اخبار داغ

یادداشت؛

ضعف اطلاع رسانی صحیح و شفاف حلقه مفقوده استان همدان / تنویر افکار عمومی نقش اصلی روابط عمومی هاست

ضعف اطلاع رسانی صحیح و شفاف حلقه مفقوده استان همدان / تنویر افکار عمومی نقش اصلی روابط عمومی هاست
اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات ادارات، سازمان ها و نهاد هایی که با مردم ارتباط تنگاتنگی دارند جز وظیفه ابتدایی روابط عمومی ها است. تیم اطلاع رسانی در استان باید توانایی مدیریت پیام، اقناع مخاطب، تنویر افکار عمومی را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ چند روز پیش بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تعطیلی مدارس همدان به دلیل آنفولانزا را رد کرد و تعطیلی دو روزه مدارس همدان را به دلیل پیش‌بینی هواشناسی استان مبنی بر برودت شدید هوا و بارش برف دانست این در حالیست که قبل از حضور محمد پورداوود در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران زمزمه هایی از جدی بودن آنفولانزا در همدان به گوش می رسید و برخلاف گفته های مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در این چند روز نه تنها در همدان از برف هیچ خبری نبود بلکه وضعیت آب و هوا عادی و طبق روزهای قبل بود!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

حال تعطیلی مدارس به هر دلیلی که مدیران بیان می کنند باشد مردم و فعالان فضای مجازی تعطیلی را غیر از شیوع بیماری آنفولانزا نمی دانند و این ناشی از عدم شفافیت در اطلاع رسانی، ناتوانی در بیان صادقانه اخبار و ارایه اطلاعات است که این ضعف در سراسر ادارات استان نمایان است.

,

اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات ادارات، سازمان ها و نهاد هایی که با مردم ارتباط تنگاتنگی دارند جز وظیفه ابتدایی روابط عمومی ها است و مدیریت افکار عمومی، هدایت اخبار و اطلاعات بدون داشتن تخصص قطعا باعث آسیب هایی به سازمان و مردم می شود لذا باید توجه داشته باشیم که مدیریت روابط عمومی صرفا انتشار اخبار رسمی جلسات و دعوت از رسانه ها برای برند کردن مدیر و مسئول نیست! تیم اطلاع رسانی در استان باید توانایی مدیریت پیام، اقناع مخاطب، تنویر افکار عمومی را داشته باشد.

,

متاسفانه در کشور ما بطور اعم و در استان همدان بطور اخص ضعف مدیرت اخبار و اطلاعات توسط روابط عمومی سازمان ها و ادارات به چشم می آید و هر مدیری در هر اتفاقی که با آنها مرتبط هستند آمار های مختلف، غیر شفاف، غیر صحیح و پر ابهام ارایه می کنند که این با نحوه اطلاع رسانی درست در حوزه خبر و روابط عمومی در تناقض است و نقش اصلی روابط عمومی ها در توجیه نحوه اطلاع رسانی مدیران و روسای ادارات بیش از پیش به چشم می آید.

,

در خصوص اخبار ارایه شده در رسانه های رسمی و فضای مجازی در ارتباط با بیماری آنفولانزا اطلاعات مبهم و غیر شفاف انتشار یافته که باعث ایجاد زمینه و بستر برای شایعات فراوان شده است و عدم اطلاع رسانی درست توسط مدیران وسازمان ها و خلا نقش آفرینی روابط عمومی ها و تیم اطلاع رسانی سازمان ها و در راس آنها استانداری همدان ضمن ایجاد ترس در بین مردم باعث کاهش و از بین رفتن سرمایه اجتماعی مدیران دولتی شده است.

,

هر چند سرمایه اجتماعی هر دولتی و هر حکومتی اعتماد مردمی است اما در این دولت به طرق مختلف شاهد بازی با این سرمایه اجتماعی و اهمیت قایل نشدن به نحوه درست اطلاع رسانی برای مردمی که منتظر موضع گیری و ارایه اخبار و آمار صحیح و شفاف هستند شده است. در همین خصوص می توان به صحبت های وزیر نفت و برخی دیگر از مدیران و مسئولان دولتی در قضیه بنزین و طرح مدیریت مصرف سوخت که تمام قد در برابر دوربین ایستادند و از گران نشدن بنزین سخن گفتند و بلافاصله مردم را در شوک عجیب و غافلگیرانه ای فرو بردند اشاره کرد!

,

در خصوص شیوع آنفولانزا که عدم اطلاع رسانی درست و پیشگیرانه در این مورد که باعث ایجاد جو بد بینی به مسئولان و مهیا شدن زمینه برای شایعات شد می توان گفت که کتمان حقیقت توسط مدیران استانداری، آموزش و پرورش نه راهکار این مسئله است و نه شیوه ارتباط گیری با مردم!

,

اگر دانستن حق مردم است چرا رسانه ها را گزینش شده به جلسات استانداری دعوت می کنید؟

,

اگر دانستن شعار اصلی دولت تدبیر! و امید! در راستای شفافیت است چرا با مردم واضح سخن نمی گویید و بر ابهام آنها می افزایید؟

,

اگر دانستن حق مردم است و حقوق شهروندی را در عمل نه! بلکه در شعار سرلوحه خود قرار داده اید چرا مردم را از کوچک ترین، بدیهی ترین و در عین حال مهمترین اخبار که عدم اطلاع رسانی آن به مردم آسیب زننده است محروم می کنید؟

,

چرا مردم را در ابهامات بیشتر غرق می کنید و موجب ناراحتی و حساسیت آنها می شوید؟

,

اطلاع رسانی درست، صحیح، بدون ابهام و شفاف جز ذات فعالیت خبری و رسانه ای است پس چرا مدیریت استان نمی تواند در این زمینه بطور جدی ورود کند و علمدار اطلاع رسانی صحیح و شفاف توام با مسئولیت را در دست بگیرد؟

,

در حالیکه اخبار ضد و نقیضی در فضای مجازی در خصوص آنفولانزا در همدان بیشتر منتشر می شود مسئولان استان نه تنها این آمار ها را تکذیب و در این مورد موضع گیری نمی کنند بلکه باعث بروز شایعات بیشتر در این زمینه نیز می شوند. مردم دیگر چشم و گوش بسته سخنان مدیران و مسئولان را نمی پذیرند و قدرت تشخیص مردم قطعا با چند سال قبل متفاوت است لذا به راحتی نمی توانند عدم اطلاع رسانی و اعلام نکردن دلایل اصلی تعطیلی مندارس توسط آموزش و پرورش را باور کنند. لطفا با مردم صادق باشیم و قبل از بروز شایعات و اخبار ضد و نقیض اطلاع رسانی اصولی و آموزش مردم در حوزه پزشکی و پیشگیری را مد نظر قرار دهیم تا مردم و دانش آموزان بتوانند با روش صحیحی و رعایت اصول و نکات بهداشتی از ابتلا، شیوع و انتشار آنفولانزا مقابله کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه