اخبار داغ

۷ سال پیگیری برای اصلاح و مرمت یک کشتارگاه؛

دردسرهای پلمپ یک کشتارگاه غیرقانونی اما ضروری

دردسرهای پلمپ یک کشتارگاه غیرقانونی اما ضروری
تنها کشتارگاه سرخس یک خانه سنتی است که متاسفانه پروانه ندارد و شهرداری هر چه سریعتر برای رفع نیاز مردم شهرستان سرخس باید نواقص آن را رفع کند، اما در کنار ضرورت حل سریع مشکل کشتارگاه فعلی، ایجاد کشتارگاه جدید در حریم شهر نیز در گره همیشگی مالکیت اراضی گیر افتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، روز جمعه ۸ آذرماه ۹۸ دادستان عمومی و انقلاب سرخس خبر از پلمپ تنها کشتارگاه سرخس به دلیل ۴۲ مورد تخلف بهداشتی داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ,  , صبح توس,

حمید علیزاده در گفتگو با خبرنگار ما علت پلمپ تنها کشتارگاه سرخس را مشکلات متعدد بهداشتی عنوان کرد و گفت: تذکرات لازم به مسئولان مربوطه درباره وضعیت نامناسب کشتارگاه شهر سرخس چندین بار داده شده است.

,

دادستان عمومی و انقلاب سرخس پلمپ این کشتارگاه را در راستای سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف دانست.

,

وی در گفت‌وگوی روز جمعه خود گفت که ۴۲ مورد تخلف بهداشتی از کشتارگاه شهر سرخس گزارش شده که برای برطرف شدن این تخلفات بهداشتی تاکنون اقدامی نشده است.

,

علیزاده البته قول تامین گوشت مورد نیاز شهرستان را در مدت تعطیلی کشتارگاه از خارج از شهرستان داد و در این باره گفت: برای رفاه حال همشهریان و با نظارت دستگاه‌های مسئول در بازار، تا اطلاع ثانوی گوشت قرمز از خارج شهرستان وارد می‌شود.

,

دادستان سرخس همچنین تاکید کرد که شبکه دامپزشکی سرخس موظف است تا با کشتارهای غیرمجاز در سطح شهرستان برخورد کند تا سلامت مردم تامین شود.

,

مدیر شبکه دامپزشکی: از سال ۱۳۹۲ پیگیری اصلاح و مرمت کشتارگاه بودیم

, مدیر شبکه دامپزشکی: از سال ۱۳۹۲ پیگیری اصلاح و مرمت کشتارگاه بودیم, مدیر شبکه دامپزشکی: از سال ۱۳۹۲ پیگیری اصلاح و مرمت کشتارگاه بودیم,

برای پیگیری بیشتر موضوع و اینکه چرا تنها کشتارگاه شهر سرخس پلمپ شده است و تا کی پلمپ این کشتارگاه ادامه خواهد داشت با مدیر شبکه دامپزشکی سرخس گفت‌وگو کردیم.

,

خلیل حق شناس درباره دلایل پلمپ کشتارگاه به خبرنگار ما گفت: دامپزشکی از سال ۱۳۹۲ پیگیری اصلاح و مرمت کشتارگاه بوده است و نامه‌نگاری‌های زیادی با شهرداری و رونوشت‌هایی به فرمانداری و دادستانی ارجاع شده است.

,

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس افزود: متاسفانه به دلیل عدم شناخت به کشتارگاه توجه نشده است و تا قبل از بازدید آقای دادستان هیچ اقدامی برای رفع نواقص هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

,

وی وضعیت کشتارگاه را چیزی آن طرف‌تر از زیر صفر توصیف کرد و گفت: وضعیت کشتارگاه خیلی خراب است درحالیکه بسیاری از شهرستان‌ها کشتارگاه‌شان تغییر پیدا کرده، اصلاح و مرمت شده است اما در سرخس این کار انجام نشده است، آقای دادستان هم دستور دادند تا اطلاع ثانوی پلمپ شود و یک جلسه در فرمانداری با حضور اعضای شورای شهر، اداره صنعت و معدن، اتاق اصناف، شبکه بهداشت، دامپزشکی و محیط زیست برگزار شد و تلاش کردیم تا عیوب را بگوییم و قرار شد شهردار طی مدت ده روز مشکل را رفع کند اما تا الان حدود ۶ روز گذشته شهرداری هیچ اقدامی انجام نداده است.

,

حق شناس از  انجام پیگیری‌های متعدد خبر داد و گفت: هم اکنون نیز گزارش‌ها را به دادستانی ارسال می‌کنیم  تا دادستانی و فرمانداری در جریان موضوع قرار بگیرند و تلاش داریم تا هر چه سریعتر نواقص رفع شود.

,

گوسفندها روی زمین کشتار می‌شوند

, گوسفندها روی زمین کشتار می‌شوند, گوسفندها روی زمین کشتار می‌شوند,

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس درباره نواقص کشتارگاه بیان کرد: از ۴۲ مورد مقرر شد حدود ۱۸ مورد توسط شهرداری انجام شود، اولین مورد این است که کشتارگاه مسئول فنی ندارد، دامپزشکی خدمات رایگان می‌دهد اما شهرداری در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است، دومین مورد اینکه گوسفندها روی زمین کشتار می‌شوند و مانع این کار شدیم و به شهرداری نامه زدیم تا یک مهندس عمران معرفی کنند تا این مهندس عمران یک کشتارگاهی مشابه سرخس را مانند طرقبه و شاندیز با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان بازدید کنند و مطابق با آن رفع نواقص کنند متاسفانه تاکنون هیچ فردی معرفی نشده است.

,

وی ادامه داد: سردخانه این کشتارگاه نیز خراب بوده است و اگر سردخانه خراب باشد انگار ما گوسفندی را همراه هزاران بیماری توزیع می‌کنیم و اگر «جمود نعشی» در آن طی نشود و این در سردخانه نباشد آن گوشت احتمال داشتن بیماری شاربن، تب کریمه و بیماری‌های دیگر وجود دارد و به همین دلیل اعلام کردیم دیگر نباید کشتار در کشتارگاه انجام شود.

,

 

,

, ,

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس با بیان اینکه یک سری اقدامات مدیریتی و عمرانی برای کشتارگاه لازم است، گفت: بخشی از ساختمان کشتارگاه خراب است که باید اصلاح شود، سپتیک‌های دفن بهداشتی فاضلاب آنجا خیلی خراب است، سلاخ‌هایی که آنجا فعالیت می‌کنند تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود و آنها برای خودشان کار می‌کنند و اگر خدای نکرده دچار بیماری بشوند کسی جوابگو نیست.

,

حق شناس با تاکید بر اینکه ساختمان کشتارگاه خیلی قدیمی است، عنوان کرد: کاشی و سرامیک باید باشد، درب و پنجره‌ها باید درست شود، نور کافی ندارد، اتاقی برای کارهای اداری باید داشته باشند که متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون نشده است.

,

گوشت‌هایی که از طریق قصابی‌ها بین مردم توزیع شده است هیچ مشکل بهداشتی نداشتند

, گوشت‌هایی که از طریق قصابی‌ها بین مردم توزیع شده است هیچ مشکل بهداشتی نداشتند , گوشت‌هایی که از طریق قصابی‌ها بین مردم توزیع شده است هیچ مشکل بهداشتی نداشتند,

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که با وجود این همه مشکلات آیا گوشتی که بین مردم از این کشتارگاه توزیع شده است مشکل بهداشتی نداشته است، گفت: گوشت‌هایی که از طریق قصابی‌ها بین مردم توزیع شده است هیچ مشکل بهداشتی نداشتند و گوشت‌ها در سردخانه قرار می‌گرفتند ضمن اینکه ناظر بهداشتی ما در آنجا حضور داشته است و چون سردخانه کشتارگاه خراب شده ما اقدام به پلمپ آنجا کردیم.

,

مدیر شبکه بهداشت خاطرنشان کرد: یک بار دیگر نیز سردخانه خراب شده بود که ما از قصابی‌ها خواستیم تا گوشت‌ها را به یخچال‌های خود منتقل کنند که در آن مورد نیز توسط اداره کل شبکه دامپزشکی مورد مواخذه قرار گرفتیم ضمن اینکه هربار به شهرداری اعلام می‌کنیم یک ماشین سردخانه‌دار خریداری کنند می‌گویند این امکان برای ما وجود ندارد و پول نداریم.

,

 

,

حق شناس اضافه کرد: شهرداری می‌گوید چون کشتارگاه برای ما سودی ندارد ما هیچ اقدامی نمی‌توانیم برای آن انجام دهیم ضمن اینکه کارشناس ما روز سه‌شنبه نیز از کشتارگاه بازدید کرده و متاسفانه هیچ اقدامی برای رفع نواقض نشده است.

,

خودروی حمل گوشت شهرداری افتضاح است

, خودروی حمل گوشت شهرداری افتضاح است, خودروی حمل گوشت شهرداری افتضاح است,

وی درباره خودرو حمل گوشت شهرداری نیز گفت: خودروی حمل گوشت شهرداری نیز بسیار افتضاح است ضمن اینکه سردخانه کشتارگاه نیز حدود ده روز ایراداتی داشت و این موضوع را ما چندین بار اعلام کردیم و وقتی دیدیم اقدامی برای رفع مشکل نمی‌شود خواستار پلمپ آنجا شدیم.

,

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس درباره نظارت بر بازار گفت: جلسه‌ای با قصاب‌های سطح شهر، اتاق اصناف و رئیس صنف برگزار کردیم و به آنها اعلام کردیم تا یک ماشین سردخانه‌دار شهرداری در اختیار قصاب‌ها قرار دهد تا این‌ها با برآورد میزان گوشت مورد نیاز، این گوشت را از شهرستان مشهد تامین کنیم ضمن اینکه اگر دامپزشکی مشاهده کند که قصابی، گوشتی که بدون نظارت دامپزشکی کشتار شده است را می‌فروشد ضمن صورتجلسه کردن، تصویرسازی، آن گوشت در همانجا  ضبط می‌شود و تا تعیین تکلیف به صورت امانت در قصابی می‌ماند و اگر قصابی اقدام به فروش کند خیانت در امانت انجام داده و دادگاه نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کند.

,

حق شناس با اشاره به پیگیری‌های زیاد دادستان سرخس برای تامین گوشت شهرستان، گفت: مقرر شده طی دو بار گوشت تنظیم بازار و یک بار نیز گوشت گوساله بدون استخوان وارد شهرستان شود و امیدواریم این موارد بتواند تا زمان رفع نواقص کشتارگاه بازار را کنترل کند.

,

وی تاکید کرد: اگر متوجه بشویم که گوشتی توسط قصاب‌ها از داخل شهرستان تامین شده مجبور هستیم آن قصابی را به دادستانی معرفی کنیم و در این مورد اتاق اصناف نیز اعلام کرده است هر قصابی که در این زمینه همکاری نکند دستور می‌دهیم مغازه فرد از طریق اتاق اصناف پلمپ شود و مشکلی برای مردم پیش نیاید.

,

شهردار: از بد حادثه ما مجبوریم از این کشتارگاه استفاده کنیم

, شهردار: از بد حادثه ما مجبوریم از این کشتارگاه استفاده کنیم, شهردار: از بد حادثه ما مجبوریم از این کشتارگاه استفاده کنیم,

خبرنگار ما برای پیگیری بیشتر موضوع با شهردار سرخس تماس گرفت و درباره اقداماتی که شهرداری برای رفع نواقص انجام داده است سوالاتی را از شهردار پرسید.

,

احمدصفائی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کشتارگاه شهرستان سرخس یک خانه سنتی است و از بد حادثه ما مجبوریم از این کشتارگاه استفاده کنیم و روزانه به طور میانگین ۱۰ لاشه گوسفند را به قصابی‌ها تحویل می‌دادیم.

,

شهردار سرخس با بیان اینکه کشتارگاه را روز چهارشنبه هفته گذشته به دلایلی تعطیل کردیم، گفت: روز جمعه کشتارگاه را پلمپ کردند و مجدد در روز شنبه این کشتارگاه را باز کردیم تا کارهای جزئی آن را انجام دهیم.

,

وی عنوان کرد: نامه‌ای به دامپزشکی زدیم تا نقاطی که قابل برطرف است را با همکاری دامپزشکی رفع کنیم و از آنها خواستیم تا مشخص کنند سکو، بالابر و ریل در کجا قرار بگیرد.

,

 

,

, ,

ماهانه ۱۵ میلیون تومان از کشتارگاه ضرر می‌کنیم

, ماهانه ۱۵ میلیون تومان از کشتارگاه ضرر می‌کنیم, ماهانه ۱۵ میلیون تومان از کشتارگاه ضرر می‌کنیم,

شهردار سرخس با تاکید بر اینکه سردخانه کشتارگاه درست است، گفت: کشتارگاه شهرداری به دلیل اینکه یک خانه سنتی است پروانه ندارد و دامپزشکی نیز به کشتارگاه‌های سنتی پروانه نمی‌دهد و بدون پروانه نیز نمی‌توان اعتباراتی برای این کشتارگاه گرفت ضمن اینکه پلمپ کشتارگاه از لحاظ اقتصادی شاید به نفع شهرداری باشد زیرا ما ماهانه ۱۵ میلیون تومان در آنجا ضرر می‌کردیم اما به دلیل اینکه این کشتارگاه گوشت مورد نیاز مردم را تامین می‌کند مجبوریم این ضرر را قبول کنیم و کشتارگاه را مدیریت کنیم.

,

صفائی تاکید کرد: باید در سرخس کشتارگاه صنعتی در حریم شهر داشته باشیم در حالیکه کشتارگاه فعلی از گذشته وجود داشته است و برخلاف قانون در محدوده شهر قرار دارد در حالیکه طبق قانون کشتارگاه باید در حریم شهر باشد نه در محدود خدمات شهری؛ برای رفع این مشکل هم باید سرمایه‌گذار داشته باشیم که یک نفر برای ایجاد کشتارگاه صنعتی درخواست کرد که آقای فرماندار با وی مخالفت کرد.

,

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کار اصولی شود باید به سمت ایجاد کشتارگاه صنعتی و سرمایه‌گذار برویم که ایجاد کشتارگاه صنعتی نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد و با توجه به شرایط موجود مجبوریم از کشتارگاه فعلی استفاده کنیم و ما به خاطر مردم حتماً پیگیر رفع نواقص کشتارگاه هستیم.

,

تعطیلی برخی قصابی‌ها به دلیل نداشتن گوشت

, تعطیلی برخی قصابی‌ها به دلیل نداشتن گوشت, تعطیلی برخی قصابی‌ها به دلیل نداشتن گوشت,

رئیس اتاق اصناف شهرستان سرخس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره نظارت اتاق اصناف بر قصابی‌ها گفت: اتاق اصناف روز گذشته به همراه فرماندار، تعزیرات حکومتی و دامپزشکی از قصابی‌ها بازدید داشته است و گوشتی که هم اکنون در برخی قصابی‌ها توزیع می‌شود مربوط به کشتار قبل است و گوشت جدید ندارند.

,

مجید نوری سیستانی بیان کرد: برخی از قصابی‌ها نیز به دلیل اینکه گوشت ندارند تعطیل کردند و هیچ کس گوشتی که بدون نظارت دامپزشکی کشتار شده باشد را نمی‌فروشد و اگر چنین موردی را ببینیم برخورد خواهیم کرد.

,

وی از خریداری ۶۰ لاشه گوسفندی از مشهد خبر داد و گفت: ۶۰ لاشه گوسفند روز پنجشنبه وارد شهرستان و بین قصابی‌ها جهت فروش به مردم توزیع می‌شود.

,

رئیس شورای شهر سرخس: سرمایه‌گذاران با مشکل همیشگی مالکیت اراضی مواجه هستند

, رئیس شورای شهر سرخس: سرمایه‌گذاران با مشکل همیشگی مالکیت اراضی مواجه هستند, رئیس شورای شهر سرخس: سرمایه‌گذاران با مشکل همیشگی مالکیت اراضی مواجه هستند,

رئیس شورای شهر سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره پلمپ کشتارگاه سرخس با بیان اینکه کشتارگاه یک سری ایرادات فنی و بهداشتی داشته است، گفت: کشتارگاه یک ساختمان قدیمی است و نیاز به بهسازی و اقدامات عمرانی دارد.

,

حسین احمدی درباره ایجاد کشتارگاه جدید عنوان کرد: امکان احداث بنای جدید در طرح جامع جدید شهر در نظر گرفته شده است که این طرح در مرحله مشاور است و به دست ما نرسیده و باید کشتارگاه موجود را بهسازی کنیم.

,

وی ایجاد کشتارگاه را نیاز ضروری شهر دانست و گفت: ما موظف هستیم تا هرچه سریعتر نواقص موجود را برای مردم رفع کنیم و نمی‌توانیم منتظر طرح جامع باشیم.

,

برای ایجاد کشتارگاه جدید، زمین نداریم

, برای ایجاد کشتارگاه جدید، زمین نداریم, برای ایجاد کشتارگاه جدید، زمین نداریم,

رئیس شورای شهر سرخس با بیان اینکه ایجاد کشتارگاه جدید با توجه به حجم کشتارها در سرخس برای برخی سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران در این حوزه دارد مسئله مالکیت زمین‌ها است و ما اگر بخواهیم برای شهر سرمایه‌گذار بیاوریم و با سرمایه‌گذار بر سر میز مذاکره بنشینیم باید بسته تشویقی داشته باشیم که در این حوزه بحث مالکیت اراضی سرخس که در اختیار آستان قدس رضوی است یکی از مشکلات ما است ضمن اینکه پس از گذشت ۲۷ ماه برای بازگشایی خیابان ثارالله هنوز با آستان قدس به نتیجه‌ای نرسیدیم هر چند به موضوع تعیین تکلیف اراضی که چند وقتی است مطرح شده خوش بین هستیم.

,

احمدی اظهار کرد: دو تا سه مرحله کشتارگاه فعلی را به پیمانکار سپردیم که پس از گذشت چند ماه پیمانکار کار را رها کرده و گفته است که برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

,

تنها کشتارگاه سرخس یک خانه سنتی است که متاسفانه پروانه ندارد و شهرداری هر چه سریعتر برای رفع نیاز مردم شهرستان سرخس باید نواقص آن را رفع کند اما در کنار ضرورت حل سریع مشکل کشتارگاه فعلی، ایجاد کشتارگاه جدید در حریم شهر نیز در گره همیشگی مالکیت اراضی گیر افتاده است و تا زمانی که تکلیف اراضی سرخس معلوم نشود داستان سرمایه‌گذاری در سرخس داستان غم انگیزی خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه