اخبار داغ

دود تعلل مسئولان در چشم مردم؛

۱۳ ارگان؛ مقصر آلودگی هوای مشهد

۱۳ ارگان؛ مقصر آلودگی هوای مشهد
علی‌رغم ابلاغ برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای مشهد به ۱۳ ارگان، شاهد عملکرد راضی کننده‌ای در این خصوص نیستیم لذا تا اوضاع هوای مشهد از این بحرانی‌تر نشده نیازمند تصمیمات و اقدامات جدی‌تری در این خصوص هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چند سالی است که کلان‌شهر مشهد با معضلات زیست محیطی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از این معضلات که گویی قصد حل شدن ندارد، آلودگی هوا است. همه‌ساله تعداد زیادی از شهروندان مشهدی به دلیل بروز مشکلات تنفسی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند و گاهی این مشکلات آن‌قدر حاد می‌شود که منجر به مرگ فرد می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

با شروع شدن فصل سرما و ایجاد وارونگی هوا در کلان‌شهر مشهد آلودگی هوا در این شهر بیشتر خودنمایی می‌کند به صورتی که اگر سرتان را از پنجره آپارتمان خود بیرون کنید، این آلودگی را به وضوح درک و لمس خواهید کرد که این امر به‌هیچ‌وجه زیبنده شهر مقدس مشهد، که میزبان سالیانه حدود 4 میلیون زائر امام رضا(ع) بوده، نیست.

,

در همین خصوص رضا اسماعیلی، مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد اظهار کرد: از ۲۵۶ روز گذشته در سال 98 شاهد۲۰۰ روز سالم، ۲۸ روز هوای پاک، ۲۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمامی افراد بوده‌ایم اما در ۲۵۶ روز مشابه سال گذشته شهروندان مشهدی شاهد ۲۹ روز هوای پاک، ۳۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز ناسالم برای تمامی افراد بوده‌اند.

, .,

, , ,

مراجعه ۲۳۷۲ نفر در خراسان رضوی بر اثر آلودگی هوا به اورژانس

, مراجعه ۲۳۷۲ نفر در خراسان رضوی بر اثر آلودگی هوا به اورژانس,

از طرف دیگر در روز‌های اخیر با استمرار آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های کشور، سازمان اورژانس کشور از مراجعه بیش از ۱۵هزار نفر به مراکز و پایگاه‌های اورژانس کشور خبر داد که از این تعداد ۲۳۷۲نفر در خراسان رضوی بر اثر آلودگی هوا به اورژانس مراجعه کرده‌اند.

, .,

, ,

تغییر اقلیم و عوامل منطقه‌ای عامل آلودگی هوای مشهد شده است

, تغییر اقلیم و عوامل منطقه‌ای عامل آلودگی هوای مشهد شده است,

علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در پاسخ به سؤالی درباره دلایل آلودگی هوای مشهد اظهار کرد: تغییر اقلیم یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز آلودگی‌های اخیر هوا در کشور و این استان است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه را نیز با مشکل مواجه کرده است.

, .,

وی افزود: بخش دیگر این آلودگی‌ها به خاطر خشک‌سالی‌های پیاپی و ورود ریز گردها به منطقه است که بخشی از آن مربوط به کشورهای همسایه است و توافقاتی با همسایگان برای رفع مشکل ریز گردها در حال انجام است اما در مجموع موضوع آلودگی هوا جنبه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

, .,

وی به اقدامات محلی برای کاهش آلودگی هوا و اثرات آن اشاره و اظهار داشت: اصلاح فعالیت نیروگاه مشهد و تغییر سوخت آن به گاز طبیعی از اقدامات مهم در جهت رفع مشکل آلودگی هوای مشهد است که بسیار مؤثر واقع شد.

, .,

استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون سوخت اصلی نیروگاه یاد شده گاز طبیعی است و البته این روند در طول سال نیز جریان دارد و مسئولان نیروگاه حق استفاده از سوخت دیگری به جز گاز طبیعی را ندارند.

, .,

وی افزود: از سوی دیگر مجبوریم بر اساس قانون، مدارس را تعطیل کنیم تا با کاهش تردد در سطح شهر، آلاینده‌های هوا کاهش یابد.

, .,

هوای کلان‌شهر مشهد با تردد روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو بر اثر افزایش حجم آلاینده‌ها و عدم جابه‌جایی هوا، از ششم آذرماه تاکنون در وضعیت آلوده قرار دارد.

, .,

, ,

اقدامات ناکافی دستگاه‌های اجرایی در مقابله با آلودگی هوا

, اقدامات ناکافی دستگاه‌های اجرایی در مقابله, با آلودگی هوا,

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز در زمینه کاهش آلودگی هوا از هماهنگی برای افزایش برخورد قانونی پلیس راهور و شهرداری با خودروهای فاقد معاینه فنی، دارای نقص فنی و دودزا خبر داد و گفت: ممنوعیت تردد کامیون‌ها در سطح شهر تا زمان بهبود هوا، استفاده از سوخت مایع در کارخانه‌های تولید سیمان و نیروگاه‌های مشهد از دیگر مصوبات و تصمیمات مهم در این زمینه است.

, .,

تورج همتی با بیان اینکه جایگزینی استفاده از گاز در نیروگاه توس مشهد به‌جای مازوت از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای بهبود کیفیت هوای مشهد است افزود: هم‌اکنون این نیروگاه روزانه ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند که دستاورد خوبی است.

, .,

وی ادامه داد: در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت برای کلان‌شهر مشهد در راستای کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوا تعیین و به ۱۳ دستگاه عضو کارگروه ابلاغ‌شده است اما گزارش انجام اقدامات در این زمینه راضی کننده نیست.

, .,

, ,

محمد عرفانی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: واقع شدن مشهد در بین دو ارتفاع بینالود و هزار مسجد باعث شده است تا آلودگی ایجاد شده در این کلان باقی بماند و شاهد وارونگی دما در ایام سرد سال باشیم.

,

وی افزود: پایداری هوا باعث شده تا آلودگی‌های ایجاد شده در مشهد باقی بماند و بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی آن مستعد 250 روز اینورژن (وارونگی دمای) هوا در سال است.

,

عرفانی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد طبق قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف داشته است، بنا شد تا سهم هر یک از عوامل آلوده‌کننده هوای مشهد مشخص شود که این امر باعث می‌شود تا بتوانیم برنامه درستی جهت کاهش آلودگی هوای مشهد اجرایی کنیم و مطالبه گری شهروندان و رسانه‌ها نیز با این اقدام جهت‌دار می‌شود که امیدواریم این مطالعه طی یک ماه آینده تکمیل شود.

,

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: عمده‌ترین عوامل ایجاد کننده آلودگی مشهد، خودروهای سواری، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه مشهد، ایستگاه راه‌آهن، نیروگاه‌های اطراف مشهد، حمل‌ونقل شهری و صنایع هستند که باید سهم هر یک از آن‌ها به تفکیک مشخص شود.

,

کمبودی در خصوص قوانین کاهنده آلودگی هوا نداریم

, کمبودی در خصوص قوانین کاهنده آلودگی هوا نداریم,

وی با بیان اینکه 13 اورگان توسط دولت مسئول کاهش آلودگی هوای مشهد شده‌اند، گفت: از طرف دیگر ما قانون هوای پاک را داریم لذا ما از نظر قوانین و بخش‌نامه‌ها برای کاهش آلودگی هوا کمبودی نداریم و ارگان‌ها و دستگاه‌ها موظف به انجام وظایف تعیین شده خود هستند.

,

70 درصد علت آلودگی مشهد به خاطر خودروها و وسایل نقلیه است

, 70 درصد علت آلودگی مشهد به خاطر خودروها و وسایل نقلیه است,

عرفانی خاطرنشان کرد: 70 درصد علت آلودگی مشهد به خاطر خودروها و وسایل نقلیه است لذا موضوع معاینه فنی باید بیش‌ازپیش جدی گرفته شود و طی دو ماه آینده قرار است پلیس با راه‌اندازی سامانه‌ای پلاک خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را توسط دوربین‌های نظارتی، شناسایی کند و آن‌ها را اعمال قانون کند.

,

مجازات دو مرکز معاینه فنی به دلیل قصور در نظارت‌ها

, مجازات دو مرکز معاینه فنی به دلیل قصور در نظارت‌ها,

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گفت: طی یک سال اخیر دو مرکز معاینه فنی را به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند دادگاهی کرده‌ایم که اتفاق جدید و مبارکی بود که با اقدامات محیط‌زیست استان انجام شد ازاین‌رو ما به‌تمامی مراکز معاینه فنی اعلام کرده‌ایم که کوچک‌ترین قصور آن‌ها با اشد مجازات برخورد می‌شود.

,

وی تأکید شد: موضوع آلودگی هوای مشهد، موضوعی چندگانه و درهم‌تنیده‌ای از وظایف تمامی ارگان‌ها است که یک متولی ندارد و تمامی ارگان‌ها باید دست‌به‌دست هم دهند تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

,

, ,

هفته گذشته شاهد اوج گرفتن میزان آلودگی هوا در مشهد بودیم که این امر باعث تعطیلی 4 روزه مدارس شد اما آیا تنها راه نجات از آلودگی هوای مشهد تعطیلی مدارس است؟ که با نگاهی به شاخص 24 ساعته  آلودگی هوای مشهد در روز چهارشنبه که مدارس مشهد تعطیل بودند درمیابیم که این امر نه تنها باعث بهبود کیفیت هوا نشد بلکه در این روز کیفیت هوا در مرز وضعیت قرمز قرار گرفت.

,

بررسی‌ها نشان می‌دهد گویا این نسخه‌پیچی متولیان و مسئولان برای کاهش آلودگی هوای مشهد نسخه کارآمدی نبوده و باید دلایل آلودگی هوای مشهد را در موارد دیگری جست‌وجو کرد یا حتی تصمیمات جدی‌تری مانند تعطیلی صنایع آلاینده یا اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در دستور کار قرار می‌گرفت که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه