اخبار داغ

طرحی که پاسخگوی نیازهای مردم نیست؛

اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر فراموش شدند/ اقساط بالای بانکی پاشنه آشیل طرح اقدام ملی مسکن

اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر فراموش شدند/ اقساط بالای بانکی پاشنه آشیل طرح اقدام ملی مسکن
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طی امسال و سال آینده در طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی‌شده که پاسخگوی نیازهای مردم نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، تأمین مسکن به‌خصوص در کلان‌شهرها امروز به مهم‌ترین دغدغه‌ای خانواده‌های ایرانی تبدیل‌شده و درواقع برای برخی از خانواده‌ها داشتن سرپناه تبدیل به یک رؤیا و آرزو شده است.
قیمت مسکن در دو سال اخیر به‌صورت سرسام‌آوری افزایش‌یافته به‌طوری‌که به‌صورت میانگین قیمت هر واحد آپارتمان در دو سال اخیر بیش از 4 برابر شده است.
به‌هرحال افزایش قیمت مسکن و دغدغه‌های مردم در این زمینه موجب شد که دولت در این زمینه دست‌به‌کار شود آن‌هم دولتی که وزیر راه (آخوندی) وقت آن چند سال پیش ورود دولت به عرصه مسکن‌سازی را رد کرده و طرح‌هایی مانند مسکن مهر را مزخرف نامیده بود.
به‌هرحال طرح اقدام ملی مسکن، طرح پیشنهادی دولت برای خانه‌دار شدن افراد دهک‌های پایین است که تاکنون ثبت‌نام از متقاضیان این طرح در 4 استان پایان‌یافته است.

ساخت 400 هزار واحد در گام اول
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طی امسال و سال آینده در این طرح پیش‌بینی‌شده است.
بر این اساس ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و از سوی شرکت عمران شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد آن نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.
تعداد زیادی از واحدها در قالب مشارکتی احداث خواهند شد و در برخی از شهرها این کار شروع‌شده است.
نکته حائز اهمیت در این طرح اختصاص وام بانکی به این واحدها است که البته با سود متعارف بانکی (18 درصد) خواهد بود که همین موضوع موجب بالا رفتن رقم اقساط آن شده و انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشته است.

اقساط بالای بانکی پاشنه آشیل این طرح
مهدی غلامی کارشناس مسکن دراین‌باره می‌گوید: بخشی از طرح ملی مسکن قرار است در شهرهای زیر 100 هزار نفر و اقشار متوسط و متوسط به پایین باقیمت تمام‌شده و زمین 99 ساله احداث شود و بخش دیگری از این طرح نیز در شهرهای جدید قرار است احداث شود که متقاضیان باید 30 درصد هزینه ساخت را پرداخت کنند که البته از تسهیلات با نرخ سود 18 درصد با بازپرداخت 12 ساله نیز می‌توانند بهره‌مند شوند، اما سؤالی که مطرح است این است که بازپرداخت اقساط با نرخ 18 درصد برای اقشار متوسط جامعه هم سخت و دشوار خواهد بود.

افراد با درآمد پایین نمی‌توانند از این طرح بهره‌مند بشوند

محسن بهشتی معاون فنی و عمرانی استاندار قم در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: شرایطی که در طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد برای خانوارهای متوسط جامعه مناسب است و قطعاً اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند که برای آنان نیز باید طرح‌های دیگری ارائه شود تا این افراد نیز از نعمت مسکن برخوردار شوند.

ثبت‌نام بیش از 19 هزار نفر در چهار استان

این در حالی است که در هفته‌های گذشته ثبت‌نام این طرح در 4 استان پایان یافت و درمجموع در استان قم ۴۴۰۰ نفر، در استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ هزار نفر، در خراسان جنوبی حدود ۲۵۰۰ و در استان خراسان شمالی نیز حدود ۲۴۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن، نام‌نویسی کرده‌اند البته آن طوری که محمود زاده معاون وزیر راه عنوان کرده در برخی از شهرهای استان‌های اعلام‌شده به‌جز قم هنوز امکان ثبت‌نام وجود دارد.

قم پیشتاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن
در استان قم در کمتر از 2 ساعت ظرفیت ثبت‌نام کامل شد که در نوع خود جالب بود، مسئولان وزارت راه در پاسخ به این سؤال چراکه در کمترین زمان ممکن ظرفیت قم تکمیل شد، بیان داشتند: در استان قم به علت حجم تقاضا و زمین کمی که تأمین‌شده بود، ظرفیت‌تکمیل شد امیدواریم با تلاش مسئولان این استان برای تأمین زمین و ظرفیت ساخت، بتوانیم دفعات مکرری برای طرح اقدام ملی مسکن نام‌نویسی کنیم.

انتقاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس از دولت
در این میان احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: همان‌طوری که پیش‌بینی می‌شد سایت ثبت‌نام طرح ملی مسکن در کمتر از یک ساعت به علت تکمیل ظرفیت بسته شد.
وی ادامه داد: سیاست‌های غلط دولت و به‌خصوص وزارت راه و شهرسازی در دوران مدیریت آخوندی موجب به وجود آمدن این وضعیت شده است.

امیرآبادی تأکید کرد: اگر آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی ساخت مسکن در کشور را متوقف نمی‌کرد این وضعیت مسکن و اجاره‌بها نبود.
وی افزود: عدم همراهی نمایندگان مجلس در استیضاح آخوندی نیز یکی از عواملی بود که اجازه داد این سیاست‌ها ادامه داشته باشد.

اعتراض به‌جای مردم
در این میان مردم و متقاضیان مسکن نیز واکنش‌های متفاوتی به این طرح داشتند چراکه میزان بالای اقساط و آورده مردم نیز در این طرح موردانتقاد قرارگرفته است.
بسیاری از مردم توان این‌که بتوانند اقساط بالای این واحدها را پرداخت کنند را ندارند و باید دولت در این زمینه همراهی و همکاری بیشتری را انجام می‌داد تا اقشار کم‌درآمد جامعه هم بتوانند از مزایای این طرح بهره ببرند.
نکته دیگر در این طرح نحوه‌ای ثبت‌نام است به‌طوری‌که با تکمیل ظرفیت سایت بسته‌شده درحالی‌که مدیران وزارت راه می‌توانستند باتدبیر بهتر اجازه می‌دادند تا همه متقاضیان این طرح در مدت‌زمان مشخصی ثبت‌نام کنند تا هم میزان نیاز واقعی هر شهر مشخص می‌شد و علاوه بر این با قرعه‌کشی و به‌صورت نوبتی افراد واجد شرایط در این طرح شرکت می‌کردند.

400 هزار واحد کافی نیست
علاوه بر این موضوع دیگری که انتقاد کارشناسان را در پی داشته است تعداد کم واحدهایی است که قرار است در این طرح به مردم واگذار شود چراکه بر اساس پیش‌بینی‌ها صورت گرفته در برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن، کشور در سال بین ۹۰۰ هزارتا یک‌میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس دراین‌باره می‌گوید: ساخت سالی 200 هزار واحد نمی‌تواند نیازهای یک‌میلیونی را برطرف کند چراکه ماسالی 800 هزار واحد مسکونی جدید نیاز داریم؛ اگر با طرح اقدام ملی مسکن سالی 200 هزار خانه ساخته شود عملاً در طول هرسال ما 600 هزار خانه کمبود خواهیم داشت.
حسام عقبایی نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز بارد وعده‌های دولت درباره زمان تحویل این واحدها معتقد است: طرح اقدام ملی مسکن برخلاف اظهارات معاون وزیر هیچ تأثیری در کنترل قیمت مسکن نخواهد داشت و علاوه بر این ساخت 400 هزار مسکن ملی تا سال 1400 به اتمام نمی‌رسد و به دولت بعدی منتقل خواهد شد.
به‌هرحال ورود دولت به عرصه ساخت مسکن خود می‌تواند مفید بوده و بارقه‌ای امیدی را در دل مردم ایجاد کند اما انتظار می‌رود که نه‌تنها ساخت مسکن افزایش یابد بلکه در این طرح‌ها اقشار کم‌درآمد جامعه نیز فراموش نشوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا, قم فردا, ،,
,
,
,
,
, ساخت 400 هزار واحد در گام اول,
,
,
,
,
,
, اقساط بالای بانکی پاشنه آشیل این طرح,
,
,
, افراد با درآمد پایین نمی‌توانند از این طرح بهره‌مند بشوند,
,
,
,
, ثبت‌نام بیش از 19 هزار نفر در چهار استان,
,
,
,
, قم پیشتاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن,
,
,
, انتقاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس از دولت,
,
,
,
,
,
,
, اعتراض به‌جای مردم,
,
,
,
,
, 400 هزار واحد کافی نیست,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه