اخبار داغ

رئیس قوه قضائیه مطرح کرد؛

برخورد جدی قوه قضائیه با جنایتکاران اقتصادی و اغتشاشگران/ صف معترضان از اغتشاشگران جداست

برخورد جدی قوه قضائیه با جنایتکاران اقتصادی و اغتشاشگران/ صف معترضان از اغتشاشگران جداست
رئیس قوه قضائیه از برخورد جدی با کسانی که جنایات اقتصادی می کنند و امنیت قضایی را به خاطر پول تهدید می کنند و اغتشاشگران خبرداد و گفت: اعتراضات مردم متفاوت است ولو لحن نامناسبی داشته باشد؛ ما صف آن ها را از افراد مخل آرامش و امنیت جدا می کنیم؛ این مردم با افرادی که با سلاح سرد و گرم امنیت را تهدید می کنند فرق دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ آیت الله ابراهیم رئیسی عصر امروز در با بیان اینکه کرامت قاضی و کارمند و نیروی انسانی و همچین کرامت برای ارباب رجوع بسیار اهمیت دارد و همه باید گرامی داشته بشوند، اظهار کرد: حفظ کرامت انسانی برای همه ضرورت است، همه دارای شخصیت انسانی هستند که باید تکریم شوند و گرامی داشته بشوند و به سخن آن ها توجه شود و به خواست آن ها ترتیب اثر داده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما موظف هستیم کرامت قضات را حفظ کنیم، عنوان کرد: حفظ کرامت و شان قاضی نکته ای است که همه باید به آن توجه کنند.

,

وی با بیان اینکه ابلاغ دستورالعمل کرامت برای مرور و نوشتن «ملاحظه گردید» زیر آن نیست و باید به آن توجه و عمل شود، عنوان کرد: دستگاه قضایی باید هم نسبت به خود و هم نسبت به بقیه حفظ کرامت را مد نظر قرار بدهد و حفظ کرامت ارباب رجوع هم اهمیت داده شود.

,

رئیسی ادامه داد: جایی که ما هستیم اقتدار را می طلبد و اقتدار را قانون به ما داده است؛ البته مهربانی هم می طلبد؛ مادر مهربان و پدر مهربان تمام سعادت فرزند خود را می خواهد، مهربانی و پناه قرار گرفتن از خصوصیات دستگاه قضاست و اقتضای آن مهربانی است و مهربانی به معنای کوتاه آمدن نیست، همان طور که لازمه اقتدار هم ترش رویی نیست.

,

وی با بیان اینکه با میزان جذب پلکانی قوه قضاییه، مشکل کمبود نیروی انسانی ما حل نمی شود، عنوان کرد: سال 96، شش هزار نفر در آزمون ثبت نام کردند و مراحل جذب این افراد در حال انجام است تا به حال حدود یک هزار و 400 نفر جذب شدند. مقداری وضعیت نیروی انسانی متفاوت خواهد شد که باید اقدام جهشی تر باشد.

,

رئیسی با بیان اینکه مشورت کردن در کار قضایی خلاف استقلال قاضی نیست، اذعان کرد: قضات به ویژه در پرونده های تخصصی اقتصادی که به کشف حقیقت کمک می کند و ما هم به دنبال کشف حقیقت هستیم از مشورت با متخصصان بهره ببرند.

,

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مسئله تمرکز زدایی پیشنهادی بود که مطرح شد و معاون راهبردی قوه بررسی کنند که چه کارهایی را می توانیم به استان ها واگذار کنیم.

,

وی با اشاره به سفر معاونان و بخش های مختلف این قوه به شهرستان های مختلف استان، گفت:و امشب در شورای عالی قوه قضاییه در اصفهان گزارش این بخش ها به تفصیل شنیده خواهد شد و تصمیم گیری می کنیم.

,

رئیسی تاکید کرد: مسئله صلاحیت شوراهای حل اختلاف و صلح و سازشی افزایش خواهد یافت و هر چه را بشود با شورای حل اختلافی حل بشود قطعاً همین کار را می کنیم.

,

قاضی القضات کشور با بیان اینکه در دستگاه قضایی هم شان نظارت و هم شان قضاوت داریم و به اعتبار این دو شان و این که فصل الخطاب دستگاه قضا است، نگاه دیگران هم به این جاست، عنوان کرد: من شب گذشته حدود ساعت 10 به زندان اصفهان رفتم و دو ساعتی آن جا بودم؛ قاضی باید لیست زندانیان خودش را پیش روداشته باشد که مبادا کسی که امروز باید تعیین تکلیف بشود و کارش به فردا بکشد.

,

وی با بیان اینکه مهریه، دینی بر ضمه زوج است و باید پرداخت کند، گفت: البته وقتی ندارند و بر اساس تمکن قسط بندی می شود اما همچنان بر ضمه اوست و باید پرداخت کند.

,

رئیسی ادامه داد: تأکید می کنم باز نگاهی در قضیه اعسار بکنند؛ وقتی 80 سکه مهریه است و می گوییم 20 سکه بدهید ولی وقتی ندارد، زوج باید زندان برود ؟ ما نمی گوییم نباید بدهد ولی باید بیشتر دفت کرد. اگر کسی تمکن دارد و نمی دهد، استنکاف می کند و باید با او برخورد شود ولی اگر اعسار دارد اقدام برای چنین فردی دلیل می خواهد و ما باید بر اساس مبانی فقهی عمل کنیم.

,

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اعسار باید خارج از نوبت رسیدگی شود و زندان کردن نباید آسان باشد، گفت: در جلسات دیگر گفتم، ماهی یک بار از یک زندان سرکشی کنید. زندان در برنامه من نبود ولی خواستم بروم و از نزدیک ببینم.

,

وی اذعان کرد: آمار قابل توجهی از میران زندان های کوتاه مانند یک ساعت و نیمه روزه است. کسی که به زندان می رود آثار و مسائل خودش را به همراه دارد. قضات نسبت به این قضیه حساس باشند و سیاست حبس زدایی و حایگزین های حبس اهمیت داده شود.

,

رئیسی با بیان اینکه هر چه اطاله دادرسی منتفی باشد، اثربخشی ما بیشتر است، گفت: اگر مواردی مانند موسسات اعتباری پیچیدگی دارد باید در آن مورد مشورت کرد؛ در واقع معطلی پرونده هیچ وجهی ندارد باید پرونده از بن بست خارج شود و اگر در اصفهان نشد باید در تهران این کار انجام شود.

,

رئیس قوه قضائیه از برخورد جدی با کسانی که جنایات اقتصادی می کنند و امنیت قضایی را به خاطر پول تهدید می کنند و اغتشاشگران خبرداد و گفت: اعتراضات مردم متفاوت است ولو لحن نامناسبی داشته باشد ما صف آن ها را از افراد مخل آرامش و امنیت جدا می کنیم؛ این مردم با افرادی که با سلاح سرد و گرم امنیت را تهدید می کنند فرق دارند.

,

وی با بیان اینکه جرایم امنیتی با جرایم سیاسی فرق می کند، اظهارکرد: با توجه به اختیارات قانونی که قضات دارند، توجه داشته باشند که در کنار حق یک تکلیف هم وجود دارد و تکلیف از انسان در رابطه با همان حق خواسته می شود.

,

رئیسی در پایان گفت: اگر کسی در گوشه و کنار این استان مورد ظلم قرار رفت باید با دل قرص بگوید می روم به دادگستری مراجعه کنم و دل طرف مقابل بلرزد و این احساس از طریق بخشنامه ایجاد نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه