خلاق موسیقی در میان شبکه شهرهای خلاق یونسکو جای گرفت و حالا باید برنامه‌های توسعه پایدار شهری‌اش را برای آینده‌ای نزدیک بر اساس موسیقی کردی بنا کند.

,

موسیقی کردستان منطقه از غنی ترین و پربارتربن موسیقی های محلـــــی ایران بشمار می رود. مردم کردستان موسیقی را جزیی از زندگی خود می دانند و دربیشتر مراسم و آیین ها سوارکاری، سوگواری و سوگواری های سنتی و ... از آن استفاده می کنند ، چنانکه موسیقی در زندگی آنها ریشـــــه ای محکـــــم و ناگسستنی دارد .

,

, ,

موسیقی کردستان

, موسیقی کردستان, موسیقی کردستان,

موسیقی این منطقه به علت همجواری با موسیقی کردستان عراق با آن هم ریشه می باشد و به دو صورت است :

,

*موسیقی بدون ساز : این نوع موسیقی بدون همراهی آلات موسیقی ، تنها با کلام همراه است وبه صورت مرثیه ویا بشکل ریتمیک خوانده میشود واشعار آن از مسایلی که در ارتباط مستقیم با مردم است حکایت میـــکند، از جمله شرح حال افراد ویا توصیف مسایل عاطفی ، هنری ، اقتصادی ، سیاسی ویا دلبستگی به کســـی یا چیزی که همگی در اشعارشان گنجانده میشود ، به این شیوه نمایش موسیقی ( هوره ) گفته میشــود.

,

* موسیقی با ساز : از نظر اشعار فرق زیادی با موسیقی بدون ساز ندارد تنها اشعار ، ریتمیک تر ارائه می گردد وخواننده یا سراینده تلاش دارد کلام خود را با آهنگ موزون کند و سازهایی که در آن بکار می رود از وسایل ساده استفاده می شود مانند نی یا زلع و یا چوب هایی که درون آنها را می تراشند و تهی می کنند ،ساخت سازها در ارتباط با شرایط سنتی مردم آن منطقه شکل می گیرد . در بیشتر نقاط کردستان از ساز ( سرنا ) و ( دهل در مراسم سوگواری خود و ســـوگواری های سنتی مذهبی عاشورا و تاسوعا وغیره ) که از قدمت بسیار برخوردار است استفاده می کنند که بحالت نواختن این شیوه موسیقی ( چمری یا چمیریونه ) (سرنا ودهل ) میگویند. این حالت شور وشـــــوق مردم را برانگیخته ، آنها را تهیج وحالت های عرفانی وروحانی آنها را تقویت ومنسجم تر می سازد . بسیــاری براین باورند که در هنگام نواختن چمری ( البته این گونه نواختن ، ریتم کاملا آرامی دارد و در برخی جاها نواختن آن بگونه ای دیگر است و بصورت یک ملودی یه کرات نواخته میشود ) خود را بیــــشتر به گذشته ای که این پیشامد روی داده است نزدیک می بینند .

,

شهرهای خلاق ایران

, شهرهای خلاق ایران, شهرهای خلاق ایران,

سال ۱۳۹۴ در ایران اولین نماینده‌های شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شدند، اصفهان که در سال۱۳۹۳ از سوی این نهاد رد شده بود همراه با ۴۶ شهر دیگر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به ثبت رسید. یکی دیگر از آن ۴۶ شهر، نماینده‌ای دیگر ایران بود؛ شهر رشت، مرکز استان گیلان به عنوان شهر خلاق در تنوع و سلیقه غذایی معرفی شد.

,

سال گذشته نیز پرونده چهار شهر برای قرار گرفتن در شبکه شهرهای خلاق جهان به یونسکو ارائه شد و در میان ۶۶ شهر که به این شبکه پیوستند، هر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

,

اکنون ۲۴۶ شهر از کشورهای مختلفی در شبکه شهر خلاق جای دارند که از میان آنها چهار شهر ایرانی هستند.

,


 

, ,
,

سنندج شهر خلاق موسیقی نشان از ذهن باز و عظمت روح این هنرمندان است

, سنندج شهر خلاق موسیقی نشان از ذهن باز و عظمت روح این هنرمندان است, سنندج شهر خلاق موسیقی نشان از ذهن باز و عظمت روح این هنرمندان است,

سیداحسن علوی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی طی پیامی اعلام کرد: بدون شک موسیقی کردی آن‌قدر دارای عمق و غنا و وقار و شکوه است که به جرات می‌توان هنرمندان کردستانی که پرورده این موسیقی هستند را می توان جزء بهترین موسیقی‌دانان ایران و جهان دانست.

,

آثار زیبا و ماندگاری که خوانندگان و آهنگسازان کردستانی به‌ویژه شهر سنندج خلق کرده‌اند بیش از آن که تبلور روح هنری دوران خود باشند، نشان از ذهن باز و عظمت روح این هنرمندان است.

,

بر همگان واضح و مبرهن است که موسیقی در روح و قلب کردستانی‌ها جایی دارد، نشانه این ادعا موسیقی‌دانان و هنرمندان برجسته در سطح ملی و همچنین حضور موسیقی در لحظه‌لحظه‌های زندگی این مردم ازجمله تولد، کار، عروسی، عزا، عرفان و... است که با دستان و صدای زیبای هنرمندان طنین‌انداز می‌شود و هر شنونده‌ای را آنی در ژرفای روح‌نواز آن غرق می‌کند و به تحسین گویی وامی‌دارد.

,

در نهایت همه این اتفاقات خوشایند و دلچسب، باید به هدفی بزرگتر برسد، به جایگاهی از رشد و توسعه شهری و کشف استعدادهای هنری و فرهنگی که می‌تواند تامین کننده آینده این شهرها باشد، قرار گرفتن در شبکه شهرهای خلاق، کار آسانی نیست اما بی‌برنامگی مدیران شهری می‌تواند منجر به حذف شهرهای عضو شود چرا که یک شهر خلاق باید همیشه پویا باشد و رو به جلو حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه