اخبار داغ

به مناسبت هفته وحدت:

معرفی کتابی از نویسنده البرزی درباره همبستگی و اتحاد مسلمانان مانع تفرقه‌ افکنی دشمنان/ وحدت؛ رمز پایداری امنیت و پیشرفت و استقلال کشور است

معرفی کتابی از نویسنده البرزی درباره همبستگی و اتحاد مسلمانان مانع تفرقه‌ افکنی دشمنان/ وحدت؛ رمز پایداری امنیت و پیشرفت و استقلال کشور است
کتاب "بررسی منشور اخلاق دوستی ، محبت و برادری در راستای وحدت اسلامی" نوشته فردین احمدی پرعنوان ترین نویسنده و پژوهشگر جوان البرز و کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛  کتاب بررسی "منشور اخلاق دوستی ، محبت و برادری در راستای وحدت اسلامی"که برگرفته از قرآن، نهج البلاغه و سخنان امام و رهبری است، در چهار فصل به بررسی رابطه محبت خدا به بندگان، محبت بندگان به خداوند و محبت مومنان نسبت به یکدیگر پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

نویسنده در مقدمه کتاب ، وحدت و همبستگی را رمز پایداری و پویایی اسلام برای مخاطبان تشریح می کند.

,

محبت یکی از خلقیاتی است که به گفته معصومین اساس دین دانسته شده است.احمدی با اشاره به سخنی از حضرت امیر المومنین، نعمت اتحاد و محبت و الفت را به علت منافع عظیم و دافع ضررهای فراوان که در آن وجود دارد، از ارزشی بالا برخوردار می داند. اخلاق حب و بغض، دو مظهر جذب و دفع عمومی در جوامع بشری و از مسائل ریشه ای در اخلاق اسلامی است و از آنجا که اساس زندگی بشر بر آن استوار است، در تربیت و اصلاح انسان نقش موثری ایفا می کند.

,

 احمدی معتقد است: من به عنوان یک نویسنده و فعال پژوهشی بر خود لازم دانستم که از یک محرک مهم بنویسم، محرکی که به عنوان عاملی نیروزا امت اسلام را در جهت رسیدن به یک وحدت و انسجام به حرکت در می آورد و آن اخلاق دوستی، محبت و برادری است. این عامل می تواند مانع مهم و پر قدرتی در برابر خدعه ها و مکرهای دشمنان جامعه ی مسلمین باشد و در کنار تجهیزات نظامی، پازل قدرت را برای مسلمانان تکمیل نماید.

,

وی افزود:«اخوت» معنایی‌ است‌ که هم می‌تواند طبیعی باشد و هم اعتباری؛ اخوت طبیعی در شرایع و هیچ‌ اثـری‌ ندارد‌ و قوانین به‌صرف اینکه دو انسان دارای یک پدر و یک مادر و یا یـک پدر و مـادر بـاشند‌، ارتباطی‌ قانونی‌ و اعتباری بین این دو وجود نخواهد داشت؛ ولی اخوت اعتباری در اسلام‌ آثاری‌ اعتباری دارد. 

,

این نویسنده ادامه داد: اگر دو انسان در درجه عالی رشد‌ و کمال الهی رابطه با‌ یکدیگر‌ برقرار کـنند، ایـن رابطه بر مبنای احساس بـرین هـماهنگی و وحـدت میان ارواح آنان خـواهد بـود. 

,

احمدی تصریح کرد: انسانی که بامعرفت و تکاپوی علمی به مقام معنا رسیده باشد، می‌تواند‌ با انسانی دیگر که به هـمان مـعنا رسیده است، به وحدت عالی نـائل گـردد و فقط ایـن دو انـسان مـعنوی هستند که می‌توانند حـقیقت وحدت عالی و ضرورت و ارزش آن را احساس نمایند‌. پیامبر‌ اسلام این‌گونه مأمور دعوت اهل کتاب به وحدت بـا مـسلمانان بود.

,

وی در مقدمه کتاب چنین می نویسد:

,

اتحاد ملی در اندیشه‌ی امام خمینی (ره) از مباحث اندیشه‌ی سیاسی ایشان محسوب شده و به‌عنوان معیار و راز و رمز موفقیت ارزیابی‌شده است؛ بنابراین حفظ وحدت، ضرورت راهبردی جامعه ماست و مسئولیتی سترگ و الهی است و در نزد خدا والاترین ارزش و عمل صالح است.

,

وجه مشترک تمامی موضع‌گیری‌های هدایت گرانه ی امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب درک تکلیف الهی و عمل به آن و وحدت بر حول محور آن بوده است.

,

حضرت امام خمینی (ره) وحدت را از سنخ رحمت دانسته است و عقیده دارد که این رحمت باید ادامه پیدا کند. 

,

وحدت و همبستگی ملی عبارت است از احساسات تعلق‌خاطر مشترک و احساس تعهد مشترک افراد به اجتماع یا آن مای بزرگی که به افراد، هویت جمعی می‌دهد. 

,

در خصوص ایران با توجه به صدمات جنگ تحمیلی، فشارها و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌های اقتصادی و لزوم ترمیم خسارت‌ها و رهایی از توسعه‌نیافتگی، یکدلی و همبستگی مسلمانان ضرورتی تام و تمام دارد، به دیگر سخن توسعه همه‌جانبه‌ی ایران در داخل و خارج از کشور به یکپارچگی همه اقوام و گروه‌ها و شهروندان محتاج است و هر نوع تلاش و اقدام که دانسته و ندانسته به گسست قومی، نژادی و مذهبی می‌انجامد ضربه‌ای بر وحدت و همبستگی ملی و توسعه‌ی آن خواهد بود.

,

در حقیقت این وحدت و همبستگی رمز پایداری و پویایی اسلام، رمز پایداری امنیت و پیشرفت و استقلال کشور است و بر ماست که عمق مخاطرات را دریابیم و با بهره بردن از آموزه‌های دینی و اخلاقی رمز ماندگاری و بالندگی ملت خویش را برای همیشه پاس بداریم.

,

, ,

از لوازم استقرار وحدت برای رهبری جامعه اهتمام بیش‌ازپیش به خودسازی و تعمیق اخلاق و ارزش‌های معنوی در زندگی خود و جامعه پیرامون است.

,

از مشترکات ادیان توحیدی، تأکید بر ارزش‌های اخلاقی و تزکیه گفتار و رفتار است؛ ازاین‌رو، اخلاق می‌تواند نزدیک‌ترین ساحت ادیان به همدیگر برای گفت‌وگو باشد. اخلاق محبت و عشق، جزء انواع اخلاق حداکثری است درنتیجه دعوت به اخلاق حداکثری می‌تواند ضامن تحقق اخلاق حداقلی باشد.

,

از منظر نهج‌البلاغه، اخلاق و اعتقادات به دلیل رابطه مـتقابل صـفات نـفسانی‌ و عقاید انسانی، بر یکدیگر مؤثرند. اصل اعتقادی توحید اثبات می‌کند که جـهان دارای شـعور و حـرکت به سمت کمال و خوبی است

,

اعتقاد بر اخلاق و عمل اثر می‌گذارد و اخلاق و عمل نیز به‌نوبه خود بر اعتقاد اثر مـی‌گذارند. مـعنویت یا‌ مادیت‌ اخلاقی و عملی کاملاً در اعـتقاد مـؤثر اسـت و بـالعکس، اعـتقاد مادی یا غـیرمادی نـیز در اخلاق و عمل مؤثر واقع می‌شود. برای اعتقاد محکم و استوار داشتن باید فضای مساعد اخلاقی و عملی‌ نـیز‌ فـراهم آورد. بـرای مثال، اعتقاد الهی در فضای مساعد اخلاقی و عـملی مـعنوی، اسـتحکام یـافته و پایـدار مـی‌ماند. در غیر این صورت، مادیت اخلاقی به‌تدریج‌ آن را مضمحل و فرسوده می‌سازد‌. اعتقاد‌ مادی و غیر الهی نیز نمی‌تواند با اخلاق و عمل معنوی سازگار باشد و دیر یا زود، اخلاق و عمل معنوی، اعـتقادی همسو باخود را تحقق می‌بخشد و یا‌ بالعکس‌، اعتقاد مادی، اخلاق و عمل‌ مادی‌ موافق و سازگار با خود را تحقق خواهد بخشید و سبب از بین رفتن خلق و فعل معنوی خواهد شد. 

,

عمل اخلاقی باید متصف به اخلاص و حسن فاعلی باشد تا ارزشـمند شـود. محوریت خداوند در اخلاق، باعث رشد فضایل و وحدت‌ در‌ جامعه توحیدی می‌شود

,

اخلاق در فضای دینی و اعتقادی، قابلیت رشد و تحقق حداکثری دارد و اعتقادات، پایه مـستحکمی بـرای اخـلاق‌ در‌ جنبه‌های‌ مختلف انگیزشی، تعریف، هدف و ضمانت اجرایی است.

,

ملتی که از روابط حسنه فیما بین برخوردار باشد و در روابط آن ملت، دوستی و محبت جای دشمنی و عداوت را گرفته باشد، همبستگی ملی خود را به رخ دیگران می‌کشد.

,

 محبت یکی از مهم‌ترین اخلاقیاتی است که با توجه به گفته‌ی امامان معصوم (ع) اساس دین است.

,

به‌عبارت‌دیگر دین با استناد به آیات  و روایات  چیزی غیر از محبت نیست و محبت نیز جز با اطاعت و امتثال دستورات خداوند که در قالب دین ارائه‌شده است، میسّر نمی‌گردد. امام علی‌ علیه‌السلام‌ اسلام را دینی می‌داند که ستون‌هایش بـر مـحبت استوارشده است: «و اقام دعائمه علی‌ محبته‌؛ این‌ اسلام، دین خـداوند است که آن را برای خود برگزیده است و ستون‌هایش را بر‌ محبت‌ خویش استوار ساخته است...». 

,

امام علی ع می‌فرمایند: اسلام دین خداست که آن را برای خود برگزیده و زیر نظر عنایت خود آن را پرورش و گسترش داده و برای تبلیغ آن بهترین آفریدگانش را انتخاب کرده و پایه‌های آن را بر اساس محبت خویش برپا داشته است، همه‌ی دین‌ها را باعزت اسلام خوار ساخته و ملت‌ها را با بلند داشتن آن پست گردانیده و با اکرام آن دشمنانش را تحقیر کرده است.

,

این کتاب در ۸۰ صفحه در سایز وزیری توسط موسسه حوزه مشق با همکاری گروه بزرگ کشف استعداد برتر در کتابفروشی های سراسر کشور توزیع شده  است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه