اخبار داغ

مجلس عراق با استعفای عبدالمهدی موافقت کرد

مجلس عراق با استعفای عبدالمهدی موافقت کرد
پارلمان عراق روز یکشنبه با استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری عراق موافقت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از خبرنگار خود در بغداد گزارش داد نشست پارلمان عراق برای بررسی حوادث استان‌های ذی‌قار و نجف و استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور، آغاز شد.به نقل از خبرگزاری المعلومه، پارلمان عراق در جلسه امروز خود به استعفای عادل عبدالمهدی رای مثبت داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این جلسه پارلمان عراق استعفای عبدالمهدی را با استناد به ماده ۷۵ قانون اساسی این کشور، پذیرفت.

,

پیش از این شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق برای بررسی استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری این کشور به تعویق افتاد.

,

عادل عبدالمهدی در پی تظاهرات مردمی عراق شنبه درخواست استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد و قرار بود که در جلسه امروز پارلمان به ریاست محمد الحلبوسی موضوع استعفای وی بررسی شود.

,

ساز وکار قانون اساسی برای برکناری دولت در عراق به این گونه است که استعفا با موافقت اکثریت مطلق پارلمان و طبق ماده ۸۱ صورت می‌گیرد و براساس این ماده رئیس‌جمهور ریاست کابینه را برعهده می‌گیرد.

,

بعد از آن رئیس‌جمهوری به مدت ۱۵ روز نامزدی را برای تشکیل دولت مکلف می‌کند. همچنین یک پنجم اعضای پارلمان می‌توانند خواستار استیضاح نخست وزیر شوند در عین حال می‌توان با اکثریت مطلق تعداد اعضای پارلمان دولت را برکنار کرد و در صورت برکناری نخست وزیر،‌ دولت مستعفی قلمداد می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه