اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل:

تهدید اروپایی‌ها تازگی ندارد/ آنها دنباله‌رو آمریکا هستند

تهدید اروپایی‌ها تازگی ندارد/ آنها دنباله‌رو آمریکا هستند
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها تحریم ها علیه ایران را لغو کردند اما ایران معتقد است آنها باید در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا هم مقاومت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن جلیلوند در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز درباره تهدید ایران به اجرای ساز و کار ماشه توسط آلمان، فرانسه و انگلیس اظهار داشت: اتحادیه اروپا از مدت‌ها قبل که ایران به صورت تدریجی درصدد خروج از برجام بوده ایران را تهدید کرده که خروج از برجام برای او تبعات دارد که البته تاکنون اقدام عملی چندان جدی علیه ایران اجرا نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: این واکنش ها نشان می دهد که هرگاه ایران از برجام دور شود، اتحادیه اروپا فشار علیه کشور ما را بیشتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از صدور بیانیه شش کشور، اتحادیه اروپا به صورت مشروط خواستار بازگشت ایران به برجام شد، از سوی دیگر ایران گام به گام از برجام دور شد در نتیجه اروپایی‌ها مواضع خود را به نحوی تغییر دادند که فشار علیه ایران افزایش یابد.

,
,
,

جلیلوند گفت: اجرای تهدیدات علیه ایران گامی طولانی است و در این راستا باید چند کمیسیون حل اختلاف در برجام تشکیل شود؛ ابتدا این موضوع در کمیسیون اول و بعد در سطوح وزیران سپس در کمیسیون داوری سه کشور مطرح شود در حالی که اروپایی‌ها می توانند به یک باره از برجام خارج شوند و در نهایت به جای 4+1 گروه 2+1 که همان ایران، چین و روسیه است باقی بمانند.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: بر اساس یکی از مواد برجام، در صورتی که ایران از برجام خارج شود و به تعهدات خود عمل نکند تمامی قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل که قبلاً علیه ایران صادر شده به شرایط اولیه خود باز خواهد گشت.

,

وی بیان کرد: بر مبنای برجام، قرارداد ۲۲۳۱ به حالت تعلیق درآمده بود اما با خروج ایران از برجام به حالت اولیه خود باز می گردد.

,

جلیلوند گفت: تعهدات برجامی بین اروپا و ایران امضا شده اما رویارویی اصلی ما با آمریکایی‌هاست با این حال تعهدات امضا شده اروپا متفاوت است اما فقط اروپا در مقابل ایران متعهد نیست بلکه روسیه و چین هم تعهد دارند.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی ها تحریم ها علیه ایران را لغو کردند اما ایران معتقد است آنها باید در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا هم مقاومت کنند.

,

وی افزود: استراتژی ایران این است که گام به گام از برجام خارج شوند تا اروپا را وادار کند به مواضع خود بازگردند و در برابر تحریم های ثانویه آمریکا مقاومت کنند.

,

جلیلوند عنوان کرد: از سوی دیگر به دنبال سخنان اخیر رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه اگر آمریکا تحریم‌های علیه ایران را لغو کند، با او مذاکره خواهد شد، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به نحوی از ایران فاصله و کنار آمریکا قرار بگیرند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه