اخبار داغ

عضو هیئت مدیره انجمن "ام اس" قزوین مطرح کرد

وجود ۱۵۰۰بیمار مبتلا به "ام اس" در استان قزوین

وجود ۱۵۰۰بیمار مبتلا به "ام اس" در استان قزوین
عضو هیئت مدیره انجمن "ام اس" قزوین گفت: حدود ۱۵۰۰بیمار "ام اس" در استان وجود دارد و تقریبا ۹۰درصد پرداختی بیمارستانی را بیمه‌ها پوشش می‌دهند و پنج تا ۱۰درصد نیز رقم اندکی است که توسط خود بیمار پرداخت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین مژدهی‌پناه در گفت‌وگو باصبح قزوین؛ درباره پیشینه راه اندازی مجموعه ای برای حمایت از بیماران "ام اس" اظهار کرد: انجمن ام اس سال 89 در قزوین تاسیس شد، اما پس از آن، چندین سال به علت نبودن مکان تعطیل بود تا با پیگیری‌های مکرر و تشکیل مجمع عمومی، یک مکان برای انجمن در نظر گرفته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: تاسیس اینگونه انجمن‌ها حمایت و ارائه خدمات مختلف به بیمارانی است که با این بیماری درگیر هستند، که کمک به هزینه‌های درمانی، آموزش‌های لازم در رابطه با بیماری، انجام مشاوره و فعالیت‌های فرهنگی جهت داشتن زندگی عادی برای بیماران از جمله این اقدامات است.

,

عضو هیئت مدیره انجمن "ام اس" قزوین ابراز کرد: از مسئولین درخواست داریم تا مکانی را به صورت دائم و ثابت برای انجمن درنظر بگیرند تا بیماران بتوانند از ارائه خدمات و فعالیت‌ها بهره ببرند.

,

وی افزود: این انجمن به طور کامل خیریه است و تمام هزینه‌ها از طریق کمک‌های خیرین و مردم تهیه می‌شود لذا هر فرد علاقمند و خیر می‌تواند در مجمع عضو شود که در نهایت با انتخابات، اعضای اصلی این انجمن مشخص می‌شوند.

,

, ,

مژدهی‌پناه عنوان کرد: پیگیری‌های امور درمان و تهیه دارو با قیمت مناسب‌تر و بهره‌مندی از بسته‌های خدماتی وزارت بهداشت برای بیماران از فعالیت‌هایی است که اعضای انجمن آن را پیگیری می‌کنند.

,

وی درباره امکانات موجود برای بیماران ام اس در استان اذعان کرد: معاونت درمان پوشش خوبی را برای بیماران درنظر گرفته و داروها با هزینه‌های بسیار اندک تهیه می‌شود حتی برخی از آن‌ها رایگان بوده و این اقدام توسط سوپسیت و هزینه‌ای است که از طریق معاونت درمان پیش‌بینی شده است.

,

عضو هیئت مدیره انجمن "ام اس" قزوین ادامه داد: بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی و ویزیت در شیفت صبح بیمارستان بوعلی رایگان بوده، هزینه ام آر آی برای یک بار در سال در بیمارستان ولایت با هزینه اندک انجام می‌شود و برخی آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و فیزیوتراپی در بیمارستان ولایت و حتی کاردرمانی نیز با هزینه کم‌تر برای این بیماران انجام می‌شود.

,

وی تاکید کرد: اکنون با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، بیماران "ام اس" مانند سال‌های پیش دغدغه هزینه درمان ندارند و بیشتر به مسائل مشاوره‌ای و رفاهی نیازمند هستند.

,

مژدهی‌پناه ابراز کرد: بیمه‌ها حدود 90 درصد پرداختی بیمارستانی را پوشش می‌دهند و پنج تا 10 درصد هزینه‌ها نیز رقم اندکی است که توسط خود بیمار پرداخت می‌شود.

,

وی ادامه داد: البته وزارتخانه یک بودجه کلی برای تمام بیماران "ام اس" درنظر می‌گیرد و اگر بنا باشد بدون محدودیت برای تمام بیماران هزینه شود امکان اختصاص عادلانه برای همه بیماران از بین می‌رود؛ چراکه ممکن است برخی بیماران در طی سال چندین بار بستری شوند.

,

عضو هیئت مدیره انجمن "ام اس" قزوین با اشاره به تعداد بیماران "ام اس" استان گفت: باتوجه به اینکه برخی بیماران دارو دریافت نمی‌کنند و آمار آن‌ها در این چند سال ثبت نشده تخمین زده می‌شود که حدود 1500 بیمار "ام اس" در استان وجود داشته باشد.

,

وی در ادامه افزود: میزان نسبت بیماری "ام اس" به سایر کشورها زیاد است، اما در مقایسه با سایر استان‌های کشور تقریبا یکسان بوده و میانگین کشوری به ازای هر 100هزار نفر حدود 70تا 80نفر است.

,

این متخصص مغز و اعصاب با بیان مشکلات عمده بیماران "ام اس" ابراز کرد: "ام اس" به طور معمول در سنین نوجوانی و جوانی شروع می‌شود و علامت‌های مختلفی را داراست که شایع‌ترین آن‌ها اختلالات حرکتی است و ممکن است خواب رفتگی‌های دائم یا موقت، اختلالات دید، کاهش دید یک چشم و عدم تعادل نیز دیده شود.

,

وی عنوان کرد: معمولا علامت‌ها به‌صورت دوره‌ای بروز پیدا می‌کند و حتی ممکن است علامت‌ها پس از یک تا دو سال تکرار شود.

,

, ,

مژدهی‌پناه بیان کرد: تا چند سال گذشته درمان خاصی برای کنترل بیماری وجود نداشت، اما اکنون راه‌های درمانی بسیار زیادی برای کنترل بیماری و کاهش شانس تکرار علامت‌ها وجود دارد.

,

وی عنوان کرد: راه‌های تشخیصی بهتری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان زودتر و بهتری انجام شود، درهرحال توصیه می‌شود با بروز علائم، بیمار با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب شانس ناتوانی احتمالی را کاهش دهد.

,

عضو هیئت مدیره انجمن ام اس قزوین ادامه داد: دوره‌های درمان "ام اس" دائمی است و بیمار باید به‌طور مداوم تحت نظر پزشک معالج قرار گیرد و صرفا در فاز حاد به بستری شدن نیاز دارد.

,

وی در پایان گفت: دفتر انجمن "ام اس" قزوین در خیابان پادگان، میدان عارف، نبش کوچه فروردین قرار دارد و افرادی که تمایل به همکاری و کمک دارند می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه