اخبار داغ

وقتی بی توجهی مسئولان بُرنده تر از تیغ ماهی است؛

هنوز ۲۰ فروند کشتی چینی در آب های جنوب آبزیان را می بلعند

هنوز ۲۰ فروند کشتی چینی در آب های جنوب آبزیان را می بلعند
از سال ۱۳۸۶ با ورود کشتی های صنعتی به آب های خلیج فارس و دریای عمان و صید بی رویه ماهی ها توسط کشتی های چینی قیمت انواع ماهی در هرمزگان افزایش یافت و ماهی تبدیل به غذایی لاکچری برای ساحل نشینان هرمزگانی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان یکی از جنوبی ترین استان های کشور است که همجواری این استان با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان همچنین برخورداری بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی موجب شده زندگی و امرار و معاش مردمان این خطه با دریا گره بخورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از قدیم الایام دریا در زندگی مردمان ساحل نشین هرمزگانی نقش بسزایی داشته به طوری که مردمان این خطه در گذشته صیاد بودند و یا تجارت از طریق دریا انجام می دادند و گروهی نیز به کشاورزی می پرداختند.

,

صیادی، شغل آبا و اجدادی هرمزگانی ها

, صیادی، شغل آبا و اجدادی هرمزگانی ها,

صیادی شغل آبا و اجدادی دریادلان هرمزگانی است و این حرفه را مانند ارثیه ای از برزگان خود فرا گرفته اند؛ مردمان جنوب هر روز با توکل به خدا دل به دریا می زنند و روزی خود را از دریای بیکران طلب می کنند.

,

مردمان جنوب کشور که دریا را موهبتی الهی می دانند آن را مقدس دانسته و با استفاده از ابزار و آلاتی که باعث آسیب رساندن یا نابودی اکوسیستم دریا نشود مانند صید مشتا، صید به وسیله تور، صید به وسیله گر گور و… دل به دریا می زنند و هنگام تخم ریزی برخی از ماهی ها نیز طرح دریا بست را اجرا می کنند و معتقدند در آن ایام نباید به دریا بروند.

,

در گذشته ماهی پای ثابت سبد غذایی و سفره های هرمزگانی ها بود و با گشت و گذار از کوچه های محلات مختلف بندرعباس یا سایر شهرستان های استان بوی تند ماهی از خانه ها به مشام می رسید و حداقل سه وعده در هفته را هرمزگانی ها ماهی و یا میگو مصرف می کردند.

,

از سال ۱۳۸۶ با ورود کشتی های صنعتی به آب های خلیج فارس و دریای عمان و صید بی رویه ماهی ها توسط کشتی های چینی کم کم ماهی تبدیل به غذایی لاکچری برای ساحل نشینان هرمزگانی شد به طوری که صیادان بومی هر زمان که به دریا می رفتند با دستان خالی به خانه هایشان باز می گشتند.

,

گروهی با رانت در آب های جنوبی به صید ترال می پردازند

, گروهی با رانت در آب های جنوبی به صید ترال می پردازند,

هر چند که در ماه های اولیه انتشار اخبار حضور کشتی های ترال در جنوب کشور مسئولان موضوع را انکار می کردند اما اهرم فشار رسانه ها و پیگیری های نمایندگان مجلس باعث تسلیم مسئولان شیلاتی شد.

,

صید ترال که یکی از خطرناک ترین روش های صیادی است بسیاری از کشور ها این روش را منسوخ اعلام کرده اند اما گروهی با رانت در آب های جنوبی به این نوع صید می پرداختند و هر آنچه را در کف دریا بود را برای خود جمع می کردند و سوخت یارانه ای نیز برای کشتی هایشان دریافت می کردند.

,

با حضور کشتی های چینی در آب های جنوبی کشور صیادان روز به روز بیکارتر می شدند و از مسئولان مربوطه در خواست یاری داشتند اما مسئولان که خودشان را به خواب غفلت زده بودند وجود این کشتی ها را انکار می کردند تا اینکه سپاه پاسداران و ارتش وارد میدان شد و کشتی های فراوانی که متعلق به خارجی ها بود و یا با رانت مجوز گرفته بودند را از رده خارج کردند و نور امیدی در میان صیادان بومی دمیده شد.

,

حضور کشتی های چینی و غفلت مسئولان دو لبه تیز قیچی برای گرانی ماهی

, حضور کشتی های چینی و غفلت مسئولان دو لبه تیز قیچی برای گرانی ماهی,

حضور کشتی های چینی از یک طرف و بی توجهی مسئولان از طرفی دیگر باعث شد که ذخایر آبی هرمزگان روز به روز کاهش یابد و این امر باعث گرانی ماهی در این خطه از جنوب شد و ساحل نشینان هرمزگانی مجبور شدند به غذاهای دیگر روی آورند.

,

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی می گوید: اگر چه هنوز بیش از ۲۰ فروند کشتی چینی در دریای عمان و خیلج فارس ماهیان و آبزیان را می‌ بلعند و این دلیل گرانی ماهی است اما با لغو فعالیت تعدادی از کشتی‌ها، ۲ هزار صیاد بومی به کار بازگشتند.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صید بی‌ رویه تاثیر عمیقی نیز بر قیمت ماهی در تمام بازارهای ایران گذاشته است، افزود: یقین دارم رانتی در کار است چرا که در ایران اکثرا بازنشستگان سازمان شیلات مجوز این نوع صیدها را دارند که با سختی کار دریا آشنا هستند، پس به طور حتم با رانت به این امکان دست یافته ‌اند.

,

وی با بیان اینکه هنوز رگه‌ هایی از آن رانت وجود دارد چرا که با وجود لغو مجوز ۱۶ فروند کشتی چینی اسناد و گزارشی مبنی بر ادامه حضور محدود آن‌ها در نزدیکی بندر جاسک به دست رسیده است، گفت: زمانی حجم وسیعی ماهی بدون آسیب به دریا نصیب صیادان بومی و سنتی می‌شد اما اکنون اگر یک ماه هم در دل دریا بماند به سختی با ۲۰ کیلو ماهی باز می‌گردند.

,

مرادی با یادآوری اینکه وزیر جهادکشاورزی و دیگر مسئولان ابتدا منکر وجود کشتی‌ های چینی در عمان و خلیج فارس شدند، خاطر نشان کرد: با همکاری سپاه پاسداران و ارتش، مجوز فعالیت ۱۶ فروند از ۳۵ کشتی خارجی توسط شورای امنیت ملی باطل و فعالیت مابقی محدودتر و موجب شد صیادان بومی کمی نفس کشیدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه