اخبار داغ

ظرفیت‌های روستاها را دریابید/ اقتصاد وابسته، پیامد مهاجرت روستاییان به شهر

ظرفیت‌های روستاها را دریابید/ اقتصاد وابسته، پیامد مهاجرت روستاییان به شهر
امروز روستاها محلی برای تولید گوشت، لبنیات و محصولات کشاورزی و باغی بوده و درصورت تقویت کشاورزی و دامپروری در آن‌ها می‌توان انتظار داشت که این تولیدات، وابستگی‌های غذایی به سایر کشورها را از بین ببرد و عدم توجه به نیازهای روستائیان مهاجرت آن‌ها را درپی دارد که آسیب بزرگی برای اقتصاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ از روستا می‌توان به‌عنوان یک واحد تولیدی-خدماتی نام برد که جمعیت انسانی متفاوتی را بسته به شرایط هر کشور در خود جای می‌دهد.
 
امروز روستاها محلی برای تولید گوشت، لبنیات و محصولات کشاورزی و باغی بوده و در صورت تقویت کشاورزی و دامپروری در آن‌ها می‌توان انتظار داشت که این تولیدات، وابستگی‌های غذایی به سایر کشورها را از بین ببرد.
 
روستا و روستانشینی در ایران از جایگاه بالایی برخوردار است و عدم توجه به فضاها، توان و امکانات تولیدی و بی‌توجهی به نیروی انسانی پرتوان، از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است.
 
روستانشینان در اکثر مواقع برخلاف میل باطنی خود و بالاجبار به دلیل نبود امکانات کافی و برای پیشرفت فرزندانشان مجبور به ترک شغل و زادگاه خود می‌شوند و حاشیه‌نشینی در شهرها و مشکلات نبود شغل را به ماندن در روستا ترجیح می‌دهند، این درحالی است که اگر مسئولان بتوانند امکانات مناسبی برای این افراد فراهم سازند هرگز حاضر به مهاجرت نشده و به این ترتیب رونق اقتصادی و خودکفایی در زمینه تولیدات کشاورزی و دامپروری را خواهیم داشت.
 
چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌هایی است که بخش عمده‌ای از جمعیت آن روستانشین هستند اما چون در این استان به روستاها  آنگونه که باید توجه نشده است و این اماکن از امکانات کافی برخوردار نیستند، بسیاری از کشاورزان و دامداران، زمین و دام‌های خود را به فروش رسانده و یا رها کرده و به شهرها مهاجرت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

نبود امکانات روستاییان را مجبور به مهاجرت می‌کند
 
احمدی یکی از روستانشینان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ گفت: ما زندگی در زادگاه خودمان و کار در شغل آبا و اجدادیمان را دوست داریم، اما عدم رسیدگی به روستا بسیاری از مردم را مجبور به مهاجرت می‌کند.
 
وی یکی از مشکلات روستاییان را نبود راه‌های مناسب برای رفت و آمد دانست و اضافه کرد: در زمستان و با بارش باران بسیاری از معابر در روستا گل‌آلود شده و رفت و آمد مشکل می‌شود، نبود روشنایی معابر از دیگر مشکلاتی است که مردم اینجا با آن مواجهه هستند.
 
احمدی با اشاره به اینکه شغل بسیاری از مردم اینجا کشاورزی و دامداری است ادامه داد: باید برای داشتن کشاورزی و دامپروری صنعتی تلاش شود، چون اگر بخواهیم نیاز مردم کشور را فراهم سازیم باید بتوانیم همگام با پیشرفت جمعیت تولید داشته باشیم و با روش‌های سنتی نمی‌توان به این هدف دست یافت.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و ترس از فساد مجبورند محصول خود را ارزان در اختیار واسطه‌ها قرار دهند بیان داشت: همین امر باعث می‌شود که روستاییانی که شغلی جز کشاورزی ندارند ضرر کنند.
 
احمدی تاکید کرد: شرایط درس خواندن و پیشرفت برای روستاییان بسیار کم است و به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندانشان مجبور به ترک روستا شده و امروز که شما اینجایید می‌بینید تنها چند خانواده در روستا سکونت دارند و بقیه رفتن را به ماندن ترجیح داده‌اند.

, نبود امکانات روستاییان را مجبور به مهاجرت می‌کند, نبود امکانات روستاییان را مجبور به مهاجرت می‌کند,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,


 
 

, ,
,
,

بهره‌گیری از ظرفیت روستاها، توسعه پایدار را به همراه دارد
 
 اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ محرومیت‌زدایی از روستاها را لازمه تحقق توسعه پایدار و شکوفایی کانون عملیاتی اقتصاد مقاومتی دانست.
 
وی بیان داشت: در روستاها ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که بهره‌گیری از آن نه‌تنها منجربه توسعه این مناطق می‌شود بلکه توسعه پایدار را نیز به همراه دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: روستاهای این استان در حوزه گردشگری، رونق کسب و کارهای خدماتی، توسعه باغات و کشاورزی، دامپروری و رونق مشاغل دانش‌بنیان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این ظرفیت‌ها را در خدمت محرومیت‌زدایی روستاها به کار گرفت.

برای ماندگاری روستاییان در روستاها و رونق اشتغال، اقدامات قابل توجهی انجام نشده

عباسی با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان تکمیل شده است، تصریح کرد: این شاخص بالاتر از میانگین کشوری است و تا حد زیادی تلاش شده تا محرومیت در روستاهای استان برطرف شود.

وی افزود: با این وجود برای ماندگاری روستاییان در روستاها و رونق اشتغال در این مناطق اقدامات قابل توجه و موثری انجام نشده و نیازمند برنامه‌ریزی اساسی است.

عباسی، تکمیل زنجیره تولید را از مهمترین راهکارهای رونق اشتغال در روستاها دانست و گفت: توجه به این مهم با توجه به ظرفیت روستاهای استان یک ضرورت است.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر واقعیت‌های موجود در کنار همکاری مردم روستاها و مسئولان می‌تواند در توسعه روستایی نقش موثری ایفا کند.

, بهره‌گیری از ظرفیت روستاها، توسعه پایدار را به همراه دارد, بهره‌گیری از ظرفیت روستاها، توسعه پایدار را به همراه دارد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, برای ماندگاری روستاییان در روستاها و رونق اشتغال، اقدامات قابل توجهی انجام نشده, برای ماندگاری روستاییان در روستاها و رونق اشتغال، اقدامات قابل توجهی انجام نشده,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,


به گزارش جهانبین نیوز؛ می‌توان گفت با وجود اینکه روستاها سهم مهمی در اقتصاد دارند و توسعه روستا به معنای تحقق توسعه پایدار است اما متاسفانه در این حوزه آنگونه که باید کار نشده است.
 
امید است با توجه بیشتر به این حوزه و فراهم ساختن امکان اشتغال، امکانات زندگی و حمایت از محصولات تولیدی در روستاها روزبه‌روز شاهد شکوفایی این اماکن باشیم.

,
, جهانبین نیوز,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه