اخبار داغ

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج:

تهدید و قدرت‌نمایی با سلاح سرد جرم است

تهدید و قدرت‌نمایی با سلاح سرد جرم است
نادریان گفت: وقتی فردی از سلاح سرد چه در ملاء‌عام و چه در خفا استفاده می‌کند، سلاح سرد را بیرون می‌کشد و اقدام به چرخاندن، تهدید و ارعاب کند، این اقدام تا همین میزان هم جرم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس؛ بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج در برنامه تلویزیونی مشاور شما که در راستای پاسخگویی و افزایش اطلاعات حقوقی افراد در زمینه های مختلف از شبکه دنا پخش می شود،به تبیین قوانین مربوط  به سلاح و مهمات مجاز و غیر مجاز پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس؛,

نادریان ابتدا با تعاریفی از سلاح سرد و انواع آن، به مجازات استفاده کنندگان از این نوع سلاح اشاره کرد.

,

وی گفت:  سلاح سرد ابزار، آلات و ادواتی است که بر خلاف سلاح گرم در اثر استفاده صدا، شعله و حرارت ایجاد ننموده و اصابت آنها به بدن انسان منجر به ایجاد خونریزی،پارگی و از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی می شود.

,

نادریان خاطرنشان کرد: یک شیء چه چاقو،چه زنجیر، چوب و یا هر وسیله ای که شرایط مذکور را داشته باشد،سلاح سرد نامیده می شود و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

,

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج افزود:قانونگذار ابتدا جزای نقدی را پیش بینی کرد، فرضی را که عنوان حبس برای آن اعمال می شود، هنگامی است که فرد خاطی از این سلاح استفاده کند.

,

ناردیان گفت:وقتی فردی از سلاح سرد چه در ملاء عام و چه در خفا استفاده می کند و سلاح سرد را بیرون می کشد و اقدام به چرخاندن ، تهدید و ارعاب کند، این اقدام تا همین میزان هم جرم است .

,

وی ادامه داد:اگر استعمال چاقو و یا هر اسلحه سرد دیگر مشمول تظاهر و قدرت نمایی با اسلحه شود، قرار تامین صادر شده از نوع تخفیف، وثیقه و کفالت نیست  ؛بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 92 ماده 237 اعلام می کند در این شرایط تخفیف برای فرد اعمال نمی شود که در این ماده آمده است قاضی می تواند قرار بازداشت موقت 1 تا 2 ماه صادر کند.

,

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج در ادامه گفت:بر اساس ماده 617 قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی و یا تهدید دیگران قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد(محارب از مصادیق جرم های سنگین است که زندانی طولانی مدت و حتی اعدام هم برای آن در نظر گرفته می شود) در این صورت به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

,

نادریان تصریح کرد: این میزان محکومیت در واقع برای صیانت از حقوق شهروندان و پرهیز از بار روانی حاکم بر افراد جامعه است.

,

وی در ادامه به قوانین حمل سلاح بادی پرداخت و گفت:در خصوص حمل سلاح بادی(خفیف) قانون سکوت مبهمی دارد، در خود قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات به این موضوع پرداخته نشد.

,

نادریان افزود: فقط در آئین نامه ای در بحث تعریف سلاح شکاری به این عنوان پرداخته است که "سلاح گرم و سبک که به منظور شکار حفاظت از احشام و مزارع،آموزش و مسابقه ای به کار می رود و به انواع ساچمه زنی،خفیف های بلند و گلوله زنی های خودکار و غیر خودکار که خارج از سازمان رزم نیروهای مسلح می باشد ..." ، اصطلاح خفیف را آورد اما کالیبر خاصی را مد نظر قرار ندارد. علت بیان این موضوع این است که برخی از خفیف ها آسیب خاصی ایجاد نمی کنند و به همین دلیل نیاز به مجوز ندارند.

,

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج افزود:اما واحد های اسلحه و مهمات در برخی از استعلام ها اعلام می کنند که کالیبر خاصی را برای اسلحه های بادی در نظر گرفتند که اگر اشتباه نکنم بالای 4.5 حمل و نگهداری آن را تلقی بر غیر مجاز می دانند چرا که میزان آسیب زدن آن بیشتر است.

,

نادریان گفت: نکته جالب اینکه تفنگ های بادی و خفیف با اعمال تغییراتی خاص در بدنه و لوله توسط افراد ماهر، کالیبر آنها افزایش می‌یابد؛ مشاهده می شود که خود آن اسلحه در ماهیت از نوع کالیبر پایین است اما وقتی با دقت بررسی شود،متوجه می شویم کالیبر این سلاح نزدیک به شکاری و حتی گلوله زنی است که متاسفانه با این کار از آن برای شکار حیوانات وحشی خاصی استفاده می شود.

,

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج  در پایان گفت:اگر کالیبر های خفیف زیر 4.5 باشد، مجازاتی ندارد اما اگر از نوع سلاح هایی باشد که به صورت قاچاق وارد کشور شد ولو اینکه کالیبر یک باشد خود این اسلحه قاچاق محسوب می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه