اخبار داغ

کارشناس حیات وحش استان یزد:

ابرکوه، کریدور مهاجرت پرندگان شکاری/ استان کویری یزد پذیرای هزاران قطعه پرنده مهاجر است

ابرکوه، کریدور مهاجرت پرندگان شکاری/ استان کویری یزد پذیرای هزاران قطعه پرنده مهاجر است
کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان یزد گفت: هر ساله با شروع فصل سرما پرنده های مهاجر از استان یزد گذر می کنند به طوری که در دو فصل پاییز و بهار استان یزد پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی شمسایی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به حضور انواع مختلف پرندگان مهاجر در استان یزد گفت: هر ساله با شروع فصل سرما پرنده های مهاجر از عرض های جغرافیایی بالا به عرض های جغرافیایی پایین‌تر می آیند و در مسیر مهاجرت از استان یزد هم می گذرند به طوری که در دو فصل پاییز و بهار استان یزد پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی فزود: پرنده های آبزی، کنار آبزی، شکاری، گنجک سانان و لاشه خواران از جمله پرنده های مهاجری هستند که در مسیر مهاجرت خود از استان  یزد عبور می کنند.

,

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان یزد با اشاره به دشواری برآورد جمعیتی پرندگان مهاجر گفت: برآورد جمعیت پرندگان بسیار سخت است به طوری که ممکن است جمعیت فقط یک دسته پرنده که از یزد عبور می کنند از هزار تا 2 هزار قطعه پرنده باشد؛ در مجموع می توان گفت بیش از هزاران قطعه انواع پرنده مسیر حرکت شان از یزد می گذرد.

,

, ,

شمسایی اظهار داشت: در سرشماری سالانه که از تالاب پساب یزد انجام می شود؛ حدود  چهار هزار پرنده به صورت مستقیم مشاهده می شود اما با آغاز فصل مهاجرت که و چندماه طول می کشد پرنده ها به مرور دسته های پرندگان وارد یزد می شوند که ممکن است چند روزی در یزد بمانند و سپس به مسیر خود ادامه می دهند.

,

وی با اشاره به ورود دسته های مختلف پرندگان به استان یزد گفت: پرنده ها در این فصل دنبال هوای مناسب تر، پناهگاه و غذا هستند و هر جا این سه عامل برای آن ها مهیا باشد در آنجا متوقف می شوند به طوری که در چند سال گذشته به دلیل زمستان گرمی که استان یزد داشت پرندگان زیادی در این فصل در استان یزد ماندند.

,

شمسایی تصریح کرد: به طور مثال در تالاب پساب یزد پرندگانی آبزی و کنار آبزی وجود دارند که وقتی به یزد مهاجرت کردند؛ این نقطه را محل مناسبی برای زندگی دیدند و اکنون در تمام طول سال در این منطقه حضور دارند و به نوعی بومی شده اند.

,

, ,

وی در خصوص محل‌های اتراق پرندگان مهاجر در استان یزد  گفت: هر جا آبی وجود داشته باشد و محل مناسبی باشد پرندگان فرود می‌آیند و چند روزی استراحت می کنند؛ تقریبا در کل استان یزد پرندگان مهاجر دیده می شوند البته حضور این پرنده ها در رودخانه شوری که درشهرستان بافق است و همچنین در سد کوچک کاسه رود ابرکوه و تالاب پساب یزد بیشتر است.

,

این کارشناس محیط زیست افزود: در تالاب پساب یزد به دلیل گستردگی آب و وجود ماهیان فراوان و گیاهان شرایط و پناهگاه خوبی برای پرندگان مهاجر فراهم شده است و بیشترین تعداد پرندگان در این نقطه حضور پیدا می کنند.

,

, ,

شمسایی اذعان داشت: علاوه بر پرندگان آبزی و کنار آبزی بسیاری از گنجشک سانان، باقره قره ها و بالاخص پرندگان شکاری از استان یزد  عبور می‌کنند که این پرندگان در شهرستان ابرکوه بیش از نقاط دیگر استان دیده می شوند به طوری که می توان از ابرکوه به عنوان کریدوری برای رفت و آمد پرندگان شکاری یاد کرد.

,

 وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگه داری زیستگاه های پرندگان خاطرنشان کرد: از آن جایی که تاثیر تخریب زیستگاه به مراتب خیلی بیشتر از شکار غیرمجاز است؛ حفظ زیستگاه های پرندگان از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که زندگی صدها هزار پرنده با خشک شدن یک تالاب به مخاطره می افتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه