اخبار داغ

رای اعتماد مجدد مجلس برای هیئت وزیران؛

دولت در چه صورت برای ادامه کار نیاز به رای اعتماد مجدد مجلس دارد؟

دولت در چه صورت برای ادامه کار نیاز به رای اعتماد مجدد مجلس دارد؟
خبر رسید یک وزیر دیگر از دولت تدبیر و امید خداحافظی کرد و حالا این سوال مطرح است که آیا این دولت باید برای ادامه کار ، مجدد از مجلس رای اعتماد بگیرد یا نه؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ پس از اعلام موافقت با استعفای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پس از اعلام وصول استیضاح وی در مجلس ، زمزمه هایی درباره احتمال از حد نصاب افتادن دولت به گوش می رسد. دولت دوازدهم که سال سوم خود در پاستور را می گذراند با تغییرات زیادی در طول این سه سال همراه بوده و حالا مساله اعتماد به کل کابینه تدبیر امید است نه فقط یک یا دو وزیر.
یک سوال مهم این است که این روزها در ذهن بسیاری هم پیش آمده است که با توجه به سیر استعفاها و استیضاح های وزرای دولت دوازدهم، آیا به اصطلاح کابینه روحانی از رسمیت می افتد یا خیر؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,
,

بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از هیأت وزیران تغییر کند، باید دولت مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

,

شورای نگهبان در سال ۶۲ به استفساریه این سوال اینگونه پاسخ داده است که «۱- ذیل اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر کرده است (… و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیأت وزیران تغییر کند، دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیأت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق الذکر است و دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند. ۲- در صورتی که تعداد اعضای هیأت وزیران افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضا، وضع حاضر هیأت وزیران است؛ یعنی هر زمان با توجه به تعداد اعضای هیأت وزیران در همان حال چنان چه ملاحظه شد نیمی از اعضای آن تغییر یافته اند تقاضای رأی اعتماد مجدد از مجلس لازم است».

,

حال این سوال را مجدد طرح می کنیم که آیا دولت مجدد باید از مجلس رای اعتماد بگیرد؟

,

با اضافه شدن وزیر میراث فرهنگی از حدود دو ماه قبل تعداد وزرای کابینه به ۱۹وزیر رسید و بر این اساس باید در صورت تغییر ۱۰وزیر، کابینه مجدد برای کسب رای اعتماد معرفی شود و دولت با تغییر ۹ وزیر هم نیازی به کسب مجدد رای اعتماد از مجلس ندارد.

,

تا اینجای کار، ۱.سیدمحمد بطحایی آموزش و پرورش: استعفا ۲. مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی: استیضاح ۳. سیدحسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: استعفا ۴. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی: استیضاح ۵. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی: استیضاح ۶. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت: استعفا و محمود حجتی هم با استعفا ۷تغییر دولت دوازدهم هستند و اگر در یک سال و هفت ماه باقی مانده سه وزیر دیگر تغییر کنند دولت باید مجدد از مجلس رای اعتماد بگیرد.

,

با توجه به طرح استیضاح وزرای کشور و نفت در مجلس ،در صورت اصرار نمایندگان بر رای به استیضاح، اوضاع این دولت به شدت شکننده خواهد شد ،البته اگر وزرای یاد شده قبل از جلسه استیضاح، استعفا !! ندهند.

,

انتهاتی پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه