اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دانا:

دولت روحانی از ابتدا با پرداخت یارانه مخالف بود/ مشخص نیست رقم واریز شده به حساب خانواده ها بر چه اساسی بوده است

دولت روحانی از ابتدا با پرداخت یارانه مخالف بود/ مشخص نیست رقم واریز شده به حساب خانواده ها بر چه اساسی بوده است
ساسان شاه ویسی گفت: در جایی که دیدگاه کارشناسی تیم اقتصادی دولت نظیر نوبخت و ... مشخص بوده و میدانیم که این دولت پرداخت یارانه را مذهموم می دانست پس طبیعی است که مردم به این اظهارات دولت مبنی بر افزایش یارانه های مردم توجه و اعتمادی نداشته باشند.
[

ساسان شاه ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سهمیه بندی بنزین و نقاط ضعف و قوت آن اظهار داشت: اگرچه سهمیه بندی بنزین برای کشور امری ضروری تلقی می شد اما آنچه که مشخص بوده این است که به شکل مشخص اقدام کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه این طرح اگرچه صحیح ولی شتاب‌زده اجرا شد خاطرنشان کرد: سیاست اصولی در حوزه مدیریت منابع ملی یک اقدام و نسخه متناسب با وضعیت اقتصادی کشور تهیه نشد و متاسفانه با سوء مدیریت و عدم اقدام کارشناسی حجم عظیمی از منابع از دست رفت.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: نمونه این اقدام قبلا هم انجام شده بود و سهمیه بندی به شکل شوک آوری برای مردم انجام می گرفت؛ اما تعطیل شد و دوباره به شکل شوک آوری انجام شده و اکنون مجلس و کارشناسان در حال برطرف کردن ایرادات آن هستند.

,

شاه ویسی با بیان اینکه دولت اول این طرح را اجرا و سپس افکار عمومی را اقناع کرد گفت: دولت وقتی اختیار تغییر یا تعدیل قیمت بنزین را از مجلس دریافت کرد، می توانست با همکاری مجلس و متخصصان همچنین بهره گیری از نظرات ذینفعان این طرح اعم از تولید کنندگان، صادرکنندگان و ... برنامه جامع و کامل تری برای بنزین در نظر بگیرد.

,

وی همچنین گفت: عموما سیاست هایی که در اقتصاد دولت قرار است شکاف های بودجه ای را ترمیم کند، با اقبال عمومی مواجه نمی شود و لازمه اجرای این سیاست ها اقناع افکار عمومی و باورپذیر کردن این مساله است؛ دولت باید این مساله را برای مردم روشن کند که اگر قرار است بخشی از درآمدهای دولت تأمین شود، از طرف دیگر بخشی از منابع ملی که با عدم صرفه جوبی، قاچاق و ... از دست رفته است، با یک سیاست اصولی احیا شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم زمینه سازی برای افزایش قیمت بنزین در کشور عنوان کرد: اینکه ارزش ریالی کشور با ارزش دلار سنجیده شود اشتباه است و اگر امروز شاهد چنین ارزش گذاری و یا افزایش قیمت دلار هستیم به خاطر سیاست‌های غلط بانک مرکزی در حوزه ارز است.

,

شاه ویسی در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد باید همین اقدام هم با بازسازی مدیریتی و یا اصلاح روش های مدیریتی و یا جایگزین کردن مدیریت، در حوزه منابع عمومی کشور هم صورت می گرفت تا با سیاست ها و بازیگران آشنا شده و تعیین نقش می شد تا با توجه به محیطی که در آن قرار گرفته ایم بهترین نتیجه حاصل شود.

,

 

,

مرجعیت داشتن قیمت بنزین در اقتصاد کشور کاملاً غلط است

, مرجعیت داشتن قیمت بنزین در اقتصاد کشور کاملاً غلط است, مرجعیت داشتن قیمت بنزین در اقتصاد کشور کاملاً غلط است,

وی افزود: می توانستند با در نظر گرفتن شرایط مکان و زمان و البته با یک شیب ملایم تر واکنش جامعه هدف که در ابتدا مصرف کنندگان بزرگ و در ادامه مصرف کنندگان خرد هستند را نسبت به این مساله می سنجیدند؛ باید قبول کنیم در اقتصاد ما به شکل غیر متعارف برخی از کالاها و خدمات به شکل غیر معمول حکم مرجعیت پیدا کرده اند و بنزین در کشور ما چنین نقشی دارد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: همانگونه که بودجه کشور به دلارهای نفتی مشخص است، وابستگی معیشت و سفره مردم به قیمت بنزنی نیز موضوعی انکار نشدنی است و تا زمانی که معیشت مردم به طور غلط به قیمت بنزین وابسته است، سیاست های اصلاح بنزین هرچند هدف های بزرگی داشته باشند منجر به افزایش هزینه های مردم و تورم می شود.

,

 

,

دولت روحانی از ابتدا با پرداخت یارانه مخالف بود

, دولت روحانی از ابتدا با پرداخت یارانه مخالف بود, دولت روحانی از ابتدا با پرداخت یارانه مخالف بود,

شاه ویسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همه درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین به حساب مردم کم درآمد واریز می شود خاطرنشان کرد: باور کردنی نیست که دولت صرفا برای برخوردار کردن مردم این اقدام را انجام داده و این همه هزینه را متحمل شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: در جایی که دیدگاه کارشناسی تیم اقتصادی دولت نظیر نوبخت و ... مشخص بوده و میدانیم که این دولت پرداخت یارانه را مذموم می دانست پس طبیعی است که مردم به این اظهارات دولت مبنی بر افزایش یارانه های مردم توجه و اعتمادی نداشته باشند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بررسی اعداد و ارقام اعلام شده برای دریافت یارانه از سوی دولت بیان کرد: کدام محاسبات کارشناسی در کشور به این نتیجه رسیده که 6 دهک باید این یارانه را دریافت کنند و مبنای پرداخت این یارانه چه بوده است؛ چرا رقم 60 میلیون را در نظر گرفتند و هزاران سوال دیگر که مشخص نیست دولت بر مینای کدام کار کارشناسی به این اعداد و ارقام رسیده است.

,

شاه ویسی در پایان تصریح کرد: در شرایطی که یک ماه گذشته 200 هزار نفر از دریافت یارانه حذف شده اند و در ادامه تعداد زیادی از آنها نسبت به این حذف اعتراض کردند و یارانه آنها دوباره برقرار شد؛ اگر تصمیمات دولت کارشناسی بود نباید این میزان خطا در حذف و برقراری یارانه به وقوع می پیوست.

,

نویسنده محمود گودرزی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه