اخبار داغ

پیچ و خم سرمایه گذاری در اراک؛

سرمایه گذاری‌های مردم‌محور راهی برای نجات پروژه ها و تقسیمِ سودِ عادلانه

سرمایه گذاری‌های مردم‌محور راهی برای نجات پروژه ها و تقسیمِ سودِ عادلانه
درخصوص سرمایه گذاری های شهری می توان از ظرفیت مردم شهر با سرمایه گذاری های تعاونی محور در پروژه های شهری استفاده کرد تا از سویی رشد و توسعه شهر رقم بخورد و از سویی دیگر تمام مردم شهر و نه فقط قشری خاص، از سود پروژه ها بهره مند گردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ توسعه پروژه های عمرانی و گردشگری در هر شهر می تواند در راستای ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای شهری و در کل بهبود شرایط اقتصادی تاثیر گذار باشد. شهرداری ها یکی از اصلی ترین رکن های موجود در این عرصه هستند که می توانند با برنامه ریزی دقیق و اصولی در شکل گیری پروژه های عمرانیِ هدفمند، تاثیر گذار باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

با توجه به مشکلات اقتصادی کشور در چند ساله اخیر، درآمد شهرداری ها که از طریق عوارض ساخت سازهای عمرانی به دست می آید به شدت کاهش پیدا کرده و به نوعی شهرداری ها را در اجرای پروژه های عام المنفعه که در راستای بهبود وضعیت شهری در ابعاد مختلف، تاثیرگذار هستند ناکام می گذارد.

,

اما نکته ای که می توان در این میان به آن توجه ویژه ای داشت استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران است. سرمایه گذارانی که در صورت برقراری شرایط مناسب، می توانند تحولی را در سطح شهرها ایجاد کنند و شهرداری ها را در پیشبرد اهدافشان کمک برسانند. مطمئنا توجه به امر سرمایه گذاری از موضوعاتی است که نیاز به برنامه ریزی، تعامل صحیح، گذر شهرداری ها از نگاه سود محور و بسیار نکات دیگر دارد.

,

شهر اراک یکی از شهر هایی است که در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است و پروژه هایِ نیازمندِ سرمایه گذاریِ بسیاری هستند که می توان با برنامه ریزی دقیق و تدبیر مدیران شهری به محلی برای جلوه پتانسیل های سرمایه گذاری موجود در شهر و یا حتی کشور تبدیل شوند.

,

متاسفانه وجود برخی از پروژه های سرمایه گذاری شکست خورده طی سالیان گذشته در شهر اراک شرایط را به گونه ای رقم زده است که سرمایه گذاران اقبال بالایی نسبت به پروژه های این شهر ندارند و از طرفی عدم مدیریت حساب شده از سوی سازمان مربوطه به این مسئله دامن زده و در حقیقت شهر اراک از این پتانسیل بی بهره مانده است. در سطح شهر با بسیار  پروژه هایی روبه رو هستیم که سالیان سال به صورت نیمه تمام و یا کلنگ خورده باقی مانده اند و حرکت رو به جلویی ندارند و همین موضوع خود در عدم ترغیب سرمایه گذاران برای حضور در شهر اراک تاثیر گذار خواهد بود.

,

در این خصوص به نظر برخی از اعضای شورای شهر اراک اشاره می کنیم که به آسیب شناسی این مسئله می پردازند.

,

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک:

, عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک:,

طرح های سرمایه گذاریِ شکست خورده، آینه عبرتی برای سرمایه گذاران جدید!  

, طرح های سرمایه گذاریِ شکست خورده، آینه عبرتی برای سرمایه گذاران جدید!  , طرح های سرمایه گذاریِ شکست خورده، آینه عبرتی برای سرمایه گذاران جدید!  ,

سعید نادری عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در شهر اراک می گوید: یکی از جاهایی که می تواند روی فرار یا جذب سرمایه گذار تاثیرگذار باشد شورای شهر است.

,

نادری با تاکید بر اینکه شورا باید دیدگاه خود را نسبت به مقوله سرمایه گذاری اندکی تغییر دهد می افزاید: تمام تلاش شورا و شهرداری باید در جهت رفع گرفتاری های سرمایه گذار باشد و نباید فقط محدود به قرارداد بستن ابتدایی شد. سرمایه گذار اگر بخواهد یک پروژه را به سرانجام برساند شاید با ۵۰ مورد گرفتاری مواجه می شود که نوع برخورد دستگاه ها می تواند آن پروژه را برای سرمایه گذار سودده و یا اینکه کلا نابود کند.

,

وی ادامه می دهد: نیاز است که شورا در جهت تسهیل امور قدم بردارد و هم اینکه با سایر حوزه های دیگر، مخصوصا دستگاه های خدمت رسانی که زیر مجموعه شهرداری نیستند، مذاکره کند. اگر قصد جذب سرمایه گذار وجود دارد و می خواهیم سرمایه گذاری پایش به شهر ما باز شود این موارد را باید برای همیشه حل کنیم.

,

عضو شورای شهر با اشاره به چندین طرح سرمایه گذاری شکست خورده در اراک می گوید: طرح های سرمایه گذاری شکست خورده خود آینه عبرتی برای افراد هستند، تا به سمت شهر اراک جهت سرمایه گذاری نیایند. ابتدا باید این پروژه های شکست خورده را از این حالت خارج کرد و به چرخه برگرداند و آنهایی را که قرار نیست اتفاقی بیفتد را تعیین تکلیف کرد.

,

وی ادامه می دهد: به عنوان نمونه در پروژه ارک چند سال است این گود در محل مورد نظر مانده و جلوی چشم همگان است. پروژه الماس غرب، شهرک خودرو و چندین پروژه دیگر که پروژه های شکست خورده سرمایه گذاری هستند، یا باید این ها را حل کنیم و یا این که تعیین تکلیف کنیم و از خیر آنها بگذریم.

,

در این میان کاوه فلک افلاکی رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی کلانشهر اراک به نکته قابل تاملی اشاره می کند.

,

روابطِ خاص مخل ورود سرمایه گذارانِ واقعی

, روابطِ خاص مخل ورود سرمایه گذارانِ واقعی, روابطِ خاص مخل ورود سرمایه گذارانِ واقعی,

فلک افلاکی در این خصوص با تاکید بر تسهیل شرایط موجود، می گوید: تجربیات قبلی نشان می دهد که یا سرمایه گذاران حضور یافته، سرمایه گذار نبودند یا اینکه بر اساس روابط خاصی دعوت به کار شدند و مواردی را در ابتدای کار در نظر نگرفتند. به عنوان نمونه در شهرک خودرو به تحقیق و تفحص وارد شدیم و این یعنی اشکال در کار می بینیم.

,

رئیس کمیسیون عمران شورای کلانشهر اراک:

, رئیس کمیسیون عمران شورای کلانشهر اراک:,

سازمان سرمایه گذاری هیچ استراتژی درستی را برای جذب سرمایه گذار دنبال نکرده است

, سازمان سرمایه گذاری هیچ استراتژی درستی را برای جذب سرمایه گذار دنبال نکرده است, سازمان سرمایه گذاری هیچ استراتژی درستی را برای جذب سرمایه گذار دنبال نکرده است,

همچنین طوفان محمدی دبیر شورا و رئیس کمیسیون عمران مشکل را در سازمان سرمایه گذاری می بیند و می گوید: مهم ترین مسئله این است که سازمان هیچ طرح سالانه ای نداشته و هیچ استراتژی درستی را دنبال نکرده است.  باید پرسید کدام برنامه کوتاه مدت، کدام برنامه بلند مدت؟ همه چیز فقط روی کاغذ نوشته شده است.

,

محمدی ادامه می دهد: شهر اراک پتانسیل بسیار عالی ای دارد؛ از یک طرف کوه و از طرفی تالاب. شهری است که علی رغم اینکه صنعت آن طی سالیان گذشته با مشکل رو به شده است اما به هر حال جای کار بسیار دارد و حتی خود شهر نیز سرمایه گذاران بزرگی چه در خارج از شهر و چه داخل شهر دارد.

,

وی با انتقاد از سیاست های شهرداری و موثر دانستن آن در فرار سرمایه گذاران از شهر، می گوید: آنقدر بند های مختلفی قرار می دهیم که سرمایه گذاران، سرمایه شان را به شهرهای هم جوار دیگر منتقل می کنند. بنظر باید علل عدم سرمایه گذاری در شهر بررسی و این مسئله به صورت ریشه ای حل گردد.

,

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک:

, رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک:,

سیستم سرمایه گذاری اراک آزمون و خطایی اداره می شود

, سیستم سرمایه گذاری اراک آزمون و خطایی اداره می شود, سیستم سرمایه گذاری اراک آزمون و خطایی اداره می شود,

در این خصوص فدایی رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک می گوید: متاسفانه در سیستم سرمایه گذاری شهر اراک، به دلیل جدید و نو پا بودنش اساسا کار بر اساس آزمون و خطا پیش می رود. به عنوان نمونه در بازه ای شرایط پیمان کاری را در مناقصات برای سرمایه گذاری در نظر می گرفتند.

,

فدایی می افزاید: سرمایه گذاری مقوله ای جداست و اصلا این چنین قسمتی تعریف شده نبوده است و آرام آرام تازه به صورت تجربی وارد این فضا می شوند. برای سرمایه گذار باید فرش قرمز پهن و مشکلاتش را حل کرد.

,

وی ادامه می دهد: نباید این گونه فکر کنیم که بند ناف هر پروژه ای را بنام شخصی بریده شده است و نه اینکه فکر کنیم سرمایه گذار اگر آمد باید سر او کلاه بگذاریم.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:

, رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:,

چشم انداز ۲۰ ساله نیاز سرمایه گذاری در اراک

, چشم انداز ۲۰ ساله نیاز سرمایه گذاری در اراک, چشم انداز ۲۰ ساله نیاز سرمایه گذاری در اراک,

ایرج رضایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این خصوص می گوید: در بحث سرمایه گذاری دو سه مشکل ریشه ای داریم و یکی از مشکلات آن این است که سرمایه گذاری چشم اندازی می خواهد ۷ الی ۲۰ ساله. یعنی فردی که برای سرمایه گذاری مراجعه می کند مطمئن باشد که سرمایه او افزایش پیدا می کند و شکست ندارد. بر همین اساس بود که در چشم انداز بیست ساله، حوزه سرمایه گذاری را هم دیدیم که رعایت نمی شود.

,

وی عدم تعریف شیوه نامه سرمایه گذاری را یکی دیگر از مشکلات می داند و ادامه می دهد: لازم است شیوه نامه سرمایه گذاری تعریف شود و همچنین بحث سندیت ملکیت هایی که در اختیار شهرداری است نیز باید مشخص گردد.

,

رضایی عدم ممیزی املاک در شهر اراک را یکی از مشکلاتی می داند که دراین زمینه نیز تاثیر گذار است و در این خصوص می گوید: یکی از معضلات شهر اراک عدم ممیزی املاک شهر هست؛ چه از نظر دولتی و چه از نظر خصوصی. ما باید املاک را ممیزی کنیم و ببینیم که چه املاکی دولتی و چه املاکی خصوصی است. به عنوان نمونه در مورد دره گردو مسئولین فرادستی شریط واگذاری این زمین ها را تسهیل کنند، تا شهرداری بتواند راسا ورود کرده و زمینه های سرمایه گذاری را ایجاد کند و حتی خودش نیز سرمایه بریزد و برای این قسمت طرح آماده کند.

,

سرمایه گذاری های تعاونی محور راهی برای حضور همه مردم

, سرمایه گذاری های تعاونی محور راهی برای حضور همه مردم , سرمایه گذاری های تعاونی محور راهی برای حضور همه مردم ,

همانطور که در صحبت های اعضای شورای شهر مشخص است سرمایه گذاری در اراک نه تنها از برنامه مشخصی پیروی نمی کند بلکه گاهی با بدسلیقگی هایی نیز رو به رو است و همین موضوع باعث فرار سرمایه گذاران از این شهر می شود.

,

البته دراین خصوص می توان از ظرفیت مردم شهر در سرمایه گذاری های تعاونی محور در پروژه های شهری استفاده کرد تا از سویی رشد و توسعه شهر رقم بخورد و از سویی دیگر تمام مردم شهر و نه فقط قشری خاص، از سود پروژه ها بهره مند گردند. مطمئنا حرکت شهر به سمت مدیریت مردمی تر و جمعی تر، کمک شایان توجهی در راستای توسعه شهری خواهد داشت و شهرداری را در این شرایط بد اقتصادی اش نجات خواهد داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه