اخبار داغ

گزارش دانا از مسئولیت های روی زمین مانده وزارت کشور؛

هوای آلوده کلانشهرها و مسئولانی که راست راست راه می روند

هوای آلوده کلانشهرها و مسئولانی که راست راست راه می روند
سالهاست که بیشتر کلانشهرهای کشور از مشکل آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی رنج می برد و هر روز مسئولان دولتی ناتوان تر از همیشه برای رفع آن اظهار عجز می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالهاست که بیشتر کلانشهرهای کشور از مشکل آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی رنج می برد و هر روز مسئولان دولتی ناتوان تر از همیشه برای رفع آن اظهار عجز می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

همین چندوقت پیش بود که شهردار تهران راه حل رفع آلودگی هوای تهران را وزش باد عنوان کرده بود و بسیاری از کاربران فضای مجازی وی را به عدم مسئولیت پذیری متهم کرده بودند.

,

, ,

دراین میان نه تنها شهرداری به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مسئول در شهرها وظیفه درمان بیماری آلودگی هوا را برعهده دارد بلکه نقش سایر دستگاه‌های دولتی هم دراین میان بسیار پر رنگ‌ است و و فرار این دستگاه‌ها از بار مسئولیت بیشتر به آلودگی هوا دامن می زند.

,

 

,

دستگاه هایی که با بی مسئولیتی هوای شهرها را آلوده می کنند

, دستگاه هایی که با بی مسئولیتی هوای شهرها را آلوده می کنند,

بررسی قوانین و مصوبات اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا نشان می دهد که سه ماده  از قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوبه سال ۹۶، شش ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه ۹۶، دو ماده از قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب آذرماه سال ۹۶، یک ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب اردیبهشت سال ۹۴ و یک ماده از قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۹۴ از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده باقی مانده است.

,

, ,

 

,

عمل نکردن به مواد قوانین حوزه آلودگی هوا تهران تنها مختص مصوبات مجلس نبوده چراکه  تعداد قابل توجهی از مصوبات هیات وزیران در این حوزه نیز همچنان فراتر از آنچه که بروی کاغذ آمده، نرفته است و در مصوبات هیات وزیران در این حوزه از سال ۹۳ تاکنون موارد قابل توجهی وجود دارد که اجرایی شدنشان قطعا می توانست وضعیت هوای پایتخت را بهبود ببخشد بعنوان مثال براساس مصوبه چهار مهر ماه سال ۹۷، هیات وزیران قرار بود 5/1 میلیارد دلار برای تامین تجهیزات خرید واگن مترو که سهم تهران ۶۳۰ دستگاه واگن بوده اختصاص یابد که متاسفانه این امر هنوز در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شده و  عملیاتی نشده است.

,

, ,

در دوم تیرماه سال ۹۵، به دنبال تصویب نامه در خصوص تشکیل کارگروهی برای اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، مقرر شده بود برنامه یکساله ای برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی در کلانشهرها با تخصیص ۲۲ هزار میلیارد ریال تشهیلات با نرخ ۲۰ درصد اجرایی شود که متاسفانه این مصوبه نیز به مرحله اجرا نرسید.

,

 

,

وزارت کشوری که تنها اظهار ناراحتی می کند

, وزارت کشوری که تنها اظهار ناراحتی می کند,

هیات وزیران تصویب نامه شماره 12782 ت/ 49952 ه مورخ 10/ 02/ 1393 را با عنوان "برنامه عمل کاهش آلودگی هوا" تصویب کرده و تکالیفی را وضع نموده که جهت دستیابی به محیط زیستی مطلوب موثرند.

,

در این میان وزارت کشور یکی از دستگاه هایی است که می بایست از طریق شهرداری ها تکالیف محوله حصب این مصوبه را جامه عمل می پوشاند.

,

بر اساس بند (2-1) این تصویب نامه، وزارت کشور (از طریق شهرداری‌ها) مکلف شد ظرف ۶ ماه نسبت به تعویض کاتالیست خودروهای عمومی درون شهری اقدام نماید.

,

حسب بند (2-3) مصوبه یادشده، وزارت کشور (از طریق شهرداری‌ها) موظف شد استفاده خودروهای عمومی درون شهری از صافی (فیلتر) ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین طی ۲۴ ماه را محقق نماید.

,

بر اساس بند (2-7) این مصوبه، وزارت کشور مکلف شد تا برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی کلانشهرها را با همکاری وزارت صمت ظرف مدت 3 ماه ارائه دهد.

,

بر اساس بند (6-2) مصوبه مذکور، وزارت کشور مکلف شد ظرف مدت ۱۲ ماه برنامه مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون شهری منطبق بر طرح‌های جامع ترافیک در کلان شهرها را تدوین نماید که بنا بر بررسی‌های انجام شده با وجود گذشت مهلت مقرر، این برنامه صرفاً برای شهر اصفهان انجام شده است.

,

, ,

به نظر می رسد با همین دست فرمانی که دستگاه هایی متولی برای رفع آلودگی هوا در کلانشهرها در پیش گرفته اند فقط باید چشم انتظار باد و باران بود شاید کمی از بار آلودگی هوا بر دوش مردم را کم کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه