اخبار داغ

گزارش

محرومیت دانش‌آموزان از کلسیم رایگان/ راه شیری به مدارس قزوین نرسید

محرومیت دانش‌آموزان از کلسیم رایگان/ راه شیری به مدارس قزوین نرسید
با گزارش میدانی که در سطح مدارس شهر قزوین انجام شد و براساس پاسخ والدین و دانش‌آموزان دریافتیم که از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون هیچ شیری در مدارس استان و حتی مناطق محروم توزیع نشده‌ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ در سال‌های گذشته توزیع شیر در مدارس به صورت منظم انجام می‌شد و حتی دانش‌آموزانی که در خانه تمایلی به مصرف این ترکیب مغذی نداشتند در کنار دوستان خود مشغول به نوشیدن شیر می‌شدند و طبق این روال به مصرف روزانه شیر عادت می‌کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

امروزه به دلیل گرانی‌هایی که در سطح جامعه شکل گرفته، بیشتر مردم حتی توان خرید لبنیات را ندارند و روز به روز در مصارف مواد لبنی پسرفت می‌کنند که این موضوع می‌تواند در سلامتی افراد موثر باشد.

,

متاسفانه اکنون به دلیل شرایط اقتصادی و معیشتی سخت، شیر که یکی از از اقلام مصرفی و ضروری خانوارها به شمار می‎رود از سفره‌های مردم رنگ باخته است. از این رو باید این ماده مغذی برای دانش‌آموزان که نسل‌های آینده کشور هستند از سوی دولت تامین شود تا از حداقل‌های رشد جسمی و فکری برخوردار باشند.

,

, ,

ترکیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز(قند شیر)، ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل می‌دهند و از شیر در طب قدیم به عنوان دارو در درمان بعضی بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

,

کلسیم یکی از مهمترین ترکیبات معدنی مغذی است و باید از طریق غذا وارد بدن انسان شود و همچنین کلسیم نقش اساسی در استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد.

,

از دیگر فواید کلسیم می‌توان به نقش آن در انقباض ماهیچه‌ها، لخته شدن خون، انتقال پیام‌های عصبی نام برد که هر لیوان شیر تقریبا (۲۵۰ میلی لیتر) حدود۳۱۵میلی‌گرم کلسیم دارد که ۳۰ درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن انسان را تأمین می‌کند.

,

با گزارش میدانی که در سطح مدارس شهر قزوین انجام دادیم طبق سوالاتی که از والدین و دانش‌آموزان صورت گرفت نیز دریافتیم که در سال تحصیلی جدید تاکنون هیچ شیری در مدارس استان و حتی مناطق محروم توزیع نشده‌ است.

,

احمدی که مادر یکی از دانش‌آموزان قزوینی است؛ اظهار کرد: با ۳ فرزند و وضعیت معیشتی دشوار، موادغذایی ماهانه خود را به سختی تامین می‌کنیم. در گذشته که شیر در مدارس توزیع می‌‎شد حداقل می‌دانستیم که فرزندانمان در مدارس از نظر مواد لبنی تامین هستند.

,

, ,

وی افزود: همسرم کارگر است و در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنیم و با توجه به اینکه تحصیل فرزندانمان حتی در مدارس دولتی هزینه زیادی دارد از مسئولین تفاضا می‌کنیم که توزیع شیر مدارس را به صورت گسترده‌تری انجام دهند.

,

پدر دو فرزند دانش‌آموز که کارگر است در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: با حقوق ماهی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باید تمامی مخارج زندگی را یک تنه تامین کنم؛ چرا در این وضعیت معیشتی سخت توزیع شیر در مدارس انجام نمی‌شود؟ مگر دولت اعلام نکرد که با افزایش قیمت بنزین نیز به حمایت از اقشار کم درآمد کمک خواهد کرد؟ پس چرا این مسئله مورد غفلت قرار گرفته است؟

,

صالحی که یک خانم سرپرست خانوار است، اظهار کرد: سرپرستی سه فرزندم بر عهده دارم و با مشاغل خانگی مخارج زندگی را تامین می‌کنم؛ با این وضع زندگی دشوار و گرانی چگونه می‌توانم برای فرزندام مواد مغذی تامین کنم؟

,

وی افزود: ما در یکی از مناطق محروم شهر قزوین زندگی می‌کنیم و از مسئولین درخواست می‌کنم تا توجه بیشتری به دانش‌آموزان این مناطق داشته باشند.

,

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت در این باره اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته بالاخره مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص تخصیص شیر رایگان به مدارس استان‌های کمتر برخوردار وارد فاز اجرایی شد.

,

وی گفت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

,

محمدرضا کلامی بیان کرد: فهرست مدارس این استان‌ها در اختیار انجمن صنایع لبنی قرار گرفته است و در این طرح دانش‌آموزان هفته‌ای دو تا سه بار شیر رایگان دریافت خواهند کرد.

,

سه ماهی از سال تحصیلی گذشته و تاکنون هیچ مدرسه‌ای شیر رایگان دریافت نکرده است و این در حالی است که قزوین جزو ۸ استان یاد شده برای اجرای طرح شیر رایگان نیست؛ اما جای سوال دارد که آیا اکنون که بیشتر اقشار مردم در شرایط اقتصادی نابسامان به سر می‌برند بهتر نیست که این طرح به طور گسترده در تمام استان‌ها اجرا شود؟

,

از طرفی استان قزوین دارای مناطق محروم در روستاها و حاشیه‌های شهر است که نیاز جدی برای تامین شاخص‌های سلامت و رشد دانش‌آموزان در آن‌ها وجود دارد که لبنیات و شیر هم از جمله این مواد مغذی است درحالی که این استان از این طرح محروم مانده است.

,

برای بررسی این موضوع به سراغ مسئول توزیع شیر مدارس اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین رفتیم؛

,

ناصر معین‌‌الدین دراین‌باره اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز هشت استان در کل کشور از جمله بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان از توزیع شیر رایگان بهره‌مند هستند و قزوین جزو این استان‌ها نیست و هیچ توزیع شیری صورت نخواهد گرفت.

,

وی افزود: سه سال است که در استان قزوین هیچ توزیع شیری صورت نگرفته و اکنون برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در استان ما شیر توزیع نخواهد شد.

,

کارشناس مسئول تغذیه رایگان اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: فقط استان‌های کمتر برخوردار برای این طرح انتخاب شده‌اند و قزوین جزو مناطق محروم نیست.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: حتی برای استان‌های اعلام شده هم طرحی برای توزیع شیر اجرا نشده و تنها مصوب شده تا در آذرماه اعتباری برای آن اختصاص یابد و اکنون هیچ شیری توزیع نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه