اخبار داغ

در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد؛

ضمانت اجرا؛‌ چالش جدی قوانین خلق‌الساعه‌/ در حوزه قانون‌گذاری تنقیح مقررات نداریم

ضمانت اجرا؛‌ چالش جدی قوانین خلق‌الساعه‌/ در حوزه قانون‌گذاری تنقیح مقررات نداریم
به گفته معاون نظارتی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم 70 درصد آیین نامه‌هایی که باید توسط دولت به تصویب می‌رسید تا قوانین بر اساس آن اجرا شود، تصویب نشده و قانون بر زمین مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با راه آرمان؛ در این خصوص با بیان اینکه از جمله نکاتی که در قانون‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد توجه به کار کارشناسی است، گفت: یکی از ضعف هایی که در مجلس وجود دارد این است که قوانین یک نوبتی برای تصویب می‌آیند در حالی که برخی از این قوانین اولویت اولیه ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمرد فراوان است، تصریح کرد: نیاز به تنقیح قوانین جدی در حوزه مصوب قوانین مجلس وجود دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم فرآیند درستی داشته باشیم باید کار کارشناسی انجام دهیم.

,

حجت الاسلام حسینی کیا با بیان اینکه باید اولویت های جامعه را محاسبه کنیم، خاطر نشان کرد: همچنین تیمی از خبرگان باید قوانین را تنقیح کنند تا حجم قوانین کم شود و مجلس یکجا آنها را تصویب کند.

,

ایران؛ متورم‌ترین کشور در حوزه قوانین است

, ایران؛ متورم‌ترین کشور در حوزه قوانین است, ایران؛ متورم‌ترین کشور در حوزه قوانین است,

یحیی کمالی‌پور نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه متأسفانه کشور ما از جمله متورم ترین کشورهای دنیا در حوزه قوانین است، گفت: 40 هزار قانون در کشور داریم که می توان گفت با هیچ کدام از کشورهای دنیا مطابقت نمی کند.

,

وی ادامه داد: علت اصلی این امر این است که ما در حوزه قانون‌گذاری تنقیح مقررات در عرصه‌های مختلف نداشته‌ایم و حجمی از قوانین را در کشور ایجاد کرده ایم.

,

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علت اینکه برخی از قوانین اجرا نمی شوند یا ابتر اجرا می شوند و یا اینکه پس از مدت کوتاهی اصلاح می شوند به این دلیل است که ما در کشور ساز و کار مناسب و بسترهای لازم را برای قانون گذاری فراهم نکرده ایم.

,

کمالی پور با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز آمده است که حتما پیش از تصویب قوانین باید ساز و کار اجرایی شدن قوانین فراهم شود، تصریح کرد: از جمله معضلات ما در عدم و انحراف اجرا قوانین این است که بعد از تصویب بسترهای اجرای قوانین را فراهم نمی کنیم.

,

وی افزود: وقتی ما قانونی را تصویب می کنیم در زمان اجرا مشاهده می کنیم که بنا به ده ها دلیل امکان اجرایی شدن آن قانون وجود ندارد و یا قانونی را تصویب می کنیم که آن را به اجرای آئین نامه واگذر می کنیم و سال ها طول می کشد که آئین نامه مرتبط با آن تصویب نمی شود و این مسئله یکی از چالش های فرا روی مجلس است.

,

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در نظام قانون گذاری باید بسترهای قانون را فراهم کنیم تا قانون جامع الشمول باشد که بتواند نیازهای سال های بعد را در نظر بگیرد و اجرائی کند.

,

کمالی پور در پایان خاطر نشان کرد: ما باید تمامی امتیازات لازم را در حوزه قانون‌گذاری قوانین مزاحم و منسوخ داشته باشیم و قانونی را تصویب کنیم که حداقل این قوانین را از گردنه خارج کند و در نهایت ما یک قانون در یک حوزه داشته باشیم نه ده ها قانون با ده ها تصویب و گرفتاری در یک حوزه وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه