اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

"نازنین، بهاره و تینا" در به در به دنبال شوهر؛ کارگردان به دنبال مجوز

"نازنین، بهاره و تینا" در به در به دنبال شوهر؛ کارگردان به دنبال مجوز
کارنامه کاهانی را اگر بررسی کنیم متوجه می شویم که تقریبا همه فیلم های او همیشه با یک بازه چند ماهه مواجه بوده است که فیلم هایش نتوانسته اند پروانه نمایش را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کنند، این مسئله قابل تامل به ما می فهماند که کاهانی اصولا فیلم هایش همیشه مورد اشکال بوده و حاشیه هایی را به دنبال داشته است که به نظر نمی رسد سهوی باشند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم سینمایی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا"" ساخته عبدالرضا کاهانی نویسنده و کارگردان ایرانی است. در این فیلم زندگی سه دختر با خواستگاه‌های فکری متفاوت روایت می‌شود که هر سه از درد «بی شوهری» رنج می‌برند و همین می‌شود که به دل خیابان زده و با حضور در مهمانی‌ها و گعده‌های (دورهمی‌های) مختلف از مردان انتقام می‌گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کاهانی کارگردان این فیلم که سوژه ای سرتاسر ایراد دارد همچنان اصرار دارد که فیلش اکران شود هرگز نمی پذیرد که فیلم مواردی داشته که باید اصلاح و یا حذف شوند و بر این باور است که همه غیر از او اشتباه می کنند؛ محمدحسین لطیفی از اعضای شورای پروانه نمایش وقت در اولین مصاحبه خود پیرامون این فیلم گفت: «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی امکان اصلاح ندارد و بنابراین مجوز نمایش نخواهد گرفت  لطیفیمدعی شده بود نظر جمعی این شورا این بوده که «کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد» و همه اعضا بر این عقیده بوده‌اند که پروانه نمایش صادر نشود.

,   لطیفی,

, ,

کاهانی یک فیلم دیگر به نام "وقت داریم حالا" دارد که همچنان مجوز اکران دریافت نکرده است، او از اصلاحیه هایی که شورای صدور پروانه نمایش برای این فیلم در نظر گرفته اند در توییتر عکسی منتشر کرد و آن ها را به نمایش عموم گذاشت، مواردی که در این عکس ذکر شده است مشخص می کند چرا فیلم های کاهانی همیشه با مشکل و حاشیه در دریافت پروانه نمایش مواجه می شوند.

,

, ,

کاهانی به تازگی در توییتی نوشت: بسیاری از دوستان پیشنهاد می‌دهند فیلم ارادتمند را از طریق اینترنت در دسترس عموم قرار دهم. در جواب این پیشنهاد هیجان‌انگیز باید بگویم کاملا موافقم و حتی مدت‌هاست با شرکت نتفلیکس برای پخش گسترده‌ی فیلم مذاکره کرده‌ام و حالا فقط منتظر جواب دیگر تهیه‌کننده‌ی فیلم هستم.

,

, ,

در حالی که عبدالرضا کاهانی از احتمال پخش اینترنتی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در این مورد خبر داد، سعید خانی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم مخالفت خودش را با ‌پخش اینترنتی این فیلم اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه من نیز یکی از تهیه کنندگان فیلم «ارادتمند نازنین بهار ه تینا» هستم با پخش فیلم در اینترنت موافق نیستم.

,

امیرحسین جوانشیر منتقد سینما در خصوص این که چرا یک کارگردان به خود اجازه می دهد که به صراحت اعلام کند بدون مجوز فیلمش را پخش می کند در گفتگو با دانا گفت: متاسفانه یک اشتباه بزرگی که در دولت تدبیر و امید انجام شد این بود که به شکل غیرقانونی و صد در صد سیاست زده، خانه سینما را مجدد باز کردند و به عنوان یک موفقیت هم به اسم خودشان ثبت کردند، خانه سینما باید قانونمند می شد و به شکل بهتری بازگشایی می شد، این مسئله باعث شد این کارگردان ها و کسانی که مشخص است از چه طیفی هستند و از حامیان مافیای سینمای هستند یک مقدار جری شوند و این طور متوقعانه بخواهند بدون دریافت مجوز و بدون اطاعت کردن این گونه هنجار شکنی کنند، این به سیاست های دولت بر می گردد و خود دولت معمولا به این ها فضا می دهد و برایشان شرایطی را ایجاد می کند که چنین اظهاراتی انجام دهند.

, متاسفانه یک اشتباه بزرگی که در دولت تدبیر و امید انجام شد این بود که به شکل غیرقانونی و صد در صد سیاست زده، خانه سینما را مجدد باز کردند و به عنوان یک موفقیت هم به اسم خودشان ثبت کردند، خانه سینما باید قانونمند می شد و به شکل بهتری بازگشایی می شد، این مسئله باعث شد این کارگردان ها و کسانی که مشخص است از چه طیفی هستند و از حامیان مافیای سینمای هستند یک مقدار جری شوند و این طور متوقعانه بخواهند بدون دریافت مجوز و بدون اطاعت کردن این گونه هنجار شکنی کنند، این به سیاست های دولت بر می گردد و خود دولت معمولا به این ها فضا می دهد و برایشان شرایطی را ایجاد می کند که چنین اظهاراتی انجام دهند.,

این اصلا اتفاق خوشایندی برای سینمای کشور نیست که یک کارگردان با این صراحت مسئولین فرهنگی کشورش را تهدید به پخش فیلمش آن هم بدون مجوز اکران در بستر اینترنت می کند؛ اما جالب است که همین کارگردان فیلم می سازد و فیلش نیز روی پرده سینما می رود؛ "خانم یایا" آخرین ساخته کاهانی است که روی پرده رفت و همچنان با تمام این تفاسیر باید منتظر باشیم که آثار بعدی کاهانی را ببینیم، او هم هر طور که می خواهد بگذارید جولان دهد.

,

کارنامه کاهانی را اگر بررسی کنیم متوجه می شویم که تقریبا همه فیلم های او همیشه با یک بازه چند ماهه مواجه بوده است که فیلم هایش نتوانسته اند پروانه نمایش را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کنند، این مسئله قابل تامل به ما می فهماند که کاهانی اصولا فیلم هایش همیشه مورد اشکال بوده و حاشیه هایی را به دنبال داشته است که به نظر نمی رسد سهوی باشند.

,

"آدم" اولین فیلم سینمایی ساختهٔ کاهانی است که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد. این فیلم پس از حضور در جشنواره فیلم فجر، توقیف گردید ولی پس از سه سال، بدون اکران وارد شبکه نمایش خانگی شد. کاهانی در سال " ۱۳۸۶ "آن جا" را ساخت که این فیلم نیز بلافاصله توسط وزارت ارشاد توقیف شد و در جشنواره فیلم فجر نیز پذیرفته نشد. "هیچ" تنها در یک سانس در جشنوارهٔ بیست و هشتم فیلم فجر برای اهالی مطبوعات نمایش داده شد. معاونت سینمایی که پیش از آن "هیچ" را به خاطر سیاه‌نمایی توقیف اعلام کرده بود. کاهانی در سال ۱۳۸۹ فبلم سینمایی "اسب حیوان نجیبی است" را جلوی دوربین برد. این فیلم به دلیل شکایت نیروی انتظامی و مخالفت‌های وزارت ارشاد، پس از ۷ ماه مجوز اکران در داخل ایران را به دست آورد؛ ۵ فیلم‌نامهٔ کاهانی در طول ۵ سال مجوز نگرفته‌اند و در پی آن، او فیلم‌نامه‌های جایگزین را ساخته‌ است.

, "آن جا",

اگر با چنین مواردی برخورد مناسبی نشود و برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، باید انتظار این را هم داشته باشیم که از این به بعد فیلمسازان برای ساختن فیلم هم نیازی نبینند که مجوز ساخت دریافت کنند و به تبع آن مجوز اکران هم بی معنی می شود و باید شاهد حکومت خود مختار اینگونه هنرمندان در دنیای هنر و تاثیر مخرب آن بر فرهنگ و جامعه باشیم.

,

 

,

انتهایپیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه