اخبار داغ

دولت باز هم ناتوان در تنظیم بازار؛

مردم از قیمت 20 هزار تومانی گوجه گلایه‌مند هستند

مردم از قیمت 20 هزار تومانی گوجه گلایه‌مند هستند
رسیدن قیمت گوجه به مرز 20 هزار تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت با فروش قیمت تا 17 هزار تومانی در بازارهای میوه و تره‌بار، گلایه مردم را به همراه داشته و امروز و فردای دولت برای ارزانی تا کنون، عملی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، باز هم ناتوانی دولت در تنظیم بازار و این بار در مورد گوجه باعث گرانی این محصول صیفی در بازار شد و داد خیلی از آحاد و اقشار مردمی را درآورد؛ رسیدن قیمت گوجه به مرز 20 هزار تومان و خیلی خوش‌بینانه با فروش قیمت تا 17 هزار تومانی در بازارهای میوه و تره‌بار، گلایه مردم را به همراه داشت و امروز و فردای دولت برای ارزانی تا کنون، عملی نشده است.

هر چند مسئولان تغییرات فصلی و کم شدن میزان کشت این محصول در استان‌های کشور را عامل برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا و در نهایت گرانی بی سابقه گوجه در بازار این چند هفته اخیر کشور می‌دانند، اما خیلی از فعالان صنفی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که سایه ناتوانی دولت در تنظیم بازار و صادرات این محصول به کشورهای همسایه خیلی سنگین‌تر از تغییرات جوی و به قول بازاری‌ها، دست ندادن این محصول در برخی از استان‌های کشور است.

البته در بدو گرانی گوجه در صحبت‌های عامیانه میان مردم در صف نانوایی‌ها و گپ‌وگفت معمول در تاکسی‌ها علت اصلی این گرانی، از سوی آنان، اصلاح نرخ سوخت متصور و اعلام می‌شد اما رفته رفته اظهارنظر مسئولان صنفی در خصوص دلایل این گرانی و بی تاثیری اصلاح نرخ سوخت بر قیمت گوجه هم نتوانست انگشت تقصیر را از روی دولتی‌ها بر دارد و با اشاره آن‌ها به ناکامی سیاست‌های دولت در تنظیم بازار و همچنین صادرات این محصول به کشورهای همسایه، پای دولت از این ماجرا کنار گذاشته نشد.

سرخی قیمت این روزهای گوجه از رنگ رخسارش هم سرخ‌تر است و در این بلبشوی قیمت‌ها، این سفره مردم است که هر بار آب می‌رود!

امیرحسین فخرآوران در این‌باره و در خصوص عدم تحقق اظهار نظر روزهای نخستین مسئولان در خصوص تعدیل قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو، گفت: علیرغم اظهار نظرهای چند هفته قبل‌تر مسئولان مبنی بر تعدیل قیمت‌ها تا حداکثر 10 روز دیگر، اما همچنان قیمت‌ گوجه تغییری پیدا نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر، میزان عرضه به نسبت تقاضا کافی نیست و به نظر می‌رسد این داستان تا 10 روز دیگر ادامه داشته باشد و پس از دست دادن گوجه میناب و بندرعباس طی روزهای آتی، شاهد تعدیل قیمت این محصول باشیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر، قیمت گوجه‌های گلخانه‌ای در میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز استان 13 هزار تومان و گوجه جنوب نیز 10 تا 11 هزار تومان است.

رئیس میدان میوه و تره‌بار مرکز استان در پاسخ به این سوال که برخی از شنیده‌های مردمی حکایت از عرضه گوجه فرنگی با قیمت 20 هزار تومان در برخی از خرده فروشی‌های سطح استان دارد؛ گفت: با توجه به احتساب سود قانونی 30 درصدی، حداکثر قیمت قانونی در بازار 16 هزار تومان است و فروش گوجه با نرخ 20 هزار تومان تخلف و گرانفروشی است.

فخرآوران تصریح کرد: البته باید بپذیریم که امسال، از یک‌سو خرابی‌ها و بارندگی‌های غیرقابل پیش‌بینی را هم داشتیم که موجب بروز خسارت به بخش کشاورزی ما شد و از سویی دیگر، بخش قابل توجهی از تولیدات حال حاضر کشور ما به کشورهای همسایه در حال صادرات است که در مجموع، در گرانی این روزهای گوجه بی تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه علیرغم تصورات عامیانه، قیمت میوه در بازار همان قیمت پیش از اجرای طرح اصلاح نرخ سوخت است و تغییرات جزیی را داشتیم؛ گفت: البته برخی از رانندگان خودروهای باری که سوخت مصرفی‌شان بنزین هم نیست به صورت خودسرانه نرخ کرایه را افزایش داده‌اند که بالطبع یک مقداری روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران در پایان ابراز امیدواری کرد تا 10 روز دیگر با برداشت گوجه‌ از مزارع استان‌های جنوبی و عرضه ان به بازار، مقداری از قیمت‌ حال حاضر این محصول کاسته شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه