اخبار داغ

آنچه باید درباره مدل جدید کلاهبرداری بدانید؛

رمز یک‌بارمصرف چگونه عرصه را بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ می کند؟

رمز یک‌بارمصرف چگونه عرصه را بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ می کند؟
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قرار بود این طرح دی‌ماه سال گذشته انجام شود اما نه تنها دی‌ماه سال گذشته این کار انجام نشد بلکه به امسال نیز کشید و در نهایت اصرار پلیس فتا و همچنین قوه قضائیه در نهایت بانک ها را مجاب کرد که به سوی رمز یک‌بارمصرف بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، رمز یک‌بارمصرف بار دیگر این روزها خبرساز شده است، موضوعی که در سال‌های اخیر بارها از سوی پلیس فتا و مسئولان قوه قضائیه برای کاهش چشمگیر جرائم یارانه‌ای و فیشینگ مطرح‌شده اما هر بار با مقاومت سرسختانه بانک‌ها روبرو شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود این طرح دی‌ماه سال گذشته انجام شود اما نه‌تنها دی‌ماه سال گذشته این کار انجام نشد بلکه به امسال نیز کشید و درنهایت اصرار پلیس فتا و همچنین قوه قضائیه درنهایت بانک‌ها را مجاب کرد که به‌سوی رمز یک‌بارمصرف بروند.

علت مخالفت بانک‌ها چیست؟

بانک‌ها هزینه‌ای بالا ارسال پیامک را علت اصلی مخالفت خودشان با این اقدام می‌دانند ، آن طوری که محمدصادقی معاون فناوری بانک اقتصاد نوین گفته ارسال این پیامک‌ها چیزی در حدود 140 میلیارد تومان برای بانک‌ها هزینه دارد .

هرچند که بانک‌ها معتقدند باید این هزینه از سوی صاحبان کارت‌ها و حساب‌ها پرداخت شود اما بانک مرکزی مخالف جدی این کار است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دراین‌باره می‌گوید: ما از ابتدا هم گفته بودیم هیچ‌کس نباید دراین‌باره از مردم هزینه‌ای دریافت کند و بانک‌ها باید خودشان این رمزها را برای مردم تأمین کنند چراکه بخشی از اقدامات بانک‌ها برای مشتریانشان است و نباید هزینه‌ای از این بابت به آن‌ها تحمیل شود.

پلیس تنها راه‌کار رمز یک‌بارمصرف است

در  میان کش‌وقوس‌های هزینه ارسال پیامک برای مشتریان آمارها از افزایش جرائم سایبری در کشور حکایت دارد به‌طوری‌که هر بار فرماندهان انتظامی استان‌ها آن را در مصاحبه‌های خود بیان می‌کنند.

سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان قم اخیراً با اشاره به افزایش جرائم سایبری اظهار داشت: در 6 ماهه اول امسال جرائم در فضای مجازی بیش از 260 درصد افزایش داشته که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: ضرورت آگاهی بخشی به مردم در این زمینه بسیار مهم است چراکه افراد باید بدانند که رمز دوم و مشخصات کارت‌بانکی خودشان را به‌راحتی در اختیار دیگران قرار ندهند.


علی موالی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: تنها راهکار برای مقابله با افزایش جرائم سایبری بهره‌گیری از رمز یک‌بارمصرف است که باید از مدت‌ها قبل اجرایی می‌شد.

وی ادامه داد: بارها از طریق مختلف بر لزوم یک‌بارمصرف شدن رمزهای اینترنتی کارت‌های بانکی تأکید کرده و گزارش‌های مفصلی نیز در این زمینه به نهادهای مربوطه ارسال‌شده است.

موالی تأکید کرد: قطعاً با اجرایی شدن این طرح(یک‌بارمصرف شدن رمزهای بانکی) جرائم یارانه‌ای به‌صورت چشمگیری کاهش و نزدیک به صفر خواهد شد که خود این موضوع می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می‌تواند حریم اینترنت را برای مردم تا حدودی امن کند هرچند که بازهم باید مردم هوشیار باشند و به‌راحتی اطلاع بانکی خودشان را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند.

دی‌ماه زمان اجرایی شدن طرح

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی دی‌ماه امسال زمان آغاز اجرایی شدن طرح یک‌بارمصرف است، از همین رو بانک‌های کشور در روزها و هفته‌های اخیر با ارسال پیامک به مشتریان خودشان خواستار تهیه نرم‌افزارهای تولید رمز یک‌بارمصرف شده‌اند.

درواقع بسیاری از بانک‌های کشور خود اقدام به ساخت نرم‌افزارهایی کرده‌اند که می‌تواند در هر یک دقیقه یک رمز دوم در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که به‌راحتی می‌توانند با استفاده از آن رمز خود را تهیه‌کرده و سپس اقدام به خرید اینترنتی کنند.

بانک ملی یکی از این بانک‌ها است که مدت نرم‌افزار موبایلی را برای این کار معرفی کرده است.

در این میان مشکلاتی که وجود دارد و مسئولان بانکی کشور نیز به آن واقف هستند عدم دسترسی بسیاری از مردم به گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای تولید رمز است که خود یک مشکل جدی به شمار می‌رود.

از همین رو به نظر می‌آید بانک مرکزی وارد عمل شده و خود سامانه‌ای را برای این کار تعریف کرده است.

آن طوری که محمدصادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین عنوان کرده از 15 دی‌ماه و با آغاز به کار سامانه «هریم» که متعلق بانک مرکزی است، رمز دوم پویا برای افراد ارسال می‌شود. قبلاً برای دریافت رمز پویا افراد باید به بانک مراجعه کرده و نرم‌افزار اختصاصی هر بانک را دریافت می‌کردند، اما بانک مرکزی برای سهولت کار سامانه هریم را راه‌اندازی می‌کند.

وی در ادامه می‌افزاید: بانک مرکزی دنبال این است که این سامانه به‌گونه‌ای پشتیبانی کند که مشتریان بعد از زدن گزینه درخواست رمز دوم پویا، رمز خود را به‌وسیله پیامک دریافت کنند، درواقع با اجرایی شدن این طرح رمز ثابت عملاً غیرفعال خواهد شد.

صادقی در پاسخ به این سؤال که آیا ارسال پیامک هزینه‌ای برای مشتریان خواهد داشت، می‌گوید: خیر، تأکید بسیار زیادی وجود دارد که حتی کلمه کارمزد هم به‌کاربرده نشود. اگر فرض کنیم روزی 30 میلیون خرید انجام شود، بانک‌ها 140 میلیارد تومان در سال هزینه این پیامک را می‌دهند. بانک مرکزی تأکید کرده است که از مشتریان برای پیامک رمز دوم پویا هیچ هزینه نباید دریافت شود.

در این میان باید گفت این طرح باید بسیار زودتر از این‌ها اجرایی می‌شد تا بسیاری از مردم در دام کلاه‌برداران اینترنتی نمی‌افتادند اما شروع این طرح از دی‌ماه امسال نیز خود جای امیدواری دارد.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
, علت مخالفت بانک‌ها چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
, پلیس تنها راه‌کار رمز یک‌بارمصرف است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دی‌ماه زمان اجرایی شدن طرح,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه