اخبار داغ

گزارشی از تولید مازاد بر نیاز سیب در کشور و صادراتی که نیست؛

کشاورزان نالان از شرایط بازار!

کشاورزان نالان از شرایط بازار!
با وجود اینکه بازار سیب ارومیه شرایط خوبی نداشته و قطب سیب ایران روزهای ناخوشی را سپری می‌کند، سیب مراغه در میدان تره بار ارومیه به مبلغ گزافی به فروش می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، در سال‌های اخیر تکرار تراژدی غم‌بار نبود بازار فروش سیب درختی و از بین رفتن یک سال تلاش کشاورزان به امری عادی تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که هر‌ساله شاهد مشکلاتی نظیر انباشت سیب‌های صنعتی، صدای اعتراض کشاورزان و باغداران به گرانی ملزومات کشاورزی و ارزانی محصول کشاورزی هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

با این وجود کشاورزان پر‌تلاش به امید شرایط بهتر سعی و تلاش خود را در بهبود محصول تولید شده به کار می‌برند، حال آن‌که با توجه به شنیده‌ها، طی سال جاری نیز شرایط محصول کشاورزی آذربایجان‌غربی تعریفی ندارد.

,

* تولید مازاد بر نیاز سیب در کشور

, * تولید مازاد بر نیاز سیب در کشور,

آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب، یک سوم سهمیه سیب تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و تبدیل به قطب تولید این محصول شده است. این در حالی است که کل محصول تولید شده در کشور طبق گفته مسئولان حدود ۴ میلیون تن برآورد شده است.

,

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، این مقدار سیب تولیدشده در کشور بیش از حد نیاز مردم بوده و باید صادر شود که طی یک سال گذشته با گزارشات مختلف موانع صادراتی این محصول استراتژیک به گوش مسئولان رسیده اما نه تنها بخش کشاورزی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی که مهم‌ترین سد راه صادر‌کنندگان است مستثنی نشده بلکه در سال‌جاری گرانی‌های بی‌سابقه ملزومات کشاورزی نیز حال کشاورزان را ناخوش کرد.

,

* بازارهای خارجی؛ تنها راه نجات کشاورزی آذربایجان‌غربی

, * بازارهای خارجی؛ تنها راه نجات کشاورزی آذربایجان‌غربی,

بهنام تاج‌الدینی در گفت و گو با خبرنگار ‌اروم‌نیوز، در خصوص شرایط بازار سیب درسال جاری، اظهار می‌کند: حذف تعرفه‌های دریافتی از گمرکات مبادی ارزی کردستان عراق که برای هر کیلوگرم سیب ۳۷ هزار ریال هزینه دریافت می‌شد، باعث افزایش ۴۰ درصدی صادرات شده است.

,

وی می‌گوید: کشورهای اتحادیه اوراسیا نیز از ۵ آبان ماه با تعرفه ۲ درصدی که از ۴۶ درصد به این میزان کاهش یافته، پذیرای سیب کشور بوده و اقلیم کردستان عراق هم پتانسیل خوبی برای صادرات است اما مسائل و مشکلات مهمی سد راه صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی هستند.

,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه بیان می‌کند: بارها بر موضوع تعهد پیمان‌سپاری ارزی و مستثنی‌سازی بخش کشاورزی از این بخش‌نامه تاکید کرده‌ایم اما نه تنها این مساله رفع نشده بلکه در کنار این موضوع، بخشنامه‌های بدون بررسی و یک شبه، نبود زیر‌ساخت‌های کافی و حمل در کامیون‌های یخچال‌دار از مسائل مهم و اساسی در استان محسوب می‌شود که مانع افزایش صادرات و از بین رفتن بازارهای هدف شده که در واقع می‌توان گفت حذف تعرفه‌های گمرکی را بی اثر کرده است.

,

وی ادامه می‌دهد: مبادی گمرکی در بازارهای پاکستان و افغانستان اقدام به دریافت تعرفه از صادرکنندگان کرده‌اند که در این راستا مسئولان استانی درحال رایزنی با مسئولان کشورهای هدف جهت رفع این تعرفه هستند و در صورت حل این مشکل نیز تا حدودی شاهد بهبود بازار خواهیم بود.

,

* خودداری کشاورزان از فروش محصولات

, * خودداری کشاورزان از فروش محصولات,

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، عنوان می‌کند: کشاورزان ارومیه‌ای از فروش محصولات خود خودداری کرده و همچون سال‌های گذشته سیب مراغه در بازار ارومیه به قیمت گزاف به فروش می‌رسد.

,

قاسم عزتی، تصریح می‌کند: امسال هر کیلو سیب ارومیه ۴ تا ۶ هزار تومان و هر کیلو سیب مراغه بالای ۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

,

وی،‌ تاکید می‌کند: البته مسئولان باید به فکر خرید از کشاورزان ارومیه و ارائه در بازار باشند، در سال‌جاری هزینه‌های برداشت بالا بوده و فروش با این مبلغ سودی برای کشاورزان ندارد.

,

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه، می‌گوید: علت بالا بودن قیمت سیب مراغه در بازار، بهتر بودن شرایط بسته بندی طبق سلیقه جهانی و نیز سیب مرغوب و باکیفیت است که متاسفانه کشاورزان ارومیه توجهی به این امر نکرده و بسته‌بندی مناسبی برای سیب خود نداریم.

,

* کشاورزان نالان از شرایط بازار!

, * کشاورزان نالان از شرایط بازار!,

اگر به محافل خرید و فروش سیب برویم شرایط متفاوت‌تری را شاهد خواهیم بود، به گونه‌ای که برخی باغداران از عملکرد مسئولان ناراضی بوده و برخی دیگر هزینه‌های گزاف را عامل نبود سود برای خود می‌دانند.

,

«محمد» یکی از باغداران ارومیه‌ای، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: امسال با سیبی که اجاره کردم و سیب باغ خود، میزان ۱۵۰‌ تن سیب در سردخانجات دارم و امروز برای فروش به بنگاه‌های اطراف شهر آمده‌ام. با وجود اینکه سیب درجه یک و مرغوب بسته‌بندی کرده‌ام تنها مبلغ ۳ هزار تومان برای هر کیلو سیبم می‌دهند.

,

وی، ادامه می‌دهد: با احتساب هزینه‌های سردخانه، سبد پلاستیکی، کارگر، کاغذ، پوسال، حمل و نقل و اجاره مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه برداشت هر کیلو از این محصول است، یعنی تنها مبلغ ۱۰۰ تومان برای تمام زحمت یک ساله، حق هرس باغات، آبیاری و دیگر امور خورد و ریز باقی می‌ماند.

,

* مسئولان حق کارگریمان را بدهند، سیبمان برای آنان!

, * مسئولان حق کارگریمان را بدهند، سیبمان برای آنان!,

با شنیدن جمله «مسئولان حق کارگری ما و هزینه برداشتمان را بدهند سیبمان برای آنان، نمی‌خواهیم» به سمت صاحب صدا که مردی حدودا ۵۰ ساله است می‌رویم.

,

او، گلایه‌مند می‌گوید: نوشتن و خبرسازی و گزارش دادن دیگر کارساز نیست، دیگر امیدی به این بازار سیب نیست و حال و روزمان هرروز درحال بدتر شدن است، با وجود این مقدار سیب در سردخانجات و نبود پتانسیل مصرف کافی در بازار قطعا مقدار بسیار زیادی سیب به بیرون ریخته خواهد شد.

,

وی، ادامه می‌دهد: کشاورزان نه بیّنه‌ای دارند، نه بازنشستگی و نه‌حمایت دولتی، هیچی! خودشان باید برای پیری خودشان تلاش کنند. دیگر قادر به ادامه این شرایط نیستیم، تمام پول محصول گردو، انگور و ماش خود را برای جمع آوری‌محصول داده‌ام، امروز پول نان برای خانه‌ام ندارم اما کو خبر فروش سیب؟!

,

* دپوی بیش از حد سیب در سردخانه‌ها؛ زنگ خطری جدی برای مسئولان

, * دپوی بیش از حد سیب در سردخانه‌ها؛ زنگ خطری جدی برای مسئولان,

با توجه به مسایل گفته شده متوجه می‌شویم که شرایط بازار سیب بسیار نامناسب بوده و مسئولان باید هر‌چه سریع‌تر‌ چاره‌ای اساسی برای این‌محصول بیندیشند.

,

از آنجا که به فواید سیب تاکیدات زیادی شده، دولت می‌تواند با راهکارهای مختلف از جمله خرید سیب از کشاورزان و پخش در مدارس و مراسمات صبحگاهی، هم در راستای تامین سلامت دانش‌آموزان و هم حمایت از کشاورزان گامی اساسی بردارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه