اخبار داغ

گزارش دانا از وجود مافیای قدرتمند سیگار در کشور؛

درآمد افزایش مالیات دخانیات بیشتر است یا بالا بردن قیمت بنزین؟

درآمد افزایش مالیات دخانیات بیشتر است یا بالا بردن قیمت بنزین؟
یکی دیگر از بخش هایی که تا کنون از زیر مالیات فرار کرده است بخش واردات دخانیات به ویژه سیگار است؛ در سال های گذشته همه کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که برای کاهش مصرف سیگار باید مالیات این محصول افزایش پیدا کند اما مافیای دخانیات در کشور تا کنون اجازه چنین کاری را نداده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت برای چندمین بار از وجود مافیای سیگار در کشور گلایه کرد و با اشاره به وضعیت مالیات بر دخانیات در کشور گفت: در حال حاضر ارزان‌ترین سیگار دنیا در کشور ما عرضه می‌شود. همچنین در هیچ کجای دنیا کمتر از کشور ما مالیات از سیگار نمی‌گیرند. ترکیه مالیات سیگار را به صد درصد رسانده و ثابت شده است که مهم‌ترین راه کاهش مصرف دخانیات، اخذ مالیات از آن و جلوگیری از خرده‌فروشی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از موضوعات مهم در کشور ما فرار مالیاتی است به طوری که بر اساس گزارش های رسمی در دنیا ایرانی ها نصف مردم دیگر کشورها مالیات می پردازند منابع درآمدی بودجه عمومی دولت از سه بخش اصلی درآمدهای نفتی، اخذ مالیات و عوارض و فروش انواع اوراق تامین می‌شود.

,

به همین دلیل است که فرارهای مالیاتی در کشورما مستقیما بر روی میزان بودجه تأثیر می گذارد؛ در سال های گذشته به خاطر وابسته بودن بودجه کشور به نفت میزان تحقق درآمدهای مالیاتی تا حد زیادی برای دولت ها اهمیت نداشت اما از سال گذشته و با شدت پیدا کردن تحریم های نفتی فروش نفت کشور به مشکل خورد.

,

در همین راستا مالیات و تحقق آن بسیار پر اهمیت شد تا جایی که دولت عزم خود را برای اخذ مالیات از اقشار مختلف به ویژه پردرآمدها جزم کرده است. بازیگران، پزشکان، وکلا و ... از اقشار پر درآمد جامعه هستند که تا کنون از پرداخت مالیات طفره رفته اند.

,

 

,

درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت با احیای مالیات سیگار

, درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت با احیای مالیات سیگار, درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت با احیای مالیات سیگار,

یکی دیگر از بخش هایی که تا کنون از زیر مالیات فرار کرده است بخش واردات دخانیات به ویژه سیگار است؛ در سال های گذشته همه کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که برای کاهش مصرف سیگار باید مالیات این محصول افزایش پیدا کند اما مافیای دخانیات در کشور تا کنون اجازه چنین کاری را نداده است.

,

به گفته مسئولان وزارت بهداشت پتانسیل ظرفیت درآمد مالیات بر دخانیات مبلغی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تنها ۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مالیات دخانیات از واردکنندگان اخذ شده و 75 درصد دیگر آن به جیب واردکنندگان این محصول می رود.

,

به گفته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در صورت افزایش 10 درصدی مالیات سیگار، سالانه 20 هزار میلیارد تومان عاید کشور می شود که دو سوم عایدی آن از محل افزایش سه برابری قیمت بنزین است.

,

در حالی که بنزین 1000 تومانی به سه برابر رسید و طبق اعلام نظر دولت درآمد حدود 31 هزار میلیارد تومانی به همراه داشته است، تنها با اضافه شدن 10 درصدی مالیات درآمدی حدود 20 هزار میلیارد تومان نصیب دولت می شود.

,

نکته قابل توجه تحریم های همه جانبه علیه ایران است که در این میان در حالی که ایران حتی برای واردات داروهای خود به مشکل برخورده است هیچ تحریمی شامل دخانیات نشده و این کالا به صورت آزادانه وارد کشور می شود.

,

بدترین نمره مالیات متعلق به دخانیات است

, بدترین نمره مالیات متعلق به دخانیات است,

تا سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بوده است اما در ادامه تعداد این کارخانجات تا سال 98 به 17 مورد رسیده است این در حالی است که بخش زیادی از دخانیات وارداتی و حتی قاچاق نیز هست.

,

بررسی های آماری نشان می دهد که رانه مصرف دخانیات در گروه‌های مختلف هزینه‌ای در خانوارهای شهری 908.3 نخ و روستایی 1077.9 نخ در سال 97 بوده است..

,

در این بین، مصرف دخانیات در خانوارهای محروم شهری به‌طور میانگین 435.2 نخ در سال و در خانوارهای مرفه 825.02 نخ در سال بوده است. گفتنی است، در خانوارهای محروم 263.84 نخ سیگار ایرانی و 171.4 نخ سیگار خارجی مصرف شده که این آمار در خانوارهای مرفه 282.92 نخ سیگار ایرانی و 542.09 نخ سیگار خارجی بوده است.

,

 

,

مرکز آمار ایران ,

, مرکز آمار ایران , ,

علیرغم این حجم مصرف سیگار، مالیات بر خرده فروشی سیگار طبق بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت در کمترین میزان است که حتی نسبت به کشور‌های ترکیه و عراق که در منطقه هستند نیز در وضعیت پایین تری قرار دارد.

,

سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرده است که ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی را به عنوان مالیات بر مواد دخانی اخذ کنند، که بیشتر کشورها نیز این رقم را ملاک قرار داده و از این طریق هم به سلامت جامعه کمک کرده و هم درآمد زیادی از محل مالیات سیگار دریافت می کنند.

,

اما تا کنون مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار در کشور ما حدود 20 درصد بوده و به همین جهت قیمت تمام شده سیگار در کشور ما از سایر کشورها بسیار کمتر است به طوری که در حالی کع قیمت یک پاکت سیگار در کشورهای دیگر 4 الی 5 دلار است، در ایران به طور میانگین هر پاکت سیگار یک دلار قیمت دارد.

,

اکنون که دولت در حال بازنگری معافیت های مالیاتی و درآمدهای ناشی از محل اخذ مالیات برای تدوین لایحه بودجه 99 است شاید بهترین فرصت برای مقابله با مافیای دخانیات در کشور باشد که وزارت بهداشت با ادامه پیگیری های خود مالیات بر دخانیات را افزایش دهد.

,

در این صورت هم دست مافیای دخانیات در کشور از سود کلانی که با به خطر انداختن سلامت مردم به جیب می زنند کوتاه شده و هم بخشی از درآمدهای دولت جبران می شود.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه