اخبار داغ

استخدام فقط به شرط بازنشستگی!

استخدام فقط به شرط بازنشستگی!
در یک دهه اخیر بازنشستگی به آغازی برای کار جدید تبدیل شده و سالمندان مانند گذشته به دنبال شغل جدید می‌گردند تا از پس مخارج و هزینه‌های زندگی در شرایط نابه سامان اقتصادی برآیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ تــمایــل کارفرمــایان به استخدام بازنشستگان و سالمندان افزایش یافته‌است؛ به طوری که شرط بازنشسته بودن به سهم بالایی از آگهی‌های شغلی در تبریز اضافه شده‌است؛ آگهی‌هایی که مربوط به مشاغل پایین‌رده مانند نگهبانی، شاگرد بنگاه مسکن و حتی پخش تراکت و... است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این مشاغل نیازمند هشت ساعت کار در روز هستند. بیشترین سطح حقوق در نظرگرفته شده برای بازنشستگان حداقل دستمزد تصویب شده توسط وزارت کار است و خبری از بیمه، سنوات و سایر مزایا نیست. این در حالی است که بازنشستگان باوجود چنین شرایطی تمایل به انجام این کارها دارند؛ زیرا به اعتقاد آنها حقوق بازنشستگی این روزها پاسخ‌گو ی مخارج زندگی نیست!

,

در یک دهه اخیر بازنشستگی به آغازی برای کار جدید تبدیل شده و سالمندان مانند گذشته به دنبال شغل جدید می‌گردند تا از پس مخارج و هزینه‌های زندگی در شرایط نابه سامان اقتصادی برآیند. در مقابل، فرصت کاری برای نیرو‌های جوان به حداقل رسیده است. آگهی‌های شغلی همواره حاوی شرایط خاص برای استخدام هستند؛ ولی این روزها شرط جدید بازنشسته بودن به آگهی‌های کاریابی در تبریز به سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی‌اضافه شده است؛ برای مثال استخدام دو نفر بازنشسته برای نگهبانی، استخدام پارکبان بازنشسته و... از جمله این آگهی‌های جدید محسوب می‌شوند. عده ای از کارفرمایان دیگر به دنبال جذب نیروی کارجوان به دلیل نداشتن مستمری بازنشستگی نیستند و استخدام بازنشستگان و سالمندان را ترجیح می‌دهند.

,

مشاغل رده پایین برای بازنشستگان

, مشاغل رده پایین برای بازنشستگان,

آگهی‌هـایـی که برای استخدام بازنشستگان منتشر می‌شوند، مربوط به مشاغل رده پایین مانند نگهبانی، شاگرد بستنی فروش، شاگرد بنگاه‌‌های مسکن ، پارکبانی و... می‌شود. این کارها به مهارت خاصی نیاز ندارد و به همین دلیل بازنشسته‌ها می‌توانند به راحتی در آن‌ها فعالیت کنند.

,

البته در این مشاغل بازنشسته‌‌ها باید مطابق قانون کار هشت ساعت در روز کار کنند و حقوق آن‌ها معادل حداقل دستمزد وزارت کار یعنی یک ‌میلیون و 517‌هزار تومان است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که فروشگاه‌داران اغلب اجناسی را که  نزدیک به تاریخ انقضا هستند یا مدت‌  طولانی در انبار بدون مشتری مانده‌ اند، برای دست‌فروشی با قیمت پایین تر کنار خیابان یا حتی در اتوبوس عرضه می‌کنند. در نتیجه افراد سالمند و بازنشسته برای دست‌فروشی کنار خیابان و حتی پخش تراکت استخدام می‌شوند و حقوق درنظر گرفته برای آن‌ها بین 20 تا 30 هزار تومان در روز است. حقوق بازنشستگان برای مشاغل نام‌برده چندان زیاد نیست و همین موضوع مزیتی برای استخدام مستمری‌بگیران توسط کارفرمایان محسوب می‌شود؛ چراکه در شرایط ایدئال حقوق آن‌ها با مزایا و...  یک‌میلیون و 850 هزارتومان است؛ ولی در مواردی که روزانه به آن‌ها 20هزارتومان پرداخت می‌شود،حقوق ماهانه آن‌ها کمتر از این میزان خواهد بود؛ با این وجود مزیت اصلی استخدام بازنشستگان به بیمه آن‌ها بازمی‌گردد. همان‌طور که گفته شد این مشاغل نیازمند هشت ساعت کار هستند؛ از این رو کارگران باید بیمه شوند؛ ولی از آنجایی که بیشتر افراد بازنشسته بیمه تامین اجتماعی دارند،کارفرما هزینه ای برای بیمه آن‌ها نمی‌پردازد.

,

این درحالی است که استخدام یک نیروی کار جوان علاوه بر بیمه، نیازمند پرداخت هزینه‌های دیگر مانند سنوات و... است. همچنین طبق مصاحبه‌های انجام شده با چند نفر از کارفرمایان در تبریز مشخص شد بازنشسته‌‌ها برخلاف جوان‌ترها کمتر به ترک شغل یا استفاده از مرخصی گرایش دارند وعوامل دیگری مثل تجربه و مهارت انجام کار، نیاز نداشتن به بیمه و...

,

باعث شده مستمری بگیران گزینه‌ مناسب ‌تر و بدون دردسری نسبت به افراد جوان برای کار محسوب شوند.

,

سالمندان مشتاق کار

, سالمندان مشتاق کار,

آگهی‌های استخدام بازنشستگان شامل مشاغل سطح پایین می‌شوند که حقوق آن‌ها بالا نیست و مزایای کاری برای آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود. به دنبال این مشکلات این‌طور به نظر می‌رسد که دلیلی برای بازگشت مجدد سالمندان به عرصه کار با وجود چنین شرایطی وجود ندارد. درمقابل باید گفت که نه‌تنها در تبریز بلکه در سطح کشور تقاضا برای کار توسط مستمری‌بگیران، روندی رو به رشد پیدا کرده است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ۱.۵‌میلیون ایرانی بالای ۶۰‌ سال به دلایلی از جمله تامین‌ نبودن، نیازهای معیشتی، انتقال تجربه، امید به زندگی و... تمایلی به بازنشستگی نداشته و دوباره به بازار کار برمی‌‌گردند و از هر ۱۰۰ نفر شاغل ۱۰ساله، حدود هفت نفر سالمند و از هر ۱۰۰نفر جمعیت فعال اقتصادی حدود شش نفر سالمند است؛ البته هنوز آمار وزارت بهداشت برای سال جاری در این مورد مشخص نشده است.

,

در جست‌و‌جوی علت بازگشت سالمندان به کار مشخص شد که میزان حقوق مستمری‌بگیران در شرایط نابه سامان اقتصادی فعلی کم است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون حداقل حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌‌های وابسته به حدود یک ‌میلیون و 600هزار تومان می‌رسد و این در شرایطی است که در مواردی حقوق بازنشستگان با تاخیر پرداخت می‌شود. از سوی دیگر علی ‌اکبر عیوضی،عضو هیئت ‌مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام کرد: « ٦٠‌درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.» از این رو افراد سالمند و بازنشسته برای تامین مخارج زندگی خود ناچارند به عرصه کار حتی مشاغل رده پایین باز گردند! از طرفی فرصت شغلی برای نیروی کار جوان روز به روز کمتر می‌شود.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه