اخبار داغ

خطر در کمین میراث به جامانده از قرن چهارم هجری؛

مادر پل‌های تاریخی را دریابید/ «کشکان»؛ بزرگترین پل تاریخی ایران در خطر نابودی

مادر پل‌های تاریخی را دریابید/ «کشکان»؛ بزرگترین پل تاریخی ایران در خطر نابودی
پل کشکان با قدمتی بیش از هزار سال در خطر تخریب قرار دارد که نیازمند تامین اعتبار و انجام مرمت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، لرستان را به پل های تاریخی و بناهایی با قدمت چند هزار ساله اش می شناسند، در واقع چشم‌انداز هنر و معماری هزار و ۴۰۰ ساله ایران را می‌توان در پل‌های تاریخی این استان مشاهده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

لرستان با دارا بودن صدها پل تاریخی از جمله پل‌ کشکان، شاپوری (شکسته)، گاومیشان، پل‌دختر، کلهر و پل گپ نام پایتخت پل‌های تاریخی ایران را به خود گرفته و همواره به عنوان شاهراه مهمی در طول تاریخ، گذرگاه شمال را به جنوب و شرق را به غرب وصل کرده است.

,

اما پل های تاریخی لرستان و سایر بناهای هزار ساله این استان در سیل فروردین ماه امسال در امان نماند و خساراتی بر پیکره این بناها وارد شد؛ پل «کشکان» که از پل‌های تاریخی دوره ساسانیان است و لقب مادر پل‌های تاریخی ایران را به خود گرفته، پایه های آن در میان سیلاب دچار آسیب شد و یکی از ستون های آن فرو ریخت.

,

 

,

, ,

 

,

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان ششم فروردین ماه امسال بود که از خسارت سیلاب به پل های تاریخی لرستان خبر داد و گفت: براثر بارش‌های شدید و سیلاب ناشی از رودخانه کشکان، بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب شد و یکی از ستون های کشکان فرو ریخت، همچنین خساراتی به پل های تاریخی کلهر و افرینه وارد شده است.

,

هم اکنون این پل تاریخی هزار ساله در خطر ریزش قرار دارد و بیم آن می رود با وقوع سیلاب دیگر «کشکان» در خطر نابودی قرار گیرد و بزرگترین پل تاریخی ایران از بین برود.

,

مادر پل‌های تاریخی ایران نیازمند مرمت

, مادر پل‌های تاریخی ایران نیازمند مرمت, مادر پل‌های تاریخی ایران نیازمند مرمت,

علی مصطفی نژاد کارشناس پل های تاریخی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: بیشترین خسارات سیل در لرستان در حوزه میراث فرهنگی بوده است چرا که پل های تاریخی در محور طغیان رودخانه ها قرار دارد و مانعی وجود ندارد که در جلوی طغیان رودخانه ها قرار بگیرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه سیل اخیر میراث لرستان را در معرض خطر قرار داد، خسارتهای دیگری نیز به تاسیسات شهرها و روستاها چگنی، پلدختر و معمولان وارد کرد.

,
,
,

 

,

, ,

کارشناس پل‌های تاریخی لرستان عنوان کرد: در سیل امسال بیشترین خسارت در حوزه میراث فرهنگی به پل های تاریخی وارد شد به طوری که پایه این پل ها در برخورد با آب آسیب دید.

,

وی بیان کرد: بر اساس نظر کارشناسان این سیل چه بسا در ۵۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است ولی پل هایی با قدمت بیش از هزار سال قطعا بی آسیب نبوده اند و با وقوع سیل اخیر نیز در خطر تخریب قرار گرفتند.

,

مصطفی نژاد تصریح کرد: پل های تاریخی لرستان به علت فرسودگی در برخی از طاق ها و پایه های اتصالی از بالا دست و به خاطر نداشتن طاق و به هم تنیده نبودن عملا در مواردی آسیب ها به صورت قطعی شناسایی نشده است.

,

اعتبارات قطره چکانی پاسخگو نیست

, اعتبارات قطره چکانی پاسخگو نیست, اعتبارات قطره چکانی پاسخگو نیست,

وی گفت: اعتبارات قطره چکانی پل های صدگانه لرستان از سالهای گذشته تاکنون جوابگوی مرمت و استحکام بخشی این اَبر پل ها نبوده و نیست؛ اینگونه اعتبارات برای پلهای تاریخی استان مناسب نیست و مرمت پل کشکان با این اعتبارات اندک امکانپذیر نیست.

,

کارشناس پل های تاریخی لرستان خاطرنشان کرد: پل کشکان واقع در شهرستان چگنی دارای ۱۳ پایه است که در سیل اخیر یک پایه آن تخریب شد و یک پایه دیگر آن در معرض خطر قرار دارد.

,

وی اظهار داشت: هر کدام از این پایه ها آپارتمانی است حدودا ۷ طبقه با زیر بنای ۱۵۰متر مربع که این ابعاد، اندازه و حجم می‌تواند با اعتبارات در خور خودش سرپا بماند و برقرار و استوار باشد.

,

مصطفی نژاد افزود: پل کلهر نیز با زیر بنای ۲۰۰متر مربع و ارتفاع ۲۱ متر اعتباری به مبلغ ۵۰تا ۱۰۰میلیون تومان برای این پل در نظر گرفته شده بود که هیچ دردی از این بنا را دوا نمی کند و هم اکنون در بحث سیل اخیری که به صورت وحشتناک روی این پل تاثیر گذاشت هیچ گونه اعتباری در نظر گرفته نشده است.

,

یک ریال اعتبار خسارت سیل پرداخت نشد

, یک ریال اعتبار خسارت سیل پرداخت نشد, یک ریال اعتبار خسارت سیل پرداخت نشد,

وی بیان کرد: استان لرستان در حوزه پل های تاریخی بهترین تیم های کاری، مناسب ترین شرایط همکاری اداری لازم و حساسیت های لازم را دارد اما متاسفانه اعتبارات بسیار اندک و ناچیز است.

کارشناس پل های تاریخی لرستان عنوان کرد: از محل ستاد حوادث بنا بود حدود ۳۰میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از این سیل به پل های تاریخی لرستان تعلق گیرد ولی تاکنون حتی یک ریال اعتبار به این موضوع تخصیص داده نشده است.

وی گفت: باتوجه به بارندگی هایی که در پیش رو داریم به زودی مجددا طغیان ها و سرکشی رودخانه ها آغاز خواهد شد ولی چگونه پایه های آسیب دیده و زخمی ابر پل های لرستان می توانند با زور آزمایی این رودخانه ها مبارزه کند که در این راستا دست اندر کاران به خصوص ستاد حوادث بایستی پاسخگو باشند.

,
,
,
,
,

کشکان در خطر نابودی

, کشکان در خطر نابودی, کشکان در خطر نابودی,

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: کشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه و ساخت آن به قرن چهارم هجری قمری بر می گردد و بر اساس کتبه موجود در زمان بدربن حسنویه ساخته شده است.

,

وی افزود: پل کشکان در محور مستقیم دارای ۱۱ پایه اصلی و دو پایه کوچک فرعی در انتهای غربی می باشد که دو پایه کوچک فرعی اتصال پایه را با تپه مجاور از طریق یک راسپ نزولی برقرار کرده است‌.

,

 

,

, ,

 

,

معاون میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: در سیل فروردین ماه به دلیل حجم بالای آب رودخانه و بی سابقه بودن سیلاب از ۱۰۰ساله اخیر، متاسفانه یک پایه الحاقی که ساخت آن مربوط  به دوره قاجار بود تخریب شده و یکی از پایه های اصلی این پل کج شد و در همان حالت باقی مانده است.

,

وی بیان کرد: در پی وقوع این حادثه بلافاصله کارشناسان میراث فرهنگی به محل اعزام شدند و گزارشی به سازمان ارسال شد و در همان روزهای ابتدایی گروه کارشناسان میراث فرهنگی و معاون کشور از محل بازدید کردند.

,

بهاروند تصریح کرد: در پی بازدیدهای انجام گرفته اعتباری معادل ۵۰۰میلیون تومان جهت اجرای دیوار محافظ به استان تخصیص یافت تا در صورت سیل احتمالی از تخریب بیشتر این پل جلوگیری شود.

,

وی خاطرنشان کرد: عملیات ساخت این دیواره محافظ در حال انجام است و تقریبا حدود ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ پایه های کج شده نیز قبل از هرگونه اقدامی نیاز به مطالعه دارد که پیشنهاداتی از کارشناسان خبره کشور جهت مرمت و پایدار نگه داشتن در همین حالت شده که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

,

معاون میراث فرهنگی لرستان گفت: از آنجا که مرمت پل نیاز به تخصیص اعتبار دارد و بااعلام ستاد بحران این اداره کل نیز اعلام خسارت خود را از طریق سامانه انجام داده است ولی تاکنون متاسفانه هیچ اعتباری به برای جبران خسارات وارده به میراث فرهنگی استان تعلق نگرفته است و به محض تخصیص اعتبار عملیات مرمت و استحکام بخشی آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی لرستان در حد توان بااعتبارات جزئی اقداماتی بر روی پل ها و دیگر بناهای آسیب دیده انجام داده است که کافی نیست ودر صورت تکرار سیلاب امکان آسیب رسیدن جدی تر به این بناهای باارزش تاریخی وجود دارد که این مهم یاری و کمک ارگانهای ذیربط را جهت تامین اعتبارات لازم می طلبد.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه