اخبار داغ

کمررنگ شدن تاثیرات تحریم بر اقتصاد ایران/ رشد تورم آبان ماه منفی شد

کمررنگ شدن تاثیرات تحریم بر اقتصاد ایران/ رشد تورم آبان ماه منفی شد
بررسی آمارهای تورمی در چند ماه اخیر حاکی از آن است که شتاب رشد تورم در کشور کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده آن است که فشار روانی تحریم‌ها و اثرات آن از اقتصاد کشور در حال تخلیه شدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، بر اساس اعلام مرکز آمار کشور نرخ تورم در آبان ماه 41.1 درصد بوده است که نسبت به ماه قبل از آن 0.9 درصد کمتر شده است. به‌طورکلی بررسی آمارهای تورمی در چند ماه اخیر حاکی از آن است که شتاب رشد تورم در کشور کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده آن است که فشار روانی تحریم‌ها و اثرات آن از اقتصاد کشور در حال تخلیه شدن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

آغاز دوره تورمی‌شدید در کشور پس از شوک ارزی بود که در ابتدای سال 97 به اقتصاد کشور وارد شد پس‌ازآن شوک قیمت‌ها افزایش یافت و اوج گرفت. درواقع اولین اتفاقی که بعد از شوک ارزی به کشور وارد شد این بود که تورم نقطه‌به‌نقطه (تغییرات شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) افزایش یافت به‌طوری‌که همان اوایل تورم خوراکی‌ها تا 85 درصد رسید و در ادامه ماه‌به‌ماه قیمت‌ها بالا رفت و درنتیجه این افزایش ماهانه تورم باعث شد که تورم 12 ماهه که میانگین تورم در 12 ماه گذشته است نیز با یک تأخیر چندماهه افزایش یابد. به عبارتی تورم ناشی از شوک ارزی با تأخیر چندماهه خودش را در تورم سالانه نشان داد.

,

, ,

پس از افسارگسیختگی که در سطح قیمت‌ها رخ داد دولت با کنترل‌هایی که در سطح بازار انجام داد و مهم‌تر از آن به دلیل کاهش تلاطم‌هایی اولیه نرخ ارز و  تکمیل شدن اثرات افزایش نرخ ارزبر قیمت‌ها، شتاب افزایش تورم‌های نقطه‌به‌نقطه کم شد و به‌مرور تورم سالانه نیز دیگر جهش‌های بزرگی که در ماه‌های قبل تجربه کرده بود را نداشت و به‌نوعی به نقطه اوج خود می‌رسد به‌طوری‌که بنا بر ادعای رئیس بانک مرکزی تورم ماهانه در چند ماه گذشته روندی کاهشی داشته است.

,

باید تأکید کرد کاهش شتاب نرخ تورم عمدتاً ناشی از عبور کردن از اثرات جهش ارزی و به‌نوعی خاموش شدن اثرات اولیه و کامل شدن اثرگذاری  آن است و این موضوع کاملاً منطبق با تئوری‌های اقتصادی است؛طبق تئوری‌های اقتصادی وقتی جهش ارزی رخ می‌دهد اثرات آن از مسیرهای مختلف در طی یک بازه زمانی بر روی همه قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد البته این کار زمان‌بر است که این زمان در اقتصاد ایران طی شده است و درواقع اقتصاد ایران خود را با دلار 11 و 12 هزار تومان تطبیق داده است و دیگر دلیلی برای شتاب اولیه نرخ تورم وجود ندارد.

,

به‌طورکلی می‌توان گفت آن اثراتی که جهش نرخ ارز می‌بایست روی قیمت‌های داخلی می‌گذاشت را انجام داده است و این اثرات در یک نقطه‌ای باید تکمیل می‌شد که بررسی روند و تغییرات نرخ تورم در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که کاهش شتاب تورم و به اثرات روانی فشار تحریم‌ها از بازار و اقتصاد ایران در حال تخلیه شدن است.

,

انتهای پیام/ق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه