شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 20:29 منتشر شده در مورخ: 1398/08/21 شناسه خبر: 1546727
به مناسبت هفته وحدت:
معرفی کتابی از نویسنده البرزی درباره همبستگی و اتحاد مسلمانان مانع تفرقه‌ افکنی دشمنان/ وحدت؛ رمز پایداری امنیت و پیشرفت و استقلال کشور است
کتاب "بررسی منشور اخلاق دوستی ، محبت و برادری در راستای وحدت اسلامی" نوشته فردین احمدی پرعنوان ترین نویسنده و پژوهشگر جوان البرز و کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛  کتاب بررسی "منشور اخلاق دوستی ، محبت و برادری در راستای وحدت اسلامی"که برگرفته از قرآن، نهج البلاغه و سخنان امام و رهبری است، در چهار فصل به بررسی رابطه محبت خدا به بندگان، محبت بندگان به خداوند و محبت مومنان نسبت به یکدیگر پرداخته است.

نویسنده در مقدمه کتاب ، وحدت و همبستگی را رمز پایداری و پویایی اسلام برای مخاطبان تشریح می کند.

محبت یکی از خلقیاتی است که به گفته معصومین اساس دین دانسته شده است.احمدی با اشاره به سخنی از حضرت امیر المومنین، نعمت اتحاد و محبت و الفت را به علت منافع عظیم و دافع ضررهای فراوان که در آن وجود دارد، از ارزشی بالا برخوردار می داند. اخلاق حب و بغض، دو مظهر جذب و دفع عمومی در جوامع بشری و از مسائل ریشه ای در اخلاق اسلامی است و از آنجا که اساس زندگی بشر بر آن استوار است، در تربیت و اصلاح انسان نقش موثری ایفا می کند.

 احمدی معتقد است: من به عنوان یک نویسنده و فعال پژوهشی بر خود لازم دانستم که از یک محرک مهم بنویسم، محرکی که به عنوان عاملی نیروزا امت اسلام را در جهت رسیدن به یک وحدت و انسجام به حرکت در می آورد و آن اخلاق دوستی، محبت و برادری است. این عامل می تواند مانع مهم و پر قدرتی در برابر خدعه ها و مکرهای دشمنان جامعه ی مسلمین باشد و در کنار تجهیزات نظامی، پازل قدرت را برای مسلمانان تکمیل نماید.

وی افزود:«اخوت» معنایی‌ است‌ که هم می‌تواند طبیعی باشد و هم اعتباری؛ اخوت طبیعی در شرایع و هیچ‌ اثـری‌ ندارد‌ و قوانین به‌صرف اینکه دو انسان دارای یک پدر و یک مادر و یا یـک پدر و مـادر بـاشند‌، ارتباطی‌ قانونی‌ و اعتباری بین این دو وجود نخواهد داشت؛ ولی اخوت اعتباری در اسلام‌ آثاری‌ اعتباری دارد. 

این نویسنده ادامه داد: اگر دو انسان در درجه عالی رشد‌ و کمال الهی رابطه با‌ یکدیگر‌ برقرار کـنند، ایـن رابطه بر مبنای احساس بـرین هـماهنگی و وحـدت میان ارواح آنان خـواهد بـود. 

احمدی تصریح کرد: انسانی که بامعرفت و تکاپوی علمی به مقام معنا رسیده باشد، می‌تواند‌ با انسانی دیگر که به هـمان مـعنا رسیده است، به وحدت عالی نـائل گـردد و فقط ایـن دو انـسان مـعنوی هستند که می‌توانند حـقیقت وحدت عالی و ضرورت و ارزش آن را احساس نمایند‌. پیامبر‌ اسلام این‌گونه مأمور دعوت اهل کتاب به وحدت بـا مـسلمانان بود.

وی در مقدمه کتاب چنین می نویسد:

اتحاد ملی در اندیشه‌ی امام خمینی (ره) از مباحث اندیشه‌ی سیاسی ایشان محسوب شده و به‌عنوان معیار و راز و رمز موفقیت ارزیابی‌شده است؛ بنابراین حفظ وحدت، ضرورت راهبردی جامعه ماست و مسئولیتی سترگ و الهی است و در نزد خدا والاترین ارزش و عمل صالح است.

وجه مشترک تمامی موضع‌گیری‌های هدایت گرانه ی امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب درک تکلیف الهی و عمل به آن و وحدت بر حول محور آن بوده است.

حضرت امام خمینی (ره) وحدت را از سنخ رحمت دانسته است و عقیده دارد که این رحمت باید ادامه پیدا کند. 

وحدت و همبستگی ملی عبارت است از احساسات تعلق‌خاطر مشترک و احساس تعهد مشترک افراد به اجتماع یا آن مای بزرگی که به افراد، هویت جمعی می‌دهد. 

در خصوص ایران با توجه به صدمات جنگ تحمیلی، فشارها و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌های اقتصادی و لزوم ترمیم خسارت‌ها و رهایی از توسعه‌نیافتگی، یکدلی و همبستگی مسلمانان ضرورتی تام و تمام دارد، به دیگر سخن توسعه همه‌جانبه‌ی ایران در داخل و خارج از کشور به یکپارچگی همه اقوام و گروه‌ها و شهروندان محتاج است و هر نوع تلاش و اقدام که دانسته و ندانسته به گسست قومی، نژادی و مذهبی می‌انجامد ضربه‌ای بر وحدت و همبستگی ملی و توسعه‌ی آن خواهد بود.

در حقیقت این وحدت و همبستگی رمز پایداری و پویایی اسلام، رمز پایداری امنیت و پیشرفت و استقلال کشور است و بر ماست که عمق مخاطرات را دریابیم و با بهره بردن از آموزه‌های دینی و اخلاقی رمز ماندگاری و بالندگی ملت خویش را برای همیشه پاس بداریم.

از لوازم استقرار وحدت برای رهبری جامعه اهتمام بیش‌ازپیش به خودسازی و تعمیق اخلاق و ارزش‌های معنوی در زندگی خود و جامعه پیرامون است.

از مشترکات ادیان توحیدی، تأکید بر ارزش‌های اخلاقی و تزکیه گفتار و رفتار است؛ ازاین‌رو، اخلاق می‌تواند نزدیک‌ترین ساحت ادیان به همدیگر برای گفت‌وگو باشد. اخلاق محبت و عشق، جزء انواع اخلاق حداکثری است درنتیجه دعوت به اخلاق حداکثری می‌تواند ضامن تحقق اخلاق حداقلی باشد.

از منظر نهج‌البلاغه، اخلاق و اعتقادات به دلیل رابطه مـتقابل صـفات نـفسانی‌ و عقاید انسانی، بر یکدیگر مؤثرند. اصل اعتقادی توحید اثبات می‌کند که جـهان دارای شـعور و حـرکت به سمت کمال و خوبی است

اعتقاد بر اخلاق و عمل اثر می‌گذارد و اخلاق و عمل نیز به‌نوبه خود بر اعتقاد اثر مـی‌گذارند. مـعنویت یا‌ مادیت‌ اخلاقی و عملی کاملاً در اعـتقاد مـؤثر اسـت و بـالعکس، اعـتقاد مادی یا غـیرمادی نـیز در اخلاق و عمل مؤثر واقع می‌شود. برای اعتقاد محکم و استوار داشتن باید فضای مساعد اخلاقی و عملی‌ نـیز‌ فـراهم آورد. بـرای مثال، اعتقاد الهی در فضای مساعد اخلاقی و عـملی مـعنوی، اسـتحکام یـافته و پایـدار مـی‌ماند. در غیر این صورت، مادیت اخلاقی به‌تدریج‌ آن را مضمحل و فرسوده می‌سازد‌. اعتقاد‌ مادی و غیر الهی نیز نمی‌تواند با اخلاق و عمل معنوی سازگار باشد و دیر یا زود، اخلاق و عمل معنوی، اعـتقادی همسو باخود را تحقق می‌بخشد و یا‌ بالعکس‌، اعتقاد مادی، اخلاق و عمل‌ مادی‌ موافق و سازگار با خود را تحقق خواهد بخشید و سبب از بین رفتن خلق و فعل معنوی خواهد شد. 

عمل اخلاقی باید متصف به اخلاص و حسن فاعلی باشد تا ارزشـمند شـود. محوریت خداوند در اخلاق، باعث رشد فضایل و وحدت‌ در‌ جامعه توحیدی می‌شود

اخلاق در فضای دینی و اعتقادی، قابلیت رشد و تحقق حداکثری دارد و اعتقادات، پایه مـستحکمی بـرای اخـلاق‌ در‌ جنبه‌های‌ مختلف انگیزشی، تعریف، هدف و ضمانت اجرایی است.

ملتی که از روابط حسنه فیما بین برخوردار باشد و در روابط آن ملت، دوستی و محبت جای دشمنی و عداوت را گرفته باشد، همبستگی ملی خود را به رخ دیگران می‌کشد.

 محبت یکی از مهم‌ترین اخلاقیاتی است که با توجه به گفته‌ی امامان معصوم (ع) اساس دین است.

به‌عبارت‌دیگر دین با استناد به آیات  و روایات  چیزی غیر از محبت نیست و محبت نیز جز با اطاعت و امتثال دستورات خداوند که در قالب دین ارائه‌شده است، میسّر نمی‌گردد. امام علی‌ علیه‌السلام‌ اسلام را دینی می‌داند که ستون‌هایش بـر مـحبت استوارشده است: «و اقام دعائمه علی‌ محبته‌؛ این‌ اسلام، دین خـداوند است که آن را برای خود برگزیده است و ستون‌هایش را بر‌ محبت‌ خویش استوار ساخته است...». 

امام علی ع می‌فرمایند: اسلام دین خداست که آن را برای خود برگزیده و زیر نظر عنایت خود آن را پرورش و گسترش داده و برای تبلیغ آن بهترین آفریدگانش را انتخاب کرده و پایه‌های آن را بر اساس محبت خویش برپا داشته است، همه‌ی دین‌ها را باعزت اسلام خوار ساخته و ملت‌ها را با بلند داشتن آن پست گردانیده و با اکرام آن دشمنانش را تحقیر کرده است.

این کتاب در ۸۰ صفحه در سایز وزیری توسط موسسه حوزه مشق با همکاری گروه بزرگ کشف استعداد برتر در کتابفروشی های سراسر کشور توزیع شده  است.

 

 

انتهای پیام/

http://dana.ir/1546727
ارسال نظر
نظرات