اخبار داغ

گفتگو با فیلمساز البرزی شرکت‌کننده در اسکار:

فیلمسازان البرزی، شهره در دنیا؛ مسئولین البرزی غرق در خواب!/ کیفیت فیلم‌ها فدای پول تهیه‌کنندگان می‌شود/ تجاری‌سازی به صنعت سینما لطمه زده است

فیلمسازان البرزی، شهره در دنیا؛ مسئولین البرزی غرق در خواب!/ کیفیت فیلم‌ها فدای پول تهیه‌کنندگان می‌شود/ تجاری‌سازی به صنعت سینما لطمه زده است
امید شمس گفت: کارگردان هایی که فیلمنامه های ضعیفی دارند و فیلم‌هایشان چیزی برای گفتن از نظر سینمایی و ویژگی های ساختاری ندارد معمولا برای انتخاب بازیگر به شاخ های مجازی رو می آورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امید شمس، کارگردان البرزی که تجربه ساخت چند فیلم کوتاه را دارد، این روزها مشغول نگارش فیلم‌‌نامهِ اولین فیلم بلند سینمایی خود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, امید شمس، کارگردان البرزی که تجربه ساخت چند فیلم کوتاه را دارد، این روزها مشغول نگارش فیلم‌‌نامهِ اولین فیلم بلند سینمایی خود است, .,

وی درباره تازه‌‌ترین فعالیت‌‌های خود به خبرنگار "تیتریک" گفت: «در حال حاضر مشغول نگارش فیلم‌ نامه‌ ای برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود هستم و هم‌ چنین به تازگی نگارش فیلم‌نامه فیلم بلند «ملاقات شرعی» به کارگردانی علی سراهنگ را با همکاری او به اتمام رسانده‌ ام که این فیلم‌ نامه پروانه ساخت هم گرفته است. با همکاری علیرضا قاسمی هم فیلم‌نامه بلندی نوشته‌ ایم که در بخش فیلم‌نامه رزیدانس سینه فوندانسیون کن حضور داشته و انتخاب شده‌است. من و علیرضا قاسمی در همان جشنواره کن این فیلم‌ نامه را نوشتیم و قرار است کمکم کامل و فیلمی با محوریت آن ساخته شود

, وی درباره تازه‌‌ترین فعالیت‌‌های خود به خبرنگار "تیتریک" گفت: «در حال حاضر مشغول نگارش فیلم‌ نامه‌ ای برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود هستم و هم‌ چنین به تازگی نگارش فیلم‌نامه فیلم بلند «ملاقات شرعی» به کارگردانی علی سراهنگ را با همکاری او به اتمام رسانده‌ ام که این فیلم‌ نامه پروانه ساخت هم گرفته است. با همکاری علیرضا قاسمی هم فیلم‌نامه بلندی نوشته‌ ایم که در بخش فیلم‌نامه رزیدانس سینه فوندانسیون کن حضور داشته و انتخاب شده‌است. من و علیرضا قاسمی در همان جشنواره کن این فیلم‌ نامه را نوشتیم و قرار است کمکم کامل و فیلمی با محوریت آن ساخته شود, تیتریک, ,

این کارگردان درباره فیلم‌ نامه جدیدی که برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود مشغول نگارش آن است، توضیح داد: «فقط این را می‌ توانم بگویم که این فیلم‌ نامه، شخصیت محور است و خیلی وقت است که با این رویکرد فیلمی در سینمای ایران ساخته نشده است. فضای فیلم‌نامه اجتماعی است که به موضوع بزهکاری می‌پردازد.»

, این کارگردان درباره فیلم‌ نامه جدیدی که برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود مشغول نگارش آن است، توضیح داد: «فقط این را می‌ توانم بگویم که این فیلم‌ نامه، شخصیت محور است و خیلی وقت است که با این رویکرد فیلمی در سینمای ایران ساخته نشده است. فضای فیلم‌نامه اجتماعی است که به موضوع بزهکاری می‌پردازد.»,

این هنرمند البرزی ادامه داد: فیلمسازان استانی برای مسئولان و مدیران استانی مهم نیستند و فقط به فکر حفظ سمت خود هستند و اصلا اطلاعاتی در زمینه فیلمسازی و سینمای تخصصی ندارند زیرا البرز فیلمسازان نسبتا خوبی دارد، اکثر آنها در تهران و استانهای دیگر فعالیت می کنند و اسم هیچ کدام از این مسئولین حتی اسم آنها را نمی دانند.

, این هنرمند البرزی ادامه داد: فیلمسازان استانی برای مسئولان و مدیران استانی مهم نیستند و فقط به فکر حفظ سمت خود هستند و اصلا اطلاعاتی در زمینه فیلمسازی و سینمای تخصصی ندارند زیرا البرز فیلمسازان نسبتا خوبی دارد، اکثر آنها در تهران و استانهای دیگر فعالیت می کنند و اسم هیچ کدام از این مسئولین حتی اسم آنها را نمی دانند, .,

وی افزود: من فیلم های کوتاه موفقی ساختم که در کشور و جهان دیده شد و جایزه های بین المللی زیادی دارم و فیلم "شب تولد" من به اسکار معرفی شد و در چندین جشنواره بین المللی برگزیده شد، در یکی از اکران های فیلم شب تولد در فرانسه یکی از مخاطبان با من صحبت کرد و خیلی از فیلم ابراز رضایت کرد بعد از پایان گفتگو متوجه شدم که شهردار شهر کلرمو فرانسه است و این نشان می دهد دنیا چقدر به فیلم و فیلمساز اهمیت می دهد ولی من تاکنون ندیدم شهردار استان، استاندارد یا مسئولین استانی در اکران فیلم های فیلمسازان البرزی شرکت کنند.

, وی افزود: من فیلم های کوتاه موفقی ساختم که در کشور و جهان دیده شد و جایزه های بین المللی زیادی دارم و فیلم "شب تولد" من به اسکار معرفی شد و در چندین جشنواره بین المللی برگزیده شد، در یکی از اکران های فیلم شب تولد در فرانسه یکی از مخاطبان با من صحبت کرد و خیلی از فیلم ابراز رضایت کرد بعد از پایان گفتگو متوجه شدم که شهردار شهر کلرمو فرانسه است و این نشان می دهد دنیا چقدر به فیلم و فیلمساز اهمیت می دهد ولی من تاکنون ندیدم شهردار استان، استاندارد یا مسئولین استانی در اکران فیلم های فیلمسازان البرزی شرکت کنند, .,

شمس با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به ویژه شهردار دغدغه فیلم و فیلمساز را درک نمی کنند و برایشان فیلم و فیلمسازی جزو اولویت های آخر است، تصریح کرد: مسئولین استانی و مسئولین فرهنگی هیچ یک فیلمسازان البرزی را نمی شناسند در صورتی که خیلی از کشورهای دنیا فیلم های ما را دیده اند و ما را می شناسند.

, شمس با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به ویژه شهردار دغدغه فیلم و فیلمساز را درک نمی کنند و برایشان فیلم و فیلمسازی جزو اولویت های آخر است، تصریح کرد: مسئولین استانی و مسئولین فرهنگی هیچ یک فیلمسازان البرزی را نمی شناسند در صورتی که خیلی از کشورهای دنیا فیلم های ما را دیده اند و ما را می شناسند, .,

کارگردان فیلم سینمایی "شب تولد" در ادامه یادآور شد: من برای ساخت فیلم آخرم در کرج، برای یکی از سکانس ها احتیاج به وجود ماشین زباله در صحنه فیلم برداری بودیم اینقدر برای هماهنگ کردن یک درخواست کوچک در صحنه من را اذیت کردند و برای آنها فیلم سازی بی ارزش بود که باید در وهله اول دیدها و نگاه های مسئولین فرهنگی استان را به فیلم و فیلمسازی درست کنیم و بعد با ارایه تجربیات و حمایت کاری کنیم که فیلمساز در استان دیده شود و از طرف دیگر به فیلمساز انگیزه دهیم.

, کارگردان فیلم سینمایی "شب تولد" در ادامه یادآور شد: من برای ساخت فیلم آخرم در کرج، برای یکی از سکانس ها احتیاج به وجود ماشین زباله در صحنه فیلم برداری بودیم اینقدر برای هماهنگ کردن یک درخواست کوچک در صحنه من را اذیت کردند و برای آنها فیلم سازی بی ارزش بود که باید در وهله اول دیدها و نگاه های مسئولین فرهنگی استان را به فیلم و فیلمسازی درست کنیم و بعد با ارایه تجربیات و حمایت کاری کنیم که فیلمساز در استان دیده شود و از طرف دیگر به فیلمساز انگیزه دهیم.,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به اینکه بی توجهی مسئولین استانی فیلمسازان البرزی را سرخورده کرده است، گفت: ما به عنوان یک فیلمساز کار خودمان را با وجود همه این بی مهری ها ادامه می دهیم ولی قطعا اگر همین گونه پیش رود هیچ کس انگیزه ای برای ساخت فیلم در البرز ندارد.

, وی با اشاره به اینکه بی توجهی مسئولین استانی فیلمسازان البرزی را سرخورده کرده است، گفت: ما به عنوان یک فیلمساز کار خودمان را با وجود همه این بی مهری ها ادامه می دهیم ولی قطعا اگر همین گونه پیش رود هیچ کس انگیزه ای برای ساخت فیلم در البرز ندارد, .,

شمس تاکید کرد: وضع صدا و سیمای استان از لحظ تولید محتوا بشدت ضعیف است که حتی مرم استان نیز این شبکه را تماشا نمی کنند. کیفیت و محتواها کلا در صدا و سیما ضعیف است و این برای صدا و سیمای البرز از همه بدتر است.

, شمس تاکید کرد: وضع صدا و سیمای استان از لحظ تولید محتوا بشدت ضعیف است که حتی مرم استان نیز این شبکه را تماشا نمی کنند. کیفیت و محتواها کلا در صدا و سیما ضعیف است و این برای صدا و سیمای البرز از همه بدتر است, .,

کارگردان فیلم سینمایی "گذر" با بیان اینکه مسئولین استانی سر جای خود نیستند و همه به دنبال حفظ پست و مقام خود در البرز هستند، افزود: البته من سواد این کار و دغدغه آن را ندارم ولی فیلمسازان البرزی از حمایت مسئولین فرهنگی استان قطع امید کرده اند و هر از چند گاهی نشستی با حضور مسئولین و فیلمسازان البرزی در استان برگزار می شود و قول هایی برای حمایت فیلمسازان توسط مسئولین داده می شود ولی بعد از پایان جلسه حرف ها در صورت جلسه باقی می ماند و عملی دیده نمی شود.

, کارگردان فیلم سینمایی "گذر" با بیان اینکه مسئولین استانی سر جای خود نیستند و همه به دنبال حفظ پست و مقام خود در البرز هستند، افزود: البته من سواد این کار و دغدغه آن را ندارم ولی فیلمسازان البرزی از حمایت مسئولین فرهنگی استان قطع امید کرده اند و هر از چند گاهی نشستی با حضور مسئولین و فیلمسازان البرزی در استان برگزار می شود و قول هایی برای حمایت فیلمسازان توسط مسئولین داده می شود ولی بعد از پایان جلسه حرف ها در صورت جلسه باقی می ماند و عملی دیده نمی شود, .,

وی با بیان اینکه اکثر فیلمسازان البرزی تغییر کاربری داده اند، گفت: تعداد محدودی از فیلمسازان در حرفه خود مشغول هستند و عشق،علاقه و عرق ملی آنها را برای ادامه فعالیت سر پا نگه داشته است.

, وی با بیان اینکه اکثر فیلمسازان البرزی تغییر کاربری داده اند، گفت: تعداد محدودی از فیلمسازان در حرفه خود مشغول هستند و عشق،علاقه و عرق ملی آنها را برای ادامه فعالیت سر پا نگه داشته است, .,

شمس تصریح کرد: تعداد سینما در کل کشور کم است و اصلا قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست خیلی از شهر ها و استان های ما سینما ندارند و یا اگر هم دارند یک سالن سینما دارند که آن نیز اصلا استاندارد نیست. سینماهای کرج هم برای ارایه فیلم با کیفیت خوب استاندارد نیست و برای البرز که نزدیک پایتخت است و مردم آن بیشتر دغدغه برای دیدن فیلم خوب دارند، این ظرفیت پاسخگوی نیاز مخاطب نیست البته با افتتاح سینماهای مجتمع های تجاری تا حدودی این کمبودها برطرف شده است اما کافی نیست زیرا مخاطب برای دیدن فیلم در سینما هزینه می کند اما اگر فیلم با آن کیفیت مناسب نبیند ناچار برای این مهم در پایتخت هزینه می کند.

, شمس تصریح کرد: تعداد سینما در کل کشور کم است و اصلا قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست خیلی از شهر ها و استان های ما سینما ندارند و یا اگر هم دارند یک سالن سینما دارند که آن نیز اصلا استاندارد نیست. سینماهای کرج هم برای ارایه فیلم با کیفیت خوب استاندارد نیست و برای البرز که نزدیک پایتخت است و مردم آن بیشتر دغدغه برای دیدن فیلم خوب دارند، این ظرفیت پاسخگوی نیاز مخاطب نیست البته با افتتاح سینماهای مجتمع های تجاری تا حدودی این کمبودها برطرف شده است اما کافی نیست زیرا مخاطب برای دیدن فیلم در سینما هزینه می کند اما اگر فیلم با آن کیفیت مناسب نبیند ناچار برای این مهم در پایتخت هزینه می کند, .,

این هنرمند البرزی ادامه داد: تهیه کنندگانی که در کشور مایل به ساخت فیلم هستند و سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری برای این هنر هستند فقط برایشان تجارت سینما اهمیت دارد و فقط می خواهند پولی را که هزینه کردند به بهترین شکل ممکن برگردد و این آسیب زننده است و تهیه کننده سراغ فیلم های کمدی سخیف می رود که سرمایه آن برگشت پذیر است و این سطح سلیقه مخاطب را نیز پایین می آرود.

, این هنرمند البرزی ادامه داد: تهیه کنندگانی که در کشور مایل به ساخت فیلم هستند و سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری برای این هنر هستند فقط برایشان تجارت سینما اهمیت دارد و فقط می خواهند پولی را که هزینه کردند به بهترین شکل ممکن برگردد و این آسیب زننده است و تهیه کننده سراغ فیلم های کمدی سخیف می رود که سرمایه آن برگشت پذیر است و این سطح سلیقه مخاطب را نیز پایین می آرود, .,

, , ,

 

,

وی با بیان اینکه کیفیت فیلم ها فدای پول های تهیه کنندگان می شود، گفت: وقتی تهیه کنندگان فقط روی فیلم های کمدی سخیف سرمایه گذاری می کنند فیلم هایی که خوراک بد به مخاطب می دهد و سینما را صرفا به تفریح پوچ تبدیل می کند و فیلمسازانی که فیلم هایی با ژانر اجتماعی و یا بعضا علمی که به شدت محتوا دارد سالها منتظر تهیه کننده باقی می مانند زیرا بودجه آنها تامین نمی شود و این در سینمای ایران چرخه ای شده است که به شدت مخرب است و باید مسئولین امر چاره ای برای این مهم بیندیشند.

, وی با بیان اینکه کیفیت فیلم ها فدای پول های تهیه کنندگان می شود، گفت: وقتی تهیه کنندگان فقط روی فیلم های کمدی سخیف سرمایه گذاری می کنند فیلم هایی که خوراک بد به مخاطب می دهد و سینما را صرفا به تفریح پوچ تبدیل می کند و فیلمسازانی که فیلم هایی با ژانر اجتماعی و یا بعضا علمی که به شدت محتوا دارد سالها منتظر تهیه کننده باقی می مانند زیرا بودجه آنها تامین نمی شود و این در سینمای ایران چرخه ای شده است که به شدت مخرب است و باید مسئولین امر چاره ای برای این مهم بیندیشند, .,

این کارگردان تصریح کرد: بنیاد فارابی بخشنامه های عجیب و غریبی ارایه داده که فیلم تلخ ساخته نشود و مردم در این موقعیت ها احتیاج به فیلم های شاد دارند و این موضوع جرقه ای است که فیلم ها به همین سمت می رود که کمدی تولید شود و مهر تاییدی برای ادامه اش که کمدی سخیف بزند که در واقع این اتفاق بیفتد.

, این کارگردان تصریح کرد: , بنیاد فارابی بخشنامه های عجیب و غریبی ارایه داده که فیلم تلخ ساخته نشود و مردم در این موقعیت ها احتیاج به فیلم های شاد دارند و این موضوع جرقه ای است که فیلم ها به همین سمت می رود که کمدی تولید شود و مهر تاییدی برای ادامه اش که کمدی سخیف بزند که در واقع این اتفاق بیفتد.,

شمس در خصوص ورود شاخ های مجازی به عرصه سینما چنین اظهار نظر کرد: معمولا کارگردان هایی که فیلمنامه های خوبی ندارند یا فیلمنامه های ضعیفی دارند که فیلم هایشان چیزی برای گفتن از لحاظ سینمایی و ویژگی های ساختاری ندارد معمولا برای انتخاب بازیگر به این شاخ های مجازی برای بازی در فیلم شان رو می آورند و از این طریق می خواهند که فیلم شان دیده شود.

, شمس در خصوص ورود شاخ های مجازی به عرصه سینما چنین اظهار نظر کرد: معمولا کارگردان هایی که فیلمنامه های خوبی ندارند یا فیلمنامه های ضعیفی دارند که فیلم هایشان چیزی برای گفتن از لحاظ سینمایی و ویژگی های ساختاری ندارد معمولا برای انتخاب بازیگر به این شاخ های مجازی برای بازی در فیلم شان رو می آورند و از این طریق می خواهند که فیلم شان دیده شود, .,

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب شاخ های مجازی به عنوان بازیگر کار بسیار پست و حقیری است، تصریح کرد: قطعا این فیلم هایی که با بازی شاخ های مجازی ساخته می شود به جایی نخواهد رسید و قطعا اگر این افراد استعداد لازم را در عرصه بازیگری نداشته باشند پس از مدتی از این عرصه حذف می شوند البته استثنائاتی هم وجود دارد ولی معمولا از هر 20 الی 30 شاخ مجازی یک نفر بازیگر واقعی می شوئپد و در این عرصه باقی می ماند.

, وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب شاخ های مجازی به عنوان بازیگر کار بسیار پست و حقیری است، تصریح کرد: قطعا این فیلم هایی که با بازی شاخ های مجازی ساخته می شود به جایی نخواهد رسید و قطعا اگر این افراد استعداد لازم را در عرصه بازیگری نداشته باشند پس از مدتی از این عرصه حذف می شوند البته استثنائاتی هم وجود دارد ولی معمولا از هر 20 الی 30 شاخ مجازی یک نفر بازیگر واقعی می شوئپد و در این عرصه باقی می ماند, .,

شمس ادامه داد: در ایران خیلی چیزها سرجای خود نیست مثلا سینما در کشور بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است تا جنبه هنری. تهیه کنندگان بیشتر برای فیلم های پرفروش هزینه می کنند و اصلا کیفیت و اثر هنری برایشان اهمیت ندارد و اگر هم وجود دارد اندک است و در بخش صنعت هم ضعف داریم زیرا معیار در سینمای ایران هنر نیست و این به صنعت سینما لطمه زده است زیرا ما در اکران و گزینش فیلم ها، ملاحظات سیاسی را نیز در نظر می گیریم و این ما را در صنعت سینما در مقایسه با غرب عقب نگه داشته است.

, شمس ادامه داد: در ایران خیلی چیزها سرجای خود نیست مثلا سینما در کشور بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است تا جنبه هنری. تهیه کنندگان بیشتر برای فیلم های پرفروش هزینه می کنند و اصلا کیفیت و اثر هنری برایشان اهمیت ندارد و اگر هم وجود دارد اندک است و در بخش صنعت هم ضعف داریم زیرا معیار در سینمای ایران هنر نیست و این به صنعت سینما لطمه زده است زیرا ما در اکران و گزینش فیلم ها، ملاحظات سیاسی را نیز در نظر می گیریم و این ما را در صنعت سینما در مقایسه با غرب عقب نگه داشته است, .,

این کارگردان در پایان با بیان اینکه در ایران همه به فکر پست و مقام و جایگاه خودشان هستند، افزود: مدرسه ملی تاسیس ولی چون منافع مسئولان به خطر می افتاد تعطیل شد.سینمای ما با سینمای جهان تفاوت فاحشی دارد.فیلمسازان ایرانی از نظر ایده پردازی در دنیا حرف اول را می زنند ولی در این بروکراسی اشتباه استعدادها هدر می روند و به جایی نمی رسند و این واقعا دردناک است امیدوارم مسئولین دغدغه های فیلمسازان را درک کنند و مسیر برای فیلمسازی در کشور فراهم شود.

, این کارگردان در پایان با بیان اینکه در ایران همه به فکر پست و مقام و جایگاه خودشان هستند، افزود: مدرسه ملی تاسیس ولی چون منافع مسئولان به خطر می افتاد تعطیل شد.سینمای ما با سینمای جهان تفاوت فاحشی دارد.فیلمسازان ایرانی از نظر ایده پردازی در دنیا حرف اول را می زنند ولی در این بروکراسی اشتباه استعدادها هدر می روند و به جایی نمی رسند و این واقعا دردناک است امیدوارم مسئولین دغدغه های فیلمسازان را درک کنند و مسیر برای فیلمسازی در کشور فراهم شود, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه