اخبار داغ

پرداختی‌های اشتباهی که معلوم نیست به حساب برگردد!

یک بار جریمه و دوبار پرداخت؛ دردسر جدید مالکان خودرو

یک بار جریمه و دوبار پرداخت؛ دردسر جدید مالکان خودرو
آنچه گاهی موجب ایجاد مشکل می‌شود، صدور جریمه بدون اطلاع مالک خودرو است. این مسئله به علت عدم دریافت قبض جریمه رایج که به صورت دستی یا الکترونیکی صادر می‌شود، رخ می‌دهد، و راننده بعد از مدتی با مبلغ دو برابر شده جریمه روبرو می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، کمتر راننده‌ای وجود دارد که در طول مدت استفاده از خودرویش، مشمول پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی نشده باشد؛ از جریمه پارک دوبل در معابر عمومی گرفته تا سبقت غیرمجاز و نبستن کمربند؛ اما آنچه گاهی موجب ایجاد مشکل می‌شود، صدور جریمه بدون اطلاع مالک خودرو توسط ماموران راهنمایی و رانندگی است که به علت عدم دریافت قبض جریمه رایج که به صورت دستی یا الکترونیکی صادر می‌شود، بعد از گذشت دو ماه با مبلغ دو برابر شده موجب تعجب مالک خودرو می‌شود.

هر چند در خصوص عدم مواجه شدن با چنین وضعیتی حداقل برای پرداخت اصل جریمه باید مالکان خودروها هر از چند گاهی به سراغ دفاتر پلیس+10 بروند و از آخرین وضعیت خلافی خودروی خود مطلع شوند.

پرداخت دوباره قبوض جریمه راهنمایی و رانندگی دردسری عجیب و غریب برای مالکان خودرو

اما جدا از این مشکل، یکی از مشکلات عجیب و غریب و حتی می‌شود گفت لاینحلی که برخی از رانندگان مشمول جرایم رانندگی با آن مواجه می‌شوند، پرداخت دوباره قبوض با استفاده از شماره شناسه و پرداخت قبوض است که بعضا به دلیل اشتباه یا فراموشی رانندگان رخ می‌دهد و عودت آن تقریبا غیرممکن و پر فراز و نشیب است.

محمدی یکی از مالکان خودرو در مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ می‌گوید: بنده برای پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی خود مجبور به اقساطی کردن جرایم شدم که باید ماهانه مبلغی را به حساب راهنمایی و رانندگی واریز کنم.

وی افزود: به دلیل تعدد چند صفحه‌ای جرایم، یکی از جرایم را در دو ماه متوالی برای بار دوم از طریق دستگاه ATM یکی از بانک‌های عامل پرداخت کردم و علیرغم وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت آن، دستگاه از پذیرش آن اخطار یا یادآوری اعلام نکرد و مبلغ را برای بار دوم اخذ کرد.

وجود نقص در سامانه پرداخت قبوض راهنمایی و رانندگی

این شهروند مرکز استان خاطرنشان کرد: بارها پیش آمده که چنین اشتباهی در پرداخت قبوض آب، برق یا گاز رخ داده بود اما با وارد کردن شناسه قبوض، پذیرش مبلغ مورد قبول واقع نمی‌شد و متوجه می‌شدم که قبض قبلا از سوی من یا خانواده‌ام پرداخت شده اما در خصوص قبوض راهنمایی و رانندگی این ویژگی وجود ندارد و تعداد افرادی که طی سال با چنین شرایطی مواجه می‌شوند هم کم نیست.

محمدی که از پرداخت مجدد جریمه بسیار ناراحت و دلگیر است؛ گفت: به دلیل نقص و ایرادی که سامانه پرداخت قبوض راهنمایی و رانندگی دارد، من و افرادی مثل من باید متضرر زیان شوند و چرا باید دستگاهی با این حجم از متقاضیان و ارباب رجوع، دارای ایرادی به این مهمی و در عین حال سادگی باشد و چرا کسی تا به حال این مشکل را رفع نکرده است؟

بانک عامل: کاری از دست ما بر نمی‌آید

وی تصریح کرد: بنده برای عودت مبلغ به بانک عامل مراجعه کردم و در پاسخ اعلام کردند که کاری از ما ساخته نیست و وجه به خزانه دولت واریز شده و کاری نمی‌شود انجام داد.

واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی: معلوم نیست به حسابت بر گردد یا نه؟!

این شهروند مازندرانی اعلام کرد: پس از نا امیدی از بازگشت وجه از سوی بانک ناگزیر به واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی مراجعه کردم و در پاسخ یک لیست عریض و طویل از مدارک آن هم در سه نسخه کپی که باید از هر کدامشان تهیه می‌کردم به من داده شد و گفته شد مشخص هم نیست که پول به حسابت برگردد یا نه؟!

محمدی اضافه کرد: متصدی واحد اجرائیات پس از اخذ مدارک و در پاسخ سوالم مبنی بر اینکه این مبلغ به حسابم چه زمانی بر می‌گردد؛ با تردید گفت: حداقل 7 الی 8 ماهی طول می‌کشد.

یک شهروند: مسئولان برای حل این مشکل اقدام کنند

وی متذکر شد: بد نیست مسئولان ذیربط همان‌طور که جریمه صادر می‌کنند، به همان طریق هم برای رفع مشکل مردم و بازگشت وجوه‌شان عمل کنند و این ایراد که متوجه زیر ساخت‌های الکترونیکی سازمان متبوعشان است، را رفع کنند تا در این شرایط سخت مالی، به راحتی شهروندان این حجم از مبلغ را ضرر نکنند.

این شهروند مازندرانی گفت: هر چند بعید میدانم که وجهم به حسابم برگردد اما حداقل این ایراد را بر طرف کنند تا پس از این افرادی دیگر مثل من زیان نکنند.

زمان استرداد وجوه دو بار پرداختی طولانی است

یک مسئول آگاه در این باره به خبرنگار ما گفت: بعضا برخی مالکان خودروها به طور اشتباهی دو بار نسبت به پرداخت پرینت خلافی خودرو و یا قبوض جریمه خود اقدام می‌کنند و پس از پرداخت، متوجه اشتباه خود می‌شوند.

وی با تاکید بر این که مالکان خودروها در زمان پرداخت صورت وضعیت تخلفات باید حتما پلاک خودرو را کنترل کنند؛ افزود: در عین حال پلیس راهور نیز شرایطی را برای بازگرداندن دو بار پرداختی صورت وضعیت تخلفات رانندگی در نظر گرفته است.

این  مامور راهنمایی و رانندگی درباره جزییات این فرایند گفت: مالکان خودروهایی که به اشتباه، صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود را دوباره پرداخت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به واحدهای اجرائیات پلیس راهور در سراسر کشور نسبت به درخواست استرداد پرداختی اشتباه اقدام کنند.

مدارک لازم برای استرداد وجوه دو بار پرداختی قبوض جریمه

این فرد اگاه تصریح کرد: این افراد باید ضمن پرکردن فرم مربوطه، اصل صورت وضعیت یا برگه اخطاریه پرداخت شده دارای ثبت ماشینی یا رسید پرداخت الکترونیکی با تاییدیه بانک عامل، تصویر خوانای کارت ملی یا شناسنامه مالک پلاک صحیح، تصویر شناسنامه مالکیت خودرو پلاک صحیح به نام مالک پلاک، تصویر برگه نقل و انتقال خودرو و تاریخچه پلاک و شماره حساب عابر بانک سپه و یا سیبا ملی را به همراه داشته باشند.

وی یادآور شد: پس از تحویل این مدارک به واحدهای اجرائیات و طی مراحل قانونی مربوطه، وجه اشتباه پرداختی به حساب اعلامی از سوی متقاضی توسط پلیس واریز می‌شود.

این مامور راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه فرآیند بازپرداخت قبوض جرایم پرداختی طولانی است؛ از مالکان خودروها خواست حتما در زمان پرداخت قبوض خود کنترل‌های لازم را داشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند.

برخی از مالکان خودرو برخی از جریمه‌ها را به اشتباه دو بار پرداخت می‌کنند و پس از مدتی متوجه اشتباه خود می‌شوند و از پلیس خواستار بازگشت مبلغ ‌شان را می‌کنند که جدا از وجود ساز‌وکار بانکی برای بازگشت مبلغ؛ هم سازوکار تشکیل پرونده کمی عریض و طویل است و هم این فرآیند طولانی است و حال جدای از این مدت زمان غیرقابل قبول برای عودت وجوه مالکان خوردو، این سوال پیش می‌آید که چرا سامانه پرداخت قبوض راهنمایی و رانندگی و همچنین  دستگاه‌های ATM بانک‌های عامل علیرغم پیشرفت تکنولوژی در زمان پرداخت دوباره این مالکان از پذیرش آن ممانعت نمی‌کنند؟! و چرا تاکنون این مشکل از سوی مسئولان ذیربط مرتفع نشده است؟!

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, پرداخت دوباره قبوض جریمه راهنمایی و رانندگی دردسری عجیب و غریب برای مالکان خودرو,
,
,
,
,
,
,
,
, وجود نقص در سامانه پرداخت قبوض راهنمایی و رانندگی,
,
,
,
,
,
, بانک عامل: کاری از دست ما بر نمی‌آید,
,
,
,
, واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی: معلوم نیست به حسابت بر گردد یا نه؟!,
,
,
,
,
,
, یک شهروند: مسئولان برای حل این مشکل اقدام کنند,
,
,
,
,
,
, زمان استرداد وجوه دو بار پرداختی طولانی است,
,
,
,
,
,
,
,
, مدارک لازم برای استرداد وجوه دو بار پرداختی قبوض جریمه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه