اخبار داغ

دهم آذرماه فرصتی بر نقد و تحلیل مجلس؛

تراز مجلس اسلامی و انقلابی چیست؟

تراز مجلس اسلامی و انقلابی چیست؟
دهم آذرماه همزمان با سالگرد شهید مدرس و روز مجلس و فرصتی برای ارزیابی عملکرد مجلس و نمایندگان مردم است که این امر باید از سوی آنها صورت گرفته و به قضاوت مردم گذاشته شود؛ مجلس دهم و نمایندگان این دوره چه عملکردی داشته‌اند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ دهم آذرماه همزمان با سالروز شهادت «شهید حسن مدرس» و نامگذاری این روز به نام مجلس شورای اسلامی است؛ مجلس در عمل مستقل از سایر قوا، برخواسته از بطن مردم، رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری و  متشکل از نمایندگان منتخب مردم ‌است که در تصویب مصوبات و وضع قوانین باید منافع مردم را در اولویت قرار دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورت تأیید در شورای نگهبان به منظور اجرا به قوه مجریه و قوه قضائیه ابلاغ می‌شود و به ‌طور قانونی نباید هیچ اثرگذاری از بیرون بر تصمیمات مجلس وجود داشته باشد و مجلس باید کاملاً مستقل عمل کند.

,

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل مجلس شورای اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مجلس همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده که با تدبیر و درایت نمایندگان مردم در بزنگاه‌های مهم این فراز و نشیب‌ها پشت سر گذاشته شده است اما طی دوره‌های مختلف عملکردهای متفاوتی را از مجلس شاهد بوده و هستیم که گاه موجب انتقاد و گاه موجب دلگرمی مردم بوده است.

,

اینک دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۹۰ نماینده از ۳۱ استان کشور فعالیت دارد و اسفندماه امسال انتخابات یازدهمین دوره برگزار خواهد شد؛ ارزیابی عملکرد دوره دهم مجلس نیاز به اظهار نظر کارشناسان، تحلیلگران، نمایندگان مجلس و مردم دارد.

,

اینکه در این دوره از مجلس رضایت‌مندی مردم از عملکرد نمایندگان و مجلس تا چه میزان است مستلزم تحقیق و پژوهشی وسیع است که در این گزارش نمی‌گنجد اما تا حدودی می‌توان بر اساس نظر کارشناسان، تحلیلگران و نمایندگان از عملکرد نمایندگان مردم و مجلس دهم مطلع شد.

,

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص با بیان اینکه امام (ره) مجلس را عصاره ملت دانسته‌اند اظهار کرد: روز مجلس روز بسیار مهم و فرصتی است تا مجلسی‌ها به کارنامه خود طی یک سال گذشته بپردازند.

,

وی در ادامه گفت: روز مجلس فرصتی است که مجلسی‌ها عملکرد خود را با سید حسن مدرس به عنوان الگویی که امام (ره) معرفی کردند مقایسه کنند و در مواردی که نتوانستند وظایف خود را انجام دهند آن کاستی‌ها را جبران کنند.

,

 مجلس نشانگر این است که اسلام چگونه حکومتی را می‌پسندد

,  مجلس نشانگر این است که اسلام چگونه حکومتی را می‌پسندد,  مجلس نشانگر این است که اسلام چگونه حکومتی را می‌پسندد,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: جایگاه مجلس در انقلاب اسلامی بسیار جایگاه والایی است و مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای مهم نظام ما و نشانگر مردم‌سالاری نظام است.

,

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نشانگر این است که اسلام چگونه حکومتی را می‌پسندد افزود: می‌توان گفت مجلس شورای اسلامی اولین الگو در عصر معاصر به عنوان یک نظام مردم‌سالاری است.

,

قنادباشی با تأکید بر اینکه مجلس وظیفه وضع قوانین را بر عهده دارد تصریح کرد: آنچه در مجلس می‌گذرد تنها یک ویژگی و دستاورد ایرانی نیست بلکه دستاورد اسلامی است که می‌تواند در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گیرد.

,

وی به حضور مجلس ایران در دو نهاد بین‌المجالس اشاره کرد و ادامه داد: در سازمان بین‌المجالس اسلامی که ایران مبتکر ایجاد آن بود کشورهای اسلامی از مجلس شورای اسلامی ایران الگوبرداری می‌کنند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از ابتدای تشکیل عملکردهای خوبی داشته و بسیاری از گره‌های قانونی را باز کرده و خلاء‌های قانونی را با تصویب قوانین پر کرده است.

,

 مجلس از ابتدا با وجود عملکرد خوب کاستی‌های بسیاری نیز داشته است

,  مجلس از ابتدا با وجود عملکرد خوب کاستی‌های بسیاری نیز داشته است,  مجلس از ابتدا با وجود عملکرد خوب کاستی‌های بسیاری نیز داشته است,

وی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی از ابتدا با وجود عملکرد خوب کاستی‌های بسیاری نیز داشته است یادآور شد: کاستی‌ها به ویژه در وظایف نظارتی بوده است.

,

قنادباشی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دو وظیفه وضع قوانین و نظارت بر قوه مجریه و مسائل جامعه را بر عهده دارد اظهار کرد: در هر دو وظیفه متأسفانه مشکلات مهمی دارییم.

,

وی اقتصاد مقاومتی را از جمله مسائل مهمی برشمرد که مجلس در تحقق آن ضعف‌هایی داشته است و گفت: برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاوم در برابر تلاطم بزرگ اقتصاد جهانی داشته باشیم باید موانع کسب و کار را برداشته و کمک به کسب و کار  تولید داشته باشیم.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: متأسفانه مجلس در برداشتن موانع تولید و کاهش موانع کسب و کار نقش خود را به خوبی ایفا نکرده و برداشتن موانع توسط مطالعه و اصلاح قوانین از مطالبات مردم است.

,

 هر اقدام نمایندگان به پای اسلام و انقلاب اسلامی نوشته می‌شود

,  هر اقدام نمایندگان به پای اسلام و انقلاب اسلامی نوشته می‌شود,  هر اقدام نمایندگان به پای اسلام و انقلاب اسلامی نوشته می‌شود,

وی با بیان اینکه در نظارت بر قوه مجریه و پیگیری موارد فساد، مجلس شورای اسلامی باید تلاش کند افزود: نمایندگان مجلس باید نقش ویژه‌ای در فساد زدایی و مقابله با فساد داشته باشند.

,

قنادباشی با اشاره به نقش هر فرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در کشور ما با نمایندگان مجلس در سایر کشورها متفاوت هستند چراکه هر اقدام آنها به پای اسلام و انقلاب اسلامی نوشته می‌شود و این امر بسیار اهمیت دارد.

,

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در اعمال، رفتار و سبک زندگی خود به نوعی عمل کنند که آبروی اسلام و انقلاب اسلامی حفظ شود ادامه داد: ما یک کشور پادشاهی و یا کشور مرتجع عرب نیستیم و چشمان میلیاردها مسلمان به جمهوری اسلامی است.

,

جمهوریت و اسلامیت ما در مجلس تجلی می‌یابد

, جمهوریت و اسلامیت ما در مجلس تجلی می‌یابد, جمهوریت و اسلامیت ما در مجلس تجلی می‌یابد,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: جمهوریت و اسلامیت ما در مجلس تجلی می‌یابد؛ مجلس مظهر ویژگی‌های حکومتی است که مردم ما ۴۰ سال پیش به آن دست یافتند.

,

وی با بیان اینکه آنچه از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود بسیار بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد یادآور شد: به ویژه در این دوره می‌بینیم یک سری نارضایتی‌هایی در مردم پدید آمده که نمایندگان وظیفه دارند که این تصور منفی که نسبت به رفتار فردی تک تک آنها ایجاد شده را جبران کنند.

,

قنادباشی در ادامه با تأکید بر اینکه شرایط امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس با سال‌های گذشته متفاوت است اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات پارلمانی یکی از عناصر استحکام‌بخش نظام است.

,

وی با بیان اینکه طی فرصت باقی مانده تا انتخابات رفتار مجلس می‌تواند بسیار موثر بر حضور حداکثری مردم باشد گفت: نمایندگان باید تلاش کنند اقدامات مرتبط با انتخابات نباشد و اقدامات بتواند آبروی مجلس را تا حدی بالا ببرد که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: مردم باید احساس کنند حضور در انتخابات مجلس در سرنوشت آنها و کشور موثر است.

,

حال با توجه به اتفاقات پیش آمده طی مدت فعالیت مجلس دهم از تصمیم‌گیری در موضوع برجام تا تغییر قیمت بنزین و عدم ورود به موقع و به جای نمایندگان در موضوعات این چنینی، بر اساس نظرات مردمی عملکرد مجلس دهم عملکرد قابل قبولی نبوده و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده که پاسخگویی نمایندگان در این خصوص امری ضروری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه