اخبار داغ

سیاست یک بام و دو هوای دولت در محصولات راهبردی کشاورزی؛

استاندار خراسان جنوبی: خرید توافقی محصولات کشاورزی در برنامه باشد/ اتاق بازرگانی: به شدت مخالفیم

استاندار خراسان جنوبی: خرید توافقی محصولات کشاورزی در برنامه باشد/ اتاق بازرگانی: به شدت مخالفیم
در شرایطی که استاندار خراسان جنوبی تأکید دارد باید با همکاری تعاون روستایی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برای حمایت از کشاورزان و محصولات تولیدی آنان اقدام و خرید توافقی محصولات راهبردی استان در برنامه باشد اما مدیر کل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده است: با هرگونه خرید توافقی محصولات راهبردی مخالف هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان‌جنوبی استانی است که با دارا بودن سه محصول راهبردی کشاورزی شامل زعفران، زرشک و عناب حرفی برای گفتن در کشور و دنیا دارد. زرشک خراسان جنوبی رتبه اول در دنیا و زعفران استان رتبه دوم کشور را دارد و 98 درصد عناب کشور در این استان کشت می‌شود اما با این شرایط سهم خراسان‌جنوبی از صادرات و فرآوری این محصولات بسیار کم بوده و سود واقعی نصیب کشاورزان استان نشده و محصولات تولیدی استان با قیمت گزافی به دست مصرف کننده می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان،, خاورستان, خاورستان,  خراسان‌جنوبی استانی است که با دارا بودن سه محصول راهبردی کشاورزی شامل زعفران، زرشک و عناب حرفی برای گفتن در کشور و دنیا دارد. زرشک خراسان جنوبی رتبه اول در دنیا و زعفران استان رتبه دوم کشور را دارد و 98 درصد عناب کشور در این استان کشت می‌شود اما با این شرایط سهم خراسان‌جنوبی از صادرات و فرآوری این محصولات بسیار کم بوده و سود واقعی نصیب کشاورزان استان نشده و محصولات تولیدی استان با قیمت گزافی به دست مصرف کننده می‌رسد.,

چندین سال است دولت برای کمک به کشاورزان در بحث رسیدن سود واقعی محصولات تولیدی مباحثی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خرید حمایتی، توافقی و اخیرا بحث کشاورزی قراردادی را مطرح کرده است. به نظر می‌رسد تمامی این عناوین مطرح شده در خصوص محصولات کشاورزی برای کمک به کشاورز در زمینه امورات مالی است و این‌که کشاورزان با توجه به زحمتی که برای تولید محصول متحمل می‌شوند سودی حاصل از فروش محصول به جیب خودشان به جای جیب واسطه برود در حالی‌که اغلب این برنامه‌ها در بین راه متوقف شده یا با شکست همراه بوده است.

,

خرید تضمینی

, خرید تضمینی, خرید تضمینی,

قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در 22 شهریور سال 1368 به تصویب رسیده که بدین شرح است.

,
‌ماده واحده - به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و‌ ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (‌گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی،‌چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام نماید. 
,
 
,
‌تبصره 1 - وزارت کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی تولید و در یک واحد‌بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم نماید.
 
‌تبصره 2 - دولت موظف است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخرشهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.
 
‌تبصره 3 - دولت موظف است ضرر و زیان احتمالی موضوع این قانون را از منابع مالی خود تأمین نماید.
 
,
‌تبصره 1 - وزارت کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت هزینه‌های واقعی تولید و در یک واحد‌بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم نماید.
 
,
,
‌تبصره 2 - دولت موظف است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخرشهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.
 
,
,
‌تبصره 3 - دولت موظف است ضرر و زیان احتمالی موضوع این قانون را از منابع مالی خود تأمین نماید.
,
 
,

خرید توافقی

, خرید توافقی, خرید توافقی,

خرید توافقی به‌صورت خودجوش توسط تعاونی‌ها انجام می‌گیرد. در این شکل از خرید تعاونی‌ها سعی می‌کنند بازار را به نفع تولیدکننده تغییر دهند. در خرید توافقی هدف جلوگیری از زیان تولید کننده است و تعاونی به‌صورت مستقیم محصول را از تولیدکننده می‌خرد، در نتیجه از سوءاستفاده فرصت‌طلبان جلوگیری می‌شود.

قیمت محصول خریداری شده نیز فراخور نوع محصول و شرایط بازار آن در منطقه تعیین می‌شود، اما قیمت‌ها همیشه بالاتر از قیمت خرید تضمینی است. دولت با خرید تضمینی هزینه هنگفتی را به خود تحمیل می‌کند؛ زیرا در بیشتر مواقع مجبور به پرداخت هزینه ذخیره محصولات خریداری شده، نگهداری و افت کمیت و کیفیت است، پس خرید توافقی به نفع دولت نیز است. به همین دلیل سیاست‌های کلی وزارت جهاد کشاورزی به این سمت می‌رود که خرید توافقی را جایگزین خرید تضمینی کند.

,
,
,

خرید حمایتی

, خرید حمایتی, خرید حمایتی,

شکل دیگر خرید سازمان تعاون روستایی "خرید حمایتی" است. خرید حمایتی، حلقه گمشده بین خرید توافقی و خرید تضمینی بود. در این روش خرید منابع مالی توسط دولت تأمین می‌شود و کار به سازمان تعاون روستایی واگذار می‌گردد و برای سازمان کارمزدی در نظر گرفته می‌شود. در خرید حمایتی معمولاً به دو شکل عمل می‌شود، یا کالا برای تعاونی روستایی در نظر گرفته می‌شود که در این صورت زیان نیز متوجه تعاون روستایی است یا کالا برای دولت بوده و زیان نیز متوجه دولت می‌شود.

,

کشاورزی قراردادی

, کشاورزی قراردادی, کشاورزی قراردادی,

کشاورزی قراردادی حاوی نتایج مثبت و اثربخشی در فرآیندهای تولید کشاورزی از جمله توسعه ترویج، گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، تسهیم مخاطره تولید، حل معضل تأمین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. کشاورزی قراردادی، دارای مفهوم مشارکت در سود و زیان و بازی برد-برد میان تولیدکننده و خریدار محصولات کشاورزی است.

,

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی 15 مهرماه سال‌جاری طی سفری که به خراسان‌جنوبی داشت، از رویکرد دولت برای خرید قراردادی محصولات راهبردی کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: زعفران خراسان‌ جنوبی قطعا باید به صورت قراردادی باشد. کشاورز باید وقتی زعفران را کشت می‌کند تحت حمایت یک هلدینگ، مجموعه بسته‌بندی، سرمایه‌گذار، تاجر و صادر کننده در قرارداد باشد.

,
وی افزود: تا زمانی که این اتفاق نیفتد مشکلات وجود خواهد داشت. الحمدلله امروز در برخی از شهرستان‌های استان شاهد این هستیم که کارآفرینان قراردادهای خوبی با کشاورزان تولیدکننده منعقد می‌کنند و با توجه به آموزش‌های ارائه شده به کشاورزان شاهد تولیدات باکیفیتی هستیم.
,
 
,
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که کشاورزی قراردادی در استان باید تعمیم داده شود، اظهار کرد: در خصوص محصول عناب، زرشک و سایر محصولات باید کشاورزی قراردادی توسعه پیدا کند.
,
 
,
خرید توافقی محصولات راهبردی استان در برنامه باشد
, خرید توافقی محصولات راهبردی استان در برنامه باشد, خرید توافقی محصولات راهبردی استان در برنامه باشد,

محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز در جشن شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک در قاین که 11 آبان‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: استان خراسان‌جنوبی در تولید زرشک رتبه اول جهانی و در تولید زعفران رتبه دوم کشور را دارد.

,
وی با بیان این‌که هدف ما در خصوص محصولات راهبردی حذف واسطه‌ها و دلالان است، افزود: کمیته‌ای در استانداری برای زرشک، زعفران و عناب در بحث قیمت‌گذاری تشکیل شده و قرار شد برای قیمت‌گذاری، جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری این محصولات اقدام شود.
,
 
,
استاندار خراسان‌جنوبی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی نیز که 30 مهرماه برگزار شد، گفت: بحث تولیدات کشاورزی بسیار مهم است و کشاورزان نیاز به حمایت دارند لذا باید با همکاری تعاون روستایی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برای حمایت از کشاورزان و محصولات تولیدی آنان اقدام و خرید توافقی محصولات راهبردی استان در برنامه باشد.
, استاندار خراسان‌جنوبی,

غلامرضا قوسی مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در جلسات بر توسعه و ترویج کشاورزی قرادادی در استان تأکید داشته و می‌گوید: باید کشاورزی قراردادی در خراسان‌جنوبی بین تجار و کشاورزان ترویج پیدا کند تا آن‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند.

, غلامرضا قوسی, کشاورزی قراردادی ,

وی همچنین در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان خراسان‌جنوبی که 30 مهرماه برگزارشد از خرید توافقی زرشک از کشاورزان خبر داد و اظهار کرد: به منظور حمایت از کشاورزان تا امروز از طریق صندوق‌های حمایت از محصولات کشاورزی 411 تن زرشک کشاورزان خریداری شده است.

, وی ,
 
,
مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: همچنین توسط تعاونی‌های روستایی نیز خریداری زرشک به صورت توافقی انجام شده که در این راستا در شهرستان درمیان 20 تن، قاین 30 تن و در گازار 80 تن زرشک خریداری شده است.
,
 
,
محسن احتشام  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز بر تدوین بسته‌های حمایتی محصولات راهبردی تأکید داشته و می‌گوید: هر خرید توافقی که انجام می‌شود باید با نظر صادرکننده و تاجر باشد و بین عرضه و تقاضا یک توازنی برقرار باشد.
, محسن احتشام ,
 
,
وی با بیان این‌که دنبال حمایت‌های منطقی هستند، افزود: نیاز است بسته‌های حمایتی در بحث زرشک، زعفران و عناب تدوین و همچنین موانع موجود از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.
,
 
,
با هرگونه خرید توافقی محصولات راهبردی مخالف هستیم
 
, با هرگونه خرید توافقی محصولات راهبردی مخالف هستیم, با هرگونه خرید توافقی محصولات راهبردی مخالف هستیم,
,
در حالی تأکید مسئولان کشوری و استانی بر حمایت از محصولات راهبردی کشاورزی است که محمود بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه میز ملی توسعه صادرات محصولات کشاورزی زعفران، زرشک و عناب خراسان‌جنوبی که چهارشنبه بیست‌ و دوم آبان‌ماه سال‌ جاری برگزار شد، گفت: با هرگونه خرید توافقی محصولات راهبردی مانند زعفران، پسته و خرما مخالف هستیم به خصوص محصولاتی که بیش از 60 تا 70 درصد آن‌ها باید صادرات شود.
, محمود بازاری ,
 
,
وی افزود: ما باید به جایی برسیم که فروشنده، خریدار و صادرکننده بتوانند این محصولات را در بورس خرید و فروش کنند.
,
 
,
مدیر کل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این‌که بین قیمت زعفران در بازار و مزارع اختلاف زیادی وجود دارد، گفت: تمام کمک سازمان توسعه تجارت برای معرفی محصول زعفران در راستای بازارهای هدف است.
,
 
,
یادآور می‌شود محمد صادق حمیدیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال 1396 از شکست خوردن سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی خبر داده و گفته بود: با توجه به شرایط کنونی کشور، سیاست‌های حمایتی دولت در این حوزه لازم است اما به نحوی که نهاده‌های ارزان در اختیار کشاورزان قرار گیرد و خرید تضمینی با قیمت بالا صورت گیرد تا در نهایت کم‌ترین زیان متوجه کشاورز گردد نه‌این‌که دخالت آن‌قدر زیاد باشد که کیفیت محصولات و توان رقابتی کاهش یابد.
,
 
,
آن‌چه مسلم است اصل قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشکلی ندارند بلکه نحوه اجرای آن و نبود ساختارهای لازم است که باعث می­‌شود بجای این‌که محصولات خریداری شده وارد چرخه صادرات شوند، منهدم شوند. بنابراین انتظاری که از دولت می‌رود این است که نقش خود را به عنوان رابط بین عرضه و تقاضا ایفا کند و از دخالت انحصارگونه در بازار این کالاها بکاهد.
,
 
,
با توجه به آن‌چه مطرح شد، این در ذهن مردم ایجاد می‌شود که دولت سیاست دو‌گانه‌ای دارد و یک‌بار صحبت از حمایت می‌زند و بار دیگر مخالفت با حمایت از محصولات راهبردی را بیان می‌کند. موضوع را از جهادکشاوری جویا شدیم که ما را به تعاون روستایی ارجاع دادند.
 
احداث انبار مناسب پیش‌نیاز ارائه محصولات در بورس
 
وحید ضیائیان‌ احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان اظهار کرد: خرید توافقی محصولات کشاورزی طبق توافقی که کشاورز و خریدار باهم انجام می‌دهند انجام می‌شود.
 
وی با بیان این‌که دولت خرید توافقی انجام نمی‌دهد، افزود: در تعاون روستایی نیز تشکّل‌ها و بخش خصوصی خرید توافقی را انجام می‌دهند.
 
مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای نمونه در بحث زرشک که امسال خرید توافقی آن در حال انجام است شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان‌ها خرید توافقی را انجام داده و با قیمتی که به نفع کشاورز و خریدار باشد خرید و فروش انجام می‌شود.
 
ضیائیان‌ احمدی عنوان کرد: بهترین روش برای فروش محصولات راهبردی ارائه در بورس است.
 
وی اظهار کرد: برای خراسان‌جنوبی پیگیر هستیم از سال آینده فروش زعفران در بورس را در دستور کار قرار دهیم ضمن این‌ که با همکاری صندوق حمایت از محصولات کشاورزی در سال‌جاری، راه‌اندازی انبار بورس در استان کلید خورده و در حال حاضر به مراحل پایانی رسیده است.
 
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان این‌که در صورت امکان، پیگیری راه‌اندازی دو انبار بورس در قاین و سرایان را نیز در دست اقدام داریم، گفت: اگر انبار بورس راه‌اندازی شود کشاورز هیچ دغدغه‌ای نداشته و بلافاصله زغفران تولیدی را در بورس ارائه می‌کند و با قیمت مناسب طی مدت زمان مشخصی به فروش می‌رسد.
 
ضیائیان‌ احمدی افزود: برای ارائه زعفران در بورس مشکل حل شده است اما در مورد محصول زرشک برخی موانع وجود دارد.
 
وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان بورس برای زرشک مطرح می‌کند بحث انبار برای نگه‌داری و خشک‌کردن زرشک است که باید دارای شرایط خاصی جهت نگهداری باشد و چون این محصول به منزله سپرده و انبار به منزله بانک است لذا برای حفظ محصول باید دارای انبار مناسب و مقاوم بود.
 
مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: محصول زرشک فسادپذیر است و اگر به درستی نگه‌داری نشود باعث ضرر خواهد شد. لذا بر این اساس است که تاکنون بورس نگه‌داری زرشک را نپذیرفته اما راهکار برای عرضه محصولات که کشاورز بتواند سود کند را ارائه داده است.
 
ضیائیان‌ احمدی با بیان این‌که بحث بورس را پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری اگر انبار بورس به اتمام برسد پیش‌بینی می‌شود قسمتی از زعفران از طریق بورس عرضه شود و برای سال آینده پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد که برای عرضه زعفران مشکلی نداشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: بهترین راه برای کمک به کشاورز ارائه محصول از طریق بورس است و در این شرایط کشاورز هیچ دغدغه‌ای ندارد.
,
با توجه به آن‌چه مطرح شد، این در ذهن مردم ایجاد می‌شود که دولت سیاست دو‌گانه‌ای دارد و یک‌بار صحبت از حمایت می‌زند و بار دیگر مخالفت با حمایت از محصولات راهبردی را بیان می‌کند. موضوع را از جهادکشاوری جویا شدیم که ما را به تعاون روستایی ارجاع دادند.
,
 
,
احداث انبار مناسب پیش‌نیاز ارائه محصولات در بورس
 
, احداث انبار مناسب پیش‌نیاز ارائه محصولات در بورس, احداث انبار مناسب پیش‌نیاز ارائه محصولات در بورس,
,
وحید ضیائیان‌ احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان اظهار کرد: خرید توافقی محصولات کشاورزی طبق توافقی که کشاورز و خریدار باهم انجام می‌دهند انجام می‌شود.
,
 
,
وی با بیان این‌که دولت خرید توافقی انجام نمی‌دهد، افزود: در تعاون روستایی نیز تشکّل‌ها و بخش خصوصی خرید توافقی را انجام می‌دهند.
,
 
,
مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای نمونه در بحث زرشک که امسال خرید توافقی آن در حال انجام است شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان‌ها خرید توافقی را انجام داده و با قیمتی که به نفع کشاورز و خریدار باشد خرید و فروش انجام می‌شود.
,
 
,
ضیائیان‌ احمدی عنوان کرد: بهترین روش برای فروش محصولات راهبردی ارائه در بورس است.
,
 
,
وی اظهار کرد: برای خراسان‌جنوبی پیگیر هستیم از سال آینده فروش زعفران در بورس را در دستور کار قرار دهیم ضمن این‌ که با همکاری صندوق حمایت از محصولات کشاورزی در سال‌جاری، راه‌اندازی انبار بورس در استان کلید خورده و در حال حاضر به مراحل پایانی رسیده است.
,
 
,
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان این‌که در صورت امکان، پیگیری راه‌اندازی دو انبار بورس در قاین و سرایان را نیز در دست اقدام داریم، گفت: اگر انبار بورس راه‌اندازی شود کشاورز هیچ دغدغه‌ای نداشته و بلافاصله زغفران تولیدی را در بورس ارائه می‌کند و با قیمت مناسب طی مدت زمان مشخصی به فروش می‌رسد.
,
 
,
ضیائیان‌ احمدی افزود: برای ارائه زعفران در بورس مشکل حل شده است اما در مورد محصول زرشک برخی موانع وجود دارد.
,
 
,
وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان بورس برای زرشک مطرح می‌کند بحث انبار برای نگه‌داری و خشک‌کردن زرشک است که باید دارای شرایط خاصی جهت نگهداری باشد و چون این محصول به منزله سپرده و انبار به منزله بانک است لذا برای حفظ محصول باید دارای انبار مناسب و مقاوم بود.
,
 
,
مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: محصول زرشک فسادپذیر است و اگر به درستی نگه‌داری نشود باعث ضرر خواهد شد. لذا بر این اساس است که تاکنون بورس نگه‌داری زرشک را نپذیرفته اما راهکار برای عرضه محصولات که کشاورز بتواند سود کند را ارائه داده است.
,
 
,
ضیائیان‌ احمدی با بیان این‌که بحث بورس را پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری اگر انبار بورس به اتمام برسد پیش‌بینی می‌شود قسمتی از زعفران از طریق بورس عرضه شود و برای سال آینده پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد که برای عرضه زعفران مشکلی نداشته باشیم.
,
 
,
وی تصریح کرد: بهترین راه برای کمک به کشاورز ارائه محصول از طریق بورس است و در این شرایط کشاورز هیچ دغدغه‌ای ندارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه