اخبار داغ

معاون سازمان صنعت مازندران اعلام کرد؛

سهم 40 درصدی گران‌فروشی از تخلفات

سهم 40 درصدی گران‌فروشی از تخلفات
معاون نظارت، و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: طی 18 روز پس از اجرای طرح تغییر نرخ سوخت، بیش از 1900 فقره پرونده به ارزش 22 میلیارد ریال در مازندران تشکیل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، پس از 24 آبان‌ماه یعنی همزمان با آغاز طرح افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، با توجه به اینکه  احتمال افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها و احتکار کالا در سطح بازار و واحدهای خدماتی وجود داشت، تشدید بازرسی و نظارت‌ها از سوی واحدهای نظارتی دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان‌های صمت استان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

حال بعد از گذشت نزدیک به 20 روز از اجرای طرح تشدید نظارت بر بازار به سراغ یکی از مدیران متولی اجرای این طرح در سطح استان رفتیم تا از جزییات اجرای این طرح و اثربخشی آن مطلع شویم؛ متن این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

حسین اصغرزاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت بازرسی‌های صورت گرفته پس از اجرای طرح اصلاح نرخ سوخت و کم و کیف پرونده‌های متشکله اظهار کرد: ما برای مقایسه میزان تشدید بازرسی‌ها و تعداد پرونده‌های متشکله در طرح تشدید نظارت بر بازار، دو بازه زمانی 18 روزه قبل و بعد از اجرای طرح تغییر نرخ سوخت را در نظر می‌گیریم.

وی با این توضیح افزود: البته طی این مدت، ضمن اینکه همکاران ما در دو شیفت مشغول فعالیت هستند و الویت کاری آن‌ها رسیدگی به شکایات مردمی بوده است، میزان بازرسی‌های مشترک نیز در تمامی شهرستان‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

رشد 134 درصدی تعداد بازرسی‌‌ها از بازار
معاونت نظارت، بازرسی و  حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت مازندران خاطرنشان کرد: طی مدت 18 روزه قبل از افزایش نرخ بنزین تعداد بازرسی‌های ما در سطح استان، 8 هزار و 220 مورد بوده است که این میزان در بازه 18 روزه 24 آبان‌ماه آغاز اجرای این طرح تا 12 آذرماه، 19 هزار و 225 مورد بازرسی انجام شد که این رقم حاکی از افزایش 134 درصدی میزان بازرسی‌ها طی این مدت دارد.

این مسئول ادامه داد: تعداد پرونده‌های متشکله در بازه زمانی 18 روزه قبل از اجرای طرح بنزین، 680 فقره بوده است که این رقم در بازه زمانی 18 روزه پس از اجرای طرح با توجه به تشدید میزان بازرسی‌ها به یک‌هزار و 953 فقره رسید که نزدیک به سه برابر پرونده‌های قبل از اجرای طرح است.

ارزش ریالی 22 میلیاردی پرونده‌های متشکله در طرح تشدید نظارت بر بازار
اصغرزاده بیان کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها در بازه 18 روزه قبل از اجرای طرح، 13 میلیارد و 700 میلیون ریال و در بازه زمانی پس از اجرای طرح نیز به 22 میلیارد و 130 میلیون ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه گرانفروشی در صدر تخلفات شناسایی شده و از جمله مهمترین تخلفات  در حال ارتکاب در بازار محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: از میان پرونده‌های متشکله قبل از اجرای طرح، سهم تخلف گرانفروشی از مجموع پرونده‌ها 232 فقره یعنی 34 درصد مجموع تخلفات بوده است و این رقم پس از اجرای طرح، 770 فقره یعنی حدود 40 درصد از مجموع تخلفات شناسایی‌شده بوده است.

معاون نظارت، بازرسی و  حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت مازندران با اشاره به استقرار کانکس‌های نظارتی در میادین اصلی غالب شهرهای مازندران، تاکید کرد: تعداد گزارش‌های واصله از سوی مردم از طریق سامانه 124 به این سازمان قبل از اجرای طرح 284 مورد بوده است که این رقم پس از اجرای طرح به یک هزار و 256 مورد افزایش پیدا کرد که این موضوع حاکی از رشد چشمگیر و حائز اهمیت همکاری و مشارکت مردمی به میزان 442 درصد بوده است.

این مسئول گفت: مشارکت مردم طی این مدت نسبت به بازه مشابه قبل از اجرای طرح، بیش از 4 برابر شد و این بیانگر آن است که همکاری مردم در این طرح نسبت به گذشته خیلی رشد داشته و ما قدردان این مشارکت هستیم.

انجام 682 طرح نظارتی مشترک طی 18 روز پس از گرانی بنزین
اصغرزاده متذکر شد: طی 18 روزه پس از اجرای طرح، تعداد 682 طرح نظارتی مشترک از بازار با دستگاه‌های مرتبط در تمامی شهرهای استان انجام دادیم و مشارکت دستگاه‌های متولی نظارتی با سازمان صمت نیز در این طرح، مطلوب و مشهود بوده است.

جرایم مصوب گذشته حالا دیگر بازدارنده نیست
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که چرا همواره علیرغم نظارت‌های متعدد دستگاه‌های متولی، گرانفروشی طی سالیان متمادی در صدر تخلفات بازار قرار دارد و تاکنون ریشه کن نشده است؛ اعلام کرد: یکی از دلایل اصلی این مسئله این است که قوانین ما قوانینی بازدارنده نیست و جرایمی که اکنون وجود دارد شاید در گذشته رقم سنگین و بازدارنده‌ای بود، اما در شرایط حال حاضر، رقم ناچیزی محسوب می‌شود و بازدارندگی لازم را ندارد.

معاونت نظارت، بازرسی و  حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت مازندران یادآور شد: برخی از قوانین ما باید بازنگری، اصلاح و به روز شوند و میزان جرایم نقدی و غیرنقدی آن تشدید شود تا قابلیت بازدارندگی آن حفظ بماند.

این مسئول با بیان اینکه وظیفه سازمان صمت برخورد با تخلف است، نه برخورد با گرانی؛ تشریح کرد: البته بخشی از این گرانی‌ها از سوی واحد‌های نظارتی قابل کنترل نیست چرا که وقتی کالایی در کشور قیمتش بالا می‌رود و فروشنده آن را با سود قانونی به فروش می‌رساند، تخلفی انجام نداده است که ما ورود پیدا کنیم و می‌بایست این مسئله یعنی اصل گران شدن یک کالا از سوی سایر دستگاه‌ها و ستاد تنظیم بازار حل‌وفصل شود.

اصغرزاده گریزی هم به بازار میوه و تره‌بار زد و گفت: در خصوص قیمت این روزهای گوجه نیز، وضعیت به همین منوال است و وقتی کسبه اعلام می‌کند که من گوجه را با قیمت 11 هزار تومان از میدان بار خریداری کردم و با احتساب سود 30 درصدی با قیمت 14 هزار تومان در حال عرضه هستم؛ تخلفی انجام نداده است و باید این موضوع با قطع صادرات، با در نظر گرفتن تعرفه و سیاست‌های تنظیم بازاری حل‌وفصل شود.

ارزش ریالی 120 میلیاردی پرونده‌های قاچاق طی 8 ماهه امسال
وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص میزان پرونده‌های قاچاق متشکله در استان اذعان کرد: طی 8 ماهه نخست امسال، 5 هزار و 320 مورد بازرسی صورت گرفت که در نهایت منجر به تشکیل 296 فقره پرونده قاچاق به ارزش بیش از 120 میلیارد ریال شد.

گفتنی است جدا از اقدامات انجام گرفته و در حال انجام نظارتی از سوی دستگاه‌های متولی، اما پر رنگ‌ترین نقش بازدارنده در جلوگیری از تخلفات صنفی جدای از لزوم به روز رسانی قوانین مرتبط با این بخش، نقش و مشارکت مردمی است؛ امری که باید با فرهنگ‌سازی و تسریع در پاسخگویی به مطالبات آن‌ها، بیش از بیش تقویت شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, رشد 134 درصدی تعداد بازرسی‌‌ها از بازار, رشد 134 درصدی تعداد بازرسی‌‌ها از بازار,
,
,
,
,
, ارزش ریالی 22 میلیاردی پرونده‌های متشکله در طرح تشدید نظارت بر بازار, ارزش ریالی 22 میلیاردی پرونده‌های متشکله در طرح تشدید نظارت بر بازار,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انجام 682 طرح نظارتی مشترک طی 18 روز پس از گرانی بنزین, انجام 682 طرح نظارتی مشترک طی 18 روز پس از گرانی بنزین,
,
,
, جرایم مصوب گذشته حالا دیگر بازدارنده نیست, جرایم مصوب گذشته حالا دیگر بازدارنده نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ارزش ریالی 120 میلیاردی پرونده‌های قاچاق طی 8 ماهه امسال, ارزش ریالی 120 میلیاردی پرونده‌های قاچاق طی 8 ماهه امسال,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه