اخبار داغ

در گفت‌وگو با قهرمان دیروز شنا و کارآفرین امروز عنوان شد؛

راه‌اندازی کارگاه تولیدی عمران با ایجاد اشتغال برای جوانان معلول/ نگاه‌مان به آینده است

راه‌اندازی کارگاه تولیدی عمران با ایجاد اشتغال برای جوانان معلول/ نگاه‌مان به آینده است
فعالیت چند جوان کم بینا و کم شنوا در تربت حیدریه و تولید محصولات تاسیساتی نمونه‌ای بارز از شکوفایی توانایی‌های بالقوه افراد معلول در جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمود عمرانی جوان ۳۲ ساله که موسس کارگاه تولیدی عمران صنعت تربت حیدریه است از فعالیت چند ساله خود در تولید و سختی های پیش رویش می گوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی کارش را از دهم مهر سال گذشته آغاز کرده و حدود یک سال بعد مجوز بهره‌برداری را کسب کرده و حالا از تولیدکنندگان و جوانان موفق کارآفرین و عضو جامعه نابینایان و کم بینایان تربت حیدریه است.

,

این کارآفرین در کارگاه به تولید شیلنگ پیسوار پکیج و آبگرم کن، قطعات پلاستیکی از قبیل کف شوی، چاه بست، شیلنگ های توالتی و تاسیسات ساختمانی مشغول است و از روزهای خواستن و توانستن خود حرف می زند.

,

قهرمان دیروز پارا آسیایی شنا؛ تولیدگر امروز

, قهرمان دیروز پارا آسیایی شنا؛ تولیدگر امروز,

, ,

میزان کم بینایی محمود و برادرش ابراهیم حدود یک دهم آلومینیزم است. ابراهیم عمرانی این روزها با تحصیل در آموزشکده فنی و حرفه ای تربت حیدریه در حال حرفه آموزی است و در کنار درس کار هم می کند.

,

وی دارنده مدال برنز بازی های پارا آسیایی کشور امارات در سال ۲۰۱۷ در رشته شنا است و حالا در کنار برادرش مشغول به تولید است.

,

آنها با تلاش شبانه روزی توانسته اند امروز به تولید این محصول تاسیساتی بپردازد و تولید خود را به چهار استان سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس و تهران صادر کنند.

,

آستین همت‌مان را بالا زدیم و شروع به تولید کردیم

, آستین همت‌مان را بالا زدیم و شروع به تولید کردیم,


محمود عمرانی می افزاید: از حدود سال ۸۵ مشغول انجام کارهای تاسیساتی بودم و دلیل این که تصمیم گرفتم کار تولید را آغاز کنم این بود که سال ۹۱ زمانی که در مشهد به تازگی خط نصب فن‌کوئل راه افتاده بود، برای نصب این دستگاه به شیلنگ های متئو نیاز بود و به دلیل کمبود در تولید داخلی این محصول در کشور سفارش و خرید آن مشکل بود، از آن جا با خودم گفتم چرا خودمان نتوانیم تولید کنیم؟

, ,
,

وی تصریح کرد: افراد متقاضی استفاده از این شیلنگ ها زیاد بودند اما محصولی که عمدتا از کشور سوئیس وارد کشور می شد پاسخ گوی نیاز بازار نبود.

,

این کارآفرین اظهار کرد: کم‌کم تحقیقات خود را در خصوص تولید این شیلنگ ها شروع کردم و به کارگاه هایی که تازه کار را در تهران شروع کرده بودند سر زدم، با تولید کنندگان  آن صحبت می کردم تا با روند تولید آشنا شوم و بالاخره بعد از این که نحوه کار کردن و تولید را یاد گرفتم،به شهرم آمدم و با برادرانم آستین همت را بالا زدیم و شروع به کار کردیم.

,

وی بیان کرد: در ابتدا کار را با برادرم ابراهیم که مثل خودم نیز از جامعه کم بینایان است و دیگر برادرم که او سالم است، آغاز کردم.

,

عمرانی اظهار داشت: امروز ما پنج نفر از مددجویان بهزیستی در این کارگاه مشغول کار هستیم و سه نفر دیگر که مسئولیت حمل بار و حسابداری کارگاه را برعهده دارند از افراد سالم اند.

,

به گفته عمرانی مصرف شیلنگ های پیسوار در سینک های ظرف شویی، روشویی، پکیج های ساختمانی، آبگرم کن، فن کوئل و هواسازهاست.

,

وی می‌ افزاید: تا این جا بدون یک ریال حمایت مالی از جایی توانسته به همراه برادرانش کار را پیش ببرد و امروز سرمایه کارگاه خود را به حدود دو میلیارد ریال برساند.

,

حضور در بازارهای همسایه هدف بعدی

, حضور در بازارهای همسایه هدف بعدی,


نکته جالب تر این که محمود که هنوز عمر کار خودش را به دو سال نرسانده به فکر حضور در بازارهای آن طرف آب است و در این خصوص بیان می دارد: در سفری که امسال به کابل افغانستان داشته، توانسته آن جا خریدارانی بیابد و امیدوار است در آینده نزدیک محصولات خود را به آن طرف آب ارسال کند.

, ,
,

عمرانی اضافه کرد: مقدمات صادرات این محصول توسط یکی از دوستان به کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، پاکستان و عراق هم در حال تحقق است، البته مشکلاتی بر سر راه ما هنوز وجود دارد و آن کمبود منابع مالی و  محدودیت در توسعه و گسترش ماشین آلات برای تولیدمان است.

,

وی امیدوار است که با همت و حمایت مسئولان اداره بهزیستی تربت حیدریه بتواند تجهیزات و وسایل تولیدی خود را توسعه و بروز کند.

,

جالب است بدانید که برای خم کردن لوله های سر دوشی، زمانی که محمود نیاز به دستگاهی برای ساخت علم دوش ساده و اهرمی داشته حدود ۷۰ میلیون تومان برای خرید این دستگاه نیاز داشته و وقتی جیب خود را بی پول می بیند، شروع به ساخت همین دستگاه روی یک میز فلزی ساده می کند و حالا روزی ۲۰۰ عدد سردوشی با همین دستگاه دست ساز خود می سازد.

,

خبرنگار وقتی از محمود می پرسد که هزینه ساخت این دستگاه دستی چند برابر کمتر از دستگاه اصلی برایت آب خورده است؟ محمود می‌خندد و می گوید: ۱۵۰ برابر کمتر از آن مبلغ!

,

از مسئولان حمایت می‌خواهم

, از مسئولان حمایت می‌خواهم,


محمود عمرانی خاطر نشان می کند: با وجود داشتن مجوز و پروانه بهره برداری، به علت نداشتن دستگاه تزریق پلاستیک مجبور است مواد اولیه را به یکی از کارگاه ها در مشهد ببرد و به وسیله قالب‌های تولیدی خود، محصولات پلاستیکی را آن جا بسازد و سپس در این کارگاه آن را مونتاژ و بسته بندی و وارد بازار کند.

, ,
,

به گفته خودش او امروز به حمایت مسئولان برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک و تولید شیلنگ های متئو به منظور ایجاد بافت، روکش و سری تراشی شمش برنج که ۵۰۰ میلیون تومان است، نیاز دارد.

,

ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر از معلولان

, ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر از معلولان,


محمود که از وضعیت نابه سامان اشتغال معلولان در تربت حیدریه گلایه مند است، می افزاید: اگر بتوانم با حمایت مسئولان این دستگاه ها را خریداری کنم و کارگاه را توسعه دهم، می توانم تا ۳۰ نفر از افراد جامعه هدف بهزیستی از جمله افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و کم بینا و کم شنوا را در این تولیدی به صورت مستقیم مشغول کار کنم.

, ,
,

توجه به صنعت بسته‌بندی محصول برای صادرات ضروری است

, توجه به صنعت بسته‌بندی محصول برای صادرات ضروری است,

, ,

عمرانی می افزاید: می خواهم روی بسته بندی محصولاتم بیشتر زمان بگذارم، چون برای صادرات باید حتما به این نکته توجه کنم و حالا هم طراحی بسته بندی کارتونی محصولات انجام شده، اما فعلا درون نایلون بسته بندی می کنیم و اگر ۱۵ میلیون تومان بتوانم فراهم کنم برای قالب سازی و کلیشه سازی کارتون مشکلی نخواهم داشت.

,

وی گفت: به حمایت مسئولین نیاز دارد و در سال رونق تولید وظیفه همه این است که به دشمنان ثابت کنند که ایرانی توانمند است و می تواند روی پای خود در همه صحنه ها بایستد و  رفع کننده نیازهای خود باشد.

,

نباید افراد جامعه هدف احساس ناتوانی کنند

, نباید افراد جامعه هدف احساس ناتوانی کنند,

او به همنوعان خود که جزء جامعه هدف بهزیستی هستند توصیه ای کرد و افزود: خداوند اگر یک نقصی در جسم انسان ایجاد کرده باشد حتما در عوض یک ویژگی دیگر به او عطا کرده کما اینکه جامعه نابینایان یا کم بینایان از خلاقیت بسیار فوق العاده ای برخوردارند و نباید افراد جامعه هدف احساس ناتوانی کنند.

,

محمود عمرانی می افزاید: کارها را براساس توانایی افراد مشغول در کارگاه تقسیم بندی کرده ام و مثلا یک کم بینا می تواند کار خود را به نحو احسن انجام داده و کارهایی که به دید بیشتری نیاز است افراد کم شنوا مسئول انجام آن کار هستند.

,

حین کار چشممان خسته می‌شود اما نگاه‌مان به آینده خواهد بود

, حین کار چشممان خسته می‌شود اما نگاه‌مان به آینده خواهد بود,

محمود از امید و روحیه خستگی ناپذیری افراد مشغول در کارگاه گفت: ممکن است به دلیل کم بینایی، بچه ها در حین کار خسته بشوند؛ اما چشم امید شان همیشه به آینده است و علاقه آنها به کار باعث می شود از یک فرد عادی بهتر، مفید‌تر و با سرعت عمل حتی بیشتر آن کار کنند.

,

به گفته اقبال نیا، رئیس بهزیستی تربت حیدریه، در حوزه توانبخشی به چهار هزار و 686 نفر خدمات مختلف ارائه می شود که  از این تعداد 42 نفر ضایعه نخاعی، هزار و 660 نفر جسمی، هزار و 435 نفر دهنی، 616 نفر شنوایی، 537 نفر بینایی و 254 نفر روانی هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه