اخبار داغ

گفتگو با موسس موتور جستجوی داخلی هورا:

موتور جستجوی داخلی هورا، مقابل گوگلِ آمریکایی قد علم کرد

موتور جستجوی داخلی هورا، مقابل گوگلِ آمریکایی قد علم کرد
مهدی مختاری فرد گفت: تمام شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و آزمایشگاه ها و حتی مردم هر محصول، هر لوازم، هر کتاب و هر چیزی که بخواهند و در ایران موجود نباشد به واسطه مالتینا می توانند این را تهیه کنند و مالتینا به تمامی بازارهای خارجی وصل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، همزمان با روزهای قطعی اینترنت و عدم دسترسی به موتور جستجوی گوگل، موتور جستجوهای ایرانی هم نتوانستند پاسخگوی نیاز مردم باشند. در این راستا خبرنگار تیتریک، به سراغ مهدی مختاری فرد موسس موتور جستجوی Hoora.com رفت تا گفتگویی پیرامون این موضوع انجام دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, Hoora.com,

به نظر شما ضرورت استفاده از موتور جستجوی داخلی چه چیزی می تواند باشد؟

, به نظر شما ضرورت استفاده از موتور جستجوی داخلی چه چیزی می تواند باشد؟,

همیشه ترس از تحریم و قطع کردن یکسری از سرویس ها وجود دارد و شاهد بودیم در ماه های اخیر یک شرکتی مانند اپل آمد و خیلی راحت اپلیکیشن های ایرانی را حذف کرد و اگر ما نمونه ای از آن ها را نداشتیم که خدا را شکر در کشور داشتیم خیلی از مشکلات برطرف شد. یا اخیرا گوگل مپ سرویس خود را در ایران قطع کرد که این باعث شد خیلی مشکلات برای سرویس های ایرانی به وجود بیاید، اصل موضوعی که وجود دارد این است که  وابستگی همیشه بد است پس ما هیچ وقت نباید وابسته باشیم.

,

گوگل یک موتور جستجو است که فوق العاده است همه چیزش خوب است اما واقعیتی که وجود دارد آنها دلشان برای ما نمی سوزد. گوگل صرفا موتور جستجویش را در اختیار ایران قرار داده است به خاطر اینکه اطلاعات ما را می گیرد به دلیل اینکه صدها سرویس خوب دیگر دارد که هیچ کدامشان را به ایران نمی دهد که آنها مفید هستند. ولی موتور جستجویش را به ما می دهد که از اطلاعات ما استفاده کند و خیلی بهره های اقتصادی و سیاسی برای خودش می برد، پس ما باید یک موتور جستجوی داخلی داشته باشیم کما اینکه خیلی از کشورهای قدرتمند مثل روسیه، چین، کره جنوبی هرکدام موتور جستجوی خودشان را دارند که موتور جستجوی اول کشورشان است جالب این است که آنها هیچ محدودیتی برای استفاده از گوگل نداشتند ولی موتورهای جستجوی داخلی کشور خودشان را راه اندازی تقویت و استفاده از آن را در کشورشان رواج دادند.

,

تقریبا از اوایل دهه 80 شمسی بود که جورج بوش ایران را تهدید می کند که ما درگاه های ورودی شما به اینترنت را می بندیم و از لحاظ اینترنت تحریم تان می کنیم  و اصلا از همان سال این اینترنت ملی نامش بر سر زبانها آمد و متاسفانه با یکسری بحران ها یک دفعه این اسم اینترنتی ملی که می آید تصور عمومی این می شود که قرار است همه چیز از طرف ما قطع شود ما بیایم فقط با این ها کار کنیم. نه اصلا چنین موضوعی در اینترنت ملی وجود ندارد اینترنت ملی تنها قرار است جایگزین زمانی باشد که مردم نتوانند از امکانات بین المللی استفاده کنند هرچند که می توانیم با یکسری امکانات حتی با موتورهای جستجوی خارجی مقابله کنیم.

,

سوال مهم در آدرس شما Hoora.com است ما اکثر موتورهای جستجویی که دیدیم دات آی آر دارد، فکر می کنم تصور عامه این است که مثلا دات آی آر برای ایران است  و دات کام برای خارج از ایران، چگونه شما دات کام هستید و در زمان قطعی اینترنت هم می توانیم به آن وصل شویم؟

, سوال مهم در آدرس شما Hoora.com است ما اکثر موتورهای جستجویی که دیدیم دات آی آر دارد، فکر می کنم تصور عامه این است که مثلا دات آی آر برای ایران است  و دات کام برای خارج از ایران، چگونه شما دات کام هستید و در زمان قطعی اینترنت هم می توانیم به آن وصل شویم؟,

اینکه دات آی آر برای ایران است، کاملا درست است مانند فرانسه که دات اِف آر است، اما ربطی به قطعی اینترنت ندارد بحث قطعی ارتباط ما با خارج بحث مکان فیزیکی سرور است. سرورهای ما داخل کشور هستند و وقتی که دی ان اس اینها صدا زده می شود آن را به سروری که داخل کشور هست هدایت می کند و وقتی که داخل کشور اتصالی وجود دارد هیچ مشکلی برای آن کاربر وجود ندارد.یعنی عملا آی آر و دات کام ربطی به اینترنت داخلی و خارجی ندارد.

,

چند وقت است که کارتان را شروع کردید ؟

, چند وقت است که کارتان را شروع کردید ؟,

ما تقریبا از سه سال پیش در پروژه مانتینا کار می کردیم و تقریبا 7 الی 8 ماه بعدش روی پروژه هورا شروع به کار کردن کردیم . می دانیدکه موتور جستجو چیزی نیست که یک شبه بالا بیاید یا فورا بتواند راس 6 ماهه جوابهای قابل قبولی دهد نیاز به زمابندی –آربندی خیلی زیادی دارد که بتواند واقعا جوابهایی را بدهد که مردم دنبالش هستند و ما تقریبا در برنامه ریزی ای که داشتیم یک سال و نیم آینده بنا بر این بود که این موتور بالا بیاید ولی با توجه به مشکلاتی که بود و ما در دور و بری هایمون می دیدیم که می خواستند بروند در خبرگزاری های رسمی آدرس ها را بلد نبودند و حفظ نبودند همیشه عادت داشتند آن را در گوگل سرچ می کردند ولی الان گوگل نبود دچار مشکل شدند روی این حساب ما زودتر پروژه را به صورت آزمایشی لانچ کردیم هرچند خیلی خودمون هم می دونیم  کهخیلی ایندسک هایش ضعف و ایراد دارد ، نتایج اش کم است ولی خوب حداقل می تواند بخشی از نیاز مردم را برطرف کند .

,

علت وجود این مشکلاتی که در این موتور جستجوی داخلی وجود دارد دقیقا چیست؟اینکه سیستم های ما اینقدر در آن اشکال و ایراد دارد که خود شما به عنوان یکی از موسسان موتور جستجو دارید به آن اشاره و اذعان می کنید، مشکل از کجاست؟

, علت وجود این مشکلاتی که در این موتور جستجوی داخلی وجود دارد دقیقا چیست؟اینکه سیستم های ما اینقدر در آن اشکال و ایراد دارد که خود شما به عنوان یکی از موسسان موتور جستجو دارید به آن اشاره و اذعان می کنید، مشکل از کجاست؟,

واقعیتی که وجود دارد در ایران یکسری محدودیت ها مخصوصا در بحث زیرساخت وجود دارد، شما اگر بخواهید در آمریکا یک کاری را انجام بدید به راحتی سرویس های ابری ای وجود دارند که اصلا شما دغدغه سرور را دیگر ندارید، ولی خوب این مهم در ایران نیست.نه اینکه نشود راه جایگزین برایش داشت، ولی بسیار پرزحمت تر است اینی هم که می گوییم مشکل خیلی زیادی دارد، چون الان  آمادگی لانچش را نداشتیم ولی با همین امکانات داخلی هم به راحتی می شود این کار را انجام داد خدا را شکر الان در همین 7 الی 8 سال اخیر دیتاسنترهای فوق العاده ای در کشور داریم که تقریبا می توانند هر کاری انجام بدهند یعنی واقعا دیگر محدودیتی مثل ده سال پیش در بحث دیتاسنتر نداریم این خیلی خوب است .

,

آقای مختاری در همین چند روز اخیر من تبلیغات مختلفی را از اَپ های ایرانی می دیدم که در اکثر نقاط شهر در بیلبوردها تبلیغ شده بودند البته این اَپ ها از نظر کاربری ارتباطی به موتور جستجو ندارند من می خواهم به تبلیغات این اپ ها اشاره کنم همین تبلیغات باعث شد که مردم توی همین چند روز مرتب به سراغ همین اپ ها بروند و جالب توجه که بعضی از اپ ها حتی توانستند نسبت به رقبای خارجی خودشان هم پیشی بگیرند بعضی از این مسیریاب ها الان آمدند نسبت به مسیریاب خارجی که داشت قبلا در تلفن های همراه استفاده می شد یک  و چند تا گزینه اضافه کردند که خدمات بیشتری دارند ارایه می دهند و جالب است مردم هم دارند از آن استفاده می کنند. وظیفه تبلیغات موتورهای جستجو دقیقا بر عهده کدام ارگان است؟ بالاخره این چیزی است که خود کشور و حاکمیت هم می داند که چقدر ارزشمند است. چگونه است؟ کجا باید حمایت کند که شما تبلیغات بهتر و بیشتری داشته باشید؟

, آقای مختاری در همین چند روز اخیر من تبلیغات مختلفی را از اَپ های ایرانی می دیدم که در اکثر نقاط شهر در بیلبوردها تبلیغ شده بودند البته این اَپ ها از نظر کاربری ارتباطی به موتور جستجو ندارند من می خواهم به تبلیغات این اپ ها اشاره کنم همین تبلیغات باعث شد که مردم توی همین چند روز مرتب به سراغ همین اپ ها بروند و جالب توجه که بعضی از اپ ها حتی توانستند نسبت به رقبای خارجی خودشان هم پیشی بگیرند بعضی از این مسیریاب ها الان آمدند نسبت به مسیریاب خارجی که داشت قبلا در تلفن های همراه استفاده می شد یک  و چند تا گزینه اضافه کردند که خدمات بیشتری دارند ارایه می دهند و جالب است مردم هم دارند از آن استفاده می کنند. وظیفه تبلیغات موتورهای جستجو دقیقا بر عهده کدام ارگان است؟ بالاخره این چیزی است که خود کشور و حاکمیت هم می داند که چقدر ارزشمند است. چگونه است؟ کجا باید حمایت کند که شما تبلیغات بهتر و بیشتری داشته باشید؟,

معمولا خیلی پروژه ها هستند که پسوند ملی را یدک می کشند و ناموفق می شوند من خودم ایده ام این است که واقعا وقتی که می خواهد یک پروژه ای انجام شود خیلی نباید منتظر حمایت های دولتی بمانی یا خیلی آدم بخواهد کمی و کسری ها را گردن دولت بیندازد ، نه واقعا میشه کار کرد ما الان هیچ حمایت دولتی ای نشدیم و جالب است به شما بگویم که ما در دو روز حدود یک میلیون سرچ گرفتیم در صورتی که خیلی ها از مردم این موتورهای جستجو را نمی شناختند یعنی دو روز بعد از راه اندازی این تعداد بدون هیچ تبلیغی یعنی اگر شما کارتون درست باشد و بتوانید نیاز مردم را برطرف کنید اصلا نیاز به تبلیغ و حمایت خاصی ندارید مهم این است که شما بتوانید نیاز مردم را برطرف کنید . در اپلیکیشن هم همین طور است این اپلیکیشن هایی که مثال می زنید خیلی حمایت دولتی ای نداشتند ولی همان که شما گفتید چند تا آپشن اضافه کردند و واقعا جواب می دهد و  مردم می توانستند کارشون راه بیندازند .

,

دو روز خیلی مهلت کمی است برای اینکه بتوانیم یک چیزی را معرفی کنیم؟

, دو روز خیلی مهلت کمی است برای اینکه بتوانیم یک چیزی را معرفی کنیم؟,

بله این میزان استقبال برای دو روز راه اندازی خیلی برایمان جالب بود یعنی خودمان هم باورمون نمی شد که این حجم از ترافیک بیاید و ظرف دو روز اتفاق بیفتد.

,

بالاخره یک راهی برای معرفی تان بوده است؟

, بالاخره یک راهی برای معرفی تان بوده است؟,

ما فقط یک تعداد خیلی کمی پیامک زدیم شاید چیزی حدود 5 الی 6  هزار پیامک ، بعد ما می دیدم که در شبکه های اجتماعی مردم این موتورهای جستجو را به همدیگر معرفی می کردند . هر موتوری که بتواند کار مردم را راه بیندازد و نتایج قشنگتری را به مردم بدهد باید مردم ازش استفاده کنند.

,

این ایده خیلی قشنگ تان را تحسین می کنم، ایده اولیه طراحی شبکه ملی اطلاعات همانطور که پیشتر توضیح دادم خوب دردهه 80 شمسی بود اگر بخواهم دقیق بگویم سال 84 بود که در وزارت ارتباطات مطرح شد مراحل مطالعاتی اش انجام شد و در دولت نهم بعد این پروژه در سال 89 عنوان شبکه ملی اطلاعات را گرفت و در قانون برنامه پنجم توسعه هم گنجانده شد یعنی اصلا دیگر قانون شد، طبق قانون هم قرار بود که تا پایان برنامه یعنی سال 95 این پروژه کامل بشود و یکسری محتواها بهش اضافه شود سرعتش افزایش پیدا کند و ... مشخصا یک سری کارشکنی هایی هم وجود داشت که شبکه ملی اطلاعات نتواند آن چنان با قدرت به مسیرش ادامه دهد شما اطلاعاتی در این زمینه دارید که چه اتفاقی افتاد که در طول حداقل این 14 سال چه اتفاقاتی افتاد که ما اینقدر نسبت به قانونی که در برنامه پنجم توسعه وجود داشته،عقب افتادیم؟

, این ایده خیلی قشنگ تان را تحسین می کنم، ایده اولیه طراحی شبکه ملی اطلاعات همانطور که پیشتر توضیح دادم خوب دردهه 80 شمسی بود اگر بخواهم دقیق بگویم سال 84 بود که در وزارت ارتباطات مطرح شد مراحل مطالعاتی اش انجام شد و در دولت نهم بعد این پروژه در سال 89 عنوان شبکه ملی اطلاعات را گرفت و در قانون برنامه پنجم توسعه هم گنجانده شد یعنی اصلا دیگر قانون شد، طبق قانون هم قرار بود که تا پایان برنامه یعنی سال 95 این پروژه کامل بشود و یکسری محتواها بهش اضافه شود سرعتش افزایش پیدا کند و ... مشخصا یک سری کارشکنی هایی هم وجود داشت که شبکه ملی اطلاعات نتواند آن چنان با قدرت به مسیرش ادامه دهد شما اطلاعاتی در این زمینه دارید که چه اتفاقی افتاد که در طول حداقل این 14 سال چه اتفاقاتی افتاد که ما اینقدر نسبت به قانونی که در برنامه پنجم توسعه وجود داشته،عقب افتادیم؟,

اکنون عمده زیرساختهای حیاتی ایران در شبکه ملی اطلاعات است  یعنی الان با قطع اینترنت خیلی از موسسات، بانکها، ادارات و ... هیچ کدام مشکل خاصی پیدا نکردند یعنی شبکه ملی اطلاعات الان سرپاست و الان دارد کار می کند.ولی خوب یک واقعیتی که وجود دارد و دغدغه مردم است و نمی شود انکارش کرد بحث امنیت و حریم خصوصی شون است. بحثی که وجود دارد مردم خیلی راحت نیستند که بالاخره آن امنیت شون گرفته شود خوب این یکی از عواملی است که خیلی از جنبه های که در آن شبکه ملی اطلاعات می خواهد وارد شود جلویش گرفته می شود چون مردم راحت نیستند حالا در پیام رسان ها هم بالاخره شما تجربه کردید.

,

آقای مختاری حالا چون خودتان هم به لحاظ  اینکه دانش این کار را دارید،  الان تصور کنید که اصلا اینترنتی در کار نباشد واقعیت این است که مگر حاکمیت روی تک تک حتی پیامک هایی که ما داریم از طریق سیستم مخابراتی به همدیگر می فرستیم نمی تواند نظارت داشته باشد؟چرا؟ یعنی این قضیه به نظر من وجود دارد یعنی اگر بخواهیم امنیت را از نظر یک سری داده هایی که داریم برای همدیگر ارسال می کنیم در نظر بگیریم که جز این هم نیست طبییعتا دولت هر زمانی که دلش بخواد می تواند رصد کند . من فکر می کنم این خودش یک مقدار احتیاج به فرهنگ سازی دارد یعنی اگر یادتون باشد یکی از همین پیام رسان ها که حالا اسمش را نمی آورم در زمانی که استفاده از آن خیلی شدت پیدا کرده بود آمده بودند یک تبلیغی براش ساخته بودند که یک ده تا دوربین مدار بسته دارند آن پاکت نامه ای که داره به سمت مثلا نفر بعدی منتقل می شود رصد می کنند خوب درست است به طنز به آن پرداخته بودند اما واقعیت این است که شما بهتر از من می دانید که حاکمیت کاملا می تواند حتی روی کوچکترین مکالمات هم نظر داشته باشد رصد بکند و اصلا موضوع پیام رسان نیست.درست است؟

, آقای مختاری حالا چون خودتان هم به لحاظ  اینکه دانش این کار را دارید،  الان تصور کنید که اصلا اینترنتی در کار نباشد واقعیت این است که مگر حاکمیت روی تک تک حتی پیامک هایی که ما داریم از طریق سیستم مخابراتی به همدیگر می فرستیم نمی تواند نظارت داشته باشد؟چرا؟ یعنی این قضیه به نظر من وجود دارد یعنی اگر بخواهیم امنیت را از نظر یک سری داده هایی که داریم برای همدیگر ارسال می کنیم در نظر بگیریم که جز این هم نیست طبییعتا دولت هر زمانی که دلش بخواد می تواند رصد کند . من فکر می کنم این خودش یک مقدار احتیاج به فرهنگ سازی دارد یعنی اگر یادتون باشد یکی از همین پیام رسان ها که حالا اسمش را نمی آورم در زمانی که استفاده از آن خیلی شدت پیدا کرده بود آمده بودند یک تبلیغی براش ساخته بودند که یک ده تا دوربین مدار بسته دارند آن پاکت نامه ای که داره به سمت مثلا نفر بعدی منتقل می شود رصد می کنند خوب درست است به طنز به آن پرداخته بودند اما واقعیت این است که شما بهتر از من می دانید که حاکمیت کاملا می تواند حتی روی کوچکترین مکالمات هم نظر داشته باشد رصد بکند و اصلا موضوع پیام رسان نیست.درست است؟,

درست است.

,

در مورد استارتاپ مالتینا صحبت کردید این دقیقا چیست؟ چون اسمش من را به محتوایش نمی رساند

, در مورد استارتاپ مالتینا صحبت کردید این دقیقا چیست؟ چون اسمش من را به محتوایش نمی رساند,

بله. مالینا هم واقعیتی که وجود دارد من یک مثال بزنم که واقعا در کشور اتفاق می افتد و تقریبا در ماه چندین بار این مهم اتفاق می افتد.یک کارخانه در نظر بگیرید یک دستگاه خیلی بزرگ دارد که نیاز به یک سرور و موتور کوچولو دارد این سرور و موتور در ایران نیست و کل آن خط تولید به دلیل آن قطعه کوچک واقعا از کار می افتد و آن شرکت هم به هیچ عنوان به خاطر تحریم ها آن کالا را به ایران نمی دهد مالتینا ایجاد شده به خاطر اینکه بتواند این مشکلات را حل کند. الان تمام شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و آزمایشگاه ها هر محصول، هر لوازم، هر کتاب و هر چیزی که بخواهند و در ایران موجود نباشد به واسطه مالتینا می توانند این را تهیه کنند مالتینا کلا به تمامی بازارهای خارجی وصل است ،شما می توانید مثلا یک دستگاهی دارید یک آی تی از آن سوخته است این آی تی در ایران نیست و واقعا نمی شود به راحتی این آی تی را گیر آورد ولی در مالتینا این را سرچ می کنید و مالتینا جوابش را پیدا و به شما می دهد و تمام کار های خرید، ارسال، ترخیص گمرک و .. را همش را خودش برای شما انجام می دهد و کالا را به شما تحویل می دهد و آدرسش همان  Malltina.com است.

, Malltina.com,

ما قبلا این سرویس را فقط برای دانشگاه ها انجام می دادیم ولی خوب دیدیم که واقعا خیلی شرکت های خصوصی، شرکت های دانش بنیان و حتی خیلی مردم عادی ؛ مثلا یک لپ تاپی یکی از مردم دارد که یک آی سی ای ازش سوخته است و در ایران هم پیدا نمی شود و نیاز به این سیستم دارند ما تقریبا از چند سال پیش تقریبا 2 سال پیش این را برای استفاده همه مردم عمومی کردیم .

,

ببخشید این فقط منحصر به دستگاه های فناورانه ای مثل لپ تاپ و کامپیوتر و .. است؟

, ببخشید این فقط منحصر به دستگاه های فناورانه ای مثل لپ تاپ و کامپیوتر و .. است؟,

خیر، هر چیزی از لوازم خانگی، دارو، آی تی، لباس و .. را شامل می شود هر چیزی که داخل ایران موجود نباشد توسط سرویس مالتینا می تواند تهیه شود و وارد کشور شود.هر کالا و لوازمی که در ایران موجود نباشد.

,

موتورهای جستجوی داخلی در این چند روز اخیر به واسطه عدم دسترسی مردم به گوگل، خوب خیلی خوب بالا آمدند و تعداد بازدیدکنندگانشون هم زیاد شد بعضی از کارشناسان این عقیده را مطرح کردند که آقا به محض اینکه گوگل برگردد سر جای خودش و بشود مردم از آنها استفاده کنند دیگه تمامی این موتورهای جستجو و صاحبان و موسسانش که رفتند کلی هم وام گرفتند باید کار را تعطیل کنند، احتمالا ورشکسته می شوند و حالا تبعات بعد از آن؟

, موتورهای جستجوی داخلی در این چند روز اخیر به واسطه عدم دسترسی مردم به گوگل، خوب خیلی خوب بالا آمدند و تعداد بازدیدکنندگانشون هم زیاد شد بعضی از کارشناسان این عقیده را مطرح کردند که آقا به محض اینکه گوگل برگردد سر جای خودش و بشود مردم از آنها استفاده کنند دیگه تمامی این موتورهای جستجو و صاحبان و موسسانش که رفتند کلی هم وام گرفتند باید کار را تعطیل کنند، احتمالا ورشکسته می شوند و حالا تبعات بعد از آن؟,

تقریبا 99 درصد این حرف درست است یعنی وقتی گوگل با آن قدرت وجود دارد استارتاپهای ضعیف و ساده نمی توانند با گوگل رقابت کنند ولی یک درصد راه امیدواری هست یک درصد جای کار وجود دارد این است که ما بیاییم بحث بومی سازی را پیشرفت دهیم دقیقا کاری که در روسیه استارت خورد و یاندگس با یک درصد سرچ بالا آمد و شروع کرد خودش را بهبود داد تا الان حدود 70 درصد سرچ را از آن خود کرده است یعنی الان یاندگس در روسیه اول است و مردم قبل از گوگل از یاندگس استفاده می کنند ، داستانی هم دارد این است که می گوید من از گوگل بهتر زبان روسی را می فهمم یعنی داستانی که دارد الان شما نگاه کنید موتورهای سرچ بومی کجا اول هستند؟جاهایی که زبانشون انگلیسی نیست روسیه، چین، کره جنوبی و ... و چون اینها زبانهایشون سخت است و گوگل واقعا به خوبی خودشون نمی تواند این موضوع را بفهمد.

,

البته گوگل در زبانی فارسی هم مشکلاتی دارد؟

, البته گوگل در زبانی فارسی هم مشکلاتی دارد؟,

 خوب دقیقا ما می توانیم از همین استفاده کنیم چون الان یک موتورهای ترجمه ای در ایران وجود دارند که از مترجم گوگل خیلی بهتر کار می کنند یعنی خود ما بخواهیم استفاده کنیم هم گوگل هست و هم آنها.جالب اینجاست گوگل رایگان است ولی مترجم ایرانی پولی است.ما می رویم از ایرانی استفاده می کنیم به دلیلی اینکه درک بهتری از مفاهیم فارسی دارد، جمله بندی ها را می فهمد، ولی گوگل نه، زیرا یک ماشین است تا یک حدی می تواند زبان فارسی را بفهمد. ما اگر بتوانیم از این راه استفاده کنیم و آپشن های محلی ای که ما نیاز داریم، شما می دانید گوگل در تمام دنیا دفتر دارد، دفتر محلی دارد و آن دفتر کارش تحقیق و توسعه کسترش گوگل در آن کشور است و خوب آن یک درصدی که احتمال دارد ما بتوانیم موفق شویم همین است گوگل در ایران دفتر ندارد و تا یک حدی می تواند بحث مشکلات ایران را برطرف کند .

,

تصور کنیم که الان مردم ایران به عنوان یک وظیفه ملی علاقمند باشند که یک موتور جستجوی ایرانی بیاید و جای اصلا گوگل را بگیرد، آیا ورود مردم به موتور جستجوی هورا و استفاده مرتب از آن می تواند کمک به بهبود خدمات یک موتور جستجو کند؟

, تصور کنیم که الان مردم ایران به عنوان یک وظیفه ملی علاقمند باشند که یک موتور جستجوی ایرانی بیاید و جای اصلا گوگل را بگیرد، آیا ورود مردم به موتور جستجوی هورا و استفاده مرتب از آن می تواند کمک به بهبود خدمات یک موتور جستجو کند؟,

صد در صد. موتورهای جستجو فعل بداعه هیچی نیستند، موتور جستجو با سرچ است که یاد می گیرد اصلا بحث آموزش پذیری موتور جستجو است که خیلی مهم است یک موتور جستجو هرچی بیشتر در آن سرچ شود بیشتر یاد می گیرد، بیشتر می فهمد که چی را باید نشان بده یعنی اگر مردم بیایند موتور hoora.com را جزو موتورهای سرچ دیفالت مرورگرشون بگذارند مطمئن باشید ظرف 6 ماه آینده نتایجی که ما ارایه می دهیم حتی نزدیک به سرچ گوگل برایشان می شود . چون مردم یکسره دارند در گوگل سرچ می کنند گوگل کاملا رفتار آنها را می شناسد و می داند که باید چه نتایجی را به کاربر دهد ولی یک موتور سرچی که تازه می آید هنوز مثل یک نوزاد نوپا است باید به آن یاد بدید این خیلی مهم است اگر مردم واقعا از ما و موتورهای جستجوی داخلی حمایت کنند و همیشه از استفاده کنند روز به روز نتایج بهتری به آنها ارایه می دهد.

, hoora.com,

صحبت پایانی تان را بفرمایید؟

, صحبت پایانی تان را بفرمایید؟,

من فقط می گویم که مردم واقعا جانب دارانه این قضیه را نگاه کنند و بدانند که بالاخره گوگل آمریکایی است  هر لحظه ممکن دسترسی ما را محدود یا ببندد و واقعیتی هم که وجود دارد خیر ما را هم نمی خواهد اگر خیر ما را می خواست از آن 100 تا سرویس دیگه ای که دارد و خوب هستند به ما می داد پس از موتورهای سرچ ایرانی استفاده کنند اگر می بینند واقعا جواب می دهد و کارشون را راه می اندازد این موتورهای جستجوی داخلی را موتور جستجوی دیفالتشون کنند تا این موتورهای جستجو بتوانند روی پا بمانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه