اخبار داغ

در نامه‌هایی از نیروی هوایی انگلیس افشا شد؛

خطری که از بیخ گوش ایران رد شد

خطری که از بیخ گوش ایران رد شد
به تازگی اسنادی فاش شده است که نشان می‌دهد در دهه شصت ممکن بود ایران و ترکیه با یک فاجعه بزرگ و جبران‌ناپذیر روبه‌رو شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نشریه اکسپرس چاپ انگلیس، نامه‌های سری فاش شده از هراس نیروی هوایی انگلیس در دهه شصت از فروافتادن اتفاقی یک بمب اتمی بر روی ایران یا ترکیه در جریان یک برنامه خطرناک انتقال تسلیحات حکایت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این اسناد مورخ نوامبر ۱۹۶۶ که به رویت این نشریه رسیده است، افشاکننده واقعیات تکان دهنده‌ای از شرایطی است که می‌توانست به جنگ جهانی سوم منجر شود و در پی تنش‌هایی ایجاد شد که چهار سال قبل از آن به موجب بحران موشکی کوبا ایجاد شده بود. در یکی از این نامه‌ها از سوی وزیر مشاور در نیروی هوایی سلطنتی انگلیس به وزارت خارجه این کشور درخواست مجوز برای انتقال هوایی ”چهار محموله رادیو اکتیو مربوط به سلاح اتمی موسوم به Red Beard در خاور دور“ شده بود. این سلاح اولین سلاح هسته‌ای تاکتیکی انگلیس بود که توسط بمب افکن‌های V نیروی هوایی این کشور حمل می‌شد و طبق برنامه موسوم به ”الزامات عملیاتی ۱۱۲۷“ در سال ۱۹۶۱ ساخته شده بود.

,

اما بحث بر سر این مسئله بود که ممکن است در راه بازگشت به انگلیس به علت عملیات سوخت گیری مجدد هواپیما‌ها مشکلاتی رخ دهد. آن نقل و انتقالات قرار بود در بازه زمانی ۲۸ نوامبر تا دوم دسامبر ۱۹۶۶ انجام گیرد.

,

در آن نامه تشریح شده بود که این برنامه ممکن بود تهدیدی برای ایران و ترکیه باشد، چون هواپیمای حامل آن سلاح‌ها در بخشی از مسیر خود پس از سوخت گیری مجدد از فراز ترکیه و ایران عبور می‌کردند و هرگونه نقض فنی هواپیما از جمله آتش سوزی و یا سقوط می‌توانست بسیار خطرساز باشد.

,

با این حال جرج تامسون که در آن زمان عضو کابینه هارولد ویلسون بود، با تشریح کامل آن مسئله تاکید کرد که آن عملیات آخرین مورد در نوع خود خواهد بود و در نامه‌ای با انتقال اجزای جدید سلاح اتمی تاکتیکی به خاور دور و بازگرداندن اجزای هسته‌ای غیرعملیاتی موافقت کرد.

,

وی در عین حال تاکید کرد پیامد‌های وقوع هر حادثه‌ای در مسیر ترانزیت از فراز ترکیه یا ایران می‌توانست بسیار جدی باشد و پیشنهاد داد به سفرای انگلیس در آنکارا و تهران در این باره هشدار داده شود و دستورالعمل‌های لازم در صورت وقوع هر اشکالی در جریان اجرای این برنامه ارائه شود.

,

خوشبختانه در جریان این ماموریت هیچ بمبی فرو نیفتاد و جنگ جهانی سوم رخ نداد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه