اخبار داغ

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران اعلام کرد

بدهی 15 میلیاردی شهرداری‌های مازندران به کتابخانه‌های عمومی/37 پروژه نیمه‌کاره داریم

بدهی 15 میلیاردی شهرداری‌های مازندران به کتابخانه‌های عمومی/37 پروژه نیمه‌کاره داریم
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: برخی از شهرداری‌های استان از سال 83 تا کنون حدود 15 میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، آرزو ولی‌پور یکشنبه شب در نشست خبری به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه کتابداران در کتابخانه های عمومی مازندران در طول هفته کتاب، 857 برنامه را اجرا خواهند کرد، اظهار داشت: 135 نشست کتاب خوان، 11 جلسه نقد کتاب، 13 برنامه رونمایی از کتاب، 75 مسابقه کتابخوانی، 73 نمایشگاه و فروشگاه کتاب و 550 برنامه دیگر که معمولا فعالیت های ابتکاری کتابداران در شهرستان ها می باشند و همچنین برنامه های ویژه بخش کودک در کتابخانه های عمومی استان اجرا می شوند.

وی با بیان اینکه استاندار مازندران بعنوان رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان در آئین روز ملی کتاب، کتابخوانی و کتابدار مورد تقدیر قرار گرفت، اذعان داشت: انجمن کتابخانه های عمومی در استان و شهرستان ها با برگزاری جلسات منظم، 1792 مصوبه داشته اند که 93 درصد آن اجرایی شده اند و حدود 5 درصد هم در دست اقدام است و از این رو رتبه برتر کشوری را کسب کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، رهاورد اقدامات مبتکرانه و فعالیت های کتابداران در سال های اخیر را با برخی از شاخص ها توضیح داد و گفت: کتابخانه های عمومی استان هم اکنون 137 هزار عضو دارند که نسبت به سال گذشته 11.8 درصد رشد داشته و شاخص امانت کتاب هم با رشد 20.3 درصدی همراه بوده است.

ولیپور با اشاره به اجرای طرح هایی مانند «کتابرانه» که با مشارکت اداره کل بهزیستی، حضور فعال کتابداران را در روستاها در پی داشته است و طرحی مانند «کتاب آباد» که اجرای برنامه های کتابخوانی در روستاهای فریدونکنار بعنوان یکی از 31 شهرستان آسیب پذیر کشور را دنبال می کرد، خاطر نشان کرد: کودکان در کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای به کودکان داریم و با اجرای طرح سفیر کتاب به دنبال تربیت نسلی کتابخوان هستیم و همایش بزرگ کتابیاران طلایی مازندران را برای آنها اجرا کردیم تا عاملی برای ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان برای همراهی با برنامه های کتابخوانی کتابخانه های عمومی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کتابخانه های عمومی منتظر حضور مردم در کتابخانه ها نیستیم و با طرح های مختلف به میان مردم می رویم تا خدمات کتابداری به آنها ارائه دهیم، اظهار داشت: طرح کافه کتاب طی یکسال گذشته 3 بار در ساری و سایر شهرستان های استان در خیابان های پرتردد اجرا شده است که یکبار به دلیل جشن 40 سالگی انقلاب با عنوان کافه کتاب انقلاب، بار دیگر به مناسبت روز خبرنگار با عنوان کافه کتاب خبر و در نهایت به مناسبت ایام اربعین حسینی با نام موکب کتاب حسینی بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، استقبال مردم از نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را نشانه کتابخوان بودن مردم دانست و گفت: بیش از 60 درصد از 92 هزار شرکت کننده در این جشنواره، از طریق فضای مجازی در این رقابت دلنشین کتابخوانی شرکت کردند که ثابت می کند در این آوردگاه نابرابر کتابخوانی و دنیای مجازی، می شود تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از فضای مجازی برای کتابخوانی بهره برد.

ولیپور افزود: 73 درصد کتابداران مازندران فارغ التحصیل رشته کتابداری هستند که برخی از آنها در جشنواره ملی قصه گویی، جام باشگاه های کتابخوانی و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب خوش درخشیدند و موفق به کسب افتخار شدند و توانستند هوش و ذکاوت و توانمندی های خود را به خوبی در معرض قضاوت مدیران ملی قرار دهند و به نتیجه مطلوب برسند.

وی با بیان اینکه در کنار همه این موفقیت ها، جای یک کتابخانه مرکزی در استان خالی است، ادامه داد: پروژه 10 ساله کتابخانه مرکزی در ساری، تنها 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که به 22 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد و امیدواریم علاوه بر رویکرد جدی تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش خصوصی هم ورود کند تا این پروژه زودتر به سرانجام برسد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ادامه داد: یک باب کتابخانه عمومی با مشارکت خیرین در حسین آباد بهشهر افتتاح شد و 37 پروژه نیمه کاره هم در استان داریم که به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالی است که برخی از شهرداری ها از سال 83 حدود 15 میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.

ولیپور، شاداب سازی 22 باب کتابخانه عمومی در یکسال گذشته و نوسازی و خرید تجهیزات جدید برای کتابخانه ها را از دیگر اقدامات اداره کل متبوع خود در زمینه توسعه کتابخانه ها دانست و گفت: به دنبال تبدیل چند کتابخانه استان به کتابخانه سبز هستیم تا به عنوان یک الگوی ملی دوستدار محیط زیست معرفی کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه