اخبار داغ

پشت‌پرده سیاست آمریکا درباره «توافق عدم تجاوز»

پشت‌پرده سیاست آمریکا درباره «توافق عدم تجاوز»
دولت آمریکا از چهار کشور عربی امارات، بحرین، عمان و مغرب که روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی ندارند خواسته توافقنامه عدم تجاوز با این رژیم را به امضا برسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در مقاله‌ای در بخش سخن سردبیر به تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در راستای ایجاد روابط میان 4 کشور عربی امارات، بحرین، عمان و مغرب با رژیم صهیونیستی، پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این مقاله آمده است که مقام‌های اسرائیلی در تلاش هستند از آشوب‌های منطقه‌ای علیه ایران و همپیمانانش بهره‌گیری کنند تا به روند عادی‌سازی با کشورهای عربی «پادشاهی» سرعت ببخشند به‌ویژه بعد از آن‌که ائتلاف به اصطلاح «ناتوی عربی- سُنی» برای مقابله با ایران، شکست خورده است.

,

در این میان، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نقش چشمگیری در این خصوص ایفا می‌کند و می‌کوشد که تحت پوشش امضای «معاهده عدم تجاوز» این 4 کشور عربی( امارات، بحرین، پادشاهی عمان و مغرب) که زیربنای عادی‌سازی کامل با تل‌آویو می‌شود، ائتلافی اسرائیلی- کشورهای حوزه خلیج فارس را به رهبری خود جهت تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز تاسیس کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز چنین ماموریتی را بر عهده دارد.

,

ایده‌پرداز آن نیز «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل بود که هیئتی را به این منظور عازم واشنگتن کرد و تماس‌ها با سفارتخانه‌های 4 کشور نام‌برده در پایتخت آمریکا آغاز کرده است.

,

این مقاله در عین حال افزود که البته فشارهای فزاینده‌ای از سوی آمریکا بر پادشاه مغرب تحمیل می‌شود تا اولین کسی باشد که با امضای چنین توافقی موافقت کند.

,

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نیز به نقش «پدرخواندگی» برای این گام عادی‌سازی ادامه می‌دهد و او برای دیدار با مایک پامپئو عازم لیسبون، پایتخت پرتغال شد و پس از این دیدار، وزیر خارجه آمریکا بلافاصله به رباط، پایتخت مغرب رفت تا دولت مغرب را برای پیوستن به چنین توافق یا معاهده‌ای ترغیب کند.

,

نویسنده این مقاله با اشاره به این‌که «معاهده عدم تجاوز» که دولت نتانیاهو در سایه سیاست کنونی این رژیم که در آستانه فروپاشی قرار دارد، برای آن بازاریابی می‌کند، نوشت که این معاهده تلاش می‌کند 4 کشور عربی نام‌برده را به «توهم» بیندازد. ولی چه زمانی این کشورها هدف خصومت اسرائیل قرار داشته‌اند و آیا این کشورها در جنگ‌های مستقیم یا غیرمستقیم علیه رژیم اشغالگر مشارکت داشتند یا خیر؟

,

در این مقاله آمده است که تظاهرات اعتراضی به بنزین در ایران و یا تظاهرات اعتراضی به فساد مالی و سیاسی در لبنان یا عراق هرگز این کشورها را به صورت دائم در وضعیت بحران قرار نمی‌دهد و به‌ویژه در ایران، این تظاهرات‌ها پایان یافته و در عراق نیز دامنه آن بعد از استعفای «عادل عبدالمهدی» کم شده است.

,

در پایان این مقاله آمده است: اسرائیل این روزها با تهدیدی موجودیتی روبه‌رو است و توان یک‌سره کردن جنگ به نفع خود، در بیشتر از یک جبهه را به دلیل بازدارندگی موشکی ایران و همپیمانانش از دست داده است از این‌رو این رژیم تلاش می‌کند جایگاهی برای خود در منطقه خلیج( فارس) ایجاد و بستر رویارویی نظامی با ایران را هموار کند و کشورهای عربی و آمریکا را وارد آن جنگ کند.

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه