اخبار داغ

راهکار عبور از آزمون‌های دشوار الهی

راهکار عبور از آزمون‌های دشوار الهی
آیات قرآن گویای آن است فتنه‌ها و آزمون‌های الهی، همواره ملازم با ایمان به خداوند متعال است و کسانی که در ایمانشان استوار باشند، خداوند آنها را برای خود خالص می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس منظری دینی دنیا صرفاً محل خوشگذرانی نیست بلکه با مصائب آمیخته شده است. هیچ کتاب مقدسی دنیا را محل امن و قرار معرفی نکرده است. شخص مؤمن و کیّس دنیا را محل عبور به آخرت می‌داند که هر لحظه آن، صحنه آزمون الهی و رشد افراد است. کسی که دارای چنین منظری نباشد در مصائب به دست‌انداز می‌افتد چرا که تصور می‌کند در دنیا همه مسائل باید به روال عادی خود باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از این روست که خداوند در آیه دوم سوره عنکبوت خطاب به اهل ایمان می‌فرماید: «أَ حَسِبَ‏ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون‏؛ آیا مردم گمان کرده‌‏اند ، همین که بگویند ایمان آوردیم، رها مى‌‏شوند و [ به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث ] مورد آزمایش قرار نمى‌‏گیرند؟» در آیه بعد می‌فرماید «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبین؛ در حالى که یقیناً کسانى که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‌‏ایم [ پس اینان هم بى‏تردید آزمایش مى‌‏شوند ] و مسلماً خدا کسانى را که [ در ادعاى ایمان ] راست گفته‌‏اند مى‏‌شناسد و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏‌شناسد».

, آیا مردم گمان کرده‌‏اند ، همین که بگویند ایمان آوردیم، رها مى‌‏شوند و [ به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث ] مورد آزمایش قرار نمى‌‏گیرند؟, در حالى که یقیناً کسانى که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‌‏ایم [ پس اینان هم بى‏تردید آزمایش مى‌‏شوند ] و مسلماً خدا کسانى را که [ در ادعاى ایمان ] راست گفته‌‏اند مى‏‌شناسد و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏‌شناسد,

‏این مسئله گویای آن است که فتنه‌ها و آزمون‌های الهی، همواره ملازم با ایمان به خداوند متعال است و کسانی که در ایمانشان استوار باشند، خداوند آنها را برای خود خالص می‌کند. معمر بن خالد به نقل از امام کاظم(ع) می‌گوید: (حضرت) به من فرمود فتنه (امتحان) چیست؟ عرض کردم: قربانت شوم آنچه ما می‌دانیم امتحان در دین است. حضرت فرمود: امتحان می‌شوند، چنان که طلا گداخته و بعد خالص می‌‏شود و باز فرمود: خالص و پاک می‌شوند، چنان که طلا پالایش می‌‏شود؛ یُفْتَنُونَ کَمَا یُفْتَنُ الذَّهَبُ ثُمَّ یُخَلَّصُونَ کَمَا یُخَلَّصُ الذَّهَبُ.» (الکافی (ط - الإسلامیة)   ج‏1، ص 369)

, (حضرت) به من فرمود فتنه (امتحان) چیست؟ عرض کردم: قربانت شوم آنچه ما می‌دانیم امتحان در دین است. حضرت فرمود: امتحان می‌شوند، چنان که طلا گداخته و بعد خالص می‌‏شود و باز فرمود: خالص و پاک می‌شوند، چنان که طلا پالایش می‌‏شود, (الکافی (ط - الإسلامیة)   ج‏1، ص 369),

درباره برخی از مصادیق مهم این فتنه‌ها در آیه155 سوره بقره می‌خوانیم «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِین‏؛ و شما را به یکى از این امور: ترس، گرسنگى، کمبود مال و فرزند و ثمرات (مادی و معنوی)، امتحان خواهم کرد؛ پس به مردم صابر بشارت ده». از روایات بر می‌آید مردم به واسطه پادشاهان مستبد و ظالم دچار خوف شده و به دلیل گرانی قیمت‌ها گرفتار گرسنگی می‌شوند؛ همچنین مال و اموال‌شان به واسطه فساد تاجران و کم‌سود بودن تجارتها و نیز جان‌هایشان به دلیل مرگ زودرس و همچنین کمبود ثمرات‌شان به تبع کم شدن کشاورزى و کمبود برکت میوه‌ها حاصل می‌شود.

, و شما را به یکى از این امور: ترس، گرسنگى، کمبود مال و فرزند و ثمرات (مادی و معنوی)، امتحان خواهم کرد؛ پس به مردم صابر بشارت ده, ترس, گرسنگى, کمبود مال و فرزند و ثمرات,

در چنین شرایطی خداوند دعوت به صبر می‌کند و می‌فرماید «صابران را بشارت بده»؛ چه اینکه از ویژگی‌های بارز انسان مؤمن، صبر و بردباری در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی است، همچنان که امیرالمؤمنین در روایتی، صبر را در تحمل مصیبت‌ها و فروخوردن خشم معرفی می‌کند و می‌فرماید: «صبر آن است که انسان مصیبتی را که به او می رسد، تحمل کند و خشم خود را فرو برد.»  (غررالحکم، جلد 2 حدیث 1874)  در واقع صبر بر مصیبت‌ها به این معناست که انسان بر ایمانیات و اعتقادات خود استحکام داشته باشد و موجب لغزش او نشود.

, صبر آن است که انسان مصیبتی را که به او می رسد، تحمل کند و خشم خود را فرو برد., (غررالحکم، جلد 2 حدیث 1874),

انتهای‌پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه