اخبار داغ

دلالانی که از بورس در هراسند؛

بورس زعفران؛ اهرمی برای شفافیت قیمت‌ها

بورس زعفران؛ اهرمی برای شفافیت قیمت‌ها
عده‌ای مشکلات بوجود آمده در بازار زعفران را ناشی از عملکرد بورس می‌دانند در حالی که این یک بیان و تحلیل علمی نیست و به عبارت بهتر تابلو بورس اهرمی برای کنترل افرادی است که از شفافیت گریزان هستند و حال باید دید ایا این اهرم تاکنون کارآیی لازم داشته است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ زعفران از چندین سال پیش توجه فعالان تولیدی و اقتصادی، جهت تولید با کیفیت و ارتقاء فروش را به خود معطوف داشته و این محصول به انواع سرگل، پوشال، دسته تقسیم می شود که هر نوع آن مصارف ویژه خود را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

مدتی است بورس کالا، فعالیتی در زمینه محصولات کشاورزی آغاز کرده و تلاش دارد به وضعیت فروش و صادرات نظم بدهد.

,

اکنون زعفران کاران می دانند باید محصولی مرغوب تولید کنند تا بتوانند از گذرگاه های سخت آزمایشگاهی که در انبار ها وجود دارد، عبور کنند و موفق شوند محصول خود را در بورس به فروش برسانند.

,

بورس در افکار عمومی همیشه با ریسک همراه بوده که کارگزاران سازمان بورس به وسیله آموزش توانسته اند دیدگاه عموم مردم را نسبت به این بازار تقریبا مثبت تر از قبل کنند.

,

سوال اینجاست که زعفران کار چگونه می تواند محصولش را وارد این بازار کند، چه زمانی بفروشد و چه متغیر های تاثیر گذارند؟

,

زعفران در ایران حوالی مهر ماه تا آبان چیده و جمع آوری می شود و جنب و جوش خریداران و فروشندگان در این ایام بیشتر می شود، کشاورزانی که محصولی مرغوب تولید کرده اند، می توانند به کارگزاری که مجوز از بورس کالا دارد، مراجعه کنند.

,

برای این منظور پیشنهاد می شود به دلیل وضعیت مالی و عوامل زمانی، کد بورس اوراق بهادار و کد آتی دریافت و کسانی که خواستار فعالیت در بازار آتی هستند باید مبلغی را به عنوان ضمانت در حسابی تحت عنوان بورس کالا سپرده کنند، همچنین کشاورز در صورتی که تمایل به چنین کاری نداشته باشد می تواند زعفران خود را تحویل انبار بورس دهد و حواله انبار دریافت کند و تحویل کارگزار داده و در این حالت می تواند هر زمان که قیمت بالا رفت، سریع زعفرانش را بفروشد.

,

اسامی انبار های بورس عبارتند از : شرکت سحر خیز، زرین زعفران مشرق زمین، تعاونی روستایی خراسان، طلای سرخ گلشید ایرانیان و نوین زعفران می باشد، که معاملات در گواهی سپرده زعفران که لازمه آن داشتن کد بورس اوراق بهادار است از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ شنبه تا چهار شنبه و بورس آتی زعفران از ساعت۱۰ تا ۱۷ هر روز به جز جمعه ها و ایام تعطیل می باشد.

,

مسلم است فردی که زعفرانش را وارد این دو بازار کرده می خواهد محصولش را در بهترین حالت بفروشد که این زمان به عوامل درونی( شرایط جوی، محیطی) و عوامل بیرونی( قیمت دلار، موانع صادرات) بستگی دارد.

,

هم اکنون قیمت زعفران نگین و پوشال در بورس کمتر از بازارهای حقیقی است و این مسئله باعث شده صادر کنندگان محصول مورد نظر خود را بدون هیچگونه نگرانی از نظر کیفیت و نوسانات قیمت از تابلوهای بورس آتی خریداری کنند.

,

 

,

عرضه زعفران در بورس گامی مهم در شفافیت قیمت‌ها

, عرضه زعفران در بورس گامی مهم در شفافیت قیمت‌ها,

مدیرعامل بورس کالای ایران در سفر هفته گذشته خود به تربت حیدریه و در حاشیه بهره برداری از کارخانه زنجیره ارزش و انبار بورس زعفران، عرضه زعفران در بورس را گامی مهم در شفافیت قیمت تمام شده این محصول دانست و گفت: با اقدام های صورت گرفته، به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای تعیین مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

,

حامد سلطانی نژاد افزود: اکنون یک گام دیگر به تحقق آرزوی دیرینه زعفران کاران کشور یعنی امکان فروش آسان، با قیمت واقعی و بدون واسطه زعفران نزدیک شده ایم.

,

وی ادامه داد: از مهمترین راهبردهای بورس کالا در حوزه کشاورزی، اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان و همچنین گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب برای مرجعیت کشف قیمت بازار، ابزار مالی گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه و صندوق های کالایی است.

,

 

,

راه اندازی بورس باعث هجمه دلالان شده است

, راه اندازی بورس باعث هجمه دلالان شده است,

رییس فراکسیون حمایت از کالاهای صادرات محور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای طرح خرید حمایتی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح های نظارتی و حمایتی است، هم کشاورزان که حاصل دست رنج شان به ثمن بخس به غارت نرفت و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، گفت: اراده ما بر آن است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دبال کنیم و از بانک کشاورزی انتظار می رود بهتر و بیش از سایر بانک ها پا پیش بگذارد.

,

سعید باستانی افزود: در چهار سال اخیر اتفاقاتی در حوزه زعفران افتاد که نیازمند بررسی است تا اگر ایرادی دارند، برطرف شوند.

,

وی با بیان اینکه بزرگترین اتفاق خرید توافقی زعفران در سال ۹۶ بود و بعد از آن هم در راه اندازی بورس کالایی زعفران در تربت حیدریه بود، گفت: این برای ما یک امر طبیعی و قابل پیش بینی بود که شفافیت در بازار بورس به طور قطع مورد هجمه کسانی قرار می گرفت که به شکل زیرزمینی کار می کردند که البته قرار گرفت.

,

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خاطر نشان کرد: این هجمه الان به اوج خودش رسیده و این افراد مشکلات بوجود آمده در بازار زعفران را ناشی از عملکرد بورس می دانند در حالی که این یک بیان و تحلیل علمی نیست و به عبارت بهتر تابلو بورس اهرمی برای کنترل افرادی است که از شفافیت گریزان هستند.

,

وی گفت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر اقدامات کنترلی و حمایتی، در کنار تولیدکننده و فرآوری کننده، باید از صادر کننده زعفران نیز حمایت کند زیرا این یک زنجیره است و هیچ کدام از عوامل غریبه نیستند.

,

باستانی در ادامه بیان داشت: مشکل دیگری که داریم آن است که بازارهای اروپا نه تنها نابسامانی ها و رقابت های داخلی ما را ندارند، بلکه از نابسامانی های داخلی ما به نفع خود سود می برند، لذا ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری می باشد.

,

رییس فراکسیون زعفران در بخش دیگری گفت: وزارت جهاد کشاورزی ضرورت دارد در کنار تهیه دستورالعمل های لازم برای بورس، برنامه کاربردی و راهبردی خود به منظور اجرای خرید توافقی زعفران در آبان امسال را از هم اکنون برنامه ریزی کند.

,

وی افزود: در کنار اینها آزمایشگاه های مرجع مشخص و شناسایی شوند و هم اعتبارات لازم نیز تدارک دیده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه