اخبار داغ

یادداشت؛

مطالبه گری بدون محافظه کاری ماهیت دانشجوی طراز انقلاب

مطالبه گری بدون محافظه کاری ماهیت دانشجوی طراز انقلاب
روز دانشجو هم روز توجه به جایگاه علم، دانش، تحقیق و پژوهش است هم روز نمایش ماهیت حقیقی دانشجو است ، ماهیتی که ضداستکباری و ضد استبدادی، علمدار استقلال و آزادی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ ۱۶ آذر به یاد سه دانشجوی مبارز و آزادی خواه که در اعتراض به سفر نیکسون به کشورمان در دانشگاه تهران مورد اصابت گلوله های سرخ ارتجاع نیروهای نظامی ارتش وابسته پهلوی قرار گرفتند، گرامی داشته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجویی بودند که بیرق آزادگی، استقامت و استقلال را در تاریخ مبارزه با رژیم وابسته محمد رضا شاه بلند کردند و بدون توجه به تحدید آزادی، استبداد و دیکتاتوری که بعد از کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حکومت ایجاد کرده بود ایستادند.

,

شهادت بهای ایستادگی در برابر خفقان، ذلت و استبداد است، اساسأ دانشجو از ذلت و استبداد بیزار است و همواره در طول تاریخ جنبش دانشجویی علمدار استقلال و آزادی بوده است.

,

اعتراض و ایستادگی دانشجویان به سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در حالی اتفاق می افتاد که ۴ماه قبل رژیم، در یک عملیات نظامی و امنیتی علیه دولت مصدق کودتا کرده و کشور را در یک خفقان بی سابقه فروبرده است و در چنین شرایطی ندای آزادی و طلب استقلال نه تنها کم‌رنگ نمی شود بلکه پرچم آن را دانشجویان بلند می‌کنند و این نشانگر این است که دانشجوی انقلابی و مبارز هیچ نسبتی با محافظه کاری ندارد و این دانشجو حاضر است برای رسیدن به قله های استقلال و آزادی هزینه دهد.

,

دانشجویی که از باند های قدرت و ثروت دور است، از جهاتی با همه قشرهای مختلف جامعه متمایز است، و این تمایز قدرتی را به دانشجو می دهد که بتواند  آزادی را فریاد بزند، بتواند بدون هیچ وابستگی سیاسی، جناحی و حزبی مطالبه گری کند و عدالت را نصب العین خود قرار دهد و برای رسیدن به باورها در میدان حضور داشته باشد و برای آن هم هزینه دهد.

,

روز دانشجو هم روز توجه به جایگاه علم، دانش، تحقیق و پژوهش است هم روز نمایش ماهیت حقیقی دانشجو است ، ماهیتی که ضداستکباری و ضد استبدادی، علمدار استقلال و آزادی است.

,

دانشجو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل پیشرونده تحقیق و توسعه علمی کشور و آینده سازان کشور است که فردای روشن ایران اسلامی با دستان دانشجویان امروز رقم خواهد خورد. «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت» بدون شک توسط یکی از مهمترین سرمایه های کشور که همان نیروهای انسانی است اتفاق می افتد و از آنجا که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دانش، را آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور می داند هماره این بیانات معظم له نقش دانشجو را بسیار پر اهمیت و با اعتبار می‌کند.

,

دانشجو به دلیل خصیصه هایی نظیر عدالت خواه و آرمان خواه بودن که ناشی از دوری از باند قدرت و ثروت است بصورت آزادانه همواره منشا تحول بوده و در بین اقشار جامعه بعنوان الگو و مرجع شناخته می شود. در بسیاری از اتفاقات سیاسی و حرکت های اجتماعی نگاه جامعه به دانشجو و راه دانشجو است و این مرجعیت پذیری دانشجویی که جاده صاف کن باند های سیاسی نیست توسط جامعه، به دلیل تاثیرناپذیر و استقلال دانشجو از احزاب و افراد وابسته به باند قدرت و ثروت است.

,

علاوه بر خصیصه های عدالت خواهانه و آرمان خواهانه دانشجو، عدم منفعت طلبی و منفعت خواهی دیگر ویژگی دانشجو است که باعث شده این قشر از محافظه کاری دوری کند و آزادانه در برابر هر آنچه را که آزادی و استقلال را تحدید می کند بیاستد.

,

محافظه کار نبودن به تعبیری اصلی ترین، اساسی ترین و مهمترین ویژگی دانشجو است. دانشجویی که محافظه کار نیست به راحتی و بدون مصلحت های خیالی انتقاد می کند، باند های قدرت و ثروت را نقد می کند  در واقع فارغ از کم و کیف عدالت خواهی دانشجو، پرچم دار اصلی عدالت خواهی است.

,

اعتراض و انتقاد دانشجو به سفر ریچارد نیکسون و همچنین به از سرگیری روابط ایران با بریتانیا ضمن اینکه اوج حرکت جنبش دانشجویی بود ماهیت اصلی دانشجو که همان عدم محافظه کاری، دوری از نگاه های سیاست زده و مصلحت سنجانه خیالی و فارغ از وابستگی های باندی و جناحی را نشان می دهد که این مهم برای حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی لازم و ضرورت دارد تا دانشجو بتواند در این مسیر با علم و دانش خود و بدون توجه به باند قدرت و ثروت برای رسیدن به آرمان هایش ضمن نفوذ ناپذیری از جناح های سیاسی از محافظه کاری دوری کند و به راحتی و با صدای رسا استقلال، عدالت و آزادی را سر دهد لذا مطالبه گری بدون محافظه کاری ماهیت دانشجوی طراز انقلاب اسلامی است.

,

بنابراین حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را اگر به عنوان روز مقاومت تاریخی، مبارزه علیه استبدا و مبارزه برای تحقق آزادی و استقلال بدانیم بی شک دانشجو را باید علمدار این جریان اصیل دانست. جریانی که بالندگی و رشد آن در چهل ساله دوم بیش از پیش باید بیشتر از قبل باشد و تجربه تاریخی جنبش دانشجویی را چراغی برای آینده خود قرار دهد تا بتواند بعنوان دانشجوی طراز انقلاب اسلامی در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و بیانیه راهبردی گام دوم حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه